גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם קרנות הנאמנות של פסגות הפסידו משורט על ה-VIX

לא רק קרנות הנאמנות של אפסילון וחבר הבורסה של אי.בי.אי הפסידו מהשקעות בניירות ערך שנגזרים מ"ממד הפחד", ה-VIX - כי אם גם בית פסגות, שמחזיק בחברת ניהול קרנות נאמנות הרביעית בגודלה במשק, שמנהלת יותר מ-24 מיליארד שקל

אייל גורן  / צילום: יונתן בלום
אייל גורן / צילום: יונתן בלום

הנפילות שנרשמו בשוקי המניות בארה"ב, והתנודתיות הגבוהה שנרשמה שם בימים האחרונים, חשפו ביממה האחרונה את פעילותם של בתי השקעות מקומיים ולקוחותיהם שרכשו פוזיציות "שורט" (מכירה בחסר) על ה-VIX, שמוכר גם כ"מדד הפחד", העוקב אחר התנודתיות במדד המניות בוול סטריט. כבר כעת ניתן לקבוע כי אותם גופים מקומיים היו שאננים, ולא הבינו את מלוא הסכנה שטומן עבורם המכשיר האקזוטי.

לאחר שאתמול (ד') בצהריים גילה בית ההשקעות אי.בי.אי כי חבר הבורסה שלו חשוף ב-12.5 מיליון דולר (44 מיליון שקל) להפסדים של לקוחות פרטיים שלו, שכתבו אופציות על תעודת "שורט" על מדד ה-VIX, היה זה בית ההשקעות אפסילון, של שמואל פרנקל, שגילה כי העמיתים שלו נפגעו ממש מהשקעות שביצע בתחום, ושזה קרה עוד באמצעות קרנות נאמנות סופר-סולידיות שהוא מנהל. היום התברר, כי לא רק קרנות הנאמנות של אפסילון וחבר הבורסה של אי.בי.אי הפסידו מהשקעות בניירות ערך שנגזרים ממדד הפחד, ה-VIX, כי אם גם בית ההשקעות פסגות, שמחזיק בחברת ניהול קרנות הנאמנות הרביעית בגודלה במשק, שמנהלת יותר מ-24 מיליארד שקל.

פסגות קרנות נאמנות הפסידה בגין השקעה בשורט על מדד הוויקס בכמה מהקרנות שלה ולא בכולן, ובסביבת פסגות מסבירים כי מדובר בפגיעה זניחה בשווי, בוודאי ברמת חברת ניהול קרנות הנאמנות. בבית ההשקעות לא מגלים את היקף ההפסד, ואין בכוונתם לפרסם דיווח בנושא, לפחות לפי שעה. מפסגות נמסר, כי "הייתה החזקה קטנה במספר מועט של קרנות נאמנות, כחלק ממהלך עסקים רגיל. האמור לא מחייב דיווח".

מה שקרה בפסגות, שבניהול ברק סורני, דומה בעיקרון למה שקרה באפסילון, אלא שככל הנראה, בניגוד לבית ההשקעות הקטן יותר, ששיערך את ההחזקה הזו ולכן היה מחויב בדיווח פומבי לשיערוך, בפסגות חיכו למחיר חדש של התעודה שבה השקיעו, ושאותו ציטטו, ולכן הם לא מחויבים בדיווח מפורט. על פי הערכות, שיעור ההשפעה על הקרנות של פסגות נמוך יותר מזה שבאפסילון, הגם שאין ודאות שזה נכון. את קרנות הנאמנות של פסגות מנהל אייל גורן. 

מדד הפחד

אובדן של 1% בתוך יום

ומה קרה באפסילון? אתמול הודיעה אפסילון קרנות נאמנות, כי שורה של קרנות נאמנות בניהולה איבדו כאחוז שלם בתוך יום, בגלל "שיערוך תעודת הסל בסיום המסחר על-ידי מנהל תעודת הסל", שהוביל למחיקה של כ-96% בתעודת סל VELOCITYSHARES TM- INV VIX SH, שהשווי שלה צנח מ-99 דולר ל-4.22 דולרים ביום בשל השיערוך. מדובר באובדן של כאחוז מנכסי כמה מהקרנות, ולדברי בית ההשקעות, מדובר בהפסד של כ-3.7 מיליון דולר (כ-13 מיליון שקל) למחזיקי היחידות. סכום זה מבשר על אובדן שווי של כ-1% ב-13 הקרנות הנפגעות, שהשווי המצרפי של היחידות שלהן עומד על קצת יותר ממיליארד שקל.

מנכ"ל חברת הקרנות של אפסילון, שגם קבוצת אי.די.בי מחזיקה במניותיו, הוא ג'רי קוטישטנו, שבעבר היה בכיר בבית ההשקעות אי.בי.אי, ושם ניהל השקעות לטווח ארוך בגמל, ולא לטווח קצר, שגם הודיע כי נכווה מהתנודתיות הרבה שנרשמה בימים האחרונים בוול סטריט.

על פי אתר פאנדר, לאפסילון 31 קרנות נאמנות, ומתוכן מדובר - על פי הדיווח החריג והחמור של אפסילון קרנות נאמנות - ב-12 קרנות נאמנות שאיבדו ברגע אחד בין 0.7% לכ-1.2% מערכן, ובעוד קרן עוקבת אחת, שהשילה "רק" 0.2% מהשווי הנקי של נכסיה. מדובר במהלך בעייתי במיוחד על רקע כך שקרנות נאמנות הן מכשיר השקעה שפועל בהתאם לתשקיף, שמגדיר במדויק את אופי ההשקעה ואת גבולות הגזרה המותרות למנהל הקרן.

גורם בשוק קרנות הנאמנות, לא מאפסילון, אומר היום כי "בדיעבד זה נראה כאילו אפסילון לקחו סיכון מוגבר ביחס לתשקיפים בקרנות הסולידיות, אבל, אנחנו מדברים על אירוע מאוד חריג, כשהשוק ירד בחדות ובזמן קצר, ולכן, בניהול סיכונים זה נחשב אירוע קיצון", תוך שהוסיף: "עכשיו השאלה אם היה צריך להתייחס לתרחישי קיצון". עוד אמר, כי "בגלל הריבית הנמוכה, מנהלי ההשקעות מחפשים להשיג תשואה בדרכים יצירתיות".

בין הקרנות שנפגעו ישנן קרן אפסילון 20-80 שאיבדה 1.13% מהשווי הנקי של נכסיה, קרן אפסילון 25-75 שאיבדה 1.17% ואפסילון מנוהלת שאיבדה כ-1.22%. דוגמה נוספת לקרן סולידית שמצאה את עצמה עם הפסד ניכר בגלל השקעה אקזוטית בתעודת הסל האמורה היא קרן מדינה 10, שירדה 1.12% ביום אחד.

באפסילון ניסו אמש לגמד את הפגיעה החריגה והבעייתית הזו, ומסרו בתגובה, כי "מדובר בהפסד של 3.7 מיליון דולר מיליון מתוך 2.7 מיליארד שקל, שזה הפסד מינורי. חשוב לציין שבאפסילון אנחנו מסתכלים על השקעות לטווח הארוך, ולא המיידי".

אפסילון התייחסו לסך הנכסים המנוהלים בכל קרנות הנאמנות שלהם, שהינן מכשיר חיסכון לטווח קצר ולא מכשיר חיסכון לטווח ארוך, בעוד שבקרנות שנפגעו יש נכסים בהיקף נמוך יותר של כמיליארד שקל כאמור.

מי שמפקחת על קרנות הנאמנות היא רשות ני"ע, שבראשות ענת גואטה. קרוב לוודאי שברשות ני"ע יבדקו את הנושא, וזאת כחלק ממהלך הדברים השגרתי. לפי שעה לא נשמע קול ברור מצדה של הרשות בנושא זה.

מקרה הקיצון פגע גם באי.בי.אי

כאמור מוקדם יותר אתמול דווח גם כי בית ההשקעות אי.בי.אי חשוף בכ-12.5 מיליון דולר (כ-44 מיליון שקל) להפסד של לקוחות פרטיים מולו, שהפסידו סכום ניכר בגין כתיבת אופציות על תעודת סל דומה, ושאינם מחזיקים בביטחונות מספקים.

אם אי.בי.אי לא יצליח לגבות את סכום החשיפה מהלקוחות שלו, הרי שההפסד ייפול על כתפיו של בית ההשקעות (בעוד שבאפסילון מדובר בהפסד של הציבור שהשקיע בקרנות הנאמנות).

החשיפה של אי.בי.אי נוצרה ככל הידוע לאחר שכמה לקוחות פרטיים ועצמאיים כתבו אופציות פוט (PUT) על תעודת הסל ProShares Short VIX Short-Term Futures (שסימונה: SVXY).

תעודה זו החלה את יום שני 5 בפברואר במחיר של 100 דולר לתעודה (והגיעה למחיר שיא יומי של 107.2 דולר). בסוף אותו יום היא סגרה בירידה ניכרת למחיר של 71.82 דולר, והמסחר בה הופסק. למחרת חודש המסחר במחיר של 11.7 דולר - ירידה של כמעט 90%, שהובילה את הלקוחות של אי.בי.אי לשווי שלילי של כ-10.5 מיליון דולר, ואם שווי הנייר יתאפס לחלוטין, החשיפה שלהם תצמח ל-12.5 מיליון דולר. עתה הלקוחות הללו חייבים לסגור את החשיפה שלהם מול אי.בי.אי, ואם לא יעשו כן, זו תהפוך לבעיה של אי.בי.אי.

מבחינת אי.בי.אי זו עלולה להתברר כמכה כואבת ביותר בתוצאות חבר הבורסה שלה, שהציג ב-2016 הכנסות של כ-97 מיליון שקל, שהיו יותר משליש מההכנסות של כל בית ההשקעות, אשר הניבו רווח של כ-13.5 מיליון שקל. יחד עם זאת, גם אם הפגיעה באי.בי.אי תהיה בגובה מלוא החשיפה, הרי שלא מדובר בסכנה ליציבות בית ההשקעות.

לאחרונה הודיע בית ההשקעות כי לווה מבנק הפועלים כ-100 מיליון שקל למטרות התרחבות, ובין היתר לרכישת פעילות מבית ההשקעות תמיר פישמן, להשקעה בקרן ההייטק ולהזדמנויות נוספות שבית ההשקעות בוחן, בהן כנראה גם רכישת מניות הלמן אלדובי.

עתה נראה שקרה לבית ההשקעות משהו לא צפוי, שאולי יצריך שימוש שונה במזומנים, שלא להתרחבות. באי.בי.אי מדובר בכשל של חבר הבורסה שלא התכסה בביטחונות ראויים למול הלקוחות שלו, תוך שהוא חשוף בעצמו למול חו"ל. כעת, אם וכאשר החוב של הלקוחות של אי.בי.אי יהפוך לחוב מסופק, אז בית ההשקעות יצטרך לשלם ולמצוא כיצד לכסות את הבור שנוצר לו, גם אם באופן חלקי.

מי שמפקחת על חברי הבורסה היא הבורסה, שם ככל הידוע לא מודאגים מהשפעה של החשיפה האמורה של חבר הבורסה של אי.בי.אי, מהמובילים בשוק הברוקרים הלא בנקאיים, ושמנוהל על-ידי ג'וליאן אסוס. בעלי השליטה בבית ההשקעות הם שלושת המייסדים - צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג - וגם קובי אלכסנדר נמנה עם בעלי המניות בו. מהבורסה, שמפקחת על חברי הבורסה, נמסר ביחס להודעה של חבר הבורסה של אי.בי.אי, כי "חברי הבורסה שאינם בנקים מפוקחים על-ידי הבורסה באופן שוטף, לרבות לעניין יציבותם, והם נדרשים לקיים את הכללים על פי תקנון הבורסה ולעמוד בדרישות הון עצמי ונזילות. הבורסה בקשר רציף עם חבר הבורסה אי.בי.אי אשר נוקט פעולות הדרושות על מנת לעמוד בדרישות ההון והנזילות ולא קיים חשש ליציבותו".

לדעת כמה גורמים בשוק ההון מדובר במקרה קיצון שהתממש ותפס את אי.בי.אי במצב בעייתי, לאור מה שנראה על פניו ככשלים בהתנהלות, בוודאי בהסתכלות בדיעבד. יחד עם זאת, ההתפתחויות הללו ממחישות שוב כי בעוד שכשקונים אופציה ההפסד מוגבל לגובה הרכישה, הרי שכשכותבים אופציה ההפסד יכול להיות אדיר. במיוחד במקרה שבו התממש מקרה קיצון, כמו שקרה הפעם כשנכס הבסיס איבד שיעור אדיר משוויו ביום.

מזה זה "מדד הפחד" (VIX)? 

מדד זה בוחן את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד המניות, ומתבסס על כך שהתנודתיות של שערי המניות עולה באופן משמעותי בתקופות של משברים. התנודתיות מודדת למעשה את האי-ודאות שמייחסים המשקיעים לשערי המניות בשוק, ומהווה איתות לגבי שערי המניות העתידיים. המשבר הגדול של שנת 2008 גרם לחיזוק מעמד מדד הפחד. מדד ה-VIX הושק על-ידי בורסת האופציות בשיקגו בשנת 1993. לאחר עשור לקיומו הוחלף נכס הבסיס שלו למדד S&P 500. בשל הירידות החדות בשוקי המניות בעולם, זינק מדד VIX ביום שני השבוע בשיעור אדיר של 115%, ולאחר מכן הוא עלה בשיעור דו-ספרתי על רקע התנודות השליליות האדירות בשוקי המניות

מה זה "שורט"?

שורט, או מכירה בחסר, היא השקעה שמאפשרת רווח כשהמחיר של נכס בסיס יורד, ומי שנוקט השקעה כזו שואל את הנכס מצד שלישי, ומוכר אותו בשוק במטרה לרכוש אותו במחיר זול יותר בעתיד, ולהחזירו לצד השלישי, וזאת ברווח, בגובה ההפרש בין המחירים. למעשה, נייר הערך אינו בבעלות המוכר, שמפסיד אם מחיר נכס הבסיס עולה. תעודות סל בשורט, או תעודות סל בחסר, הן "תעודות סל בסיכון מיוחד", כפי שמסבירים בחברת תעודות הסל תכלית של מיטב דש, שם מפרטים, כי "מדובר בתעודות סל העוקבות באופן הפוך אחר מדדי מניות, מדדי אג"ח ומחירי סחורות", ושמאפשרות למשקיע להרוויח כאשר מדד הבסיס יורד. מדובר בכלי השקעה שגם מאפשרים גידור להשקעות

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה