גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנס: שגרירות ארה"ב תיפתח בירושלים לפני סוף השנה הבאה

(עדכון) - סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הגיע בשעת הצהריים לכנסת וקיבל את הפודיום לנאום מרכזי, דבר שהיה נהוג בכנסת עד היום כמעמד השמור לראשי מדינות ■ "ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, אם שני הצדדים ירצו בכך"

מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס
מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס

הביקור של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בישראל מתאפיין בכבוד והדר השמור לרוב למנהיגים של אומות, לא לסגניהם. פנס התקבל היום במאור פנים אישי של ראש הממשלה בטקס רשמי וצבאי בתחתית משרד ראש הממשלה ולאחר מכן עלה לשעה של פגישות אישיות ושיחות בנושאים אזוריים. משם יצא סגן הנשיא בשעת הצהריים לכנסת כשהוא מקבל את הפודיום של הכנסת לנאום מרכזי, דבר שהיה נהוג בכנסת עד היום כמעמד השמור לראשי מדינות או לראשי פרלמנטים.

בהתבוננות על רשימת הנואמים של הכנסת מאז קום המדינה, אפשר למצוא רק את נשיאי הפרלמנט האיחוד האירופי, ובמקרה אחד של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ניוט גינגריץ' (1998) כחריג לכלל הנ"ל. יש להניח שאם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו/או קודמו, הנשיא אובמה היו רוצים לנאום בפני המליאה, לא היו מסרבים להם, אך הדבר לא אירע עד היום.

פנס, כך עולה מבירור שערכנו ביקש לנאום בפני הכנסת. בעיני חברי הכנסת מדובר היה במעמד מרגש במיוחד, שכן פנס הוא המנהיג האמריקאי המגיע לירושלים בשיאם של שבועות סמליים, לאחר הצהרת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

הסיבה ליחס הרם שמקבל פנס בירושלים אינה רק טכנית. בכל העולם חשים שמעמדו הגלובלי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא רעוע במקרה הטוב וזמני במקרה הרע. פנס נתפס כסגן נשיא העשוי להוביל את ארה"ב, בין אם כתוצאה ממשבר כלשהו בממשל ובין אם כמי שמושך בחוטים מאחורי הקלעים, דבר שניכר היה בהשפעתו על קבלת ההחלטה בנושא ירושלים. פנס הוא אבנגליסט, נוצרי אדוק המחובר לארגונים נוצריים למען ישראל (CUFI) הרואים חשיבות רבה בנוכחות יהודית בכל רחבי ארץ ישראל למען זירוז ביאתו השניה של המשיח.

הנאומים בכנסת היו היום חגיגיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה עמוקות לתמיכה הדיפלומטית והרחבה שישראל מקבלת מארה"ב. בדבריו התייחס לכך שפנס הוא המנהיג הראשון המבקר בירושלים אחרי הצהרת טראמפ. נתניהו הודה לפנס: תודה על התמיכה הכלכלית בשנים שבהן היינו זקוקים לה, תודה על התמיכה בציוד צבאי. תודה על תרומתכם להעצמת כוחנו שהוא התנאי היסודי לקיומנו והשגת שלום עם שכנינו".

נתניהו הוסיף כי הוא מקווה שטראמפ ופנס יצליחו לחזק את ארה"ב כך שהיא תהיה המדינה החזקה בעולם בעוד דורות רבים. "לישראל אין חברה טובה יותר מאשר ארה"ב", אמר נתניהו.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר שבנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני נפוצו שקרים רבים. "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון - זה שקר שהצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלמי הקיצוני באיראן. השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש - שתמיד צודק, וצד חזק - שתמיד אשם. מי שמשלם עשרות - מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים, שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות! מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע - הוא מחרחר המלחמה!". 

חברי סיעת המשותפת המתינו בתוך המליאה לפתיחת דבריו של סגן הנשיא מייק פנס. כעבור כמה שניות מתחילת דבריו הם שלפו כרזות במחאה נגד פנס, ומשמר הכנסת ניגשו אליהם והוציאו אותם מן המליאה כשהם צועקים ומוחים. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי הם מורחקים מן המליאה למשך כל היום. 

פנס: שגרירות ארה"ב בירושלים - לפני סוף השנה

בפתח נאומו אמר פנס כי השגרירות האמריקאית תיפתח בירושלים לפני סוף השנה הבאה. פנס אמר בנאום כי הנשיא טראמפ בחר לבחור ולדבוק בעובדות וירושלים היא בירת ישראל. הנשיא רוצה להוביל לשלום מתמשך בין ישראל לפלסטינים.

הוא קרא לכל הצדדים לשמור על הסטטוס-קוו כולל בנוגע להר הבית, ואמר שארה"ב לא תנקוט עמדה בנוגע להסדר הסופי. פנס אמר שארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, אם שני הצדדים ירצו בכך.

בעודו אומר זאת, נעמדו חברי האופוזיציה ומחאו כפיים, ודווקא חברי הקואליציה נותרו במקומותיהם ולא זזו.

פנס המשיך: "אנשי ישראל יודעים את המשמעות של הטרור. ראש ממשלת ישראל יודע את המחיר של המלחמות, אחרי שאיבד את אחיו בלחימה. ארה"ב מעריכה מאוד את ממשלת ישראל ואת הרצון שלה לפתוח במו"מ עם הפלסטינים,.

פנס קרא לפלסטינים: "אני קורא לפלסטינים לחזור לשולחן המו״מ... לשלום אפשר להגיע רק בדיאלוג". 

לא מעוניין בפגישות עם האופוזיציה

סגן הנשיא פנס לא היה מעוניין בפגישות עם ראשי האופוזיציה. בישיבת סיעת העבודה היום בצהריים ציין יו"ר העבודה אבי גבאי שהם קיוו לפגישה עם סגן הנשיא, אך מאחר וזה לא מחויב על ידי הפרוטוקול, לא נקבעה פגישה מן הסוג הזה. גם לפיד אמר במהלך ישיבת סיעת יש עתיד, שפנס לא פינה זמן לפגוש אף אחד מן האופוזיציה וכי לדעתו אין זה ראוי. פנס ישב במליאה לצידו של הרצוג בעת נאום האופוזיציה, דבר שמחויב בכללי הכנסת, אך כאמור בשעות הבוקר היום לא הוספה ללוח הזמנים שלו פגישה אישית עם מי מראשי המחנה הציוני, הסיעה השנייה בגודלה בכנסת.

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, נאם מטעם האופוזיציה. הוא התייחס בדבריו להצעות השלום של האמריקאים שכיום לא ניתן להתניען, לפחות לא מאז הצהרת ירושלים. "הנשיא טראמפ התייחס פעמים רבות לחשיבות השלום בינינו לבין שכנינו הפלסטינים. בהודעתו על ירושלים הוא הדגיש כי אין בדבריו כדי לקבוע את היקף גבולות הריבונות הישראלית בירושלים, שכן אלו יקבעו בסופו של יום בהסכם הקבע בין הישראלים לפלסטינים.

"לצערי הסכם כזה הוא עוד חזון רחוק. אנו נמצאים באחת התקופות המורכבות והמסובכות ביותר ביחסי שני העמים. מבוי סתום חמור שיש צורך להתגבר עליו, לפתוח אותו ולנסות בכל דרך ליצור אופק מחודש של תקווה. אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינים". 

שרה נתניהו אירחה את קארן פנס

בתוך כך, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו אירחה היום את אשת סגן נשיא ארה"ב קארן פנס במפגש עם אנשי ארגון ישראלי לטיפול באמצעות אומניות. נתניהו אמרה לפנס: "לכבוד הוא לי לקבל את פנייך ואת פני סגן הנשיא בירושלים, בירתנו הנצחית". 

שרה נתניהו אירחה את קארן פנס במרכז לטיפול באמצעות אמנויות / צילום: אבי אוחיון לעמ

לפי הודעה לעיתונות ששלחו ממשרד ראש הממשלה, באירוע נפגשו נתניהו ופנס עם מטפלים ומטפלות באומנויות שהציגו בפניהן גישות טיפול ייחודיות שפותחו בישראל. קארן פנס היא מורה לאומנות ונוהגת לקיים מפגשים עם מטפלים מהתחום ברחבי העולם, זאת כחלק מפעילותה לקידום מקצוע הטיפול באמצעות אומנויות. פנס אמרה: "לעונג הוא לי להיות כאן עם כולכם היום, ולכבוד רב הוא לי שגברת נתניהו הצטרפה אלינו. ידענו אחת על השנייה במשך שנים רבות מאוד אך נפגשנו עתה בפעם הראשונה. אני יודעת שרבים מכם וודאי תוהים מדוע בחרתי בטיפול באמנות בתור היוזמה שלי בתור הגברת השנייה. לאחר שהפכתי לגברת השנייה ונשאלתי איזו יוזמה אחת ארצה לקדם, הבנתי שמטפלים באמנות לא מובנים כהלכה. טיפול באמנות היא לא אמנות ויצירה. אתם בעלי מקצוע בתחום בריאות הנפש, לרובכם יש תואר שני או דוקטורט - זהו סוג של טיפול. שרה, ואני שוחחנו קודם על כך שאין הכוונה בכך שזה יבוא במקום סוגי טיפול אחרים. הכוונה היא שזה ישלים". 

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי