יורשי זיסר ישלמו 95 מ' ש' לבנק הפועלים במסגרת הסדר פשרה

בתום הליך משפטי שנמשך מספר שנים, ישלם עיזבונו של מוטי זיסר לבנק, לאחר שחברותיו לא החזירו חוב של למעלה ממיליארד שקל

מוטי זיסר / צילום: תמר מצפי
מוטי זיסר / צילום: תמר מצפי

משפחת זיסר תשלם 95 מיליון שקל לבנק הפועלים, מתוכם 45 מיליון שקל במזומן ו-50 מיליון נוספים בתוך שנה - כך הוסכם במסגרת הסדר פשרה בין בנק הפועלים ועיזבון המנוח מוטי זיסר, המנוהל על ידי בנו דוד זיסר ורעייתו ברכה זיסר. את מרבית הכספים לפשרה משלמים השותפים של בנו של זיסר המנוח, בהם עורך הדין פיליפ מאייר.

הפשרה הושגה במסגרת הליכים שמנהל בנק הפועלים נגד עיזבון זיסר בגין חוב נטען של 1.3 מיליארד שקל, שהבסיס לו הוא ערבויות של זיסר למספר חברות שהיו בשליטתו, בהן אירופה ישראל ומרכזי שליטה

איש העסקים מוטי זיסר נפטר ביוני 2016 ממחלת הסרטן. זיסר, שנחשב בעבר לאחד היזמים הישראלים הבולטים בתחום הנדל"ן, ירד בשנים האחרונות לחייו מנכסיו, ונאלץ לוותר על השליטה בחברת אלביט הדמיה, שריכזה את רוב פעילותו העסקית, במסגרת הסדר חוב ענק. ההליכים המתנהלים כיום נגד עיזבונו של זיסר בגין חובות לבנק, החלו לפני מספר שנים כאשר זיסר עוד היה בחיים.

ביוני 2015 הגיש הפועלים לבית המשפט בקשה להכריז על זיסר כפושט רגל ולמנות את עו"ד גיורא ארדינסט המייצג את הבנק, ככונס על נכסיו האישיים. הבקשה הוגשה לאחר שהחברות הפרטיות של זיסר - אירופה ישראל ומרכזי שליטה, שבאמצעותן שלט זיסר באלביט הדמיה - נכנסו להליכי כינוס ופירוק, לאחר שלא החזירו לפועלים חוב בסך של למעלה ממיליארד שקל. השליטה באלביט הדמיה עברה בינואר אשתקד למחזיקי האג"ח בראשות קרן יורק, בעקבות הסדר חוב בחברה שכלל מחיקת חוב של כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

זיסר ערב באופן אישי לחובן של אירופה ישראל ומרכזי שליטה. לאחר שמשא-ומתן שנוהל עם זיסר לא צלח, דרש הבנק מזיסר לפרוע את החוב מכוח הערבות האישית. זיסר הודיע, כי אין בכוונתו וביכולתו לפרוע את חוב החברות, ובכך ביצע, לטענת הבנק, מעשה פשיטת רגל.

במסגרת ההליכים קבע נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, בין היתר, כי האחוזה שהקים זיסר בשכונת היוקרה בת גנים בפתח-תקווה תימכר לקבוצה של קונים פרטיים תמורת 28 מיליון שקל. זיסר כאמור נפטר במהלך ניהול ההליכים, וההליכים בתיק נמשכו כנגד עיזבונו.

במרץ אשתקד מינה אורנשטיין את עו"ד ארדינסט, בא-כוח בנק הפועלים, כבעל תפקיד לאיתור ושמירת נכסי העיזבון של זיסר, ככל שכאלה יתגלו, ופסק כי על הבנק להגיש תביעת חוב נגד העיזבון, שתתברר בנפרד ושלא במסגרת הליך פשיטת רגל.

בהמשך לכך דחה אורנשטיין אז את בקשת בנק הפועלים להכריז על עיזבון זיסר ז"ל כפושט רגל, ובכך קיבל את עמדתה של אלמנת זיסר ז"ל, ד"ר ברכה זיסר, לפיה יש מקום לדון בשאלת תוקפה של הערבות שעליה חתם מוטי זיסר ז"ל. טענת ד"ר ברכה זיסר, באמצעות עורכי הדין ד"ר אבי וינרוט, אריאל דינובצקי ואריק מגידיש, הייתה כי בנק הפועלים השמיד נכסים שיכלו להביא לפירעון החוב, ובהם הסכמי הניהול של זיסר מול אלביט, וכן פעל ממניעים אישיים, ולכן הערבות אינה תקפה. בנק הפועלים הגיש ערעור על החלטה זו.

בנוסף, לאחרונה הגיש הבנק, באמצעות עורכי דינו גיורא ארדינסט ותומר וייסמן, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את המודיעין שאספה חברת Black Cube, בבעלות דן זורלא וד״ר אבי ינוס, על נכסי המשפחה, וקיבל צו איסור דיספוזיציה שהחיל הקפאה מוחלטת של כל החברות של משפחת זיסר ושותפיהם העסקיים.

כפי שנחשף לפני מספר חודשים, Black Cube נשכרה על ידי הבנק לאתר נכסים של זיסר ברחבי העולם, ובין היתר איתרה רשת מלונות בבריסל, קומפלקס שלם של מלון וקניון באמסטרדם, רשת של דירות להשכרה בשטרסבורג בגרמניה וחברה בהונג קונג.
בראש החברות הללו עמדו פיליפ מאייר וגורמים נוספים הקשורים לדוד זיסר, אך Black Cube טענה כי מסקנותיה תומכות בכך שזיסר היה זה ששלט בהן וכי הנכסים הללו - אפקטיבית - היו בבעלותו המלאה דרך רשת מתוחכמת וסבוכה של אנשי וחברות קש.

פרופ' אבי וינרוט, ב"כ של ברכה זיסר, מסר בתגובה: "ההסכם הושג בעקבות פסיקה של נשיא בית המשפט המחוזי, איתן אורנשטיין, לפיה המנוח זיסר אינו פושט רגל. גב' ברכה זיסר לא תרמה כספים לפשרה אלה רק שותפים של בנו של זיסר, אבל היא מברכת על ההסכם שבעקבותיו יתבטל ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין של השופט אורנשטיין והיא תוכל לחיות את חייה בשקט ולהמשיך בתרומה העצומה שהיא עושה בפעילות הציבורית שלה".