גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאת טכנולוגיות מחממת מנועים ומשפרת ביצועים

יצרנית המערכות לתחום התעופה שנמצאת בשליטת קרן פימי פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב ■ שיעור ה-EBITDA שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%

מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

תאת טכנולוגיות (TAT) עוסקת בייצור ואספקת מוצרים ושירותים לענף התעופה האזרחי והצבאי וכן לתחום ביטחון הקרקע. החברה, שנוסדה בשנת 1969, היא חברה דואלית, שמניותיה נסחרות גם בבורסת תל-אביב וגם בנאסד"ק.

תאת טכנו  נמצאת בשליטת קרן פימי (59.5%), שרכשה את השליטה בחברה ביוני 2013 במסגרת מכרז שערכו כונסי הנכסים של תאת למכירת מניות השליטה. החברה מעסיקה כיום כ-600 עובדים. בסיס הלקוחות שלה כולל יותר מ-500 לקוחות בתחומי התעופה והחלל, שמתפלגים בין יצרני מטוסים וחלקים למטוסים, חברות תעופה, מרכזי שירות בבעלות חברות תעופה או גורמים פרטיים וחילות אוויר.

רוב מכירות החברה הן עבור השוק הפרטי. ייצור האביזרים מהווה כשליש מהיקף הפעילות, כך שרובה מתמקדת בשירותי תחזוקה ושיפוץ. בחלוקה גיאוגרפית, שווקי חו"ל מהווים כמעט 90% מהיקפי הפעילות, בדגש על ארה"ב (כ-60% מההכנסות).

רווחיות גבוהה בשירותי העברת חום

החברה פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב בארבעה מגזרי פעילות. בתחום התכנון והייצור (OEM), מייצרת החברה מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות אלקטרו-מכניות במטוסים צבאיים ואזרחיים, וגם מערכות קרקע. מוצרי העברת החום נועדו להקל על הסרה ופיזור חום במהלך פעולה של מערכות אלקטרו-מכניות, והם משולבים לתוך מערכות קירור שלמות. חוזי האספקה בתחום זה מאופיינים בהתקשרויות ארוכות טווח, לתקופות של 10 שנים ואף יותר. תחום זה מהווה זרוע פעילות יציבה עבור החברה, עם נראות גבוהה יחסית, ולכן הוא אחד ממוקדי הקצאת המשאבים הניהולית.

בתחום שירותי העברת החום מהווה החברה הבת תחנת תיקון מוסמכת של FFA (מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב) ושל מינהל התעופה האזרחי במדינות נוספות בעולם (ברזיל, למשל). הדרישה הרגולטורית היא שרכיבי מטוסים יעברו טיפולים במרווחי זמן קבועים (לרוב כל 3-5 שנים) או בהתאם לצורך. מכיוון שיצרני מטוסים בדרך כלל נדרשים לתת אחריות לתקופה זו, הפעילות מתמקדת לרוב לאחר סיום תקופת האחריות. חוזים בתחום זה מתאפיינים בפרקי זמן קצרים יותר, של שנה עד חמש שנים. מכיוון שהרווחיות בתחום זה היא הגבוהה בחברה, הוא מהווה מנוע צמיחה עיקרי.

בתחום התחזוקה והשיפוץ עבור רכיבי תעופה מספקת החברה הבת שירותי תיקון ושיפוץ לרכיבי המטוסים, כפי שנדרש בהתאם לתקנות רגולטוריות ואחרות. רכיבי מטוסים נדרשים לעבור שיפוצים כל 3-10 שנים, כולל התקנת יחידות להחלפה. תחום נוסף שהתווסף ב-2015, והוא תחום קטן יותר בשלב זה, הוא שיפוץ רכיבי מנועים.

המתחרות פחות רגישות למחיר

היקף הפעילות של החברה מושפע ממגמות בענף התעופה העולמי, ובעיקר מגודלם של ציי התעופה, האזרחי והצבאי. ככל שיש יותר מטוסים פעילים, כך גודל השוק של החברה כיצרנית רכיבים לתעשייה וכנותנת שירותי תחזוקה גדל בהתאם.

מצד אחד, ענף התעופה העולמי מצוי כיום במחזור חיים עסקי חיובי, עם תחזיות להמשך גידול בקצבים חד-ספרתיים באזורים שונים בעולם. ואולם מצד שני, תאת פועלת בסביבה עסקית תחרותית. חלק מהפעילות נשלטת על ידי מתחרים גדולים ואיתנים ממנה, ומטבע הדברים, בעלי יכולות עודפות בהיבטים תפעוליים, שיווקיים ופיננסיים. למתחרים אלה יכולת להשיג מכרזים גדולים יותר, והם גם עשויים להיות פחות רגישים למחיר. סיכון העיקרי הוא שהחברה לא תוכל להציע את מוצריה כ-One Stop Shop או לפתח בהצלחה מוצרים חסכוניים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר משל המתחרים.

הנהלת תאת מובילה כמה שינויים אסטרטגיים במטרה לצלוח את אתגרי התחרות ולצורך התבססות החברה כשחקן לגיטימי בענף. ראשית, דגש על אוריינטציה תפעולית - כלומר, התמקדות בחוזים ובלקוחות רווחיים, גם על חשבון הרחבת בסיס הלקוחות. הרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחות קיימים מאפשרת הגדלת מחזור הפעילות ללא הוצאות עודפות, היוצאות משליטה. האסטרטגיה כבר מקבלת ביטוי בתוצאות העסקיות של החברה, בעיקר בשיעור הרווח וברווח האבסולוטי.

שינוי נוסף הוא עלייה בשרשרת הערך לכיוון מערכות (לא רק רכיבים) של החברה. תמהיל ייצור ושיפוץ מערכות גדולות עבור יצרני מטוסים, חברות תעופה ולקוחות אחרים הוא עסק מורכב הרבה יותר מבחינה תפעולית וטכנולוגית, אבל גם מגלם בחובו רווחיות עודפת. ההתמקדות בטיפול במערכות תעופה, במקום ברכיבים המותקנים בתוך המערכות, היא מנוע צמיחה נוסף של החברה.

ייחודיות הפעילות של החברה חושפת אותה לסיכונים נוספים, אבל קיימים כמה גורמים ממתנים. הרוב המוחלט של המכירות הן לשווקים מחוץ לישראל, ולכן הפעילות חשופה למגבלות של סחר חוץ, או במקרים קיצוניים יותר של הטלת אמברגו ממשלתי. נוסף על כך, הפעילות חשופה לחוזים מול ממשלת ארה"ב וישראל, ולכן בעלת סיכונים מיוחדים שלא קיימים או קיימים במידה פחותה במערכת עסקית מול גורם פרטי.

ברמת הספקים, החברה פועלת בחלק מהרכיבים שהיא מייצרת מול מספר ספקים מצומצם, שחלקם דורשים לבצע הזמנות עם מרווחי זמן משמעותיים מראש כדי להבטיח אספקה בהתאם לדרישות - עובדה המגבילה את הגמישות העסקית של החברה. עם זאת, הסיכון ברמת הלקוח הבודד נמוך, היות שלחברה אין לקוח מהותי.

בשנים 2015 ו-2016 חמשת הלקוחות הגדולים ביותר של תאת היו אחראים ל-20.1% מהכנסות החברה בלבד. נוסף על כך, פעילות החברה מול גורמים ממשלתיים (ארה"ב וישראל בעיקר) נמוכה יחסית (שיעור חד-ספרתי מההכנסות), ובהתאם גם עוצמת ההגבלות הרגולטוריות הקיימות והאפשריות והחשיפה לשינויים תקציביים.

התוצאות העסקיות של תאת נמצאות במגמת שיפור, בדגש על רווחיות ורווח. החברה לא רק מגדילה את מחזור ההכנסות (גם אורגנית וגם הודות לרכישת הפעילות ב-2015), אלא בעיקר את שולי הרווח.

שיעור ה-EBITDA (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%, לעומת 8.1% ב-2016, 4.2% ב-2015 (מנוטרל השפעות חד-פעמיות) ו-7.3% ב-2014.

הדגש של תאת כיום הוא לייצר רווח מפעילות קיימת, עם מיצוי תהליכי התייעלות תפעולית, בד בבד עם המשך צמיחה בשורה העליונה, קצת מעל לענף בכללותו. קצב המכירות השנתי של תאת ב-2017 צפוי לעבור את הרף של 100 מיליון דולר, כאשר תמהיל ההכנסות נשמר פחות או יותר ברמה דומה.

היתרונות לגודל מקבלים ביטוי ברווחיות, והחברה מרחיבה את בסיס המוצרים ומתכננת לפנות לטריטוריות גיאוגרפיות נוספות. מצבו של ענף התעופה העולמי מעניק רוח גבית להמשך המגמות שתוארו לעיל בחברה.

תאת טכנולוגיות

יתרונות:

- סביבה עסקית בצמיחה

- שינויים אסטרטגיים תומכים

- מגמת שיפור בתוצאות הכספיות

חסרונות:

- תחרות

- משאבים מוגבלים

- מגבלות ורגולציה ענפית

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר באקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה ו/או להעניק שירותים פיננסיים לחברות הנזכרות בכתבה. 

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום