גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדות הקבלה מגיעות לחיפה: טרנספר של אוכלוסיות מוחלשות?

בהדר תחתון בחיפה עוסקת העירייה ביבוא סלקטיבי של צעירים ■ עוד על הפרק: הנגשה באמצעות דרגנועים ומסעדות ■ חשיפה של אסטרטגיית השיקום למקום הכי ירוד בעיר

הדר תחתון / צילום: גיא ורדי
הדר תחתון / צילום: גיא ורדי

בשכונת הדר תחתון בחיפה יש ירקנים, מעדניות, חנויות סידקית ודוכני שמונצע'ס, ואפילו כמה בתי קפה של היפסטרים. אבל קשה שלא להבחין שהמבנים, שהאדריכלות של חלק מהם יוצאת מן הכלל, מוזנחים ביותר, ממש מטים ליפול, ושהתשתיות העירוניות די הרוסות. אפשר לפגוש כאן שיכורים מתנדנדים באמצע הרחוב, נרקומנים שדופים שמזריקים לעצמם בסימטאות והומלסים מכמירי לב.

אבל השמועה אומרת שזה הדבר הנדל"ני הבא. בימים אלה מקדמת עיריית חיפה מהלך כפול של הכנת תוכנית אסטרטגית לשיקום האזור, ובמקביל מסייעת ליזמי נדל"ן תל-אביבים לרכוש עוד ועוד מבנים, ולעודד כניסת אוכלוסיות חזקות. אחדים רואים במהלך טרנספר של אוכלוסיות מוחלשות, בעירייה מעדיפים לקרוא לזה בשם הנהדר "התחדשות חברתית". 

בתקופת המנדט הבריטי ובעיקר בשנים הראשונות של המדינה הייתה שכונת הדר הכרמל מוקד המסחר והעסקים של העיר חיפה. אזור הדר תחתון, הרחובות שמתחת לרחוב הרצל, לא היה אף פעם להיט. הדר תחתון הייתה אזור תווך, מעורבב, עני, חצי הרוס. הנוף התעשייתי של הנמל והתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, שנשקף מכאן, נתפס תמיד כמכוער והתודעה הסביבתית שצמחה בשנים האחרונות, הפכה אותו גם למסוכן.

הבניין המרכזי בהדר תחתון הוא שוק תלפיות, שהוקם בשנת 1940, ונועד להציע אלטרנטיבה מסודרת, "אירופאית", לשוקי התוצרת החקלאית של העיר התחתית. בתחרות האדריכלית שנערכה ע"י ועד הדר הכרמל זכה האדריכל יליד גליציה משה גרסטל. הבניין שתכנן עוצב בסגנון הבינלאומי, זה שתל-אביב ניכסה לעצמה, והוא מעוצב בצורניות פשוטה אך אלגנטית. בשנות השישים עבר המבנה לניהול עיריית חיפה ומאז הוא הוזנח מאוד ומצבו התדרדר, עד כדי כך שבהווה פתוחה רק קומת הקרקע שלו, והקומות העליונות, שכללו תקרה שקופה ומרפסת שמשקיפה אל הנוף, סגורות לציבור.

איילת ביתן שלונסקי, מגדירה את עצמה "מחוללת שינוי". היא למדה אמנות בבצלאל, חיה 30 שנים בדירה שכורה ברחוב ביאליק בתל-אביב, ולפני שנתיים, אחרי שהתגרשה והילדים סיימו את התיכון, עברה לחיפה. היא מנהלת ואוצרת את מוזיאון "בית העיר" של תל-אביב, ולצד זאת קונה ומוכרת דירות. לדבריה, יש לה כעת כמה דירות באזור שוק תלפיות. כמה בדיוק היא לא מוכנה להגיד.

"יש כאן צבעים שאין בתל-אביב"

ביתן שלונסקי היא דמות מוכרת ברחוב סירקין, וכשיושבים איתה בבית הקפה הקטן "ארטישוק", היא מקבלת הרבה תשומת לב וחיבה מ"המקומיים".

"ברחוב ביאליק בתל-אביב היו משרדים וזונות ונרקומנים ואז היה תהליך של הכנסת צעירים ופתאום זה נהיה רחוב יקר. גיליתי שאני, שהייתי אחראית על פיתוח המתחם, כבר לא יכולה לעמוד בשכר הדירה. נמאס לי. חיפשתי בית על הים, ראיתי באלבניה, בעכו והתחלתי להסתובב בחיפה. התחלתי באתרי הלוחות באינטרנט, בדקתי מכרזים של עמידר, פגשתי מתווכים, ולפני כשבע שנים קניתי את הדירה הראשונה כאן".

בית שלונסקי / צילום: גיא ורדי

ביתן שלונסקי מודה שמאוד מוזנח בהדר תחתון, אך לדבריה, יש כאן דו קיום מרשים ואין יותר פשע ממקומות אחרים: "זה הכי עיר והכי כפר. יש כאן תרנגולות, סוסים, אנשים פשוטים עם לב גדול. הצעירים החיפאים נורא חוששים מג'נטריפיקציה, הם חוששים בצדק שמחירי הנדל"ן יעלו. אבל זה קורה בכל מקום. זו דרכו של עולם. הייתי שואפת שייכנסו צעירים, אבל לא הייתי רוצה לראות את המקום הזה הופך למתחם ביאליק. יש כאן צבעים אחרים שאין אותם בתל-אביב".

כשנכנסים לדירה שלה, שממוקמת בבית אבן ערבי, הדור ודי מוזנח ברחוב יחיאל, היורד לכיוון ואדי סאליב, אפשר להבין למה היא זזה מלב תל-אביב. מדובר בבית גדול, מרווח ומשופץ בתבונה ובמיומנות. הבית בנוי במתכונת ליוואן (חלל מרכזי, שניפתח לחללי משנה) עם תקרות גבוהות, רצפות מעוטרות בדוגמאות יפהפיות וחלונות עץ בדוגמא ישנה המשובצים בזכוכית צבעונית. הדירה כולה מוקפת במרפסת צרה המשקיפה אל נמל חיפה, הדר הכרמל, ואדי רושמייה. היא לא מוכנה לספר כמה זה עלה, אבל, מגלה שהציעו לה תמורתה 4 מיליון שקל והיא סירבה.

עמרי עצמוני ממאפיית "עיניים" הוא בן קיבוץ בארי, למד הנדסה בטכניון ורק בגיל מאוחר החליט שהוא רוצה להיות אופה. את המאפייה הוא פתח באזור התעשייה של נשר ועבר לרחוב סירקין בתלפיות רק לפני שנה: "מצאתי פה חלל שמצא חן בעיני. אני מאמין שהמאפיה צריכה להיות נגישה לאנשים. אנחנו רוצים לראות אנשים שבאים אלינו מהשוק. זה נכון שבכרמל, איפה שרוב הלקוחות שלנו ממוקמים, היינו מוכרים יותר בקלות, אבל יש יתרונות רבים גם לכאן. עלויות שכירת הנכסים כאן הרבה יותר נמוכות - כ-30 שקל למטר רבוע".

"זה לא כמו לקנות בסופר"

עצמוני מעיד שבשנה שהוא פועל כאן יש מגמה של שינוי: "יש יותר משטרה ופיקוח של העירייה, ככה שאתה לא רואה פה הרבה טיפוסים בעייתיים. פעם הסתובבו כאן מוכרי סמים.

"אנחנו לא רואים מספיק אנשים שבאים לקנות ירקות במשך השבוע. אבל, לידנו פתח קצב והלקוחות שלו באים גם אלינו. יש מעדנייה טבעונית, המסעדה של אילן ('תלפיות') ומבשלת בירה. זה הכל סיפור של השנתיים האחרונות. אנשים אוהבים להגיע לפה. זה לא כמו לקנות בסופר".

יעקב ברודר, המנהל של "קהילת הדר", עמותה שפועלת מטעם עיריית חיפה לשיקום של אזור הדר, מספר שבאופן כללי, האסטרטגיה של העירייה היא "טריטוריאלית": "עד לפני 12 שנים שכונת הדר הייתה שכונת פשע, היה פחד להסתובב ברחובות. כדי להתמודד עם החושך צריך להביא אור. צריך לגרום לכך שחבר'ה יגורו יחד ותהיה להם תחושת ביטחון. העבודה שלנו היא טריטוריאלית. כל פעם אנחנו נכנסים לעוד רחוב ומוסיפים אנשים שיגורו בו. יש לנו שתי קבוצות שבהן אנחנו תומכים בעזרת מלגות: כפר סטודנטים ואקדמאים. אנחנו נותנים מלגה למי שיגור ברחובות מסוימים, והחל משנה הבאה זה מגיע גם לאזור תלפיות".
לא מדובר במענקים אוטומטיים. למעשה, מי שרוצה לקבל מלגה עובר מיון קפדני, מה שיוצר מעין ועדת קבלה בתוך העיר.

המבנה הנטוש למחצה של שוק תלפיות / צילום: גיא ורדי

"להביא קבוצות גדולות לגור שם"

מסתבר שבשכונת הדר יש הרבה מאוד בתי דירות שנמצאים בבעלות אחת והעירייה היא זו שמסייעת ליזמים לרכוש אותם בשלמותם: "אנו עובדים עם יזם תל-אביבי שהוא גם חברתי. מדובר במהלך של קניית מבנים שלמים ואנו מבטיחים מראש השכרת הדירות לארגונים חברתיים. עשינו הסכם מראש באיזה מחירים ישכירו ולטווח ארוך. ההנחה היא שאם לא יכנסו 50, או 100 חבר'ה בבת אחת, אף אחד לא ייכנס. לנו יש הכוח להביא קבוצות גדולות שיבואו לגור שם. אנחנו לא איזה נדל"ניסט תל-אביבי שרק רוצה לעשות כסף. אנחנו רוצים לעשות שינוי חברתי".

משרד תכנון הערים של תמי גבריאלי וגידו סגל, שניהם יוצאי המחלקה לתכנון אסטרטגי במנהל ההנדסה בעיריית תל-אביב-יפו, אחראי על תוכנית הפעולה לשכונת הדר תחתון. גבריאלי, חיפאית לשעבר, מעידה שמזה שנים שהמקום היה הירוד ביותר בשכונת הדר: "היו שם המון דירות נטושות, עובדים זרים, אוכלוסייה חלשה. הצעירים שעברו להדר עליון לא באו לשם".

מצד שני, היא מדגישה, עד שנות ה-80 זה היה המרכז המסחרי של העיר והמטרופולין: "התוכנית שלנו עוסקת בכמה היבטים של המתחם. עשינו עבודה על המסחר, על השוק ועל הרחובות וניסינו להגדיר לאיזה כיוון המסחר צריך להתפתח. אנחנו רוצים להזכיר לחיפאים שיש בהדר רחובות מסחריים. אם יהיו שם שימושים אטרקטיביים, יבואו גם מהכרמל". עניין אחר שבו טיפלו היה המרחב הציבורי: "האזור הזה מחבר בצורה הכי טובה את רחוב הרצל עם העיר התחתית, דרך ואדי סאליב. המרחק, אם מנגישים אותו, הוא מאוד קצר. הצענו לעשות מדרגות נעות (דרגנועים), והעירייה הסכימה לוותר על מעלית שתכננה לעשות בין רחוב החלוץ לתחנות האוטובוס ברחוב הרצל (תוכנית שאושרה בחודש מאי 2017). יש שם שטחים נטושים שאנו מתכננים להפוך לשטחים ציבוריים (שצ"פים). חיפשנו את כל ההזדמנויות להתערבות לא מסובכת שתתרום לשדרוג האזור".

גבריאלי וסגל הצליחו להביא לכך שהעירייה לא מכרה את שוק תלפיות: "שיקום המבנה היה אמור לעלות עשרות מיליונים. הצלחנו לשכנע את העירייה לשפץ בהדרגה. הכנסנו את המושג שימושים זמניים, כאלה שיהפכו את הבניין ליותר מזמין".

כשאני מברר עם ברודר אם אין חשש שהמהלכים שהעירייה מקדמת יבריחו את האוכלוסייה המקומית, הוא לא ממש מופתע מהשאלה: "ביקשתי בטכניון שילמדו אותי והם הבהירו לי שאין בעולם מקום שבו עשו התחדשות עירונית ולא הייתה אוכלוסייה חלשה שנפגעה מזה. מאחר שיש לנו ניסיון בהדר עליון, אנחנו יודעים שהביטחון ברחובות עולה פלאים. האוכלוסיות החזקות לא מאפשרות את כל התופעות השליליות שהיו קודם. הן מתקשרות למשטרה, למוקד העירייה. יש מי שמתריע ולכן הרשות יותר מטפלת. כשתיכנס אוכלוסייה חזקה כל אזור תלפיות יראה אחרת. יהיה יותר נעים לגור שם".

- ולאן ילכו העניים?

"אלה שהבתים שייכים להם, הרוויחו. האוכלוסיות שמשלמות את המחיר הן האוכלוסיות ששוכרות. הם ילכו למקומות אחרים".

שוק תלפיות / צילום: גיא ורדי

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה