מנכ"ל אלוט: "יש לנו הזדמנות עצומה לצמוח לתוך שוק ענקי"

שנת מפנה לחברת הטכנולוגיה הישראלית? מנכ"ל אלוט, ארז ענתבי, מספר ל"גלובס" על הפעילות הצומחת בתחום אבטחת הסייבר ■ "הגידול בחו"ל הכרחי בשער המטבע הנוכחי" ■ ראיון

במשך שלוש שנים רצופות הציגה חברת הטכנולוגיה אלוט תקשורת  ירידה שנתית בהכנסות. 2018 אמורה להיות שנת מפנה, ובה צופה החברה צמיחה של 11%-16%.

רמזים חיוביים לכך התחילו להתגלות בדוחות 2017, שבהם נרשמו גידול בצבר ההזמנות וצמיחה של כ-40% בהכנסות החברה מתחום האבטחה. אלוט, שהתחילה את דרכה בתחום ייעול השימושיות בציוד התקשורת בליבת הרשת, ממצבת עצמה כיום כספקית פתרונות אבטחה עבור מפעילות תקשורת - וזהו מנוע הצמיחה העיקרי שלה כעת.

"אלוט פונה לשוק שהולך להיות ענקי, ויש לה יתרון מהותי מול כל אחד אחר", אומר נשיא ומנכ"ל אלוט, ארז ענתבי, בראיון ל"גלובס". ענתבי סוגר כעת שנה בתפקיד, אחרי שהחליף את אנדריי אלפנט כמנכ"ל.

שוק הסייבר ענקי. מה היתרון שלכם בו?

"כשמתסכלים מי מגן עלינו מפני התקפות סייבר, אז בחברות ברור שמחלקות ה-IT אחראיות ויש בהן מומחים לנושא. אבל כשמגיעים הביתה, מי מגן עלינו? כל אחד אחראי על עצמו. יש כאן פער מאוד גדול, כי הצורך בהגנה גדל והולך וכמות האיומים גדלה, ומצד שני, הרוב המכריע של האנשים לא מבין בזה.

"הסיפור הזה מקצין ככל שמכניסים הביתה מכשירי IoT (אינטרנט של הדברים). למשל, שמים מצלמה בחדר של הילד, ומתברר שמישהו עשה האקינג למצלמה ומזרים את הווידאו ממנה לאיזה אתר. המשוואה הזאת לא תישאר כך לאורך זמן, ויש הזדמנות לקחת אחריות על מתן שירותי האבטחה הכוללים לאדם בבית.

"מי שלדעתי נמצא במיקום הכי טוב לעשות זאת, הן חברות התקשורת. בכל מקרה, כשמתחברים לאינטרנט מכל מכשיר, עוברים דרך הרשת שלהן, והן יכולות להציע לנו שירות אבטחה. העובדה שלאלוט יש טכנולוגיה בסיסית, שיושבת בתוך הרשתות ויודעת לנתח כל דבר שעובר שם, מאפשרת לנו לתת את השירות ולסנן החוצה דברים מזיקים".

מה ימנע מחברת ענק בתחום, כמו צ'ק פוינט, לכבוש את השוק בעתיד?

"כשהשוק יתחיל לצמוח דרמטית, יתחילו להגיע מתחרים מתחום הסקיוריטי המסורתי ומתחום ציוד התקשורת. צ'ק פוינט חברה מצוינת, אבל בלי להתייחס ספציפית אליה, אני מעריך שחברה שלא מכירה את עולם מפעילי התקשורת ויודעת לשבת בתוך הרשת ולעבוד בקצבים כאלה, יש לה כברת דרך גדולה. זה מחסום טכנולוגי לא טריוויאלי. לא בלתי עביר, אבל לא משהו שלוקח שבוע-שבועיים.

"זה שוק גדול, ויהיו כמה שחקנים, אבל לאלוט יש יתרון. זה לא משהו שהולך לקרות עוד עשור, זה קורה עכשיו. וודאפון, טלפוניקה ופלאפון כבר משתמשות בטכנולוגיה שלנו".

מניית אלוט
 מניית אלוט

"שוק של עשרות מיליארדים בשנה"

ענתבי סבור כי שוק אבטחת הסייבר משקף פוטנציאל להגדלת הכנסות בשיעור של 5%-10% למפעילות התקשורת, שנמצאות במצב לא פשוט, משום שהן מתקשות להגדיל את ההכנסה הממוצעת ממנוי ונדרשות להשקעות ענק בתשתיות. "הן מזהות את הסקיוריטי כמנוע צמיחה שיוציא אותן מהמלכוד", הוא אומר. "זה שוק של כמה עשרות מיליארדים בשנה. אם אלוט תוכל לקחת נתח של 10%, מבחינתנו זה שוק של כמה מיליארדי דולרים בהתהוות".

חברת וודאפון, למשל, השיקה שירות אבטחה על בסיס טכנולוגיה של אלוט במחיר של אירו בחודש ללקוח, והגיעה לנתח שוק של 45%-50% מלקוחותיה בספרד ואיטליה. המטרה של אלוט היא לעבור למודל שבו מפעילת התקשורת תשלם לה עבור הרישיון מדי שנה, וכך תגדל הראות קדימה.

מה לגבי העסקים המסורתיים של אלוט - אתם נוטשים את הפעילות?

"לא. ב-2017 התחום היווה 70% מההכנסות, אבל אני לא רואה את השוק שם צומח. כל השוק של שליטה על הנעשה ברשת הוא שוק של פחות ממיליארד דולר בשנה, ויש מתחרים חזקים. אנחנו לא רואים צמיחה, אבל כן רואים שינוי בסוג האפליקציות. יש דברים מעניינים טכנולוגית, כמו מעקב אחר פעילות ארגוני פשע כדי לתת לרשויות החוק לטפל בהם ביעילות, אבל גודל השוק לא משתנה. המכירות שלנו שם יישארו יציבות או אולי יעלו קצת, אבל לא משמעותית".

התחום המסורתי של אלוט קשור גם ליכולת של מפעילי התקשורת לשלוט ולהאיץ או להאט את הכניסה לאתרי אינטרנט, בהתאם לאינטרסים כלכליים. בדצמבר שונו תקנות "נייטרליות הרשת" בארה"ב, כך שמפעילי תקשורת יוכלו לעשות זאת. האם יש בכך פוטנציאל לחברה?

"יש בכך פוטנציאל להשפיע עלינו לטובה, ואם החברות הגדולות יחליטו שהן מתחילות לעשות הבחנה בין אפליקציות, זה יהפוך לפוטנציאל גדול מבחינתנו. עם זאת, כרגע נראה שלא כל כך ששים לעשות זאת. זה יכול להשתנות, אבל זה לא יקרה מיידית".

בשנים האחרונות ההערכות היו שאלוט מעוניינת להירכש.

"כמו בכל חברה ציבורית, זה דבר שיכול לקרות. יש לפעמים דיבורים בנושא, אבל לדעתי, אפשר להציף הרבה יותר ערך בחברה, וזה לא הכיוון שאנחנו מסתכלים עליו כרגע".

היה ניסיון למכור את החברה?

"בשנה שאני פה, לא היה שום ניסיון. אני לא יודע להגיב על מה שהיה קודם".

התקבלו הצעות כלשהן בשנה זו?

"לא היה שום דבר רציני. דיבורים תמיד יש, אבל לא הייתה הצעה".

אז אתה לא מנהל את החברה לכיוון של מכירה?

"לא. לחברה יש הזדמנות עצומה לצמוח לתוך שוק שהוא גדול מאוד, כאשר לאלוט יש יתרון מובהק ופער גדול על פני המתחרים. בנימה אישית, אחרי שעזבתי את גילת (שאותה ניהל קודם; שח"ו) ראיתי הרבה חברות, ובאלוט מצאתי צירוף סופר-מעניין, שאין כמעט בחברות אחרות: טכנולוגיה חזקה מאוד עם חסם כניסה, בסיס לקוחות גדול, שוק צומח, אמצעים בקופה לממש זאת, וכמובן אנשים מצוינים. זה צירוף נדיר, ולכן לדעתי אלוט חברה מרתקת עם עתיד מעניין".

ואכן, אלוט השתמשה בחלק מהאמצעים וביצעה רכישה של חברת נטונומי הישראלית, המספקת פתרון הגנתי בראוטר הביתי. ענתבי לא פוסל ביצוע רכישות נוספות, אבל מדגיש כי החברה לא חייבת לרכוש.

בקופתה של אלוט יש לא מעט כסף, 110 מיליון דולר - סכום שמהווה כ-66% משווי השוק שלה. עובדה זו יכולה ללמד כי האמון של שוק ההון באלוט עדיין לא שוקם. "התפקיד שלי הוא להביא את החברה לצמיחה משמעותית, הישגים עסקיים וכמובן רווחיות", אומר ענתבי. "אני מקווה ששוק ההון ייתן בנו אמון בהמשך".

"הגידול בחו"ל הכרחי בשער המטבע הנוכחי"

"אנחנו נפגעים מחולשת הדולר, כמו כל שוק ההייטק בארץ. השכר עולה ככל שהדולר נחלש, וזאת בעיה", אומר ארז ענתבי, מנכ"ל אלוט. "אנחנו מחפשים כעת אתר פיתוח low cost, אולי במזרח אירופה. הייתי רוצה להגדיל את הפיתוח רק בישראל, אבל זה נהיה פחות ופחות כלכלי, אז חלק מזה יהיה בחו"ל. נגדל גם בישראל, אבל הגידול בחו"ל הכרחי במציאות של שער המטבע הנוכחי.

"אני חושב שממשלה שרוצה לעזור ליצוא ולהייטק, צריכה לעשות משהו. לא אתן עצות, אבל היא צריכה לפעול", מוסיף ענתבי. "יש לנו מרכז פיתוח בספרד, ועלות מהנדס שם נמוכה ב-30% מאשר בישראל. זה פער גדול, ולטעמי, לא כל כך הגיוני".

אלוט

עיסוק: מספקת פתרונות לאבטחה, ניטור וניתוח רשתות תקשורת

מטה החברה: הוד השרון

שנת הקמה: 1996

מספר עובדים: 470, מתוכם כ-300 בישראל

הכנסות בשנת 2017: 82 מיליון דולר

הפסד נקי Non-GAAP ב-2017: 8.7 מיליון דולר

שווי שוק נוכחי: 165 מיליון דולר (מניות החברה נסחרות בנאסד"ק ובתל אביב)