שימור: הווילה ששימשה את בן-גוריון תהפוך לשטח ציבורי

חילופי שטחים ראשונים מסוגם יביאו לשימור לשכתו של דוד בן-גוריון ברמת-גן

הבית ברחוב ז"ר / צילום: איל יצהר
הבית ברחוב ז"ר / צילום: איל יצהר

בתקופת מלחמת העצמאות, מחשש להתקפות חיל האוויר המצרי, עברה פעילות המטה הכללי (מטכ"ל) מתל-אביב לרמת-גן. תושבי אזור גן אברהם בעיר נאלצו לעזוב את בתיהם, ומהמתחם ההוא נוהלה המדינה. בווילה הידועה גם כבית בז'רנו, ברחוב ז"ר, סמטה קטנה של רחוב שרת, פעלה לשכתו של דוד בן-גוריון, שהיה אז ראש הממשלה ושר הביטחון.

בשבוע שעבר קיבלה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן החלטה על מהלך יוצא דופן של חילופי שטחים: שינוי ייעודו של מבנה המגורים הפרטי לציבורי, ובמקביל פיצוי של בעלי הנכס על ידי העברת הזכויות לשטח ציבורי ברחוב טבנקין. 

בשנות ה-40 של המאה ה-20 הייתה רמת-גן האלטרנטיבה הכפרית של תל-אביב. על הגבעה שעליה ממוקם היום גן אברהם, ובשיפולה בית בז'רנו, ישבו פנסיונים והתגוררו בה גם משפחות מייסדי העיר ותושבים אמידים.

בני משפחת בז'רנו, שמוצאם בבולגריה, היו בעלי בית החרושת "עסיס", מותג מוביל בתחום תרכיזי הפירות והריבות עד לשנות ה-80. את הווילה הדו קומתית תכנן האדריכל בנימין צ'לנוב, שנולד ברוסיה ולמד בפריז שלרוב תכנן בסגנון הבינלאומי, וחטא מדי פעם, וכך גם במקרה "בית בז'ראנו", בתכנון בסגנון רומנטי.

ההחלטה על חילופי השטחים אינה מובנת מאליה וקדמה לה תקופה ארוכה של מאבק היזמים (רונן גבאי, מוטי רמתי, אלפרד ובנימין טאובר), שביקשו לנצל את זכויות הבנייה בנכס. חרף העובדה שהמבנה נכלל בסקר השימור של העיר (שאין לו תוקף סטטוטורי, בשונה מתל-אביב), לא היה מעמדו של הבית מובטח. אחד הביטויים לגישה היה תוכנית נקודתית (רג/מק/1399 ) שקודמה על ידי הוועדה המקומית רמת-גן בין השנים 2007-2010 והציעה שימור של מבנה הווילה ובנייה בשטח גן אברהם הסמוך (שייעודו שצ"פ). לתוכנית הוגשו בזמנו התנגדויות של החברה להגנת הטבע, אט"ד ושכנים והיא בוטלה.

בשנת 2011 ביקשו היזמים להקים באחת משתי החלקות שבהן יושבת הווילה מבנה מגורים בן שלוש קומות, תוך שימור של המבנה ההיסטורי. הבקשה אושרה בוועדה המקומית אך בוטלה בוועדת הערר המחוזית.

עו"ד אביבית מאור-נמרודי, סגנית ראש העיר ברמת-גן ויו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה, רואה במהלך האחרון של החלפת השטחים "תיקון עוול היסטורי": אני שמחה שניתנה לי ולצוות המקצועי במנהל ההנדסה הזכות לטפל במבנה החשוב, במלאת 70 שנים למדינת ישראל. יש כאן הצהרת כוונות, לכבד, להוקיר את פועלו של ראש הממשלה הראשון שלנו. ולא רק לשמר את ההיסטוריה, אלא גם לחבר את המבנה לבית הספר בן-גוריון. אנחנו נרחיב את מבנה בית הספר, נשמר את המקום ונהפוך את המבנה למרכז מבקרים".

תמר טוכלר, סמנכ"לית המועצה לשימור אתרים ומנהלת מחוז ת"א במועצה: "למרות כל השינויים והאתגרים שידע מרכז העיר ההיסטורי של רמת-גן, ניתן לומר שכל התשתיות הגנים ההיסטוריים והצירים הירוקים מתוכנית עיר הגנים שתכנן האדריכל ריכרד קאופמן, בהם גן שאול, גן אברהם, וצירי המדרגות - שרדו.

"בית משפחת בז'רנו שהיה למטה בן-גוריון הוא אתר היסטורי חשוב וייחודי בעל חשיבות ברמה הלאומית. אנחנו שמחים על שינוי בגישה התכנונית בעיר המכירה יותר בצורך בשימור המורשת הבנויה והנופית. עתה נדרש להבטיח כי שימור והשמשת האתר תתבסס על ממצאי תיק התיעוד".

בן גוריון / צילום: לעמ
 בן גוריון / צילום: לעמ