גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן אליוט רכשה 4.8% מבזק: דורשת התפטרות דירקטורים

קרן ההשקעות האקטיביסטית במכתב ליו"ר בזק, דוד גרנות: "דירקטוריון בזק הנוכחי אינו מתאים" ■ אליוט ידועה בשיטות הפעולה האגרסיביות שלה - נאבקה בעבר בהצלחה מול ממשלת ארגנטינה וסיכלה עסקה לבאפט

קרן ההשקעות האקטיביסטית Elliott Associates חושפת כי היא מחזיקה 4.8% בבזק , ודורשת התפטרות של דירקטורים בבזק. הקרן פנתה במכתב ליו"ר הנוכחי של דירקטוריון בזק, דוד גרנות, ובו היא קוראת לבצע שינוי בדירקטוריון החברה. לדברי הקרן, "אנו מאמינים שהדירקטוריון של בזק, בהרכבו הנוכחי, לא מתאים עוד למטרה. מספר דירקטורים נתונים הן לחקירות בגין התנהגות פיננסית בלתי הולמת חמורה בבזק ו/או קשורים ליורוקום, אשר נמצאת בהליכים משפטיים מצד נושיה".

קרן אליוט דורשת את התפטרותם המיידית של כל הדירקטורים שנחשדים בחקירות של רשות ניירות ערך או קשורים ליורוקום. מדובר בשישה דירקטורים - שאול אלוביץ', אור אלוביץ', אורנה אלוביץ', מודי קרת, יהושוע רוזנצוויג וטלי סימון. בנוסף דורשת כי יוחלפו בדירקטורים עצמאיים ומקצועיים שייבחרו מתוך רשימת מועמדים שתוצע על-ידי ועדה עצמאית של הדירקטוריון, לאחר היוועצות בבעלי המניות העיקריים, ויאושרו בהצבעת בעלי המניות בהזדמנות הקרובה. במקביל שכרה הקרן את משרד עו"ד גולדפרב. 

דירקטוריון על הכוונת

בתגובה זינקו היום מניות בזק ב-5.6% והחברות שמעליה בפירמידה - ביקום ואינטרנט זהב - ב-7.3%, ב-9% בהתאמה.

המהלך האחרון בא בתגובה למצבה של בזק - בעל השליטה שאול אלוביץ' צפוי לאבד את השליטה בחברה. חברת יורוקום, שבאמצעותה הוא שולט בבזק, פנתה לבית המשפט לאישור ההצעה שלפיה הגיעה להסדר חוב עם הבנקים הנושים, במסגרתו אמור נתי סיידוף לקבל לידיו את השליטה ביורוקום.

באליוט מתייחסים לאפשרות העברת השליטה וכותבים כי "בכל מקרה של שינוי בבעל השליטה הסופי בבזק, הדירקטורים שימונו על-ידי בעל השליטה החדש צריכים להיבחר על סמך ניסיונם הרלוונטי בעסקים בסדר הגודל הזה והמוניטין הנקי המוכח שלהם. קודם למינויים של דירקטורים חדשים אלה יש לקיים התייעצות על זהותם עם בעלי המניות העיקריים של בזק ולאשרם באסיפת בעלי המניות הרלוונטית".

במכתב לגרנות מוסיפים אנשי הקרן, כי "כפי שידוע לך, בזק ניצבת בפני הזדמנויות קורצות ואתגרים משמעותיים. הזמן שעובר ללא בעלות וממשל יציבים וחסרי פניות פועל לרעת כל מחזיקי העניין. משום כך אנו מפצירים בך לתמוך בכינון הממשל התאגידי, שלו ראויים בזק ומחזיקי העניין בה - כלומר דירקטוריון שבו יש תמהיל נכון של מומחיות, עצמאות ויושרה, למען העתיד. אנו מקווים בכנות שדאגותינו אלה יקבלו התייחסות מהירה בשבועות הקרובים. בינתיים אנו נכונים לנקוט בכל הצעדים ששמורים לבעלי המניות של בזק כדי להבטיח הגנה על האינטרסים שלנו".

אמצעים משפטיים

כאמור, אליוט מסרה כי היא מחזיקה ב-4.8% מבזק, מניות שככל הנראה אספה בחודשים האחרונים על רקע המשבר בחברה. לפי הערכות, הקרן שנחשבת אגרסיבית מאוד בדרישותיה, צפויה לפעול באמצעים משפטיים לסלק את הדירקטורים במקרה שדרישותיה לא ייענו. ההערכה היא שלאחר שהגיעה לשיעור החזקה משמעותי, הקרן תפעל להעלות את ערך המניה ולמכור אותה ברווח - לרוב, היא לא משקיעה לטווח ארוך.

המאבק שאליוט מתחילה נופל על קרקע פוריה - על רקע כל האירועים שקרו בבזק בחודשים האחרונים. גם גופים מוסדיים ישראליים נקטו בצעד אקטיביסטי: לקראת אסיפת בעלי המניות בבזק באוגוסט האחרון, ועל רקע חקירת רשות ניירות ערך בנוגע לעסקאות בעלי עניין בקבוצה, הציעו פסגות וכלל ביטוח מועמדים מטעמן לתפקיד דירקטור חיצוני. מועמדי השתיים זכו לתמיכת חברת הייעוץ אנטרופי ומועמד פסגות, זאב וורמברנד, נבחר לתפקיד.

ותיקה ואגרסיבית

קרן אליוט היא קרן גידור ותיקה וגדולה מניו-יורק, שנוסדה ומנוהלת על-ידי פול סינגר וידועה בפעילותה האקטיביסטית בהשקעותיה. סינגר עצמו ידוע לא רק בפעילותו כמשקיע אקטיביסט, אלא גם כפילנתרופ התורם לקידום מטרות יהודיות ופרו-ישראליות ולקהילה הגאה. לפי נתוני הקרן, היא הניבה תשואה שנתית של כ-14% ב-2016, כאשר ב-9 החודשים הראשונים של 2017 התשואה עמדה על כ-7%. מאז הקמתה בשנת 1977 היא הציגה תשואה שנתית נטו של 13.4%, לעומת 11.3% במדד S&P 500. אליוט מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-34.1 מיליארד דולר ומתמקדת בהשקעות גלובליות אופורטוניסטיות שיכולות לייצר ערך.

אליוט הובילה מאבק אקטיביסטי בחברה ישראלית נוספת: אימפרבה, חברת אבטחת הסייבר שהקים שלמה קרמר. אליוט נכנסה להשקעה באימפרבה במאי 2016 כשרכשה מניות במחירים שבין 33-41 דולר למניה (לעומת כ-44 דולר היום), והגיעה להחזקה של 10.9% בחברה. הקרן הניו-יורקית הכריזה שהיא מאמינה כי אימפרבה "פועלת בתחום אסטרטגי במיוחד בתעשיית הטכנולוגיה, עם מעמד תחרותי אטרקטיבי והיצע מוצרים משכנע" - היבטים שלדעתה אינם באים לידי ביטוי בשווי הנוכחי של אימפרבה. בהשפעת הקרן ובעקבות דיאלוג עם החברה, דווח מאוחר יותר כי אימפרבה שכרה בנק השקעות במטרה לחפש אפשרויות אסטרטגיות, כולל מכירת החברה. החברה אמנם לא נמכרה, אך הקרן דיווחה בספטמבר האחרון על מכירת חלק מהחזקותיה באימפרבה ברווח נאה, וציינה כי היא "מרוצה מההתקדמות התפעולית שהושגה בחברה בשנה האחרונה, כולל שיעור הצמיחה בהכנסות של 29% ברבעון האחרון והשיפור המשמעותי ברווח התפעולי".

הקרן ידועה כמי שיצאה למאבק ממושך בממשלת ארגנטינה. הקרן רכשה חוב של ממשלת ארגנטינה, שסירבה לשלם לנושים. לאחר מאבק עיקש שכלל הטלת עיקולים (בשלב מסוים הקרן הצליחה לתפוס ספינה ארגנטינאית שעגנה בגאנה), הקרן הכניעה את ממשלת ארגנטינה וקיבלה ממנה תשלום של 2.4 מיליארד דולר ב-2016.

אליוט פעלה בעבר גם בחברות גדולות - כך למשל בסוף 2016 יצאה נגד הנהלת סמסונג, ודרשה לבצע שינויים ארגוניים בחברה על מנת לייצר ערך לבעלי המניות - אך דרישותיה נדחו לבסוף על-ידי בעלי המניות. במקרה אחר, הקרן פעלה נגד Arconic, חברה העוסקת בייצור לתחום התעופה ופוצלה מענקית האלומיניום אלקואה. באליוט סימנו את מנכ"ל החברה קלאוס קליינפלד, על רקע תשואות נמוכות למשקיעים ותגמול נדיב למנכ"ל. אחרי מספר מכתבים פומביים שהוחלפו בין הצדדים, באפריל 2017 שלח קליינפלד עצמו (לא באמצעות החברה) מכתב לסינגר מאליוט, ובו איום לא מוסווה ואזכור של מסיבות בהן ביקר סינגר לכאורה בגרמניה, בזמן המונדיאל של 2006 (למכתב צורף גם כדורגל שנשלח למשרדו של סינגר). בעקבות המכתב נאלץ קליינפלד להתפטר מתפקידו, לאחר שהדירקטוריון החליט שהציג שיפוט לקוי בשליחת המכתב לסינגר מבלי ליידע או להתייעץ עם הדירקטורים.

בהמשך אותה שנה החלה אליוט לפעול גם באוסטרליה, כשהגדילה החזקה במניות ענקית הכרייה BHP ביליטון. אליוט טירפדה עסקה לוורן באפט בשנה שעברה: לאחר שבאפט הסכים לרכוש את חברת האנרגיה האמריקאית Oncor, שהחזיקה בחוב של החברה התנגדה והובילה לכך שהתקבלה הצעה גבוהה יותר.

הפעלת חוקרים

בכתבה נרחבת על הקרן שפורסמה לאחרונה ב-Fortune, נכתב כי אליוט השיקה מעל 50 קמפיינים אקטיביסטיים בחברות - 19 ב-2017 לבדה - ב-12 מדינות שונות. עוד נכתב כי הקרן מעסיקה 400 איש, וכי סמסונג היה המקרה היחיד בו לא השיגה את מבוקשה, "סימן שמראה עד כמה הקרן אפקטיבית ביצירת לחץ על הנהלות", לדבריהם.

באותה כתבה ב-Fortune נכתב כי לעתים, בלהיטותה של אליוט ובביטחון של הקרן בצדקתה, היא "יכולה לחצות גבולות אתיים". לפי הכתבה, בזמן המאבק מול מנכ"ל ארקוניק, בתו הסטודנטית של המנכ"ל זכתה לפנייה מצד אדם בקמפוס שניסה לחלוב מידע על משפחתה. "נהוג לשכור חוקרים לבצע מחקר במאבקי פרוקסי, אבל ילדים של בכירים הם לרוב מחוץ לתחום", נכתב ב-Fortune.

מאבקים של קרנות אקטיביסטיות הם חלק בלתי נפרד מהפעילות בשוק ההון בארה"ב, והם צוברים תאוצה בשנים האחרונות. גם חברות ישראליות הן חלק מהמגמה. לדוגמה, חברת הטכנולוגיה מלאנוקס זכתה לאחרונה לקבל מכתב מהקרן האקטיביסטית סטארבורד, שטוענת שיש לבצע שינוי מהותי בחברה על רקע שיעורי הרווחיות הנמוכים של החברה ביחס למתחרות. אותה סטארבורד פעלה בעבר בחברות הישראליות צורן ו-DSPG, ובשתיהן הובילה להדחת היו"ר. סטארבורד השקיעה גם בחברת התרופות פריגו הנסחרת במקביל בבורסות ניו-יורק ותל-אביב, שם הובילה בשנה שעברה להדחת חלק מהדירקטורים ולמינוי דירקטורים מטעמה. 

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם