שינוי מגמה בביטקוין, חצה חזרה את רף 10,500 הדולר

גל הירידות במטבעות הדיגיטליים, שהחל ככל הנראה על רקע צעדים של רגולטורים אסיאתיים לריסון פעילויות הכרייה והמסחר, נעצר וכעת הביטקוין נסחר במגמה חיובית ■ שווי הביטקוין נחתך בכמעט חצי מהשיא אליו הגיע בחודש שעבר

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המטבע הדיגיטלי הפופולרי ביותר, הביטקוין , חזר להיסחר מעל רמת 10,000 הדולר. בימים האחרונים רשם המטבע הפופולרי ירידות כשמחירו ירד אל מתחת ל-10,000 דולר וממשיך במגמת ירידה, לפי בורסת המטבעות Coinbase. שוויו של הביטקוין נחתך בכמחצית מהשיא של 19,800 דולר אליו הגיע בחודש שעבר, אולם בסיכום 12 החודשים האחרונים התשואה שרשם המטבע עדיין יוצאת דופן - כ-1,131%. בצילום ניתן לראות את תזוזת מחיר הביטקוין בשבוע האחרון.

תזוזת הביטקוין 1701 / צילום: מתוך coinmarketcap
 תזוזת הביטקוין 1701 / צילום: מתוך coinmarketcap

גם האת'ריום , המטבע הדיגיטלי השני בגודלו במונחי "שווי שוק", ירד בחדות. מטבעות דיגיטליים אחרים ספגו ירידות קיצוניות אף יותר. ריפל, המטבע השלישי ברשימה, צנח בכ-50% בשלב מסוים לאורך הלילה, אך התאושש מעט. בטבלה המצורפת ניתן לראות את התזוזה של עשרת המטבעות הגדולים במונחי שווי שוק ביממה האחרונה.

תזוזה מטבעות 1701 / צילום: מתוך coinmarketcap
 תזוזה מטבעות 1701 / צילום: מתוך coinmarketcap

הטרנד השלילי במטבעות הדיגיטליים מגיע ככל הנראה כתוצאה מפעילותם של מספר רגולטורים אסיאתיים נגד פעילויות הכרייה והמסחר במטבעות. בין היתר, התבטאויות של רגולטורים דרום קוריאניים מצביעות על כך שנשקלים צעדים חריפים נגד פעילות המסחר.

מחירי הביטקוין גאו לשיא בחודש שעבר כאשר הסוחרים נערכו לקראת השקת המסחר בחוזים עתידיים על המטבע הווירטואלי בבורסות Cboe ו-CME בשיקאגו. החוזים שנסחרים ב-Cboe אמורים לפקוע היום (ד') לראשונה מאז שהם הושקו, מה שיכול להוביל לתנודות חדות עוד יותר במחיר המטבע.

חוזה ה"ספוט" (מסירה מיידית) שפקע היום נסחר במעט מתחת למחירי הביטקוין הרגיל. חוזה במחיר נמוך מנכס הבסיס שלו יכול להיות איתות דובי לנכס. מחירי הספוט והחוזים נוטים להתלכד כאשר תאריכי הפקיעה מתקרבים.

הירידה של אתמול באה גם אחרי מאמצים של כמה מדינות להדק את הפיקוח על המסחר במטבעות וירטואליים, כמו דרום קריאה, שבה המטבעות הללו פופולריים במיוחד. בשבוע שעבר הורו הרשויות בסין לכמה אתרי יצירת (כריית) ביטקוין גדולים להיסגר. "זה בבירור גרם למשקיעים עצבנות, ואפשר להבין למה", אמרה קרי וולש, כלכלנית בקפיטל אקונומיקס. "ככל שהביטקוין יהיה נפוץ יותר, סביר שיהיו רגולציות חדשות להגביל אותו".

סגן נגיד הבנק המרכזי הסיני פאן גונגשנג הציע גם הוא לאסור מסחר מרכזי במטבעת מוצפנים במזכר פנימי של הבנק, לפי רויטרס. "כל רגולציה שתפגע באנונימיות של עסקאות הביטקוין תפחית הרבה מהאטרקטיביות של המטבע הזה", הוסיפה וולש.

עם זאת, מחזורי המסחר בחוזי ביטקוין המשיכו לעלות, לפי Cboe. מספר חוזי ינואר ירד רק ב-7% מהשיא, ומספר חוזי פברואר ומארס עלה. הביטקוין כבר קרס ב-30% בין 16 ל-22 בדצמבר, וב-25% במחצית נובמבר. גם מטבעות דיגיטליים אחרים ירדו אתמול. אתריום, השני בשווי השוק שלו, צנח ב-23%.