גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה פרנק לויד רייט? תוכיחו; זיופים בעולם הנדל"ן

בית שתכנן אדריכל מפורסם עולה הרבה יותר, אבל בשוק הנדל"ן התחרותי של ימינו יותר ויותר קונים רוצים הוכחות שהטענות לאדריכל כוכב אכן אמיתיות

בית מגורים שתכנן פרנק לויק רייט. / צילום: שאטרסטוק
בית מגורים שתכנן פרנק לויק רייט. / צילום: שאטרסטוק

מעל מפרץ סן פרנסיסקו שבקליפורניה, במובלעת הכסף הגדול בלוודר (Belvedere), אחוזה פרובינציאלית צרפתית אחת, עם גדרות בציפוי עץ וגן ורדים, משתבחת בנופים ייחודיים של גשר הזהב. האחוזה הייתה בבעלותו של יזם הון הסיכון הידוע טום פרקינס, ויש לה עוד יתרון נחשק: היא תוכננה על ידי האדריכלית המקומית ג'וליה מורגן, האישה הראשונה שקיבלה רישיון אדריכלות בקליפורניה, שתכננה נכסים אייקוניים כמו טירת הרסט בסן סימון, קליפורניה.

השאלה היא אם זה באמת נכון.

חוקרת ותיקה שמתמחה בעבודותיה של מורגן, קארן מקניל, אומרת שאין כל קשר בן האחוזה לבין מורגן. בשנה שעברה היא התבקשה על ידי כמה קונים פוטנציאליים לאשש את היוחסין של הבית, והגיעה למסקנה שמאפייני האדריכלות שלו אינם עולים בקנה אחד עם מאפייני התכנון הידועים של מורגן. היא לא מצאה שום התייחסות למעורבות של מורגן בתכנון הבית לפני שנת 1968, השנה שבה החלו לשווק את הבית כעבודה של האדריכלית המפורסמת. מקניל אומרת שהיא עיינה ברישומים של חוזי בנייה מ-1929 שזיהו את האדריכל כ-H.O. Alden, חברת תכנון מקומית.

זו בעיה שעולם האמנות מתמודד איתה זה מאות שנים: הקונים חוששים שהם ישלמו מחיר מלא על עבודה של אמן מפורסם, ומאחור יותר יתברר שהיא יוחסה לו בטעות, או שהיא זיוף. בעולם הנדל"ן, הקונים משלמים פרמיה על נכס מפורסם, ועלולים לסבול מירידת ערך כאשר מתברר שההיסטוריה שלו מופרכת.

כדי להגן על ההשקעה, הקונים פונים היום יותר להיסטוריונים, למומחי אדריכלות ולעמותות שונות כדי לאשר את היוחסין של הנכס.

"הקונים רוצים בית עם היסטוריה או עם אילן-יוחסין אדריכלי. מתווכים ומוכרים מבינים את זה", אומרת מקניל, שלא מגלה כמה כסף היא גבתה עבור התחקיר שלה. "בשוק התחרותי ולעתים הקדחתני של ימינו, לא תמיד כולם חרוצים כפי שהם צריכים להיות בבדיקה של ייחוס". מקניל היא גם היסטוריונית בכירה בחברת ניהול ההון אסנט פרייבט קפיטל מנג'מנט מקבוצת יו. אס. בנק.

דניאל שבנון ואיזבל וויינר מסותביס, שטיפלו במכירת האחוזה של פרקינס, מודות שהן לא היסטוריוניות. הן אומרות שהם תיארו את הבית כתוצר תכנון של מורגן אחרי שהוא הוזכר כאחד העבודות הלא מתועדות שלה בספר של היסטוריונית האדריכלות המנוחה שרה הולמס בוטל (Boutelle). הספר נמסר להן על ידי יורשיו של פרקינס, שמת ב-2016. הן לא מסרו פרטים נוספים.

תוספת של 5%-10% לערך הבית

בכל הנוגע למותג של אדריכל, לא מדובר רק על הזכות להתגאות בשם. נינה הטווני, מתווכת נכסי יוקרה בסוכנות פסיפיק יוניון אינטרנשיונל בסן פרנסיסקו, אומרת ששם כמו מורגן שנצמד לבית עשוי להעלות את ערכו ב-5% עד 10%.
הבית של פרקינס בבלוודר הועמד למכירה ב-16.5 מיליון דולר בספטמבר 2016, ונמכר במארס 2017 תמורת 14.46 מיליון דולר, על ידי שבנון ו-וויינר. בשנה שעברה הוא נמכר פעם נוספת, על ידי סוכן אחר, ב-14.25 מיליון דולר. יורשי פרקינס המנוח לא הגיבו לבקשת תגובה, ולא ניתן היה להשיג את הבעלים הנוכחיים של הבית.

דניאלה תומפסון, לשעבר נשיאת אגודת המורשת האדריכלית של ברקלי, אומרת שהאגודה התבקשה על ידי קונים פוטנציאליים לתחקר את ההיסטוריה של בית קטן בברקלי, שהוצג גם הוא כעבודה של מורגן. תומפסון אומרת שהיא ידעה מההתחלה שהטענה הזו כוזבת - היא בדקה את הבית בעבר ומצאה שהוא תוכנן על ידי עדנה דיקין, אדריכלית בת תקופתה של מורגן.

המתווכת שעסקה בשיווק הבית הזה, גלינה פליזגה, לא ערערה על מסקנתה של תומפסון - הראיה היחידה שהייתה לה שהבית קשור למורגן הייתה רישום של הנכס להשכרה ב-2011 - ולכן היא הסירה את שמה של מורגן מהבית. הוא נמכר בשנה שעברה ב-1.37 מיליון דולר. "אין לי מושג איך ג'וליה מורגן נקשרה לזה, אבל זה לא מפתיע אותי מפני שכל אחד היום טוען שביתו תוכנן על ידי ג'וליה מורגן", אומרת תומפסון.

בעוד שאזור מפרץ סן פרנסיסקו שורץ "מורגנים", בלוס אנג'לס האדריכל הנחשק הוא פול ויליאמס, האפרו-אמריקאי הראשון שהתקבל לאגודת האדריכלים האמריקאית. לעתים קרובות קשה לקבוע אם נכס מסוים הוא פרי תכנון שלו, מפני שתיעוד עבודותיו אינו מלא, ומפני שהוא תכנן בסגנונות רבים. ג'ף היילנד מסוכנות הילטון אנד היילנד מבברלי הילס אומר שכשהם לא בטוחים לגבי נכס מסוים, מתווכים מתארים נכסים שתוכננו אולי על ידי וויליאמס כ"נכסים בסגנון של וויליאמס".

במשך שנים, תושבים מקומיים האמינו שאחוזה בניופורט, רוד איילנד, בחוף המזרחי בארה"ב, תוכננה על ידי חברת האדריכלים הידועה McKim Mead & White, זו שתכננה גם את תחנת הרכבת פנסילבניה במנהטן. גאי ווילסון, ההיסטוריון של החברה הזו, שהוא פרופסור באוניברסיטת וירג'יניה, אומר שהוא חושב שהם טועים. הטעות נבעה מספר שיצא ב-1952, "המורשת האדריכלית של ניופורט, רוד איילנד: 1640-1915"

"אחרי הוצאת הספר לאור, המידע שהיה בו הופץ בין תושבי העיירה, עד שהפך לעובדה מוגמרת", אומר ווילסון, שזיהה את האדריכל האמיתי - דדלי ניוטון.

"להעלות ערך בית פי חמישה"

אפילו במקרה של פרנק לויד רייט המהולל, שהעבודות שלו מתועדות בצורה מקיפה על ידי החוקרים, קיימות מחלוקות. הן נובעות אולי מהעובדה שהתמריץ הכלכלי לתעד בית כעבודה של רייט הוא גבוה. "זה יכול להעלות ערך של בית במכפלה של חמש או יותר", אומר ויליאם אלין סטורר, היסטוריון של רייט. "בית של 160 אלף דולר יהיה שווה 1.5 מיליון דולר אם יתברר שהוא של רייט".

גואל הוגלונד, מנהל התקשורת ב"שמורת בנייני פרנק לויד רייט" בשיקגו, אומר שהמוסד שלו מקבל מידי חודשיים-שלושה פנייה מבעלי בתים שמאמינים שלנכס שלהם יש אולי נגיעה לרייט. המוסד הזה בודק את הנכסים מול מאגר הנתונים הפנימי שלו, שמכיל את כל המבנים של רייט. "גילוי של תכנון לא ידוע עד כה של פרנק לויד רייט אמנם לא צפוי, אבל זה לא בלתי אפשרי", הוא אומר.

סוזאן ג'נקינס, הבעלים של Flying L Guest Ranch, אחוזה גדולה בבנדרה, טקסס, סמוך לסן אנטוניו, אומר ששנות המחקר שלה לימדו אותה שקוטג' בבבעלותה שנבנה משנות ה-40 תוכנן על ידי רייט. אין לה אמנם תוכניות מקוריות, אבל היא מצאה כמה התייחסויות היסטוריות למעורבות של רייט בכתבי עת מקומיים, כמו אזכור שלו בכתב העת The Dude Wrangler, מגזין לבעלי חוות סוסים, משנת 1963. היו גם אזכורים שלו ב- Bandera Bulletin וב- San Antonio Express באותה שנה. היא מצביעה גם על השימוש הלא רגיל של רייט בבלוקים טרומיים מצדפות ים. רייט השתמש בחול ובצדפות מרוסקות בבניית עוד פרויקט שלו, אוניברסיטת דרום פלורידה, ב-1941.

סטורר, ההיסטוריון של רייט, ביקר בנכס בהזמנת ג'נקינס בשנה שעברה. הוא טוען שאין ראיות מוצקות לייחוס של הקוטג'. "הגעתי לשם כבר בידיעה שזה לא תכנון של רייט", אומר סטורר. הוא יכול היה לדעת זאת מתוכניות החדרים. "יש לי ביטוי שלא הופך אותי לפופולרי: 'אלו שיש להם עיניים ואינם יכולים לראות לא צריכים לפרסם את הבורות שלהם'". ג'נקינס אומרת שהיא סבורה שסטורר טועה.

פט וויזלובסקי, שהייתה בעלים של בית של רייט בשורווד, ויסקונסין, אומרת שההתעניינות בבית שלה עלתה אחרי שהיוחסין שלו התגלו על ידי היסטוריון מקומי. לה ולבעלה נודע שהנכס היה חלק מקבוצה קטנה של בתים שרייט תכנן ב-1917 במסגרת מאמץ שלא תועד לתכנן בתים מעוצבים היטב עבור כל רמות ההכנסה. אחרי הגילוי, אוטובוסי תיירים נהגו לפקוד את הבית של וויזלובסקי, והיא הופיעה בטלוויזיה המקומית.

כשהיא הוציאה את הנכס למכירה אחרי מות בעלה, היא קיבלה "הצעה יפה" מקונה שהיה חסיד של רייט, ומכרה את הנכס במחיר שאותו ביקשה, 264,900 דולר.
"באגודת השימור של רייט יש יותר מ-1,000 חברים, וכל אחד מהם היה מת לחיות בבית של פרנק לויד רייט", אומר סטורר. "לרובם אין את הכסף לקנות בית כזה, אבל לכמה מהם יש אותו".

הבית של איש ההון סיכון טום פרקינס. / צילום: סותביס

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת