"השכר ומהר": המדינה תרכוש 1,000 יח"ד באזורי ביקוש

החברה הממשלתית דירה להשכיר תפרסם קול קורא לקבלנים למכור לה בניינים שלמים של 60-200 דירות על קרקע זמינה לבנייה ■ ההיענות הרבה של קבלנים להצעה הקודמת של דירה להשכיר לרכוש מהם דירות מעידה על חששותיהם משינויים בשוק, שדירבן אותם למכור לחברה הממשלתית

אחרי שסגרה את העסקה הראשונה בשכונת נווה שאנן בחיפה שהוגדרה כפיילוט, החברה הממשלתית לדיור להשכרה תפרסם בשבועות הקרובים קול קורא חדש לקבלנים ויזמים, שיתבקשו להגיש לחברה הצעות למכירת חלקים שלמים מפרויקטים רגילים שלהם כדי שיהפכו לפרויקטים להשכרה, כך נודע ל"גלובס".

נזכיר כי מדובר בתוכנית של דירה להשכיר בשם "השכר ומהר", שבמסגרתה מתקשרת החברה הממשלתית עם יזמים, בעלי קרקע זמינה לבנייה, לרכישת כלל הדירות בבניין אחד או יותר כדי שיהפוך לדיור להשכרה.

ל"גלובס" נודע כי לאחר הקול הקורא הקודם שפרסמה החברה הממשלתית, פנו אליה לא מעט קבלנים ולישורת האחרונה הגיעו כ-15 פרויקטים שונים שמהם נבחר רק אחד לביצוע הפיילוט - פרויקט בן 109 דירות בנווה שאנן בחיפה. גורם הבקיא בנושא הסביר כי בפרויקטים האחרים שהגיעו לקו הגמר היו בעיות שונות מבחינת ההתאמה למודל ולכן יש צורך בפרסום קול קורא נוסף. כמו כן, הפיילוט וסגירת העסקה מול החברה בחיפה אפשרה לחברה למקד יותר את הדרישות שלה מחברות הבנייה.

נציין כי העובדה שלא מעט קבלנים הגישו מועמדות לקול הקורא הראשון מעידה על רצונם למכור פרויקט שלם לחברה הממשלתית, ומעידה גם על חשש משינוי בענף ובמחירים, שמדרבן אותם למכור את הדירות לחברה הממשלתית.

בקול הקורא החדש שיתפרסם מחפשת חברת דירה להשכיר לרכוש כאלף דירות במספר פרויקטים, לפחות 60 דירות ועד 200 דירות בכל פרויקט. עוד תנאים שיועמדו בפני הקבלנים הם שהפרויקט יהיה ממוקם באזור ביקוש שיש שוק להשכרה מפותח, אזור נגיש לתחבורה ציבורית וגם זמין לבנייה, כלומר כזה שנמצא ממש לפני הוצאת היתר ללא חסמים ועם תב"ע בתוקף.

נציין כי פרויקט שכבר נמצא בבנייה אינו רלוונטי, משום שכמעט תמיד הקבלן שהחל בבנייה כבר מכר מספר דירות, מכירה שהיא תנאי לקבלת ליווי בנקאי - ואילו בדירה להשכיר מעוניינים בפרויקטים בהם כל הדירות יהיו מיועדות להשכרה. בשורה התחתונה מדובר בבין 8 ל-10 פרויקטים שייבחרו בסופו של דבר.

נזכיר כי בתוכנית השכר ומהר נהפכת חברת דירה להשכיר למעין יזם שמתקשר מול יזם או קבלן המחזיקים בקרקע שעליה ניתן לבנות פרויקט למגורים. החברה הממשלתית רוכשת למעשה את כלל הדירות בבניין אחד או יותר בפרויקט, והקבלן מתחייב לבנות את הדירות עד שלב האכלוס בהתאם למפרט ולתנאים של דירה להשכיר. לאחר שהבנייה מסתיימת, דירה להשכיר תתחיל לאכלס את הפרויקט כפרויקט להשכרה ולנהל אותו, ומרגע זה ואילך המטרה של החברה תהיה למכור את הפרויקט כנכס מניב פועל ועובד לקרנות ריט, חברות ביטוח או כל גורם אחר.

נזכיר כי במסגרת הפיילוט שביצעה החברה הממשלתית, שבראשה עומד עוזי לוי, התקשרה החברה עם חברת שכטמן המחזיקה בקרקע לבנייה למגורים בשכונת נווה שאנן בחיפה. החברה כבר בנתה חלק מהפרויקט ודירה להשכיר רכשה ממנה 109 דירות שטרם נבנו בשני בנייני מגורים. במסגרת העסקה תשלם החברה הממשלתית כ-132 מיליון שקל בעבור הדירות: 32 מיליון שקל היו ההון העצמי שהגיע כהלוואה מהחשב הכללי, ושאר הסכום נלקח כהלוואה מחברת הביטוח מנורה מבטחים (כ-75% מימון). הפרויקט כבר קיבל היתר בנייה.

בחברת דירה להשכיר, שאישרה את הפרטים בידיעה, ביקשו להוסיף כי החברה התעקשה לסיים את הפיילוט לפני שתמשיך לפרויקטים נוספים, והדגישו כי קיבלו הצעות למימון הרכישה ממספר גופים פיננסיים שמביניהם בחרו את ההצעה הטובה ביותר - מה שמעיד על ההיתכנות הכלכלית האיתנה של התוכנית כולה.