בפן המשפטי, גורלו של נתניהו בידי היועמ"ש מנדלבליט

בעוד שהפרקליטות והמשטרה רואות בסך-הכול עין בעין את תיק "1000" - כבר עתה קיימת מחלוקת בין הפרקליטה המלווה המובילה, עו"ד ליאת בן-ארי, לבין היועמ"ש מנדלבליט באשר למשמעות התנהגותו של נתניהו בתיק "2000"

דריכות במערכת הפוליטית ובמערכת המשפטית לאחר הודעת המשטרה על סיכומי תיקי החקירה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו - תיק המתנות ("1000") ותיק נתניהו-מוזס ("2000") - שבמרכזם המליצה המשטרה היום להעמיד לדין את נתניהו.

ערב פרסום המלצות המשטרה לאיש, בסביבתו של ראש הממשלה לא היו אשליות כי הוא עומד לצאת מהן נקי וללא רבב. נתניהו עצמו ופרקליטיו - עורכי הדין יעקב וינרוט, עמית חדד, יוסי כהן וז'ק חן - העריכו כי המשטרה תמליץ לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את נתניהו לדין פלילי בשני התיקים שבהם נחקר. יתרה מכך, הם סברו כי המשטרה תמליץ להעמיד את נתניהו לדין גם בגין לקיחת שוחד, שהיא אחת מעבירות השחיתות החמורות ביותר. המשטרה אכן המליצה להעמיד לדין את נתניהו בגין שוחד בשני התיקים, אך כמובן שאין כל ודאות שהפרקליטות תאמץ את המלצתה.

בשנים האחרונות הטילו בתי המשפט בארץ עונשי מאסר משמעותיים על נבחרי ציבור שהורשעו בלקיחת שוחד. נזכיר כי בית המשפט העליון הטיל על ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עונש של שנה וחצי מאסר בגין הרשעתו בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל.

על כל פנים, למרות - ואולי בגלל - הפסימיות, נתניהו המשיך לערוך היום התייעצויות עם עורכי דינו לקראת ההכרעה הרשמית הצפויה של המשטרה. עיקר המאמצים של נתניהו ועורכי דינו נתונים כבר עתה להתחלת היערכות לקראת העתיד.

בפן התקשורתי, נתניהו מנסה לגמד את משמעות המלצות המשטרה וחוזר וטוען כי "ממילא כבר כולם מבינים מה ערכן של ההמלצות שהודלפו כבר לפני שנה, ומאז שודרו ומוחזרו בתקשורת אינספור פעמים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי
 ראש הממשלה, בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

סיגרים, תכשיטים וסיקור אוהד

בפן המשפטי, גורלו של נתניהו, לפחות בכל הנוגע לתיקים "1000" ו-"2000" יהיה החל מהימים הקרובים בידיהם של היועמ"ש מנדלבליט; פרקליט המדינה, שי ניצן; פרקליטת מיסוי וכלכלה, ליאת בן-ארי; ופרקליטים נוספים. גורמים אלה יבחנו אם לאמץ את מסקנות המשטרה במלואן או בחלקן ואם לזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין, בגין מעשים אלה ובגין סעיפי האישום. נתניהו ועורכי דינו כבר מתחילים להיערך למקרה שהוא יזומן לשימוע.

יצוין כי במקביל צפוי נתניהו למסור עדויות במשטרה בשבועות ובחודשים הקרובים גם בפרשת הצוללות (תיק "3000"), וגם בפרשת בזק (תיק "4000") אודות יחסיו עם הבעלים של בזק, איש העסקים שאול אלוביץ'.

מחלוקת סביב תיק מוזס

לפי מידע שבידי "גלובס", בעוד שהפרקליטות והמשטרה רואות, בסך-הכול, עין בעין את תיק "1000", כבר עתה קיימת מחלוקת בין הפרקליטה המלווה המובילה של חקירת נתניהו, עו"ד ליאת בן-ארי, לבין היועמ"ש מנדלבליט, באשר למשמעות התנהגותו של נתניהו בתיק "2000".

בעוד שבן-ארי סבורה כי "הדיל" המושחת לכאורה שאליו חתרו נתניהו ומוזס, כעולה מהראיות, מגיע לכדי עבירת שוחד מצד נתניהו - מנדלבליט סבור אחרת. היועמ"ש סבור, לפחות בשלב זה, כי ההתנהגות של נתניהו ומוזס אינה ראויה, אך היא לא מגיעה לכדי שוחד אלא לכל היותר לעבירה של הפרת אמונים מצדו של נתניהו.

כמובן שהעמדות הנוכחיות עשויות להשתנות בחודשים הקרובים כשבן-ארי, מנדלבליט, ושאר הפרקליטים הבכירים "יצללו" אל חומרי הראיות שאספה המשטרה ויעשו הערכות באשר למשמעות המשפטית הנגזרת מהראיות.

"שבר בתדמית המשטרה"

גורמים בכירים בפרקליטות מתחו היום ביקורת על התנהלות מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, בכל הנוגע לדברים שאמר בתוכנית "עובדה". הביקורת מצד הפרקליטות מתייחסת בעיקר לטענות אלשיך בראיון, כי "גורמים רבי כוח אספו מידע על חוקריו של נתניהו", וכן לטענתו כי נתניהו הבטיח לו להיות בעתיד ראש השב"כ, אם יסכים להתמנות כמפכ"ל.

בעקבות האמירות הללו של אלשיך הגביר ראש הממשלה נתניהו את מתקפותיו על המשטרה בימים האחרונים. בין היתר, טוען ראש הממשלה כי אם חוקרי המשטרה חושבים שהוא שכר חוקרים פרטיים כדי לעקוב אחריהם, אי-אפשר לסמוך על ההמלצות שגיבשו.

אנשי הפרקליטות עמם שוחח "גלובס", אמרו כי דבריו של אלשיך, "גרמו לשבר בתדמית האובייקטיבית שהייתה למשטרה בכל הנוגע לחקירת נתניהו בקרב חלקים מהציבור". הגורמים בפרקליטות הוסיפו ואמרו כי אלשיך "הרים להנחתה" לנתניהו ונתן לראש הממשלה הזדמנות לטעון כי המשטרה אינה אובייקטיבית ולהעלות ספק לגבי אמינות מסקנותיה מהחקירה.

תרחישים משפטיים אפשריים

■ אפשרות א' - סבירות גבוהה

תיקי החקירה עם המלצות המשטרה עוברים לפרקליטות. אחרי חודשים של התלבטויות מחליט היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לאמץ את עמדת המשטרה בתיק 1000, תיק "המתנות", ולהזמין את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי בתיק זה. עם זאת, דוחה היועמ"ש את המלצות המשטרה בתיק 2000 ומותח ביקורת ציבורית על יחסיו של נתניהו עם ארנון (נוני) מוזס, אך קובע כי משיקולי מדיניות אין להעמיד לנתניהו בגין פרשה זו ומורה על סגירת תיק 2000. 

■ אפשרות ב' - סבירות בינונית

תיקי החקירה עם המלצות המשטרה עוברים לפרקליטות. אחרי חודשים של התלבטויות מחליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להוציא דוח ציבורי חריף ביחס להתנהלותו של נתניהו בתיק 2000 העוסק ביחסיו עם ארנון (נוני) מוזס, אך לא להעמידו לדין פלילי בגין תיק 2000. בתיק 1000, תיק "המתנות" מאמץ היועץ המשפטי את עמדת המשטרה ומזמין את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי. 

■ אפשרות ג' - סבירות נמוכה

תיקי החקירה עם המלצות המשטרה עוברים לפרקליטות. אחרי חודשים של התלבטויות מחליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להוציא דוח ציבורי חריף ביחס להתנהלותו של נתניהו אך לא להעמידו לדין פלילי ולסגור את שני התיקים נגדו.