גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרפורמה בחב' חשמל: שטג מסתערת על תחנות הכוח

אחרי סימנס וחברת החשמל הצרפתית, גם שטג רוצה לרכוש מתקנים שיוצעו למכירה במסגרת הרפורמה ■ נציג החברה: "נשמח לחבור לשחקנים נוספים"

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

חברת שטג הגרמנית (STEAG) נכנסת לשוק הישראלי במטרה לרכוש תחנות כוח שצפויות להימכר במסגרת הרפורמה בחברת החשמל, כך נודע היום (ד') ל"גלובס".

שטג פתחה בשבועות האחרונים נציגות רשמית בישראל בשם IEPT, ומצטרפת לרשימה המתארכת של רוכשים פוטנציאליים לתחנות הכוח המשמשות את חברת החשמל, בינתיים רובם זרים.

ההסכמות העקרוניות על יציאה לרפורמה בחברת החשמל הושגו לפני יותר מחודש, אך מאז לא חלו התקדמויות משמעותיות בנושא: המהלך עוד ממתין לאישור הממשלה, שמתעכב בשל התנגדות ראש הממשלה בנימין נתניהו למשיכת העתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ.

שטג הגרמנית היא החברה הרביעית בגודלה בגרמניה, שמפעילה מערך לייצור חשמל בהספק של כ-11 אלף מגה-ואט, וגודלה דומה לזה של חברת החשמל הישראלית. היא עוסקת בהפקת חשמל באמצעות מגוון רחב של טכנולוגיות ובהן גז, פחם, ביו-מסה, ביו-גז, סולארי, רוח, אגירת חשמל ושריפת פסולת. היא מעסיקה כ-6,000 עובדים ופעילה בכ-30 מדינות ברחבי העולם.

נציג שטג בישראל, דניאל רוזנר אמר היום ל"גלובס" כי "אנחנו רואים במכירה עתידית, ככל שתהיה כזאת, הזדמנות עסקית עבורנו מכמה סיבות, וזאת תוך ניצול היתרון הגדול שבבעלות על אתר ייצור קיים שכולל את כל התשתיות - על פני פיתוח של אתר ייצור חדש בישראל, הליך שיכול להמשך שנים ארוכות בשל ההליכים הסטטוטוריים הכרוכים בכך. שטג תשמח לחבור לשחקנים אחרים בישראל שמגלים גם כן עניין ראשוני בהפרטת תחנות הכוח של חברת החשמל, ויש להניח שנעדיף חבירה לשחקן מקומי נוסף".

רוזנר הוסיף ואמר כי "בכל מקרה, אם אכן ניכנס לנושא, זה יהיה בכפוף לבדיקה מקיפה של התחנות ולהסדרה הרגולטורית שתיעשה בתחום. המחיר יצטרך לקחת בחשבון את גיל התחנה, מצב הציוד, חוזה הגז של חברת החשמל, היבטים הקשורים לתפעול ועוד".

שטג הגרמנית היא לא החברה הזרה היחידה שמגלה עניין ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל שיוצעו למכירה במסגרת הרפורמה המתהווה: ענקית תעשייה נוספת, גם היא מגרמניה, שהביעה באחרונה את נכונותה לרכוש תחנות כוח של חברת החשמל היא סימנס: "נשמח לקחת חלק בהפרטת חברת החשמל", אמר מנכ"ל סימנס בישראל, ד"ר שמואל פלדל ל"גלובס": "בתחום האנרגיה, אנחנו בונים שלוש תחנות כוח בישראל, אלון תבור ורמת גבריאל ומקווים להתחיל בקרוב בבניית תחנה שלישית בבאר טוביה. אנחנו מסתכלים גם על מיזמים נוספים".

בישראל מתאים מציאות אחרת

לפני כשבועיים חשף "גלובס" כי גם ל-EDF הצרפתית יש כוונות דומות לגבי משק האנרגיה הישראלי. EDF היא חברת החשמל הלאומית בצרפת, והיא מפעילה כ-20 חברות בנות ברחבי העולם. לדברי מנכ"ל הזרוע הישראלית של החברה, אילון וניש "זה רעיון טוב להביא את הניסיון שלנו כשחקנים בינלאומיים בתחום יצור החשמל הקונבנציונאלי- לישראל. בהחלט שנתעניין באפשרות לרכוש תחנות כוח שיועמדו למכירה, אולי בשילוב עם שחקנים מקומיים וזה יעשה טוב לכולם", אמר ל"גלובס".

אל מול מה שנראה נהירה מצד החברות הזרות אל משק האנרגיה הישראלי, גופים מקומיים שהתעניינו ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל ואף החלו לקיים בנושא בדיקות כדאיות מתארים תמונה אחרת: "רוב התחנות שיוצעו למכירה הן תחנות מיושנות שיש לשדרג. בנוסף, הרוכשים יקבלו תחנות כוח עם מצבת של עובדי חברת החשמל לתקופה של חמש שנים, עם כל התנאים הנלווים. יוצא שנקבל תחנות כוח בעלות ניצולת נמוכה- ועם החובה לכבד הסכמי עבודה שמונהגים בחברה, כך שלא ברור כיצד נוכל להתחרות על תעריפים אטרקטיביים", תוהה גורם ישראלי שהתעניין ברכישה.

מועמדים פוטנציאליים ישראליים לרכישת תחנות הכוח של חברת החשמל הם יצרני חשמל פרטיים, אך רשימה זו מוגבלת, כי הגדולים שבהם לא יוכלו לרכוש תחנות כוח נוספות בשל חוק הריכוזיות המשקית והענפית.

כך, עידן עופר שעל פי פרסומים מהתקופה האחרונה התעניין ברכישת תחנות הכוח של חברת החשמל, ידרש לאישור מצד רשות ההגבלים העסקיים לקראת מהלך כזה. כזכור, הוועדה לצמצום הריכוזיות בראשותה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מנעה לפני כוחצי שנה מעופר להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל. זאת, לאחר שהמליצה לרשות החשמל לא להעניק לחברת איי.סי פאואר שבשליטתו רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות שליד קרית גת, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל.

נוסף על כך, מצביע גורם ישראלי שהתעניין ברכישת תחנות כוח על בעייתיות נוספת שעלולה לגרום לגופים מקומיים לפרוש מההליכים לרכישת תחנות הכוח: "כל שינוי שנרצה לעשות, גם אם מדובר בתוספת 20 מגה-וואט, ידרוש מאיתנו להתחיל את התהליך בוועדות התכנון השונות. מדובר בתהליכים שיכולים להימשך שנים. המדינה מתכוונת ליישם את הרפורמה רק ב-2019 ולפרוש את מכירת תחנות הכוח על תקופה של 8 שנים - והסיכוי לממש את הדבר הזה פשוט לא קיים", אמר הגורם.

שווי האתרים

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכ"ל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית