גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאת טכנולוגיות מחממת מנועים ומשפרת ביצועים

יצרנית המערכות לתחום התעופה שנמצאת בשליטת קרן פימי פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב ■ שיעור ה-EBITDA שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%

מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

תאת טכנולוגיות (TAT) עוסקת בייצור ואספקת מוצרים ושירותים לענף התעופה האזרחי והצבאי וכן לתחום ביטחון הקרקע. החברה, שנוסדה בשנת 1969, היא חברה דואלית, שמניותיה נסחרות גם בבורסת תל-אביב וגם בנאסד"ק.

תאת טכנו  נמצאת בשליטת קרן פימי (59.5%), שרכשה את השליטה בחברה ביוני 2013 במסגרת מכרז שערכו כונסי הנכסים של תאת למכירת מניות השליטה. החברה מעסיקה כיום כ-600 עובדים. בסיס הלקוחות שלה כולל יותר מ-500 לקוחות בתחומי התעופה והחלל, שמתפלגים בין יצרני מטוסים וחלקים למטוסים, חברות תעופה, מרכזי שירות בבעלות חברות תעופה או גורמים פרטיים וחילות אוויר.

רוב מכירות החברה הן עבור השוק הפרטי. ייצור האביזרים מהווה כשליש מהיקף הפעילות, כך שרובה מתמקדת בשירותי תחזוקה ושיפוץ. בחלוקה גיאוגרפית, שווקי חו"ל מהווים כמעט 90% מהיקפי הפעילות, בדגש על ארה"ב (כ-60% מההכנסות).

רווחיות גבוהה בשירותי העברת חום

החברה פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב בארבעה מגזרי פעילות. בתחום התכנון והייצור (OEM), מייצרת החברה מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות אלקטרו-מכניות במטוסים צבאיים ואזרחיים, וגם מערכות קרקע. מוצרי העברת החום נועדו להקל על הסרה ופיזור חום במהלך פעולה של מערכות אלקטרו-מכניות, והם משולבים לתוך מערכות קירור שלמות. חוזי האספקה בתחום זה מאופיינים בהתקשרויות ארוכות טווח, לתקופות של 10 שנים ואף יותר. תחום זה מהווה זרוע פעילות יציבה עבור החברה, עם נראות גבוהה יחסית, ולכן הוא אחד ממוקדי הקצאת המשאבים הניהולית.

בתחום שירותי העברת החום מהווה החברה הבת תחנת תיקון מוסמכת של FFA (מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב) ושל מינהל התעופה האזרחי במדינות נוספות בעולם (ברזיל, למשל). הדרישה הרגולטורית היא שרכיבי מטוסים יעברו טיפולים במרווחי זמן קבועים (לרוב כל 3-5 שנים) או בהתאם לצורך. מכיוון שיצרני מטוסים בדרך כלל נדרשים לתת אחריות לתקופה זו, הפעילות מתמקדת לרוב לאחר סיום תקופת האחריות. חוזים בתחום זה מתאפיינים בפרקי זמן קצרים יותר, של שנה עד חמש שנים. מכיוון שהרווחיות בתחום זה היא הגבוהה בחברה, הוא מהווה מנוע צמיחה עיקרי.

בתחום התחזוקה והשיפוץ עבור רכיבי תעופה מספקת החברה הבת שירותי תיקון ושיפוץ לרכיבי המטוסים, כפי שנדרש בהתאם לתקנות רגולטוריות ואחרות. רכיבי מטוסים נדרשים לעבור שיפוצים כל 3-10 שנים, כולל התקנת יחידות להחלפה. תחום נוסף שהתווסף ב-2015, והוא תחום קטן יותר בשלב זה, הוא שיפוץ רכיבי מנועים.

המתחרות פחות רגישות למחיר

היקף הפעילות של החברה מושפע ממגמות בענף התעופה העולמי, ובעיקר מגודלם של ציי התעופה, האזרחי והצבאי. ככל שיש יותר מטוסים פעילים, כך גודל השוק של החברה כיצרנית רכיבים לתעשייה וכנותנת שירותי תחזוקה גדל בהתאם.

מצד אחד, ענף התעופה העולמי מצוי כיום במחזור חיים עסקי חיובי, עם תחזיות להמשך גידול בקצבים חד-ספרתיים באזורים שונים בעולם. ואולם מצד שני, תאת פועלת בסביבה עסקית תחרותית. חלק מהפעילות נשלטת על ידי מתחרים גדולים ואיתנים ממנה, ומטבע הדברים, בעלי יכולות עודפות בהיבטים תפעוליים, שיווקיים ופיננסיים. למתחרים אלה יכולת להשיג מכרזים גדולים יותר, והם גם עשויים להיות פחות רגישים למחיר. סיכון העיקרי הוא שהחברה לא תוכל להציע את מוצריה כ-One Stop Shop או לפתח בהצלחה מוצרים חסכוניים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר משל המתחרים.

הנהלת תאת מובילה כמה שינויים אסטרטגיים במטרה לצלוח את אתגרי התחרות ולצורך התבססות החברה כשחקן לגיטימי בענף. ראשית, דגש על אוריינטציה תפעולית - כלומר, התמקדות בחוזים ובלקוחות רווחיים, גם על חשבון הרחבת בסיס הלקוחות. הרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחות קיימים מאפשרת הגדלת מחזור הפעילות ללא הוצאות עודפות, היוצאות משליטה. האסטרטגיה כבר מקבלת ביטוי בתוצאות העסקיות של החברה, בעיקר בשיעור הרווח וברווח האבסולוטי.

שינוי נוסף הוא עלייה בשרשרת הערך לכיוון מערכות (לא רק רכיבים) של החברה. תמהיל ייצור ושיפוץ מערכות גדולות עבור יצרני מטוסים, חברות תעופה ולקוחות אחרים הוא עסק מורכב הרבה יותר מבחינה תפעולית וטכנולוגית, אבל גם מגלם בחובו רווחיות עודפת. ההתמקדות בטיפול במערכות תעופה, במקום ברכיבים המותקנים בתוך המערכות, היא מנוע צמיחה נוסף של החברה.

ייחודיות הפעילות של החברה חושפת אותה לסיכונים נוספים, אבל קיימים כמה גורמים ממתנים. הרוב המוחלט של המכירות הן לשווקים מחוץ לישראל, ולכן הפעילות חשופה למגבלות של סחר חוץ, או במקרים קיצוניים יותר של הטלת אמברגו ממשלתי. נוסף על כך, הפעילות חשופה לחוזים מול ממשלת ארה"ב וישראל, ולכן בעלת סיכונים מיוחדים שלא קיימים או קיימים במידה פחותה במערכת עסקית מול גורם פרטי.

ברמת הספקים, החברה פועלת בחלק מהרכיבים שהיא מייצרת מול מספר ספקים מצומצם, שחלקם דורשים לבצע הזמנות עם מרווחי זמן משמעותיים מראש כדי להבטיח אספקה בהתאם לדרישות - עובדה המגבילה את הגמישות העסקית של החברה. עם זאת, הסיכון ברמת הלקוח הבודד נמוך, היות שלחברה אין לקוח מהותי.

בשנים 2015 ו-2016 חמשת הלקוחות הגדולים ביותר של תאת היו אחראים ל-20.1% מהכנסות החברה בלבד. נוסף על כך, פעילות החברה מול גורמים ממשלתיים (ארה"ב וישראל בעיקר) נמוכה יחסית (שיעור חד-ספרתי מההכנסות), ובהתאם גם עוצמת ההגבלות הרגולטוריות הקיימות והאפשריות והחשיפה לשינויים תקציביים.

התוצאות העסקיות של תאת נמצאות במגמת שיפור, בדגש על רווחיות ורווח. החברה לא רק מגדילה את מחזור ההכנסות (גם אורגנית וגם הודות לרכישת הפעילות ב-2015), אלא בעיקר את שולי הרווח.

שיעור ה-EBITDA (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%, לעומת 8.1% ב-2016, 4.2% ב-2015 (מנוטרל השפעות חד-פעמיות) ו-7.3% ב-2014.

הדגש של תאת כיום הוא לייצר רווח מפעילות קיימת, עם מיצוי תהליכי התייעלות תפעולית, בד בבד עם המשך צמיחה בשורה העליונה, קצת מעל לענף בכללותו. קצב המכירות השנתי של תאת ב-2017 צפוי לעבור את הרף של 100 מיליון דולר, כאשר תמהיל ההכנסות נשמר פחות או יותר ברמה דומה.

היתרונות לגודל מקבלים ביטוי ברווחיות, והחברה מרחיבה את בסיס המוצרים ומתכננת לפנות לטריטוריות גיאוגרפיות נוספות. מצבו של ענף התעופה העולמי מעניק רוח גבית להמשך המגמות שתוארו לעיל בחברה.

תאת טכנולוגיות

יתרונות:

- סביבה עסקית בצמיחה

- שינויים אסטרטגיים תומכים

- מגמת שיפור בתוצאות הכספיות

חסרונות:

- תחרות

- משאבים מוגבלים

- מגבלות ורגולציה ענפית

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר באקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה ו/או להעניק שירותים פיננסיים לחברות הנזכרות בכתבה. 

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית