גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התייאשתם מהפקקים? לא חייבים לחכות למכונית האוטונומית

יצרניות הרכב משתמשות בסייענים אישיים כדי לאפשר לכם לבצע קניות ולענות למיילים בדרך, בלי להוריד את העיניים מהכביש ■ גם ההייטק הישראלי מצטרף לנסיעה

חולצי הפקקים
חולצי הפקקים

דמיינו לעצמכם נסיעת בוקר של 15 קילומטרים מהפרברים למקום העבודה במרכז העיר, שאורכת שעתיים תמימות. אם לא די בכך הפקקים גולשים לצירים בתוך ערי הלוויין ומעכבים גם את מי שרוצה להגיע לתחנת הרכבת.

אבל למה לדמיין? זה בדיוק היה המצב בגוש דן ביום א' השבוע, בשעה שבע וחצי בבוקר. התזמון ב-waze של המסלול מנתניה למחלף הסירה עמד על קצת יותר משעתיים והמצב היה דומה בשאר כבישי האורך המובילים לגוש דן. העניינים לא הרבה יותר טובים סביב מרכזים עירוניים גדולים אחרים בעולם בשעות העומס.

אז מה עושים מאות מיליוני נהגים ברחבי העולם, שמוצאים עצמם לכודים במשך שעתיים בקופסת פח? גלישה באינטרנט וטיפול במיילים הם פיתרון פרודוקטיבי בהחלט. אבל עד שיופיעו כלי רכב אוטונומיים בעשור הבא, זה לא חוקי, לא מומלץ והחל מהחודש - בעקבות תקנת שרוכי הנעליים - אפילו הסטת מבט יכולה לעלות לכם בקנס ונקודות.

מהבית החכם לטלפון החכם

פתרון טכנולוגי אחד לבעיה, שמסתמן כיום, הוא הגירה של הסייענים האישיים הקוליים - אמזון אלקסה, גוגל אסיסטנט ושות' - ממרחב הבית החכם והטלפון לתוך הרכב. המגמה הזו עשויה לשנות בעתיד משמעותית את יחסי הכוחות העסקיים סביב תעשיית הרכב, להעניק לענקי ה-IT את דריסת הרגל האוטומוטיבית, שהם מייחלים לה, וליצור הזדמנויות מעניינות לאקו-סיסטם הישראלי בתחום הרכב החכם (ראו מטה).

לתושבי העולם המערבי המתורבת אין צורך להציג את הסייענים האישיים. אבל מכיוון שרובם עדיין מסורבי עלייה לישראל, נצרף כאן הסבר קצר. מדובר בממשקי תפעול חכמים, שמקשרים דו-כיוונית בין הלקוח לבין שירותים ומוצרים בענן. הממשקים פועלים באמצעות זיהוי קולי, שנעזר באינטליגנציה מלאכותית כדי לזהות להבחין בין קולות של משתמשים שונים, לסנן דיאלקטים ולבצע מאות ולעיתים אלפי פקודות שונות בשפה כמעט טבעית.

הסייענים החלו את דרכם במרחב הבית החכם, כאמצעי לשליטה קולית מרחוק בתפעול רכיבים שונים בבית שמקושרים לרשת האלחוטית.

במקביל הם מאפשרים לתרגם לקול שירותי מידע מסוגים שונים כמו דואר אלקטרוני, תחזית מזג אוויר וכדומה.

בשנים האחרונות מתרחבים הסייענים גם לטלפונים ניידים, באמצעות אפליקציות ויוצרים רצף של שליטה קולית מהטלפון לבית החכם של בעל הבית ולהפך. מכיוון שחברות ה-IT הענקיות שניצבות מאחורי הסייענים לא מפתחות אותם בתור גימיק או בתור שירות לחברה האנושית, מנוצלים הממשקים הללו בהדרגה גם לסחר אלקטרוני ורכישת שירותים בענן, שאותם מציעים מפתחי הסייענים.

חולצי הפקקים

את המיסחור מובילה כיום אמזון, שהסייען אלקסה שלה מאפשר לרכוש בפקודות קוליות מוצרים פיזיים ולקבל שירותים מסחריים מהענן של החברה.

אם נחזור לרכב, נראה שהחיבור בין סביבת הנהג ותעשיית הרכב לבין הממשקים הקוליים החכמים הוא אידיאלי ומתבקש. נהיגה תוך תפעול של טלפון נייד, או אפילו מסכי מולטימדיה עם מגע, כבר הפכה למגיפה כלל עולמית, שגובה קורבנות רבים ויצרני הרכב, בעידוד הרגולטורים, מחפשים במרץ ממשקי תפעול ידידותיים, שאינם מסיחים את דעת הנהג מהכביש.

עד היום הוצעו בתעשיית הרכב בעיקר פתרונות מוגבלים על בסיס זיהוי קול או זיהוי מחוות ידיים ואלה שימשו בעיקר לתפעול מקומי של מערכות שונות ברכב - העברת תחנות רדיו, שליטה במזגן וכו'. חדירה של הסייענים האישיים למרחב הנהג עשויה לספק לא רק ממשק תפעול קולי באיכות גבוהה יותר ובעלות נמוכה אלא גם יכולת לחבר את הנהג והנוסעים לשירותי ענן חיצוניים. אם לוקחים בחשבון את הפוטנציאל בטמון בשיפור הפרודוקטיביות של מיליוני לקוחות לכודים בפקקים, אפשר להבין החיבור הזה מסומן כיעד אסטרטגי.

נכנסים בדלת האחורית

ההגירה של הסייענים האישיים לתוך מרחב הרכב עמדה במרכז של תערוכת האלקטרוניקה CES, שנערכה בווגאס בחודש שעבר, והיא לוותה בשורה של הכרזות על שיתופי פעולה בין ענקיות ה-IT, בעיקר אמזון וגוגל, לבין יצרני מוצרי צריכה לרכב.

בינתיים מדובר בעיקר על חיבור עקיף, שעובר דרך ספקי הטיר1 והטיר2 של תעשיית הרכב. כלומר, הממשק הקולי לסייענים יסופק על ידי יצרני מערכות קול ובידור לרכב. אופציה נוספת היא כניסה בדלת האחורית באמצעות אפליקציות סייענים, שרוכבות על הטלפון החכם של המשתמש. גוגל, למשל, הכניסה בשנה שעברה את סייען האסיסטנט שלה כאפליקציה מובנית מהדור החדש של מערכת ההפעלה אנדרואיד לטלפונים ולכלי רכב (אנדרואיד Auto).

אבל לכל הצדדים ברור, שהמיצוי האמיתי של הפוטנציאל המסחרי הטמון בחיבור הזה מצריך שיתוף פעולה הדוק בין יצרני הרכב עצמם לבין מפתחות הסייענים האישיים. בלעדיו לא יהיה ניתן לשלוט קולית במערכות התפעול של הרכב עצמו - דבר מתבקש בעידן בו המכוניות יהפכו להיות מקושרות ואוטנומיות. יתר על כן, חברות ה-IT לא יוכלו ליהנות מבלעדיות ברכב ולמעשה כבר היום אפשר למצוא בפיתוח מערכות מולטימדיה לרכב, שמאפשרות לנהג בחירה חופשית לנדוד בין גוגל אסיסטנט, אמזון אלקסה, אפל סירי ועוד.

מנקודת המבט של יצרני הרכב העסק מסובך. הם אמנם זקוקים לממשק קולי חכם אבל יצרנים רבים ממשיכים להתייחס לרכב בתור גן סגור ומהססים להעניק את המפתח לצד שלישי' במיוחד לענקיות ה-IT, שהצהירו על כוונות להיות שחקניות מתחרות במרחב הרכב האוטונומי. ליצרניות הרכב ברור, שאחת האטרקציות עבור חברות ה-IT בכניסה לרכב היא היכולת להשתמש בסייענים שלהן כדי לאסוף נתונים מעשרות מיליוני כלי הרכב להעביר אותם ענן, לעבד ולמסחר אותם לצרכיהן.

מנגד, מדובר בתהליך שהוא כמעט בלתי נמנע. את המודל הטוב ביותר לשת"פ מספקת כיום עליבאבא הסינית, שהקדימה את המתחרות והצטרפה כבר לפני שנתיים לברית עם היצרנית הסינית סאייק. במסגרת שיתוף הפעולה הוטמעה מערכת ההפעלה לרכב שלה (ALIOS), כולל ממשק קולי וחיבור לשירותי מסחר, בדגמי רכב רבים של סאייק. כתוצאה קיים כיום בסין בסיס משתמשים של יותר מ-200 אלף רכבי אינטרנט, כפי שקוראים להם הסינים, שמאפשרים לנהגים בפקקים העצומים גישה קולית למגוון רחב של שירותי ענן מסחריים מבית עליבאבא תוך ייצור מזומנים ומידע רב ערך. אין זה מפתיע, שבחודשיים האחרונים ראינו גם את ב.מ.וו וגם את פורד מכריזות על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם עליבאבא.

האם מדובר בסוס טרויאני?

אם התהליך יצבור תאוצה, זו עשויה להיות בשורה לנהגים. דמיינו שתוך כדי זחילה מנתניה למחלף הסירה אתם מבצעים את קניות המצרכים השבועיות, מנהלים את משק הבית, מקבלים מידע פיננסי, משלמים חשבונות וכמובן שולחים ומקבלים דואר אלקטרוני. כל זה מבלי להוריד את המבט מהכביש.

מנגד, בעידן שבו אמזון, גוגל, עליבאבא ושות' הופכות להיות האח הגדול וצוברות כוח והשפעה גדולות יותר משהיו בידי גוף מסחרי כלשהו אי פעם, החדירה שלהן למרחב הרכב עשויה להיות פלישה למבצר הפרטיות האחרון של המין האנושי. בקיצור, אין מתנות חינם. תשאלו את תושבי טרויה שהתלהבו מסוס העץ שקיבלו במתנה.

סייענים בעברית

תעשיית ההייטק הישראלית פעילה מזה זמן בתחום העיבוד הקולי ובשנים האחרונות צמח כאן גם אקו-סיסטם מפותח לרכב החכם. לפיכך אין זה מפתיע שידע ישראלי ניצב גם בחזית של הגירת הסייענים האישיים למרחב הרכב.

הדבר בלט במיוחד בתערוכת CES השנה בה הציגה חברת הרמן - אחת הספקיות הגדולות בעולם של ציוד אודיו-וידאו ומערכות חכמות לרכב (שנרכשה על ידי סמסונג בשנה שעברה תמורת כ-8 מיליארד דולר) שיתופי פעולה עם אמזון וגוגל בתחום הסייענים החכמים.

חלק לא מבוטל מהפעילות הזו מפותח כיום בארץ על ידי השלוחה הישראלית של הרמן ואורן בצלאלי, מנכ"ל הרמן ישראל, אומר כי כל יצרני הרכב מחפשים כיום ממשקי תפעול ללא מגע וכי פקודות בקול טבעי הן הדבר בא. לדבריו אין בעיה להטמיע במכשירים לרכב את כל הסייענים, ולתת לנהג לבחור ביניהם, אבל מה שחשוב באמת יהיה לא כיצד מגיעים לשירותי הרכב בענן אלא אילו שירותים יוצעו. לדבריו המודל העסקי מאחורי הסייענים האישיים לרכב עוד לא לגמרי ברור ובינתיים עיקר הקשר של מפתחי הטכנולוגיות הוא מול הספקים של תעשיית הרכב ולא מול יצרני הרכב עצמם.

חזית אחרת היא הגנת הסייבר לרכב, שמהווה תנאי הכרחי כאשר מחברים לענן את מערכות הרכב עצמו ואת מערכות הבידור ורוצים להעניק לנהגים שירותי מסחר ופיננסים מאובטחים. בתערוכת CES הכריזה חברת אלקטרוביט של קונטיננטל, שרכשה בשנה שעברה את ארגוס הישראלית תמורת 450 מיליון דולר, על שיתוף פעולה ראשון ומוקדם עם אמזון לייצור חומרה משולבת תוכנה להגנת סייבר למטרת הטמעת גרסת הרכב של אלקסה בכלי רכב.

ולבסוף גם אמזון עצמה נמצאת בעיצומו של הרחבת פעילותה הישירה בישראל ומקימה מרכז פיתוח שיתמקד ביישומי הסחר והרכישה של אלקסה ולא נופתע אם גם תחום האוטומוטיב נמצא על הפרק.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה