החורף היא העונה "החמה" ביותר לטיול בערבה

בשבוע הבא יתקיים יום פתוח בערבה ועמו תערוכת החקלאות השנתית ■ הזדמנות מצוינת ליהנות מהנוף הייחודי, מסגנונות האירוח המגוונים ומהאנשים המיוחדים לא פחות

נופי מדבר / צילום: נוטלה נופי צוקים
נופי מדבר / צילום: נוטלה נופי צוקים

בזמן שהארץ געשה ונטפה גשמים וסופות, הערבה קיבלה את פניי בשמש ובשמיים מצוירי עננים. צעדתי לבדי על שביל ישראל, והדממה הדקה של המדבר הייתה חוויה משחררת. צמד צבאים דילג על הגבעות מימין, צבעי המדבר שנתפסים כמונוכרומטיים הוכיחו שיש בהם המוני גוונים, ורק שריקת הרוח הממהרת, הפרה את השלווה.

שביל ישראל מגיע לאזור הערבה ממערב ליישוב ספיר, ומצטרף לציר המעיינות - דרך לרכבי שטח ורוכבי אופניים, שמתחילה מול עין חצבה ומסתיימת סמוך לפארן (סימון שחור שמתחלף לאדום), ונעה במקביל לכביש 90. מפארן נוטה שביל ישראל מעט מערבה ודרומה. כדי להגיע לנקודת ההתחלה של הצעדה שלי, דגמתי קטע רכוב בג'יפ עם נעמה לינצנברג מ"נוף צוקים", ילדת טבע חייכנית שהגתה את בקתת השביליסטים - שאליה התכווננתי ועליה עוד מעט נספר. כדי להגיע לשם, פניתי שמאלה ומזרחה בפיצול עם נחל עשוש (שביל ירוק), וכעבור כשני קילומטרים וחצי הגעתי למתחם נוף צוקים. המסלול נוח וקליל והחוויה לא שגרתית ומהנה.

לינצנברג הצעירה מספרת לי שהיא צעדה את שביל ישראל טרום גיוסה, ולאורך הדרך עד ערד התארחה אצל "מלאכי שביל". למי שאינו בקיא בטרמינולוגיה של הולכי שביל ישראל - מלאכי השביל הם הכינוי לאנשים הטובים על הדרך שמסייעים להולכים על השביל - ופותחים את לבם ואת ביתם ללא שום תמורה. מכאן נולד חלום הבקתה של נעמה, כדי להעביר את הטוב הזה הלאה. היא שרטטה את הבקתה כפי שראתה אותה בעיני רוחה, ושחר אחיה הוציא את התוכנית לפועל. הפרויקט הפך למפעל חברתי, ומתנדבים מהארץ ומהעולם הצטרפו לסייע ואפילו גייסו לכך כסף בפרויקט מימון המונים בהדסטארט.

הבריכה בנוף צוקים / צילום: אבישי חזן
 הבריכה בנוף צוקים / צילום: אבישי חזן

הבקתה ניצבת במתחם התיירות המשפחתי נוף צוקים (www.nofzuqim.co.il), המכיל בקתות לנופשים "רגילים" (ומשלמים). הבקתה היא חינמית, ומיועדת אך ורק לצועדים בשביל. יש בה שש מיטות (אחת מאוישת במתנדב/ת), בחוץ יש מטבחון ומרפסת גדולה אל הנוף. כדי לגייס סכום נוסף להשלמות שונות, יזמו בני המשפחה ערב חומוס אזורי שהיה להצלחה מסחררת וישוחזר בקרוב (כדאי לעקוב בפייסבוק). ומי שצועד בשביל, כדאי להזמין מקום מראש. זה אולי המקום להזכיר שמלאכי השביל באשר הם מבקשים להתקשר יומיים מראש, בשעות סבירות ולא אחרי 21:00.

נעמה לינצברג לא נפלה רחוק מן העץ המשפחתי. לינצנברג האם פיתחה לפני שנים משחק "חפש את המטמון" בנופי האזור כדי להעשיר את חוויית המטיילים ולמשוך קהל. המשחק השתנה והתעדכן והגרסה האחרונה נקראת "מדבר בריחה". המשתתפים מקבלים הנחיות (מתומר לינצנברג, האב) וכן ערכת מפות, חידות ודף פתרון, ויוצאים להרפתקה במרחב, ברדיוס של כקילומטר שגולש לטבע. המשחק אורך בין שעה וחצי לשעתיים, ובמהלכו עוברים בין תחנות, מפצחים חידות, נהנים מחוויה מלכדת ומגבשת, ומרוויחים טיול כיפי (50 שקל למשתתף מגיל 4, 30 שקל לאורחי המתחם, טל' 08-6584748).

חובבי סדנאות של אומנות ומלאכת יד ייהנו בסטודיו של מירל'ה עמירן ממושב עין יהב, מורה לאמנות שמציעה חוגים וסדנאות מחומרים טבעיים. הסטודיו שלה שופע אבנים, אצטרובלים ושלל צבעים, אבל גם ניירות, חמר, שעווה ועוד (70-50 שקלים למשתתף, טל' 052-8666164)

טיול בערבה מצוין בעונת החורף כולה, אבל אחד השיאים נרשם מדי שנה באירוע השנתי "יום פתוח בערבה", שמתקיים השנה ב-31.1-1.2, ובמרכזו תערוכת החקלאות הפופולרית בתחנת יאיר (מו"פ חצבה), המציגה גידולים חדשים וניסויים מעניינים. השנה, למשל, מוצגים זנים ייחודיים של לימון ללא גרעינים, גויאבה ללא ריח, פפאיה ללא זרעים, חציל לבן שלא סופח שמן ועוד.

מעיין קיטרון, חוקרת ומרכזת בתחנה, הובילה אותנו בין בתי הרשת והפליאה לספר על הפיתוחים והניסויים. התחנה מסייעת לחקלאי הערבה למצוא פתרונות כדי להגיע לתוצאות מיטביות.

בסיור ראינו תרד גוליבר, עם עלים עצומים בגודלם, סוג של מלון מר שיש לו סגולות רפואיות, חסות שצומחות בשיטת אירופוניקה, עם שורשי אוויר, ואפילו חלקת פטל שנועדה לבחון יבול חורפי. מלבד אנשי מקצוע, מגיעים לתערוכה מטיילים וחובבים שנהנים מדוכנים, אמנות, סיורים ואפילו מופעים, כשהשנה מככבים אריאל זילבר ורמי פורטיס עם שירים מאלבומו החדש (www.aravaopenday.co.il טל' 077-568-1608).

שביל ישראל לאופניים / צילום: כרמית חסין
 שביל ישראל לאופניים / צילום: כרמית חסין

קצת קולינריה לסיום: ביציאה מהיישוב צוקים הוקמה לפני שנה מעדנייה, שמפתיעה בכל פרמטר אפשרי. יריב איתני, מסעדן מנוסה, קלט שהערבה זקוקה למשהו שאינו מסעדה או בית קפה, אלא הכלאה בין השניים - שתיתן מענה למטיילים באזור, לחוצים את כביש 90, לאורחי הצימרים ואפילו למקומיים - והקים מעדנייה איכותית. ההימור היה מדויק ואיתני מספר שהמקום הפך לנקודת תיירות פעילה.

התפריט כולל כריכים ממוצרים משובחים, כמו גבינות, בשרים וממרחים, אבל תמיד יש תבשיל חם, מרק ומיני פסטה. היתרון הוא בגמישות, בפתיחות ובנכונות לספק כל סועד. המעדנייה קטנה, אבל פעילה. יש ערבי קונספט והפנינג בשבת וכן מכירת מוצרים מיוחדים (טל' 08-9398886).

זאת ועוד: כדי להרחיב את היצע האוכל בערבה, התחברו ארבע משפחות למיזם Eat With, ועברו תהליך למידה והתאמה לאירוח ביתי. הרעיון הוא שאנשים שמיטיבים לבשל פותחים את ביתם לזרים מוחלטים, שקונים כרטיס לארוחה, ואוכלים סביב שולחן גדול עם המארחים ואורחים אחרים. כל משפחה מארחת בסגנון משלה, ולדברי אריאלה סקוברונק ממושב עידן, מדובר בהצלחה ובעיקר בהנאה ובחוויה דו-צדדית. סקוברונק מארחת בסגנון תימני, והקובנה שטעמנו הייתה רכה ונימוחה.באירוח המלא יש תפריט עשיר יותר וכבר היו לה אורחים שהצטרפו למשפחה בראש השנה ואפילו בליל הסדר. "זה מדהים", היא מספרת, "ומבורך לשני הצדדים. מכירים אנשים, מתיידדים ואפילו שומרים על קשר" (150 שקל למבוגר, 70-50 לילד, טל' 052-4260933).