טרנד בעמק הסיליקון: הספינינג וירטואלי, הריבועים אמיתיים

פלוטון מביאים את שיעורי הספינינג הביתה באמצעות אופני כושר ושיעורים חיים, כולל התייחסות אישית ודאטה ביחס לשאר המדוושים בשיעור

מסך של PELETON / צילום: מסך
מסך של PELETON / צילום: מסך

החודשים הראשונים של השנה הם כידוע עונת ההתחייבויות שכל אחד מבטיח לעצמו ולעולם ומנסה לקיים במשך השנה: לאכול נכון יותר, להתאמן יותר, לבלות יותר זמן עם המשפחה. לכן, לא מפתיע שחדרי הכושר מלאים בינואר ובפברואר - אך לקראת מארס מתחילים להתרוקן.

ובכל זאת, נדמה כי חובבי הטכנולוגיה של עמק הסיליקון מצאו תחביב חדש שמאפשר גם לאימון להיות זמין, אפקטיבי וסקסי יותר: קוראים לזה Peloton, ומדובר בטרנד היסטרי - אבל גם בטריק שיווקי מבריק: בעזרת מדריכים אטרקטיביים, הרבה דאטה והבטחה לקוביות בבטן, הצליחו בחברה למכור לדור שלם של אמריקאים בשנה האחרונה אופני כושר בכ-2,000 דולר בצירוף מנוי חודשי לא זול לאימונים מוקלטים בווידאו.

ההצלחה של פלוטון נשענת על הפופולריות הגואה של שיעורי הספינינג ובעיקר של רשת SoulCycle בארה"ב. לא מדובר בשיעור רגיל - אלא במסיבה של ממש שעולה 30-35 דולר לשיעור, וזה עוד בלי 2 דולרים לבקבוק מים ו-3 דולרים לנעליים, וניתן להתאמן רק עם נעליים מיוחדות שמתחברות לדוושות.

פלוטון ניסו לקחת את הרעיון הזה בדיוק ולשכפל אותו באופן יעיל כלכלית: אם ניתן לגבות 30 דולר מ-30 אנשים, למה לא לגבות סכומי כסף לא נמוכים מאנשים בבית, ולמכור להם חוויה דומה, וכזו שמאפשרת יותר אנשים בבת אחת?

בחברה הקימו סטודיו עמוס מצלמות בניו-יורק והחתימו את מדריכי הספינינג האטרקטיביים ביותר - שנבחרו בגלל ה"סטאר קוואליטי" שלהם והיכולת של המתאמנים להתאהב במה שהם משדרים. המאמנים, מצדם, אוחזים בתדמית ציבורית עם עמודי פייסבוק ייעודיים ולוק מוקפד. החברה יצאה לשוק עם הצעה מעניינת: במקום להטריח את עצמכם לסטודיו - קנו אופניים הביתה והתחברו לשיעורים מסביב לשעון. כמעט בכל חצי שעה מתחיל שיעור - כולם מוקלטים ומשודרים בשידור חי אך גם ניתנים לשידור בדיעבד - כל מה שנדרש הוא חיבור אינטרנט יציב.

המדריכים שואגים באיזה קצב ובאיזו רמת התנגדות צריך להיות בכל רגע נתון, ובצד ימין ניתן לראות את המיקום היחסי של כל רוכב ביחס לאחרים בכיתה, כך שיש גם אפקט תחרותי. אלפי אנשים משתתפים בכל שיעור, וצוברים הישגים שמופיעים על המסך כאות גאווה מול כל יתר המשתמשים. האפליקציה הנלווית מאפשרת לעקוב אחרי שיאים אישיים, לנתח את הדאטה וללמוד על הסיבולת האישית ועל שריפת הקלוריות והשומן.

כך, עקרות-בית בנות 50 ומתבגרים בני 17 חולקים להם חוויה מבוססת-דאטה - מול מנחה אטרקטיבית באולפן בצ'לסי שצועקת מדי כמה דקות שם של אחד היוזרים המופיעים מולה על המסך ("כן, 'נשואה 30 קליפורניה', יופי של קצב - תמשיכי!") ומדרבנת את כל הנוכחים להמשיך בחיוך.

ההצלחה של המותג ב-2017 נתנה את האות להתרחבות ענקית בפלוטון: החודש, למשל, משדרים שם אימוני ספינינג חיים מהכפר האולימפי בדרום קוריאה. בנוסף, אחרי ההצלחה של אופניים ב-2,000 דולר מסמנים בחברה יעד חדש: הליכונים. הליכון פלוטון, המגיע עם קונסולה שלמה לצורך אימונים, נמכר ב-3,995 דולר ומשווק כ"חוויית אימון מעולם אחר" הכוללת ריצה, הליכה ואימון משקולות בו זמנית. גם כאן, הכול מלווה בתשלום חודשי לשיעורים הווירטואליים.

מעבר לשיעור החשוב בשיווק, מדובר בטרנד שהוכיח שיש עתיד מזהיר (ורווי מזומנים) לתעשיית הכושר בארה"ב ובלבד שהיזמים בה ישיכלו להבין מה מעניין את הדור הצעיר: מותג סקסי, סביבה רוויית דאטה וזמינות.