הכירו את האיש שרוצה להיות וורן באפט הבא

מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק, מתכנן לגייס 10 מיליארד דukr לרכישת החזקות בחברות שונות ■ המטרה: לשחזר את ההצלחה של ברקשייר התאוויי

לארי פינק / צילום: רויטרס
לארי פינק / צילום: רויטרס

חברת ניהול הנכסים הגדלה בעולם, בלקרוק, מתכננת לגייס מעל 10 מיליארד דולר כדי לרכוש האחזקות בחברות שונות. בכך מתכוונת בלקרוק לחקות את נוסחת ההצלחה של וורן באפט וחברתו ברקשייר התאוויי.

זה יהיה הניסיון הראשון של בלקרוק לבצע השקעות ישירות כאלה - במהלך שיהפוך אותה למתחרה של ענקיות השקעות פרטיות מוול סטריט, דוגמת קבוצת קרלייל ואפולו גלובל מנג'מנט.

מבחינת מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק, זוהי גם פתיחה של חזית חדשה מול החברה הישנה שלו, קבוצת בלקסטון. פינק הקים את בלקרוק כחטיבה של בלקסטון ב-1988, ופיצל אותה מענקית הפרייבט אקוויטי ב-1994. בלקרוק הפכה מאז לאחת הנהנות הגדולות מהמעבר של משקיעים לקרנות זולות, ונכסיה המנוהלים עלו על 6 טריליון דולר לראשונה בשנה שעברה.

מנהלי נכסים מסורתיים כבלקרוק וחברות השקעות פרטיות כבלקסטון, נלחמות ביניהן על מזומנים של אותם הלקוחות, כאשר העמלות תמורת מוצרים מסוימים נשחקות, וההתמודדות על מאגרי הון חדשים מתחזקת. חברות ניהול נכסים גדולות, שטיפלו זמן רב בלקוחות "חסכניים", מנסות כעת לשווק מוצרים שבהם הן יכולות לגבות עמלות רציניות יותר ממשקיעים גדולים.

יחידת ההשקעות הישירות החדשה של בלקרוק היא חלק מהכניסה הזו למה נקרא "השקעות חלופיות". החברה כבר מנהלת 145 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה בעלות גבוהות יותר.

כעת מחפשת בלקרוק הון מקרנות ריבוניות, קרנות פנסיה ומוסדיים גדולים כדי להשיק את "בלקרוק הון פרטי ארוך טווח". סכום של 10 מיליארד דולר יהווה את גיוס הון העצמי הגדול ביותר שלה אי-פעם.

בלקרוק מגייסת את ההון המתוכנן על רקע שנת שיא בגיוסי ההון הפרטי. חברות פרייבט אקוויטי גייסו סכום שיא של 453 מיליארד דולר ב-2017, אבל הסכום שהן לא הוציאו עד כה עלה מעל טריליון דולר לראשונה אי-פעם. הר הכסף הזה מעורר חשש שהחברות הללו לא יצליחו לאתר הזדמנויות השקעה, ולא יניבו תשואות טובות למשקיעים שלהן.

התוכנית של בלקרוק היא לבצע השקעות של בין 0.5-2 מיליארד דולר בחברות שמושפעות ממגמות ארוכות טווח, כמו פיצול דמוגרפי בעולם, עליית המעמד הבינוני במדינות המתעוררות ושינוי הרגלי הצריכה של בני דור המילניום. תשואת היעד נקבעה על 11%-15%, כאשר הכוונה היא לאחוז בהחזקות החדשות במשך למעלה מעשר שנים.

BlackRock inc

שנת הקמה: 1980

מטה: ניו יורק

התמחות: ניהול נכסים

מספר עובדים: 13,000

שווי נכסים (2016): 220 מיליארד דולר

הכנסות (2016): 10.95 מיליארד דולר