תחקיר בארה"ב חשף: השנתיים הקשות ביותר של צוקרברג

תחקיר של מגזין "Wired" האמריקאי חושף, בין היתר, חשש של עובדי פייסבוק למעקב באמצעות הסלולרי ■ בכיר המצוטט בכתבה: השנה האחרונה הפכה את צוקרברג לפרנואידי בהרבה לגבי הדרכים בהן אנשים יכולים להשתמש בפלטפורמה שבנה

מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק

תחקיר השער שהופיע בגיליון מרץ של מגזין Wired הביא תחקיר מקיף על השנתיים האחרונות והקשות של פייסבוק מבפנים - ובמסגרתו רואיינו 51 עובדי החברה בעבר ובהווה. בין הסיפורים המטרידים שנחשפו היה החשש של עובדי פייסבוק שעוקבים אחר מיקומם. אחד העובדים שהתראיין לכתבה באופן אנונימי, ביקש מהעיתונאי לכבות את הסלולרי שלו כדי שהחברה לא תוכל לאתר את מיקומו.

לדבריו, החברה מגנה על עצמה נגד הדלפות באמצעות מציאת המדליפים ופיטוריהם. מהתחקיר עולה כי פייסבוק אכן הצליחה לאתר שני מדליפים שדיברו בעבר עם אתר "גיזמודו" על הפעולות של הרשת החברתית בתחום החדשות. העובד היה מודאג מכך שבאמצעות איתור המיקום של העיתונאי ושלו, החברה תדע שהשניים היו קרובים לשם הפגישה. חשש כזה, בין אם יש לו ביסוס או לא, עלול להצביע על תרבות ארגונית מדאיגה.

אחד הבכירים שהתראיין לכתבה אמר שהשנה האחרונה הפכה את צוקרברג לפרנואידי בהרבה לגבי הדרכים בהן אנשים יכולים להשתמש בפלטפורמה שבנה. בכלל, לפי התחקיר, אלה היו השנתיים הקשות ביותר של צוקרברג בהן התמודד עם ביקורת ציבורית, עובדים לא מרוצים בהווה ועובדים בעבר שטענו שפייסבוק הורסת את מרקם החברה.

התחקיר מראה איך פייסבוק לא הצליחה לראות את השפעותיה על תעשיית החדשות או את הדרך בה הרוסים מנצלים את הפלטפורמה כדי לפגוע בארה"ב. עולה ממנו כי רוב העובדים בפייסבוק אמנם רצו שהילארי קלינטון תנצח בבחירות לנשיאות ארה"ב, אך הם ידעו שטראמפ משתמש בפלטפורמה טוב יותר.

בכתבה מתואר איך כשהחברה קיבלה מכתב מוועידת המסחר של הסנאט, שדרשה ממנה תשובות לגבי הפרקטיקות של פייסבוק הנוגעות לחדשות, החברה זימנה 17 דמויות שמרניות מוכרות כדי לדון בעניין, כשמטרתה הייתה להביא אנשים שלא יסכימו אחד עם השני ולא יגיעו להסכמה לגבי דרישות מהחברה. זה אמנם עבד, אך היו כיוונים מאיימים אחרים. רופרט מרדוק, בעלי "פוקס ניוז", לא אהב את הדרכים בהן האלגוריתם המשתנה של פייסבוק משפיע על רווחיו. הוא איים על צוקרברג שאם פייסבוק לא תציע תנאים טובים יותר לעיתונות, הם ידאגו להפעיל לחץ פוליטי כדי להקשות על פייסבוק כפי שהקשו על גוגל באירופה. בתוך פייסבוק האמינו שלא מדובר רק בלחץ פוליטי, אלא גם בשימוש בעיתונאים כדי לבקר את החברה.

למרות השנתיים הקשות, לפי הכתבה, בחברה מאמינים כי הם מצאו את הדרכים לתקן את הבעיות שיצרו.