ביל גייטס מתייצב לצד הרגולטורים: צריך לשתף איתם פעולה

בראיון שנתן מייסד מיקרוסופט הוא קורא לענקיות הטכנולוגיות לשתף פעולה עם הרשויות ולא להתנגח איתן ■ בדבריו הוא רומז על מקרה פיענוח רצח ב-2015 שבו אפל סירבה למסור פרטים אודות האייפון של החשוד

ביל גייטס / צילום: שאטרסטוק
ביל גייטס / צילום: שאטרסטוק

מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, מזהיר כי אפל וענקיות הטכנולוגיה האחרות צריכות לדאוג יותר מרגולציה ממשלתית. בראיון לאתר Axios הוא טען כי הן מזמינות התערבות ממשלתית בשל הגאוותנות שלהן, וכי עליהן להיות זהירות יותר, ולא לחשוב שנקודת המבט שלהן חשובה יותר משל הממשלה.

כשגייטס התבקש לתת דוגמה, הוא דיבר על "ההתלהבות של החברות לאפשר העברות כספים אנונימיות ובלתי נראות, וזווית הראייה שלהן לפיה אפילו ערוצי התקשורת של מי שבבירור ביצע רצח המוני לעולם לא צריכים להיות זמינים עבור הממשלה". כשנשאל אם הוא מתכוון ליכולת לפרוץ אייפון, גייטס ענה: "אין כאן שאלה של יכולת, רק של רצון".

נראה כי גייטס התייחס למחלוקת בין ה-FBI ואפל לגבי גישה לאייפון סביב תקרית ירי בסן ברנרדינו ב-2015. בעוד שלבסוף ה-FBI פרץ את המכשיר ללא עזרת אפל, אפל נלחמה בסוכנות כדי להגן על פרטיות המשתמשים ולא רצתה לסייע לה לגשת למכשיר מחשש לקבוע תקדים שיהיה מסוכן לדבריה. גם אז, גייטס התבטא בנושא ואמר שהוא לא מסכים עם אפל מכיוון שנדרשה מהם עזרה בגישה למכשיר אחד, ולא לכל מכשירי החברה.

גייטס גם התבטא בעבר לגבי האיזון שבין הצורך לאפשר גישה ממשלתית לנתונים מוצפנים ובין שמירה על הבטיחות והפרטיות של המשתמשים, ואמר שייתכן שצריך למצוא את הדרך לאפשר לממשלה לגשת למידע מוצפן במקרים מסוימים, בעוד ששומרים על כך שזה יתאפשר רק במקרים ראויים, ושהממשלה לא תנצל את הכח הזה בהפרזה.

גם יורם יעקבי, מנהל הפיתוח הפורש של מיקרוסופט בישראל, אמר בשבוע שעבר דברים דומים בראיון ל"גלובס". לדבריו, אם החברות הגדולות לא יקבעו לעצמן רגולציה, הממשלות יפקחו עליהן. "אני חושב שכולם מבינים, כולל המנכ"לים של חברות הטכנולוגיה האמריקאיות הגדולות - שאם הם לא יעשו משהו, מישהו יעשה משהו. יפרקו את החברות או שהרגולציה תאסור עליהן לעשות דברים מסוימים. הם צריכות להיות הרבה יותר שקופות", אמר.