המחאה המקורית של הסיניים על הירידות בשוקי המניות

המשקיעים הסיניים העלו תגובות בוטות לאתר המדיה החברתית של שגרירות ארה"ב בסין ■ מבול של תגובות בוטות שטף גם את חשבונות ווייבו של שגרירות בריטניה ושל האו"ם

טרי ברנסטד, שגריר ארה“ב בסין./ צילום: Thomas Peter  רויטרס
טרי ברנסטד, שגריר ארה“ב בסין./ צילום: Thomas Peter רויטרס

משקיעים סינים מתוסכלים משתמשים בחשבונות המדיה החברתית של שגרירויות זרות כדי להביע את מחאתם הקולנית על הירידות שנרשמו לאחרונה בשוקי המניות. באחד המקרים הפכו משקיעים אלה לפלטפורמת מחאה את סרטון הווידיאו שהעלה שגריר ארה"ב, טרי ברנסטד, כדי לברך את העם הסיני לרגל השנה הסינית החדשה - שנת הכלב.

מסרים שהעלתה שגרירות ארה"ב לחשבונה הרשמי באתר המדיה החברתית הסיני ווייבו משכו בימים האחרונים אלפי תגובות שעוסקות בביצועי המניות. השגרירות העלתה לחשבון הודעות על משחקי החורף האולימפיים, וגם סרטון ווידיאו שהכיל את ברכתם של ברנסטד ואשתו לעם הסיני לרגל השנה החדשה.

אתמול (ב') פרסמה השגרירות הודעה שבה נאמר כי יותר מ-10,000 תגובות שעוסקות בביצועי מניות שורשרו למסרי השגרירות בווייבו, למרות שאף אחד מהמסרים האלה לא עסק בשוק המניות. כמו כן הודיעה השגרירות כי מחקה כמה מההודעות הפוגעניות ביותר שהפרו את תנאי השימוש של חשבון השגרירות.

מבול של תגובות בוטות על ביצועי המניות שטף גם את חשבונות ווייבו של שגרירות בריטניה ושל האו"ם, שלא נענו לפניות שבהן התבקשו להגיב.

מרבית התגובות החריפות כוונו כלפי הרשויות הסיניות, לאחר שמדד מניות שנחאי צנח בקרוב ל-10%. התגובות נמשכו גם אתמול (ב') למרות שהשוק התאושש ב-0.8%. רבים מהמגיבים עשו שימוש לגלגני בביטויים מחומר התעמולה הממשלתי, כולל הכרזתו של הנשיא שי ג'ינפינג על "עידן חדש", וציינו כי הצנזורה הנהוגה באתרים אחרים היא שגרמה להם להשתמש באתרים של יישויות זרות.

"לזה אתם קוראים סוציאליזם בעידן החדש? למשקיעים אין עכשיו שום מקום שבו הם יכולים להתלונן, והם נאלצים להשתמש באתר ווייבו של שגרירות ארה"ב. זה כל כך פתטי!", נאמר באחת ההודעות שזכתה למאות לייקים בחשבון ווייבו של השגרירות האמריקאית.

ווייבו ניטרלה את פונקציית התגובה בכמה מההודעות שהועלו בחשבונות זרים, כולל החשבון של השגרירות, שמספר עוקביו עולה על 1.2 מיליון.

המשקיעים הסינים מוחים על הירידות החוזרות ונשנות במחירי המניות מאז נפתח המסחר בהן לפני קרוב לשלושים שנה. רבים מאמינים שהממשלה שולטת בשוקי המניות, ותחושה זו התחזקה לאחר שבתגובה להתרסקות מחירי המניות באמצע 2015 התערבו משקיעים וקרנות - שפועלים בתמיכה ממשלתית - במסחר כדי לייצב את המחירים.

"לבקש משגרירויות זרות להתעבר בשוק המניות הסיני זו התנהגות מגוחכת וילדותית", אמר שן מנג, מנהל בנק ההשקעות Chanson & Co, הפועל מבייג'ין. "משקיעים סינים רבים הפכו למפונקים על בסיס האמונה שהממשלה תתערב כדי למנוע הפסדים גדולים בבורסה".

הירידות שנרשמו בשבוע שעבר בארה"ב, שבה רשם מדד דאו ג'ונס את היומיים הגרועים ביותר במונחי נקודות, הציתו גל של מכירות מניות גם בסין, וחלק מהתגובות החריפות שהועלו לחשבונות המדיה החברתית כוונו לארה"ב.

מרבית הזעם שמצא את ביטויו באתרי המדיה החברתית כוון לממשלת סין, כולל הוועדה המפקחת על ניירות ערך בסין, והעומד בראשה, ליו שיו. בחלק מהתגובות אוזכר שיו באמצעות המספר 641, שהיגויו ואופן כתיבתו בסינית זהים להיגויו ואופן כתיבתו של שמו. באחת התגובות הטיפוסיות נכתב: "ליו שיו עשה מניפולציה של שוק המניות. מישהו ראה משקיעים אמריקאים יוצאים בהתייחסות אישית כזאת לרגולטור המניות בארה"ב?"

בסרטון הווידיאו הקצר של ברנסטד בווייבו, השתמש ברנסטד בביטוי סיני, שהופיע גם בתרגום: "צ'ון ג'יי קואיי-לה - מיטב הברכות לשנה חדשה מאושרת", בעודו מלטף כלב בעל אוזניים משתפלות בשם טקילה, ששייך לאחד מעובדי השגרירות.

"אדוני השגריר, כשאתה מטייל עם הכלב שים לב בבקשה לשוק המניות הסיני", נאמר באחת התגובות. "בבקשה ממך, אדוני השגריר, דבר עם 641" - המספר המשמש לאזכור שמו של ראש רשות ני"ע הסינית, ליו.