גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנמל החדש של קניה הפך אותה לשחקנית מרכזית באפריקה

הנמל החדיש של מומבסה הפך את קניה לשחקנית מרכזית בכלכלה של מזרח אפריקה ■ כוח העבודה הצעיר והתשתיות המשופרות מעניקים לקניה פוטנציאל להפוך לסיפור ההצלחה הגדול של היבשת השחורה

עובדים בנמל מומבסה קניה/ צילום: רויטרס / Joseph Okanga :
עובדים בנמל מומבסה קניה/ צילום: רויטרס / Joseph Okanga :

קניה, שקיבלה את עצמאותה מהבריטים רק בשנת 1963, היא רפובליקה נשיאותית, הממוקמת במזרח אפריקה. המדינה מורכבת מ-47 מחוזות וגובלת באתיופיה, סודאן, אוגנדה, טנזניה וסומליה.

אוכלוסיית המדינה, המונה כ-48 מיליון בני אדם, צעירה במיוחד לאור שיעורי הילודה הגבוהים בקניה. לראיה, יותר מ-40% מהאוכלוסייה מתחת לגיל 15, כאשר שיעור המבוגרים (מעל גיל 64) הוא מהנמוכים בעולם, 3% בלבד. בהתאם, גם הגיל החציוני במדינה, שעומד על 20 בלבד, הוא מהנמוכים בעולם.

במומבסה, העיר השנייה בגודלה בקניה, אחרי הבירה ניירובי, ממוקם נמל ים חדיש, שמהווה שער כניסה מהאוקיינוס ההודי אל שאר מדינות מזרח אפריקה. נמל זה תרם לכך שקניה היא כיום שחקן מרכזי במרחב של מזרח אפריקה, ולראיה מתחמי התקשורת והלוגיסטיקה המודרניים, שהוקמו במדינה על ידי חברות בינלאומיות מובילות כמו יבמ וטויוטה.

החקלאות מספקת שליש מהתוצר

עמוד השדרה של הכלכלה הקנייתית, באופן לא מפתיע למדינה אפריקאית, היה ונותר ענף החקלאות, שאחראי לשליש מהתוצר. חלקו של ענף זה בשוק העבודה המקומי מגיע לרמה של שני שלישים מסך המועסקים (כולל עובדים המועסקים במשרה חלקית).

בניגוד למדינות אחרות באזור, קניה היא מדינה נטולת משאבי טבע, ולכן, אף שהחל בשנות ה-90 נקטו הרשויות צעדים המקדמים כלכלת שוק, ענף החקלאות נותר מהותי.

עם זאת, חשוב לציין שאותן רפורמות גם משכו משקיעים זרים, שפיתחו (באופן יחסי למדינה ביבשת אפריקה) את ענפי התעשייה הקלה (פלסטיק וטקסטיל) והשירותים (תחבורה ופיננסים). ענף מרכזי נוסף של קניה הוא התיירות, שתרמה לתוצר יותר מ-10% בשנת 2016. ענף זה רשם התאוששות, לאחר שבשנים קודמות תיירים רבים הדירו את רגליהם מהמדינה, לאור אירועי הטרור הרבים בה.

הבעיה העיקרית בכלכלה כמו קניה היא שהנתונים די מעורבים. מצד אחד, הצמיחה הממוצעת בחמש השנים האחרונות היתה יותר מ-5% והביאה את הכלכלה להיות הגדולה מבין מדינות האזור. האינפלציה כבר אינה בטריטוריה דו-ספרתית, הודות לירידה במחירי הנפט והמזון בעולם, והתמ"ג לנפש המתואם כוח קנייה (שהוא מדד לרמת החיים) עלה ל-3,400 דולר - הנתון הגבוה ביותר מבין מדינות מזרח אפריקה.

כמו כן, הממשלה המקומית גם גיבשה תוכניות חומש עד לשנת 2030, כדי שכלכלת המדינה תצליח "לקפוץ כיתה" מכלכלה מוטת חקלאות לכלכלת מוטת תעשייה.

מנגד, האבטלה בקניה היא בשיעור של יותר מ-40%, וכמעט מחצית מהקנייתים נמצאים מתחת לקו העוני. נוסף על כך, זרם ההשקעות הזרות צנח לכ-30% ברבעון השני של 2017, לאור חוסר היציבות הפוליטית שאפיינה את קניה בשנה האחרונה.

מצב זה גרם לממשלה להזרים נזילות למשק המקומי, והתוצאה לא איחרה לבוא, כאשר יחס החוב-תוצר זינק בעשר נקודות בסיס בתוך שנה אחת בלבד. אם נוסיף עוד שמן למדורה, אז הרכב החוב מעיד כי יותר ממחציתו חיצונית - כלומר, חוב למדינות אחרות.

הגירעון ברמה של 6% תוצר

לאורן תקופה ממושכת, שוק המניות של קניה מתואם יחסית עם השינויים ביתרות מטבע החוץ של המדינה. ככל שהבנק המרכזי רוכש יותר דולרים, הוא למעשה מגדיל את עתודות הבנקים המסחריים, וכתוצאה מכך הנזילות במערכת הבנקאית עולה - מה שמסייע לכלכלה הריאלית ותומך בעלייה במחירי המניות.

השאלה המרכזית שעומדת על הפרק כעת היא האם שוק המניות הקנייתי ימשיך במגמת ההתאוששות (במונחים דולריים כמובן) גם בשנת 2018. התשובה לכך טמונה, למעשה, בדינמיקה המאקרו-כלכלית במדינה, שמושפעת, בין השאר, מהצד הפיסקאלי, וגם במידת התמיכה שמעניק הבנק המרכזי, שאמון על המדיניות המוניטרית.

בצד הפיסקאלי, הסיכון העיקרי מצוי בגירעונות של קניה, הן בחשבון השוטף והן בגירעון הממשלתי. הגירעון בחשבון השוטף מצוי כיום ברמה של 6% תוצר, אבל החדשות הטובות הן שרק לפני שנתיים הוא היה מעל ל-10%.

במבט קדימה, הגירעון בחשבון השוטף צפוי להמשיך ולרדת, כאשר היבוא למדינה צפוי להצטמצם, מכיוון שהמייבאת העיקרית בקניה היא הממשלה, שכחלק מהניסיון לצמצם את הגירעון, צפויה להקטין משמעותית את ההשקעה בתשתיות.

נוסף על כך, היצוא, שלו יש כמובן קשר חיובי עם החשבון השוטף, צפוי לגדול משמעותית, לאחר ששנת הבצורת אשתקד פגעה במידה ניכרת בתפוקה החקלאית, וכיום מזג האוויר חזר לקדמותו וצפוי לתמוך בגידול משמעותי בתפוקה מצד הסקטור.

אז נכון, ככל שהגירעון בחשבון השוטף יצטמצם, הבנק המרכזי עשוי להקטין את קצב רכישות המט"ח, שכאמור מתואם עם שוק המניות במדינה.

ואולם, שילוב של הצטמצמות הגירעון בחשבון השוטף והצפי למדיניות מוניטרית מרחיבה, תומכים בהתייצבות של הכלכלה הריאלית - ובסופו של דבר, לא קיים גורם שתומך בשוק המניות לאורך זמן יותר מאשר סביבה כלכלית יציבה.

השקעה מתאימה לחובבי הסיכונים

חשוב להוסיף בהקשר הזה שהבנק המרכזי לא בהכרח יקטין את קצב רכישות המט"ח, למרות הצפי להצטמצמות הגירעון, מכיוון שהחל באמצע השנה החולפת היחס בין רזרבות המט"ח למספר חודשי היבוא (כלומר, כמה חודשי יבוא ניתן לממן באמצעות רזרבות המט"ח) ירד לרמה של כ-4.7 חודשים, וזאת למרות ירידת הגירעון בחשבון השוטף.

בצד המוניטרי, האינדיקטור המרכזי, שמעיד כי הבנק המרכזי עשוי להוריד את הריבית בשנה הקרובה, הוא קצב האינפלציה, שהאט משמעותית, לרמה הנמוכה מאז אמצע 2013 (כמובן, במונחים של מדינה אפריקאית).

אינדיקאטור משמעותי נוסף הוא היצע האשראי (הנזילות) במערכת הפיננסית, שממשיך לשהות סביב רמה נמוכה. לכן, שיפור משמעותי במאזן התשלומים של קניה, הוודאות הפוליטית, שהתחילה להתבסס לקראת סוף השנה, וההקלה מהצד המוניטרי, כל אלה עשויים לתמוך בשוק המניות הקנייתי בשנת 2018 - מה שמביא אותנו להמליץ על משקל שוק באפיק.

עם זאת, חשוב להבהיר כי השקעה בקניה שמורה בעיקר למשקיעים השייכים לסגמנט חובבי הסיכון. זאת, מכיוון שההסתברות להפתעות בלתי צפויות במדינה, הממוקמת ביבשת שסובלת בעיקר מעוני גבוה, מיליציות טרור והפיכות שלטוניות, גבוהה בערך כמו ההסתברות שרץ קנייתי יעמוד על הפודיום באולימפיאדת טוקיו 2020.

לסיכום, כוח העבודה הצעיר, התשתיות המשופרות ביחס לשכנותיה והיתרון היחסי מצד מיקומה האסטרטגי, מעניקים לקניה את הפוטנציאל להיות אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של אפריקה.

שוק המניות של קניה מתואם יחסית עם השינויים ביתרות המטח של המדינה

 

מניה מומלצת: Safaricom - צמיחה תקשורתית

שוק ההון בקניה, כמו מגזרים אחרים במדינה, אינו מפותח במיוחד. במדד המרכזי בבורסה של קניה, שמהווה כ-85% מההון הנסחר שם, נסחרות רק ארבע חברות - כשאחת מהן היא חברת הטלקום של קניה, שמהווה כ-52% מהמדד.

נסקור כאן החברה המרכזית ביותר, Safaricom, שמספקת שירותי תקשורת בקניה. החברה, שנוסדה בשנת 1993, מציעה שירותי תקשורת כוללים בתחום הקווי (טלפוניה ואינטרנט) ובתחום הנייד (כולל שירותי נדידה בינלאומית) ללקוחות פרטיים, עסקים קטנים וגדולים ולארגונים ממשלתיים. שירותי החברה כוללים גם שירותי אינטרנט נוספים, כמו שירותי אחסון בענן, ובמקביל היא גם מוכרת ציוד תקשורת - טלפונים ניידים, מודמים בפס רחב וציוד קצה נוסף.

נוסף על כל אלה, אחד השירותים המרכזיים שמספקת החברה בשנים האחרונות, הוא שירות תשלומים באמצעות הסלולר - ארנק אלקטרוני המכונה M-PESA. אמצעי תשלום דיגיטליים רווחים מאוד במדינות עולם שלישי, וכך גם רכישות באינטרנט. למעשה, נוכח התשתיות הירודות במדינות אלה והמוסדות הארכאיים שלהן, נוצרו ברבות מהן "מעקפים", שהביאו את הקדמה לשווקים, כאשר הם נשענים על התפתחות האינטרנט, ולאחר מכן ההתפתחות המטאורית של השימושים בטלפונים הניידים בעשור האחרון.

התפתחות זו של השירותים הסלולריים מהווה את מנוע הצמיחה של חברת ספאריקום. בשנת 2015 היקף פעילות ה-VOICE שלה היה מעל ל-50% מהכנסות החברה, וההיקף צפוי לרדת לכ-30% בעוד חמש שנים, נוכח צמיחה חד-ספרתית נמוכה מאוד, הקרובה לאפס.

לעומת זאת, ההכנסות של החברה מ-Mobile Data צפויות לצמוח בשיעורים של יותר מ-5% בשנה עד 2023, וצמיחה דומה צפויה להירשם בשירותי התשלומים של החברה. בסך הכל, בשנים הקרובות ההכנסות משני מגזרים אלה צפויות להוות כ-65% יחד, בהשוואה לפחות מ-30% בשנת 2016.

למרות הפיזור הרחב של החברה בהיקף השירותים שהיא מספקת, ופוטנציאל הצמיחה העתידי, שנאמד ב-8% עד 10% מדי שנה בשנים הבאות, וגם למרות שיעורי רווחיות גבוהים של החברה (הרווח התפעולי הוא כ-34% וה- EBITDA מעל 45%), נראה כי רמת התמחור של המניה גבוהה מעט, בהשוואה לחברות אחרות בענף.

מצד אחד, ניתן להצדיק את התמחור בקצב הצמיחה וברווחיות עודפת. מצד שני, לא ניתן להתעלם מהסיכון הכרוך גם בהשקעה באזור, כולל הסיכון המטבעי. 

■ הכותבים הם אנליסט מערך מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות פסגות ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע. 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע