ישראל לאו"ם: "שימו סוף לאלתר לפרובוקציות האיראניות"

אחד מהטייסים נפצע באורח קשה, ומצבו מוגדר יציב ■ צפו: נטישת הטייסים והפלת המל"ט האיראני ■ משרד החוץ הרוסי הביעה דאגה מההתפתחויות באזור ■ גורם בלשכת שר הביטחון: "עשינו ונמשיך לעשות את כל מה שצריך"

תיעוד: הפלת המל"ט / צילום: דו"צ
תיעוד: הפלת המל"ט / צילום: דו"צ

(18:30) - ישראל קוראת למועצת הביטחון לגנות את פעילות איראן. שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, פנה היום (שבת) לחברות מועצת הביטחון במכתב חריף: "זו אינה הפעם הראשונה בה אנו מזהירים אתכם מפני הפעולות המסוכנות של איראן המערערות את המצב באזורנו. התקרית הזו מוכיחה כי כל אחת ואחת מן האזהרות האלה התבררו כנכונות. ישראל תגן על אזרחיה ולא תסבול כל הפרה של ריבונותה". 

דנון קרא למועצת הביטחון לגנות את הפעולות האיראניות: "על מועצת הביטחון לגנות את הצעד המסוכן הזה ולשים סוף לאלתר לפרובוקציות האיראניות. אסור לחברות המועצה לעמוד מנגד כאשר איראן פועלת להסלמה מסוכנת ומפרה החלטות של מועצת הביטחון". .

ההסלמה בין ישראל לסוריה החלה הבוקר, כשמערכות הבקרה האוויריות של חיל האוויר עקבו אחר מטוס ללא טייס (מל"ט) איראני שהמריא לעברה משדה התעופה הצבאי T-4 המרוחק כמה עשרות קילומטר מהעיר תדמור.

מסוק קרב של חיל האוויר מסוג אפאצ'י יירט את המל"ט האיראני מעל שטח ישראל. לפי גורמים צבאיים שברי המל"ט האיראני נמצאים בידי ישראל.

בתגובה להפעלת המל"ט, מטוסי חיל האוויר יצאו לגיחה רחבה נגד שורה ארוכה של מטרות סוריות ואיראניות ובמהלכן הותקף גם שדה התעופה שממנו המריא המל"ט, ליד תדמור. בסה"כ תקפו מטוסי חיל האוויר 12 מטרות שונות, 8 מהן סוללות נ"מ (נגד מטוסים) של סוריה וארבע מטרות נוספות- של איראן. בין המטרות שהותקפו, גם קרון השליטה והבקרה ששימש כוחות איראנים בהפעלת המל"ט שהוטס מוקדם יותר לעבר ישראל.

לעבר מטוסי חיל האוויר שוגרו עשרות טילי נ"מ מסוגים שונים. שני טייסי מטוס F-16 (סופה) של חיל האוויר שהשתתפו באחת התקיפות נטשו את מטוסם וצנחו בשטח ישראל. אחד הטייסים נפצע קשה והשני קל, ופונו לבית החולים רמב"ם בחיפה. המטוס התרסק בשטח ישראל. על פי הערכה, המטוס ניפגע מטיל נ"מ סורי.

מאז תחילת האירועים לפנות בוקר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס התייעצויות ביטחוניות ואישר את הפעולות בזמן אמת. שרי הקבינט עודכנו בפרטים.

גורמים צבאיים מסבירים את האזעקות שנשמעו הבוקר ברחבי הצפון בירי הנ"מ לעבר מטוסי הקרב הישראליים שתקפו מטרות ברחבי סוריה. בישראל נמצאו 3-4 אתרים שבהם נפלו רכיבים הקשורים לטילי הנ"מ - בלי לגרום לנפגעים או לנזק. טילים אלה ככל הנראה הפעילו את מערך הצופרים באזור. 

שרידי טיל נ"מ סורי, היום ברמת הגולן / צילום: Alaa Faqir, רויטרס
 שרידי טיל נ"מ סורי, היום ברמת הגולן / צילום: Alaa Faqir, רויטרס

יותר מוקדם מסר דובר צה"ל: "מטוסי קרב תקפו מטרות איראניות בשטח סוריה בהמשך ליירוט המל"ט האיראני לפנות בוקר. צה"ל תקף את רכיבי השיגור של המטוס האיראני בעומק סוריה.

במהלך תקיפת חיל האוויר שוגרו טילי נ"מ לעבר מטוסי צה"ל. טייסי אחד המטוסים הפעילו נוהל נטישה. הטייסים נחתו בשטח ישראל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים". לאחר מכן נודע כי אחד מהם נפצע באורח קשה אך יציב.

לדברי ההודעה, "צה"ל רואה בתקיפה האיראנית ובתגובה הסורית הפרה חמורה וחריגה של הריבונות הישראלית. צה"ל עוקב ונמצא במוכנות מלאה להמשך פעולה על פי החלטה וצורך".

מלשכתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, נמסר שהוא נמצא בקריה בתל-אביב, מקבל עדכונים שוטפים על האירועים בצפון ומקיים התייעצויות עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט ועם בכירי מערכת הביטחון. שר הביטחון יכנס בעוד זמן קצר דיון הערכת מצב מיוחד בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירי צה"ל ומערכת הביטחון.

שיבושים קלים בנתב"ג: בשעות הבוקר האחרונה עוכבו לכרבע שעה מעל הים חמישה מטוסים שבינתיים כבר נחתו. חלק מההמראות עוכבו, אך כעת השדה עובד כבשגרה. צפונית לשפיים המרחב האווירי סגור לכל הטיסות.

תזכורת: ב-29 בינואר נסע ראש הממשלה נתניהו לפגישה דחופה עם נשיא סוריה ולדימיר פוטין כאשר מטרת הפגישה הוגדרה כצורך לתאם את פעילות ישראל נגד בסיסי טילים המוקמים בתוך סוריה ולבנון. במהלך הפגישה הציג נתניהו בפני פוטין את פעולות איראן, כולל מפעלי הטילים המוקמים בתוך לבנון.

בסיום הפגישה עם פוטין ערך נתניהו תדרוך לכתבים מדיניים ואמר "ישראל לא תקבל נוכחות של טילים מדויקים. אם נצטרך לפעול בלבנון - נפעל. אנחנו נמצאים בקו פרשת המים: האם איראן תתבסס שם או שהתהליך ייבלם. אמרתי לפוטין שאם הדבר לא ייבלם מעצמו - אנחנו נפעל לבלום אותו. למעשה, אנחנו כבר פועלים".

נתניהו התייחס באותו התדרוך גם לפרסומים השונים שלפיהם סוריה איימה לתקוף את נמל התעופה בן גוריון אם תבוצע בשטחה פעולה ישראלית נוספת: ". מי שמנסה כרגע לשנות את הסטטוס-קוו בסוריה ובלבנון זה גורם אחד - איראן. מדובר בגורם שמנסה באופן אקטיבי להבעיר את הזירה ולהפוך את סוריה לקולוניה צבאית".

בהמשך לאותה פגישה של פוטין ונתניהו, שיגר פוטין לישראל משלחת בטחונית, שמטרתה היתה לתאם את הפעילות של ישראל בצפון.

ההתייעצות הביטחונית שקיימו היום רהמ נתניהו, שר הביטחון ליברמן והרמטכל איזנקוט / צילום: אריאל חרמונ
 ההתייעצות הביטחונית שקיימו היום רהמ נתניהו, שר הביטחון ליברמן והרמטכל איזנקוט / צילום: אריאל חרמונ