"זיהינו הזדמנויות ייחודיות בתחום הנפט והגז בעולם בכלל"

גדעון תדמור, מוותיקי תעשיית החיפושים בישראל ובעל השליטה בשותפות נאוויטס פטרוליום, מספר ל"גלובס" כיצד ירידת מחיר הנפט מסייעת לעסקים: "מחיר אוניית הקידוח שאנחנו עובדים איתה ירד מ-640 ל-155 אלף דולר ליום ■ זה דרמטי" על הגיוס בתל אביב הוא אומר: "השחקנים בשוק הישראלי מקצוענים ויודעים לתמחר את העסקאות"

גדעון תדמור / צילום: נאוויטס
גדעון תדמור / צילום: נאוויטס

העלייה החדה במחיר הנפט בחצי השנה האחרונה הקימה לתחייה שדות נפט רבים בארה"ב - על היבשה ("און שור") ובים ("אוף שור") - וביניהם גם את שדות הנפט והגז הגדולים במפרץ מקסיקו.

במכרז לרישיונות לקידוחי נפט וגז, שנערך בחודש שעבר, התקבלו 19 הצעות לחיפוש ב"בלוקים" שונים במפרץ מקסיקו.

השחקנית הבולטת ביותר במכרז היא ענקית האנרגיה Shell, שהודיעה כי היא חוזרת לקדוח במים העמוקים של מפרץ מקסיקו, וזכתה בשליש מההצעות בסבב הרישיונות.

הרנסנס המתהווה בתחום החיפושים במפרץ מקסיקו הוא בשורה טובה עבור גדעון תדמור, בעל השליטה בשותפות נאוויטס פטרוליום, הפועלת בתחום החיפושים, הפיתוח וההפקה של נפט וגז טבעי.

פעילותה של שותפות נאוויטס מתמקדת בחיפוש ובאיתור של פרויקטים בעולם, וכן בפיתוח רישיונות קיימים במפרץ מקסיקו, ובביצוע עבודות ראשוניות לעיבוד המידע לגבי הרישיונות הללו.

נכון להיום, השותפות היא בעלת זכויות ב-12 פרויקטים, הכוללים 20 זיכיונות לקידוח ולחיפוש נפט וגז טבעי בארה"ב, במימיו של מפרץ מקסיקו, דרומית לחופי מדינות טקסס ולואיזיאנה וכן בתוך היבשה במדינת לואיזיאנה. כמו כן, לשותפות רישיון אקספלורציה בים, באזור ניופאונדלנד הנמצא במזרח קנדה.

"לפני כשנתיים זיהינו חלון הזדמנויות ייחודי מאוד בתחום הנפט והגז בעולם בכלל, ובמפרץ מקסיקו בפרט, והחלטנו לנצל אותו.

"מאז חלו כמה התפתחויות חיוביות, שנותנות לנו רוח גבית, ומאפשרות לנו להמשיך לפתח את העסק במרץ", אומר תדמור בריאיון ל"גלובס".

אתה מתכוון למצוקת הנזילות ולקושי בגיוס משאבים בתעשיית האנרגיה בארה"ב, בעקבות המשבר שנבע מנפילת מחיר הנפט?

"בעיקר, אבל זה לאו דווקא באמריקה, אלא בכל העולם. עולם החיפושים מובל על-ידי מחיר הנפט, וזה ידוע.

"כשהמחירים גבוהים כולם מרוצים ומשקיעים, וכשהמחירים נמוכים כולם בלחץ ומפסיקים להשקיע. לכל סייקל יש המאפיינים שלו, והסייקל הנוכחי נמשך כבר זמן רב, מעל שלוש שנים, עם ירידה דרמטית במחיר הנפט, ממחירים של מעל ל-100 דולר לחבית לפחות מ-30 דולר בפרק זמן קצר. זה מה שיצר את חלון ההזדמנויות.

"לחברות האמריקאיות", מדגיש תדמור, "מאוד מאוד חשוב תזרים המזומנים, והיכולת להמשיך ולחלק דיבידנדים. הגישה כאן היא מסורתית. זה לא הייטק, והתזרים של אותן חברות נחתך דרמטית בשנים האחרונות. ארגז הכלים העומד לרשותן כולל גיוס חוב נוסף, מכירת נכסים (מגמה שלה אנו עדים בשנים האחרונות) וגם עצירת הפיתוח של פרויקטים משמעותיים.

"עוד תופעה שמתרחשת בעקבות צניחת מחיר הנפט והירידה בהיקף הפרויקטים הגדולים, היא ירידה חדה בעלויות האקספלורציה והפיתוח.

"לפעמים יש ירידה של 70% בעלויות הקידוח. אוניית הקידוח שאנחנו עובדים איתה היום בפרויקט בקסקין עלתה בעבר 640 אלף דולר ליום, ואנחנו נעבוד איתה במחיר של 155 אלף דולר ליום.

"זה פער דרמטי. נכון להיום, עדיין השוק הוא של קונים, וכמעט כל הפרמטרים פועלים לטובתנו".

שנים מוצלחות אצל יצחק תשובה

תדמור, מוותיקי תחום חיפושי הנפט והגז בישראל, עמד במשך שנים ארוכות בראשות שותפויות החיפושים שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, בתקופת תגליות הגז הענקיות "ים תטיס", "תמר" ו"לוויתן". השנים המוצלחות תחת תשובה הפכו את תדמור לאחד המנהלים השכירים העשירים במשק, עם תגמולים מצטברים של מאות מיליוני שקלים במניות ובשכר.

לפני כשנתיים פרש תדמור מהקבוצה, והקים את נאוויטס. בקיץ שעבר הוא הצליח, לאחר לא מעט קשיים, להשלים שני מהלכי הנפקה של חוב והון בבורסה המקומית, ולגייס כ-472 מיליון שקל עבור פעילותה של השותפות. עיקר הסכום גויס באמצעות הנפקת אג"ח לטובת השקעה בפיתוח תגלית הענק "בקסקין" (Buckskin) במפרץ מקסיקו. עתודות הנפט בחלק הצפוני של הפרויקט ("בקסקין צפון") מוערכות כיום בכ-237 מיליון חביות, מתוך היקף כולל במאגר בקסקין (צפון ודרום) של כ-515 מיליון חביות.

נאוויטס נסחרת כיום לפי שווי של כ-260 מיליון שקל, ושתי סדרות האג"ח שלה (א' וב') נסחרות בתשואות של 7%-7.3%. המשקיעים שהשתתפו בהנפקת האג"ח של נאוויטס יכולים היום לחייך, לאחר שהאג"חם רשמו מאז ההנפקה בחודש יולי אשתקד עליות של 6%-8% בערכן (שתי הסדרות צמודות לדולר, ומשלמות ריבית שנתית של 7.75%). גם מצבם של מחזיקי יחידות ההשתתפות השתפר. לאחר ירידה חדה בימים שלאחר ההנפקה, הן התאוששו, והן נסחרות כיום במחיר דומה למחיר בהנפקה.

בנאוויטס פטרוליום שולט תדמור יחד עם חנן רייכמן (המשמש כמנכ"ל החברה), קובי כץ וחנן וולף. עם המשקיעים בשותפות נמנים אודי רקנאטי, גיל אגמון, אבינעם פינקלמן, ישראל גורן, צבי ברק, דניאל חוסידמן וקרנות ההשתלמות למורים.

לדברי תדמור, "מה שטוב מבחינתנו במשבר הנוכחי, זה שנוצר חלון הזדמנויות להשקעה במחירים נוחים מאוד בפרויקטים במפרץ מקסיקו בארה"ב, בלב תעשיית האנרגיה העולמית. אם בעבר הלכנו לקידוחים באפריקה, בווייטנאם או במקומות רחוקים אחרים, כעת אפשר לפעול במרכז תעשיית האנרגיה העולמית, באמריקה, בשוק הכי משוכלל ומוסדר בעולם. בארה"ב, כל חבית נפט שנפיק תימכר".

מה מאפיין את פרויקט בקסקין?

"בקסקין היא אחת מתגליות הנפט הגדולות במפרץ מקסיקו בשנים האחרונות, עם מעל ל-500 מיליון חביות בנות-הפקה. 'שברון' גילתה את המאגר לפני שנים, ובשיאו של המשבר הם החליטו לעצור את הפיתוח, לאחר שכבר השקיעו מיליארד דולר בקידוחי תגלית ואימות. הם לא רצו להשקיע ברמת מחירים של כ-30 דולר לחבית 2.1 מיליארד דולר נוספים בפיתוח הפרויקט. השותפים שלהם נשארו 'תלויים באוויר', וחיפשו מפעיל שיחליף את שברון, וכך הם מצאו את LLOG, חברה פרטית גדולה מאוד, שהינה המפיקה הרביעית בגודלה במפרץ מקסיקו. LLOG נכנסו ב-55% ביחד עם קרן בלקסטון. כשפגשנו אותם הבנו מיד שזאת הזדמנות נדירה ומיוחדת במינה".

מה ההזדמנות מבחינת נאוויטס?

"אתה מקבל ללא תמורה פרויקט מאוד משמעותי, שפיתוחו כבר החל בהובלת מפעילה מהשורה הראשונה. גייסנו בישראל את החוב הדרוש למימון הפרויקטאלי לקידוחים תמורת הזכויות ל-5% מהפרויקט, ולאחר מכן הגדלנו את חלקנו בפרויקט ל-7.5%. מאז, התקציב של הפרויקט ירד בצורה דרמטית, וגם ההפקה הוקדמה בחצי שנה, וזאת נוסף על עדכון חיובי בהיקף הרזרבות. אז היום אנחנו בפרויקט שמתקדם על טייס אוטומטי, שאמור להתחיל להפיק באמצע 2019. מדובר על הפקה של 30 אלף חביות נפט ליום, ולנו יהיו 7.5% מזה".

מחיר החוזה על חבית נפט מסוג WTI זינק במהלך חצי השנה האחרונה מ-44 דולר ל-66 דולר בתחילת החודש הנוכחי, עלייה של 50% (בימים האחרונים ירד המחיר של כ-60 דולר).

מה הנחת העבודה שלכם בנוגע למחיר הנפט?

"אנחנו מאוד שמרניים, ומעריכים מחיר של 55-61 דולר לחבית לכל חיי הפרויקט. זה לפי מתודולוגיה של PWC, שלוקחת ממוצע תחזיות של כ-20 גופים מובילים ואנליסטים".

"גידור טבעי": עלות של 25 דולר לחבית

מהי עלות ההפקה בפרויקט בקסקין?

"העלות השולית היא כ-16 דולר לחבית, אחרי שכבר בוצעו כל ההשקעות, האקספלורציה והפיתוח".

הקידוח הוא בעומק של יותר מ-8,000 מטר. איך העלות כל כך נמוכה?

"במפרץ מקסיקו יש תשתיות מאוד מפותחות עם עודף כושר טיפול והולכה. אנחנו צפויים להתחבר לפלטפורמה קיימת קרובה מאוד. זה היופי במפרץ מקסיקו, התשתית כבר שם. אגב, כבר בשלב הראשון, שכולל שתי בארות, אנחנו גם מכינים את התשתית לשלב השני, שיכלול עוד שתי בארות. אין במפרץ מקסיקו סיכון שוק, אלא רק סיכון מחיר. כל חבית שנפיק נמכור מיד".

מהי העלות הכוללת, כולל הפיתוח?

"כ-25 דולר לחבית, כך שלמעשה יש לנו גידור טבעי".

היכן טמונים הסיכונים המרכזיים?

"מלבד מחיר הנפט, שהוא סיכון שחל תמיד על כלל התעשייה, יש כמובן את סיכון הפיתוח ואת הסיכון התפעולי. סיכונים אלה מגודרים, היות שהמפעילה בפרויקט הינה חברת נפט מהשורה הראשונה".

פרויקטים במים רדודים במקסיקו

מלבד הפרויקט הגדול בבקסקין, מעורבת נאוויטס בעוד שלושה פרויקטים במים רדודים מאוד (שני קידוחים בבעלות מלאה בעומק מים של 17 מטר, וקידוח נוסף, בבעלות של 32.5%, בעומק מים של 2 מטרים) במפרץ מקסיקו. בשני הקידוחים הראשונים נאוויטס יכולה להיות המפעילה.

לפי מצגת החברה, בקידוח הראשון (PL 16) קיים סיכוי הצלחה של 48% לגילוי נפט (על פי נתוני NSAI), ועם תזרים מהוון צפוי, במקרה של הצלחה, של כ-107 מיליון דולר. בשני הסיכוי הוא של 48% למאגר, עם תזרים מהוון צפוי של כ-76 מיליון דולר, ובשלישי (BFB) סיכוי של 42%-45% למאגר, עם תזרים מהוון צפוי של 82 מיליון דולר.

עלויות הקידוח של שני הראשונים, בעומק של כ-4,100 מטר, מסתכמות בכ-7.5 מיליון דולר לכל אחד, והעלות של הקידוח השלישי (עומק של 5,640 שקל) עומדת על כ-6 מיליון דולר בלבד.

"היופי בקידוחים האלה הוא היחס סיכוי-סיכון", אומר תדמור. "הדבר הכי חשוב הוא היחס בין העלות של קידוח יבש (חוסר הצלחה) למצב של הצלחה. זה יחס כדאי, כי עלויות הקידוחים נמוכות באופן יחסי, ואם יש שם תגלית כלכלית, אפשר להתחיל להפיקה כמעט באופן מיידי, מכיוון שהתשתיות באזור מפותחות מאוד".

מתי אתם מתכננים להתחיל בקידוחים האלה?

"אנחנו שוקלים לקדוח אחד מהם במהלך 2018. אלה פרויקטים מעניינים מאוד".

האם ההתפתחות המואצת של קידוחי הפצלים והקידוחים המאוזנים בארה"ב לא מסכנת את התעשייה המסורתית?

"התעשייה הזאת אכן התפתחה מאוד בשנים האחרונות. אבל צריך לזכור שעלויות הפיתוח וההפקה שלהם הן סביב 40 דולר לחבית. זאת ועוד, כעבור כשנתיים מתחילת ההפקה חלה לרוב ירידה דרמטית בהיקף ההפקה מהבארות. מנגד, הסיכון הגיאולוגי למצוא נפט או גז נמוך יחסית, כי אתה למעשה יודע שיש רזרבות מתחת לאדמה, וניתן להפיק אותן. השחקנים בתחום בונים למעשה רצפת ייצור עם סיכון גיאולוגי מוגבל".

מה משפיע היום על מחירי הנפט?

"עד לפני כמה שנים התשובה לשאלה הזאת הייתה בעיקר ארגון OPEC, חד וחלק. היום יש מספר גדול מאוד של משתנים, כמו הצמיחה והביקוש העולמי, המדיניות של סעודיה, סין, רוסיה, מלחמות השבטים בלוב, מדיניות האנרגיה בארה"ב ועוד הרבה משתנים שלהם השפעה על המחיר".

איפה היתרון היחסי שלכם?

"יש לנו נוכחות קבועה ביוסטון, ואנו באים עם יכולות לזהות פרויקטים בעלי פוטנציאל גבוה, ולהביא מימון משוק ההון הישראלי לשוק האמריקאי. אנחנו מנצלים בתזמון הנכון את החלון שנוצר כדי להיכנס לפרויקטים אטרקטיביים".

תמורת תשלום ריבית גבוהה מאוד.

"השחקנים בשוק ההון הישראלי מקצוענים, ויודעים לתמחר את העסקאות האלה. אנחנו מדרגים את האג"ח ומשלמים להם ריבית אטרקטיבית, תוך מתן שעבוד ישיר של נכס מדרגה ראשונה, הנמצא במפרץ מקסיקו, שזה מרכז תעשיית האנרגיה העולמית. נכון שאצל המשקיעים והגופים המוסדיים יש הטיה לשוק המקומי, זה מקובל בכל מקום בעולם ואני לא נלחם בה, אלא מקבל אותה".

אתם מחפשים לקנות עוד נכסים בארה"ב?

"בהחלט. יש היום עוד נכסים מצוינים בשוק הנפט והגז האמריקאי בתשואות אטרקטיביות. חלון ההזדמנויות עדיין פתוח, אז אנחנו מחפשים עוד דובדבנים כאלה".

אתה מעריך שהחלון הזה ייסגר בקרוב?

"אין לי ספק שהוא לא יישאר פתוח עוד הרבה זמן. רמת מחירי הנפט משפיעה על תמחור העסקאות, אז אנחנו רצים מהר ככל שאנו יכולים".

מה קורה עם הפרויקט במזרח קנדה?

"זה אחד האזורים היותר מבטיחים בצפון אמריקה ובעולם כולו, והיו בו כבר הרבה מאוד תגליות. סמוך לבלוק 7 שבו זכינו בנובמבר 2016, ביחד עם קבוצת דלק (30% לנאוויטס ו-70% לדלק), מחזיקות BP ונובל אנרג'י בלוקים אחרים, שבהם כבר התחייבו לבצע קידוחים. לאחר הזכייה הוצאנו דוח רזרבות של NSAI, והתברר שהפוטנציאל שם הוא לכ-1.4 מיליארד חביות נפט".

אחוז סיכוי לגילוי?

"בשלב הזה, ובהתבסס על סייסמיקה דו-ממדית בלבד, סיכויי ההצלחה הגיאולוגיים הם כ-15%. יש לנו שבע שנים לבצע סייסמיקה תלת-ממדית, ולאחר מכן קידוח אקספלורציה. זה חלום גדול, שלא מגולם כלל בהערכות השווי שלנו או של האנליסטים, וטוב מאוד שהוא קיים".

דבר האנליסטים - "הנכסים טומנים אפסייד משמעותי"

שני אנליסטים החלו לאחרונה לסקר את מניית נאוויטס, ושניהם הציבו מחירי יעד למניה הגבוהים בעשרות אחוזים ממחירה בבורסה.

אלון סלע מרוסאריו ייעוץ ומחקר מעריך בסקירה שפרסם בחודש שעבר, כי שווי מאגר בקסקין צפון עומד על כ-1.35 מיליארד דולר, ומשקף שווי החזקה לנאוויטס של כ-102 מיליון דולר. לכן, "המחיר ההוגן למניה בשלב זה עומד על 12.4 שקל", גבוה ב-53% ממחירה הנוכחי.

"הנכס המשמעותי היום בפעילות השותפות הוא ההחזקה במאגר בקסקין. הפרויקט מבליט את התוכנית האסטרטגית של החברה, עם ניצול ההזדמנויות שקיימות היום בשוק הנפט במפרץ מקסיקו, הגדלת ההחזקה בשותפות ל-7.5% וירידה בעלויות והקדמת תהליך ההפקה; כל אלה הופכים את הפרויקט לאטרקטיבי, ושוויו אינו מתבטא באופן מלא במחיר המניה".

לגבי יתר הפרויקטים של השותפות אומר סלע, כי הם "נלקחו בהערכת השווי שביצענו לפי מחירי עלות, וזאת לאור המורכבות בהערכת נכסי אקספלורציה בשלבים מוקדמים. לאור המגמות בשוק הנפט, ויכולות השותפות ליזום פרויקטים, אנו מעריכים כי נכסים אלו טומנים בחובם אפסייד משמעותי, והזדמנות של השותפות לייצר פורטפוליו נכסים מפיקים".

האנליסט אוהד גוטליב מאנטרופי מציב מחיר יעד של 11.8 שקל למניה. זאת בעקבות עליית מחירי הנפט בחודשים האחרונים, לצד הגדלת חלקה של נאוויטס בפרויקט בקסקין צפון מ-5% ל-7.5%, במקביל להפחתה משמעותית בעלויות פיתוח שלב 1א' של המאגר מ-697 ל-541 מיליון דולר והקדמת מועד תחילת ההפקה הצפויה מדצמבר ליולי 2019.

נוסף על כך, גדל היקף העתודות המוכחות והסבירות במאגר (נפט וגז טבעי) בכ-29%. "בגין כל נכסי המאגר עלה שווי הזכויות של השותפות מ-41 מיליון דולר (לפי 5% מהזכויות) ל-84 מיליון דולר (לפי 7.5% מהזכויות)", כותב גוטליב.

 

שותפות נאוויטס פטרוליום

תחום פעילות: רכישת נכסי נפט וגז טבעי, קידוחי אקספלורציה ופיתוח מאגרים, בעיקר בצפון אמריקה

מייסד ובעל שליטה: גדעון תדמור

נכסים: 7.5% מהזכויות בפרויקט "בקסקין צפון", 3 פרויקטים במים רדודים במפרץ מקסיקו (2 בבעלות מלאה ו-32.5% מהזכויות בפרויקט נוסף), ו-30% בבלוק 7 במזרח קנדה

שווי שוק בבורסה: 260 מיליון שקל