גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לוחצים על הגז? משבר עמוק בשוק רכבי יד שנייה בישראל

הצונאמי הרגולטורי באירופה יגיע בקרוב גם אלינו ■ איך תשפיע מצוקת היצרנים על המחירים בשוק המוסדי והפרטי, מה יקרה לרכבי הפלאג-אין, ולמה ישראל לא ממהרת לשום מקום?

כביש / צילום: רויטר
כביש / צילום: רויטר

ענף הרכב הישראלי התחיל את שנת 2018 עם יותר סימני שאלה מתשובות. נתוני המכירות הרשמיים של חודש ינואר, שעמדו על קצת פחות מ-40 אלף יחידות, משקפים לכאורה ירידה דו-ספרתית לעומת ינואר אשתקד אבל הם הושפעו משמעותית מחבלי הקליטה הקשים של תוכנה חדשה ברשות המסים, שבעטיה התעכבו ו"נעלמו במערכת" הרישוי בינואר מסירות של אלפי כלי רכב. 

בדיקה שלנו מגלה, שמדובר בכ-3,000 עד 3,500 כלי רכב חדשים. אם מוסיפים את הנתונים החסרים לנתון הרשמי, מגלים ירידה חד ספרתית קלה לעומת ינואר אשתקד. ובהנחה שהמסירות החסרות כבר יופיעו בפברואר, סביר להניח שהנתון המצטבר של ינואר-פברואר יגיע לכ-65 עד 70 אלף כלי רכב חדשים. וזו פתיחה לא רעה בכלל. אבל המשך הדרך צופן בחובו סימני שאלה גדולים לא פחות.

משבר עמוק בשוק היד השנייה

נשים רגע בצד את חוסר הוודאות של המצב הביטחוני באזורנו, שעשויה להיות לו השפעה לא מבוטלת על מכירות הרכב ועל המשק בכלל. מכיוון, שקשה לתרגם חרדות למספרים ולחיזוי, נצא מנקודת הנחה שהכל יהיה בסדר.

אבל ברמת המיקרו נמצא כיום שוק רכבי היד השנייה בישראל בעיצומו של משבר עמוק כתוצאה מעודף היצע, למרות שרבים בענף מעדיפים להכחיש ולהדחיק זאת. לא ברור עד כמה ימשיך השוק המשני לקבל הנשמה מלאכותית ממחירוני היד השנייה ואם מוסיפים את התקררות שוק האשראי לרכב, שמורגשת היטב בשוק הליסינג, מקבלים מרכיב לא קטן של חוסר יציבות.

כפי שכתבנו בעבר, מה שתומך ביסודות הרעועים הוא שילוב מתמשך בין שקל חזק, אשראי צרכני זמין (עדיין) וגם - ואולי בעיקר - עודפי כושר ייצור אצל חלק מהיצרנים באירופה ובאסיה, שיוצרים מוטיבציה "לדחוף" לישראל סחורה במחירי היצף. כל זה, ביחד עם הפיקציה של הטבת המס הירוק, שרובה לא מגיע לכיסם של הצרכנים, מתורגם ישירות למרווחים נאים שמשתקפים בשוק ה"אפס קילומטר" ויוצרים, בינתיים, כרית ביטחון שסופגת זעזועים.

אבל גם אם רבים בישראל יופתעו לשמוע, אנחנו לא מרכז העולם ומה שמתרחש כיום בתעשיית הרכב הבינלאומית עלול להוסיף בחודשים הקרובים עוד מימד של חוסר יציבות לענף הרכב בישראל. בעולם נערכים כיום יצרני הרכב לצונאמי של רגולציה, שהגל הראשון בו, שהשפעותיו כבר מורגשות, כולל מבחנים חדשים ומחמירים לפליטה ולצריכת הדלק של כלי רכב פרטיים.

מבחני הפליטה מתהדקים

למי שהחמיץ את ההתפתחויות, להלן תקציר. ב-20 השנים האחרונות נבחנו הפליטות וצריכת הדלק של כל כלי הרכב הפרטיים החדשים באירופה באמצעות מבחן תקני ומקל מאוד, שלתוצאותיו הייתה רלוונטיות נמוכה לנתוני האמת שמופקים בנסיעה על הכביש. במילים פשוטות, עבודה בעיניים. לפני כשנתיים, לא מעט בעקבות פרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן, החליט האיחוד האירופי ליישם סט מחמיר הרבה יותר של מבחנים, שמדמים נסיעה בתנאים קרובים יותר למציאות כולל שיפועים, האצות תכופות, מהירויות גבוהות יותר, מרחקי נסיעה ארוכים יותר, מזגן פועל וכדומה.

המבחן, שכינויו WTLP ("פרוצדורת מבחן עולמית לכלי רכב קלים") מחייב לצורך תקינה כל דגם רכב חדש לגמרי, שהושק באירופה החל מספטמבר 2017, והוא יחייב את כלל דגמי הרכב החדשים המשווקים באירופה, כולל דגמים קיימים, מספטמבר 2018. באירופה מעריכים כי המעבר בין המבחנים השונים יביא לזינוק של כ-20% בנתוני צריכת הדלק ופליטת ה-CO2 הרשמיים של כלי רכב זהים. במילים אחרות אם הברושור של הרכב שרכשתם החודש מראה צריכת דלק רשמית ומרשימה של 18 קילומטרים לליטר, בעוד כמה חודשים הוא יציג צריכת דלק פחות מרשימה של 14.5 קילומטר לליטר בלבד, אלא אם כן יבוצעו בינתיים שינויים ברכב.

השפעות הזינוק הצפוי בנתוני הפליטה יהיו אפילו יותר דרמטיות. ברוב מדינות העולם נהוגות כיום הטבות "מס ירוק" כאלה או אחרות, שבדרך כלל נגזר ישירות מנתון ה-CO2 שמופק מהמבחן התקני. קפיצה של עשרות אחוזים בנתון הפליטה של ה-CO2 משמעה שדגמים קיימים רבים עשויים לאבד חלק ניכר מהטבות מס ולהתייקר באלפי יורו לצרכן, אלא אם יעברו שינויים טכניים.

המחירים יקפצו?

להגיד שהרגולציה החדשה היא כאב ראש מבחינת תעשיית הרכב יהיה אנדרסטייטמנט. נתחיל בזה, שמבחני ה-WTLP הם הרבה יותר ממושכים ומורכבים והם יצטרכו להתבצע כעת בכל אחת מגרסאות האבזור של דגם נתון, שכוללות אופציות שונות. מדובר בתהליך מורכב, ממושך ויקר מאוד לביצוע.

בנוסף יצרנים, שירצו למתן את ההשלכות של ההרעה בנתוני הצריכה/פליטה המדווחים על המס, השיווק והתחרות, יצטרכו לתכנת מחדש את מערכות ניהול המנוע ותיבות ההילוכים, ולעיתים אפילו להתקין פילטרים נוספים במערכות הפליטה של כמה דגמים. בחלק מהדגמים התהליך הזה אינו כדאי כלכלית, ולפיכך כמעט מדי יום אנחנו שומעים על עוד דגמים ועל עוד גרסאות מנוע שייצורם יופסק לקראת הדד-ליין של חודש אוגוסט והרבה לפני סוף מחזור חיי המוצר המתוכנן שלהם. ואם לא די בכך הרי שלקראת אוגוסט עשויים חלק מהיצרנים והדילרים באירופה להיתקע עם מלאים של כלי רכב, שנתוניהם מבוססים על מבחני הפליטה הישנים, לצד כלי רכב זהים, שעברו את המבחנים החדשים. בקיצור, מהומה רבתי.

אלא אינן בעיות שלא ניתן לפתור אותן אבל הן עולות ויעלו ליצרני הרכב מאות מיליוני אירו ובמקרה של יצרנים ללא "אורך נשימה" האם יתגלגלו בצורה כזו או אחרת אל הדילרים ומשם אל הצרכן הסופי. כל זה, כאמור, עוד לפני שלקחנו בחשבון את ההשפעה השלילית על הטבות "המיסוי הירוק". הצתה מאוחרת בישראל.

בישראל, שמאמצת רשמית את התקינה האירופית ואת נתוני הצריכה/פליטה של המבחנים האירופים, הרגולטור מעדיף בינתיים לנקוט בשיטה הצברית המוכרת של "למה לדחות למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים".

רשות המסים, למשל, מתכוונת לדחות את כל תהליך האימוץ של הנתונים החדשים בחצי שנה לפחות. כזכור, הרשות מבססת את "המיסוי הירוק" שלה על נוסחה מורכבת ומלאכותית של נתוני פליטה, שמקורן בתוצאות המבחנים הקיימים (NDEC), אבל המעבר לנתוני המבחנים החדשים והמחמירים עשוי למשוך את השטיח למתודולוגיה של הנוסחה.

הנה שתי דוגמאות: המבחנים החדשים כוללים בין השאר בחינה מחמירה הרבה יותר של פליטת החלקיקים הכבדים (nox) בנסיעת אמת על כבישים ציבוריים, מה שיביא לזינוק דרמטי בנתוני הפליטה של המזהם הזה. המיסוי האירופי, שמתבססת בעיקר על נתון ה-CO2, אולי לא יושפע משמעותית אבל הנוסחה הישראלית נותנת ל-NOX משקל רב, ולכן השינוי הזה בלבד יכול להפיל בכמה דרגות את הציון הירוק של רוב כלי הרכב.

ועוד דוגמה: המכוניות ההיברידיות-נטענות (פלאג-אין) הן כיום "בייבי" של המאיון העליון בישראל, עם זינוק של מאות אחוזים במכירות. המבחנים האירופיים החדשים ייכללו בדיקת פליטה מחמירות שלהם, גם עם סוללה טעונה וגם עם סוללה ריקה, מה שעתיד "להפיל" דרמטית את נתוני הצריכה/פליטה המוצהרים (והפנטסטיים) ולהקשות עליהם מאד להשיג את "הציון הירוק" הנמוך, שהוא תנאי לקבלת הטבת המס המשמעותית עליהם.

כדי לקנות זמן הודיעה רשות המסים על כוונתה "להיצמד בשנת 2018 ככל הניתן לנוסחה הישנה", ורק ב-2019 צפוי מעבר לנתוני המבחנים החדשים. גם במקרה זה, מסתייגת הרשות ומוסיפה, "ייתכן שהעדכון הבא יבוצע לא ב-1 בינואר 2019 אלא במועד מאוחר יותר, כאשר יצטבר בסיס נתונים מתאים לצורך עדכון הנוסחה". כדי להקל בתקופת הביניים, שהחלה למעשה כבר בספטמבר אשתקד, ובה מגיעים לארץ זה לצד זה דגמים עם תוצאות פליטה/צריכה משתי שיטות הבחינה, שלף מישהו מהשרוול "פקטור" מלאכותי לשיפור הציון של המכוניות שנענשות בנתוני זיהום גבוהים יותר על פי המבחנים החדשים.

אבל, כמה מפתיע, העולם לא מחכה לרשות המסים ולמשרד התחבורה. לפיכך כבר ב-2018 נראה מאחורי הקלעים השפעות מהותיות על השוק המקומי. דגמים מסוימים ייעלמו, חלק מהדגמים "יחטפו" התייקרות לא מבוטלת במחירי ה'סיף' (מחיר בשער המפעל) והעלויות עשויות להתגלגל בצורה של הקטנת ההנחות לציים ו"אפס קילומטרים". יש להניח שעיקר ההשפעה תורגש ב-2019.

מנגד, חלק מהיבואנים עשויים דווקא לזכות ביתרון תחרותי קצר טווח בתקופת הביניים, מכיוון שהם יוכלו לקלוט בארץ עד 2019, בתנאים מסחריים טובים, מלאים "תקועים" של היצרנים, שנבחנו עדיין על פי המבחנים הישנים. מי שייהנו בשנתיים הקרובות יהיו דווקא היבואנים המקבילים והזעירים, שיוכלו להביא כלי רכב משומשים עם נתוני המבחנים הקודמים. ואלה רק כמה דוגמאות.

השורה תחתונה: לאף אחד בארץ לא בוער. עד סוף השנה ואולי גם עמוק לתוך השנה הבאה נמשיך לשחק ב"כאילו" בכל הנוגע לנתוני הפליטה והצריכה והפיגור הסביבתי בינינו לאירופה יעמיק.

המרוויחים והמפסידים ממבחני הפליטה החדשים

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות