ישראל לפולין: יש לתקן החוק; אין לחנך משפחות ניצולי שואה

החוק שעבר בפרלמנט הפולני, האוסר הטלת אחריות המדינה על רצח יהודים, עורר ביקורת בישראל, שגברה לאחר קריאת השגרירות ל"חינוך השואה בישראל" ■ נתניהו: "הוריתי לשגרירה בפולין להיפגש עם רה"מ ולהביע את עמדתי נגד החוק" ■ סגן שגריר פולין יזומן לשיחת נזיפה

טיולי המחנות לפולין  / צילום: משה מילנר - לע``מ
טיולי המחנות לפולין / צילום: משה מילנר - לע``מ

ההחלטה בפרלמנט הפולני על אישור חוק האוסר על הטלת אחריות על המדינה לפשעים נגד האנושות שבוצעו בשטחה במהלך מלחמת העולם השנייה בידי גרמניה הנאצית, עוררה תגובות נזעמות בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה. הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת נגד החוק".

סגן שגריר פולין בישראל יזומן מחר לשיחת נזיפה במשרד החוץ. "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה", נמסר בהודעת משרד החוץ. עוד נמסר כי "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת".
החוק, שעבר בפרלמנט הפולני ביום השואה הבינלאומי, זקוק עוד לאישור הבית העליון בפולין, שנשלט גם הוא על-ידי מפלגת השלטון.

"אי אפשר להסתיר את האמת"

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הערב לחוק הפולני וציטט את נשיא פולין לשעבר אלכסנדר קוושנייבסקי שאמר מעל בימת הכנסת, כי "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם". ריבלין הוסיף כי "רק 73 שנים חלפו מאז נפתחו שערי הגיהינום. ניצולי השואה החיים הולכים ונעלמים מן העולם ועדיין עלינו להיאבק על זיכרון השואה כפי שהייתה. על העם היהודי, מדינת ישראל והעולם כולו לוודא כי את השואה נכיר על מוראותיה ונוראותיה.

"גם בקרב העם הפולני היו שנתנו יד לפשעים הנאציים. צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם. היו ביניהם גם שהושיטו יד, נאבקו וזכו להכרה כחסידי אומות עולם. ביום השואה הבינלאומי עוד יותר מבכל יום אחר, תעמוד מול עניינו מחויבותינו לזכרון אחינו ואחיותינו שנרצחו, מעל כל השיקולים".

"פולין הייתה שותפה לשואה"

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד גינה היום (שבת) בחשבון הטוויטר שלו את החוק וכתב כי הוא "מנסה להכחיש את מעורבותם של אזרחים פולנים רבים בשואה". לדבריו, "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".

שגרירות פולין בישראל הגיבה בחריפות לדבריו של לפיד בטוויטר וכתבה בתגובתה: "טענותיך נטולות התימוכין מראות באיזו דחיפות נדרש חינוך על השואה, גם כאן בישראל. כוונת החוק הפולני היא לא לשכתב את העבר, אלא להגן על האמת מפני השמצות שכאלה". לפי ההערכה בישראל, שגריר פולין יזומן בהמשך לשיחת הבהרה או נזיפה בעקבות חקיקת החוק והציוצים הפוגעניים בטוויטר.

לפיד הגיב לדברים וכתב, כי "אני בן לניצול שואה. סבתי נרצחה בפולין על-ידי גרמנים ופולנים. אני לא זקוק לחינוך בנושא השואה מכם. אנו חיים בכל יום עם תוצאות השואה בזיכרון המשותף שלנו. על השגרירות הפולנית להתנצל באופן מיידי".

עד שלוש שנות מאסר

על פי החוק החדש בפולין, העוברים עליו יעמדו בפני עונש של עד שלוש שנות מאסר בגין רמיזה כי לפולין אחריות לעוולות המלחמה. בין היתר, אוסר החוק לכנות את מחנות ההשמדה שהוקמו בשטחי פולין "פולניים", ואף מגדיר את הכחשת הרצח של מאה אלף פולנים בידי מיליציה אוקראינית בלתי חוקית. פעילות אמנותית או מדעית יוחרגו מהחוק.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, הראשון משרי הממשלה להגיב להחלטה הפולנית, אמר הערב "‏דווקא בשבוע שבו זוכרים בכל העולם את זוועות השואה, שבה נרצחו שישה מיליון יהודים, מאשר הפרלמנט הפולני חוק חמור שכל מטרתו היא הכחשת חלקה ואחריותה של פולין לטבח הנורא שהתרחש על אדמתה. לא נשכח ולא נסלח".

פולין נאבקת זה שנים נגד השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים", המרמז כי המדינה המזרח-אירופית נושאת אחריות חלקית להקמת המחנות, שבהם נרצחו מיליוני בני אדם - רובם המוחלט יהודים. "התיקון מצייד את פולין עם הכלים החשובים ביותר שכבר נמצאים מזמן בידיהן של מדינות אחרות", אמר סגן שר המשפטים של פולין, פטריק יאקי.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בתגובה לחוק הפולני כי "החוק שעבר בפרלמנט הפולני הוא חמור מוסרית ועניינית. הוא כשלעצמו כולל יסוד עמוק של הכחשת השואה. חוק שאסור היה להביאו לעולם. אני מקווה מאוד שהפרלמנט וההנהגה בפולין יתעשתו וכי הוא יבוטל במהרה". עוד אמר הרצוג כי הוא קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לקרוא לשגרירת ישראל בוורשה להתייעצויות בנוגע לחוק שהוא פסול מעיקרו. יש להבהיר את חומרת החוק לממשלת פולין ולפרלמנט הפולני".

"הכשרה של הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה"

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כתב בחשבון הטוויטר כי "ההחלטה של ממשלת פולין מבישה ומסוכנת. הכחשת שואה היא הכשרה של הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה. רק הכרה עמוקה בעוולות העבר היא עירבון לקדושת החיים בעתיד".

שר האוצר משה כחלון אמר, כי "החלטת הפרלמנט הפולני היא אומללה והזויה. יש אמת היסטורית אחת, חזקה ומוכחת והיא כוללת בתוכה את זוועות הצורר הנאצי ואת המסייעים בידו, בהם גם פולין. אף אחד לא יצליח להכחיש את זיכרון השואה, על אחת כמה וכמה ביום השואה הבינלאומי".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) כתב בחשבון הטוויטר: "ממשלת פולין מקדמת חוק שיאסור להזכיר את חלקם של אזרחיה בשואה. זו אותה מדינה שבה נטבחו עשרות יהודים בקיילצה, שנה אחרי מלחמת העולם השנייה. זו אותה מדינה שבה בסך הכול לפני חמש שנים טען פרופסור נכבד שהשואה התאפשרה רק בזכות שיתוף הפעולה של היהודים וזכה לתשואות מצד מפלגות הימין הקיצוני. זו אותה מדינה שבה מעל 60% עדיין מאמינים שהיהודים שולטים על הבנקים בכל העולם וכמעט 25% מאמינים שהיהודים משתמשים בדם נוצרי בתפילותיהם ואחראיים לרציחתו של ישו. זהו חוק איום ונורא שנותן רוח גבית למכחישי השואה. זהו כתם שחור על ספר החוקים הפולני ועל גוש האיחוד האירופי".

גם ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) הגיבה להעברת החוק, ואמרה כי "ראש הממשלה ושר החוץ חייבים להחזיר את השגרירה ל'התייעצות'. התזמון של החלטה, שיש בה משום הכחשת שואה רשמית וניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה תמוהה. מדינת ישראל לא יכולה להחריש מול מדינה שמקדמת חוקי הכחשת שואה. ראש הממשלה נתניהו צריך להבהיר לידידים בוורשה שלישראל יש אפס סובלנות להכחשת שואה למיניה, על אחת כמה וכמה כשהיא נעשית על-ידי מדינה".

"עיוות חמור"

מיד ושם נמסר כי "אין ספק שהמושג 'מחנות השמדה פולניים' הוא עיוות היסטורי. מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על ידי גרמניה הנאצית", אך עם זאת, "הגבלות על התבטאויות של חוקרים ואחרים בנוגע לשותפות של העם הפולני - במישרין ובעקיפין - לפשעים שבוצעו על אדמתם בתקופת השואה, היא עיוות חמור".

מפלגת השלטון בפולין, "החוק והצדק", עוררה בשנים האחרונות את הדיון סביב סבלם של הפולנים תחת הכיבוש הנאצי, שאף גזר על המסייעים ליהודים גזר דין מוות. זאת, כתגובה לטענות כי חלק מהפולנים ביצעו גם הם פשעים נגד היהודים במהלך המלחמה. המפלגה נאבקת בימים אלו נגד האשמות מהאופוזיציה, שלפיהן הקו הלאומני והספקני כלפי האיחוד האירופי שאותו מנהיגה המפלגה מעורר מחדש תנועות ימין קיצוני.

מנהל מרכז הסיכון האוקראיני כתב ברשתות החברתיות ביום חמישי כי אם החוק יעבור, הדבר ככל הנראה יעצור את שיתוף הפעולה בין היסטוריונים בפולין ובאוקראינה. החוק השנוי במחלוקת מוסיף למתיחות בין שתי המדינות בנוגע לעברן, שהתבטאה גם בזימון השגריר הפולני באוקראינה לשיחת נזיפה בנובמבר האחרון, זאת בעקבות הסלמה בוויכוח דיפלומטי על פרטים היסטוריים.