האוצר מתעקש לא לעגן את ההסכמות עם הנכים מספטמבר

הערב צפויה להיערך ישיבה בה ישתתפו שרי הרווחה והאוצר וארגוני הנכים ■ האוצר: אנחנו לא יכולים להתחייב כרגע על סכום של 4.2 מיליארד שקל ■ ארגוני הנכים מתכוונים לחדש את המאבק בשבוע הבא

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

4 חודשים לאחר שמאבק הנכים נשא פרי והוביל להסכמה של הממשלה להעלאת קצבאות הנכים, נמשכת הסאגה סביב עיגון ההסכמות בחקיקה. נכון לעכשיו בתקציב המדינה נכללת התחייבות רק ל-60% מהסכום, ולא נכלל בו הצמדה של שכר הנכים לשכר הממוצע במשק. הערב (ד') צפויה להיערך ישיבה שבה ישתתפו שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ ונציגים של ארגוני הנכים.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הגיע הבוקר באיחור לישיבת ועדת העבודה והרווחה שדנה בנושא, כדי להסביר את עמדת האוצר: "המדינה חוקקה לפני יותר משנה את חוק הנומרטור, שלפיו כל מיליארד שקל שהמדינה מתחייבת לתת - גם בעתיד - צריך לקחת אותו בחשבון כבר עכשיו. מכיוון שאנחנו לא יודעים איך ייראה התקציב ב-2020, החלטנו בינתיים להעביר 2.4 מיליארד שקל ב-2018 ו-2019".

שר הרווחה, חיים כץ, אמר בתגובה כי אין לזה קשר לנומרטור, וכי הוא לא שותף לרמייה.

באב"ד ציין כי שר האוצר מתחייב לעמוד בהסכמות ולהעביר בעתיד את הסכום עליו התחייב - 4.2 מיליארד שקל - וכן להצמיד את הקצבאות לשכר הממוצע.

כרגע כוללות ההסכמות התחייבות לשתי פעימות - אחת בתחילת 2018 (שתינתן רטרואקטיבית) ואחת ביולי 2018. עם זאת, בארגוני הנכים וחברי כנסת המטפלים בנושא דורשים לקבל התחייבות כבר היום לשתי הפעימות הנוספות שאמורות להינתן בתחילת 2020 ו-2021. ועדת העבודה והרווחה תתכנס שוב ביום ראשון בבוקר.

"מה שקרה כאן זה שאחרי ראש הממשלה הכריז שוב ושוב על רגע היסטורי, הייתה תרמית אחת גדולה מההתחלה ועד הסוף", אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ) בדיון בוועדה. "אתה מצפה שאם תלך לריבון שלך ותסכם איתו - אז זה יקרה. הנכים לא נספרים כי הם לא שיקול במשוואה הפוליטית - התפיסה היא שהם יקבלו החלטת הצבעה בלי קשר להעלאת הקצבאות", הוסיף.

בתוך כך, שר הרווחה הציג אתמול (ג') בוועדה טיוטת הצעת חוק שגובשה בשיתוף הביטוח הלאומי. ההצעה כוללת גם את העלאת הקצבה לאזרחים ותיקים, ולכן מובילה לצמצום בגידול הקצבאות לשאר הנכים. כמו כן, כץ מציע שהסכום אותו רשאים נכים להשתכר ללא הפחתה בקצבאות (דיסריגארד) יועלה בהדרגה עד ל-4,300 שקל, אך רק בפעימות הבאות. עם זאת, כץ כן מתעקש על הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק. כץ מנסה למצוא מתווה פשרה, לאחר שבדיון בממשלה על התקציב הוא איים כי לא יצביע עם הממשלה, אך בסופו של דבר הצביע בעד.

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, אמרה ל"גלובס": "האוצר עשה עלינו עוד סיבוב. זה לא קשור בכלל לנומרטור - ההתחייבות של 4.2 מיליארד שקל כבר קיימת חודשים ארוכים. אני לא אוכלת יותר את ה'שיט' שמאכילים אותנו. לדעתי שר הרווחה הוא לא הכתובת למחאה, אלא האוצר. כשזה קשור לביטחון אז המיליארדרים מתעופפים, אבל כשזה מגיע לנכים, אז באופן שיטתי האגרוף נקפץ. בשבוע הבא נחזור לפעילות, והפעם אנחנו מתכוננים פגיעה בכלכלה ובהון". 

מדוברות האוצר נמסר: "בהמשך לדיון שהתקיים בנושא קצבאות הנכים, משרד האוצר מבהיר כי ההסכם להעלאת קצבאות הנכות בהיקף של 4.2 מיליארד שקל יקוים במלואו. כל אמירה אחרת אינה אמת".