"ההשקעה של באפט בטבע - אמון במנכ"ל וביכולתו להצליח"

ברקשייר הת'וואיי של וורן באפט דיווחה אמש על החזקה של 1.8% ממניות טבע ■ המניה זינקה ביותר מ-8% ל-21 דולר ■ בנק ירושלים: "נראה כי באפט רואה ערך בחברה, למרות חוב של 32.5 מיליארד דולר"

וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני כשבועיים נפלה מניית טבע במסחר בניו-יורק ב-4.4%, בין השאר, בגלל מהלך של "האורקל מאומהה", וורן באפט. חברת ההשקעות ברקשייר הת'אוויי של באפט, המשקיע המהולל, חברה לאמזון וג'יי.פי. מורגן בהודעה שיקימו חברת בריאות שתספק שירותי בריאות לעובדיהן, בצעד שנתפס כהגברת התחרות בשוק הבריאות בארה"ב.

מתברר שכבר באותו זמן, ברקשייר הת'אוויי הייתה בעלת מניות בטבע, ואתמול דווח על כך רשמית - דיווח שהוביל לזינוק של כ-9% במניית טבע במסחר המאוחר בוול סטריט, ולעלייה של כ-11% היום בבורסה בתל-אביב.

מדי רבעון, קרנות וגופים מוסדיים נדרשים לדווח על ההחזקות שלהם בחברות הנסחרות בוול סטריט עד 45 יום לאחר סיום כל רבעון. בדיווח שהעבירה אתמול ברקשייר הת'וואיי ל-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב), התגלה שהיא השקיעה לראשונה בטבע. לפי הדיווח, החברה של באפט החזיקה בסוף 2017 בכ-18.9 מיליון מניות טבע (למעשה, ADR - איגרת הנסחרת בבורסה אמריקאית ועוקבת אחר מניית חברה זרה), שמהוות כ-1.8% ממניות החברה.

הזינוק במניה במסחר המאוחר ב-8.6% הביא את מניית טבע למחיר של 21 דולר, לאחר שכבר סיימה את יום המסחר הרגיל בוול סטריט בעלייה של 4.4%. במחיר זה, שווי ההחזקה של ברקשייר הת'אוויי הוא 396 מיליון דולר.

"ההשקעה לא מקלה על סוגיות בטבע"

הדיווח על ההחזקה של באפט היא זריקת עידוד לבעלי המניות בטבע אחרי כמה דיווחים שליליים, שהובילו לכך שהמניה ירדה בימים האחרונים שוב אל מתחת למחיר של 20 דולר, לאחר שכבר התחילה במגמת התאוששות ועלתה בעשרות אחוזים מהשפל של נובמבר.

מניית טבע
 מניית טבע

כך למשל, דוחות טבע לרבעון הרביעי הציגו הפחתת מוניטין ענקית נוספת בגין עסקי הגנריקה, והתחזיות ל-2018 היו חלשות. במקביל, נודע על אפשרות לדחייה בהשקת התרופה המקורית של טבע לטיפול במיגרנה. בעקבות הדוחות הורידה S&P את דירוג החוב של טבע לרמת "אג"ח זבל", ולאחר מכן דיווחה חברת מומנטה על השקת גרסה גנרית לקופקסון 40 מ"ג, מוקדם מהצפוי.

"השקעתו של באפט במניית טבע מצביעה על הבעת אמון במנכ"ל החדש של טבע, קאר שולץ, וביכולתו להצליח בתוכנית הרה-ארגון הנרחבת. כל זאת, לאחר שכבר הצליח עם מהלך התייעלות נרחב בחברת Lundbeck הדנית", מעריך אילן שטרק, מנהל דסק נכסים גלובליים ומט"ח בבנק ירושלים. "נראה כי באפט, המשקיע במניות ערך עם הנהלה חזקה ותזרים מזומנים חזק, רואה ערך בחברה, שייצרה בשנה האחרונה תזרים מזומנים של 3.5 מיליארד דולר. זאת, למרות חוב של 32.5 מיליארד דולר".

שטרק מוסיף כי השקעתו של באפט ברבעון הרביעי בוצעה במחיר ממוצע של כ-18.94 דולר למניה, כשטווח מחיר המניה ברבעון היה 11-19 דולר. "בתחילת הרבעון, מחיר המניה עמד על כ-19 דולר, ולאחר מכן נגע ברמות של 11 דולר, לאחר תוצאות רבעון שלישי ועדכון התחזיות השנתיות כלפי מטה. בסיום הרבעון המניה נסגרה במחיר של 18.95 דולר, כך שנראה כי השקעתו בוצעה לקראת סיום הרבעון הרביעי, שכן אם הרכישה הייתה בתחילת הרבעון, באפט היה רוכש ככל הנראה כמות מניות נוספת במחיר נמוך יותר במהלך הרבעון".

לדברי שטרק, דוגמה לתזת השקעות הערך של ברקשייר הת'אוויי, שכוללת השקעה בחברות עם הנהלה חזקה ותזרים מזומנים חזק, שמחזירות כסף למשקיעים דרך דיבידנד ורכישת מניות עצמית, היא אפל. "ברבעון האחרון ברקשייר הגדילה את החזקתה באפל ב-23.3% לכ-3.34% מהמניות. ההשקעה באפל מייצגת השקעה בחברה טכנולוגית חדשנית, המשנה את אופן הצריכה של רבים מתושבי העולם, ובעלת ניהול חזק בהנהגתו של טים קוק. אפל ייצרה ברבעון האחרון תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 28.3 מיליארד דולר והחזירה למשקיעים 14.5 מיליארד דולר", אומר שטרק. הוא ממליץ להמשיך ולעקוב אחרי החזקות ברקשייר הת'וואיי בטבע, "שכן היא מבצעת התאמות להחזקותיה מדי רבעון".

גם בסיטי התייחסו היום להשקעת באפט בטבע. האנליסטית ליאב אברהם ציינה כי "בשלב זה, עדיין לא ידוע מה התזה שמאחורי השקעת 'האורקל מאומהה' במניות טבע, אבל גישת השקעות הערך של ברקשייר הת'וואיי מוכרת היטב ככזו המתמקדת בחברות בעלות עסקים איכותיים, יכולת ייצור מזומנים וצוות הנהלה חזק".

היא הוסיפה כי "השקעת ברקשייר הת'וואיי בטבע בשום אופן לא מקלה על הסוגיות של הטווח הקצר בחברה, אבל היא תומכת בתזה שלנו שהחברה נוקטת צעדים נכונים לבצע שינוי מוצלח ולייצר מספיק מזומנים כדי להפחית את המינוף בקצב מהיר מהצפוי בשוק. הלחץ על שורת ההכנסות צפוי להימשך בטווח הקרוב, בשל מצב השוק הגנרי בארה"ב והתחרות לקופקסון, אבל עסקי הליבה הגנריים של טבע נהנים מהגודל ומהיכולת לפתח תרופות מורכבות".

נזכיר כי טבע אינה השקעתו הראשונה של באפט בחברה ישראלית. השקעה משמעותית הרבה יותר היא זו שבה רכש את חברת ישקר, המייצרת כלי חיתוך למתכות, מידי משפחת ורטהיימר. ברקשייר הת'אוויי רכשה 80% ממניות החברה בשנת 2006 תמורת 4 מיליארד דולר, ושבע שנים לאחר מכן רכשה את ה-20% הנותרים תמורת כ-2 מיליארד דולר - כלומר, לפי שווי כפול לחברה.

ברקשייר הגדילה החזקות באפל

במקביל להשקעה בטבע, במהלך הרבעון האחרון המשיכה ברקשייר הת'וואיי לממש את החזקותיה ב-IBM, הקטינה מעט את החזקותיה בבנק וולס פארגו (החזקתה הגדולה ביותר בסוף הרבעון הקודם) והגדילה את החזקותיה בחברת אפל, שהפכה להשקעה הגדולה ביותר שלה. במקביל מחזיקה החברה של באפט גם במניות חברת התרופות סאנופי, שבה השקיעה לראשונה ברבעון הקודם.

במסגרת דיווחי הקרנות, השבוע דווח ש-Capital Research הגדילה משמעותית את החזקתה בטבע, כשרכשה כ-52 מיליון מניות והגיעה להחזקה של 11.9% בטבע. קפיטל ריסרץ' האמריקאית הייתה בעבר בעלת המניות הגדולה בטבע מקרב המוסדיים, אבל ברבעון השלישי מימשה חלק מההחזקה בה.

אתמול דיווחה קפיטל על החזקה חדשה בחברה ישראלית אחרת, מלאנוקס, המספקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה. קפיטל מחזיקה ב-7.4% ממלאנוקס - מניות בשווי נוכחי של 237 מיליון דולר.

גורו השקעות בעל הון של 86 מיליארד דולר

ב-2015 חגג וורן באפט 50 שנות פעילות בקונצרן הענקי ברקשייר הת'וואיי, שנמצאת בשליטתו, ולא נראה כי הוא מתכנן לעזוב בקרוב.

באפט בן ה-87 נולד באוגוסט 1930 באומהה, נברסקה, לאב שהיה איש עסקים וחבר קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית. עד היום מתגורר באפט באומהה, וידוע גם בכינוי "האורקל מאומהה". הוא נחשב למשקיע אגדי ואף לסוג של גורו למשקיעים. הונו הנוכחי נאמד ב-86.1 מיליארד דולר לפי מגזין "פורבס", שם נכתב גם כי בהיותו בן 11 רכש באפט לראשונה מניה, ובגיל 13 כבר הגיש דיווח לרשויות המס.

בשנות ה-60 התחיל באפט לרכוש מניות של חברת ברקשייר הת'וואיי, שפעלה אז בתחום הטקסטיל, ועם השנים הגדיל את ההחזקה בה. כיום נסחרת החברה לפי שווי שוק של כ-495 מיליארד דולר בבורסת ניו-יורק, כשבאפט מכהן כמנכ"ל ויו"ר החברה, ושותפו צ'רלי מונגר הוא סגן היו"ר.

ברקשייר הת'וואיי היא כיום חברת החזקות עם השקעות בתחומים מגוונים: ביטוח, תשתיות, אנרגיה ועוד. החברה מחזיקה בבעלות מלאה או בשליטה על מספר רב של חברות, שנחשבות לחברות בנות שלה - למשל, כפי שרכשה בעבר את ישקר הישראלית מידי משפחת ורטהיימר.

במקביל ברקשייר הת'וואיי מבצעת גם השקעות, שבהן היא רוכשת אחוזים בודדים (החזקות מיעוט) בחברות נסחרות, בדומה להשקעה החדשה שלה בחברת טבע, שעליה דווח אתמול.

ברשימת החברות שבהן מחזיקה ברקשייר הת'וואיי ניתן למצוא את חברת הביטוח לרכב Geico, יצרנית הסוללות דורסל וחברת המדיה Business Wire. בהשקעות שלה בחברות ציבוריות, אפל הפכה להשקעה הגדולה ביותר שלה. במקביל מחזיקה ברקשייר הת'וואיי גם במניות חברות התעופה אמריקן איירליינס ודלתא, בבנקים וולס פארגו, בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס ו-Bank of New York Mellon, ביצרנית המשקאות הקלים קוקה קולה וביצרנית הרטבים Kraft Heinz, בקמעונאית וולמארט - וכעת גם בחברת התרופות טבע.

מדי שנה, בסוף פברואר, באפט נוהג לשלוח מכתבים מפורטים לבעלי המניות בברקשייר הת'וואיי, ובהם הוא מפרט בהרחבה אודות ההשקעות שבוצעו בשנה שחלפה ועל תוצאות הפעילות. במכתבו האחרון מ-2017, סיכם באפט בהצהרה כי הוא "איש בר מזל", משום שהוא מוקף בצוות מצוין ומוכשר. "בואו לאומהה, ערש הקפיטליזם", קרא באפט למשקיעים, כשהזמין אותם לאסיפת בעלי המניות השנתית של החברה. גם האסיפות הפכו לאירוע מסורתי רב-רושם, והאורחים באסיפה מוזמנים לקנות מזכרות - חולצות וכובעים של החברה ושל באפט.

נזכיר כי באפט נחשב גם לפילנתרופ, ולפי נתונים שפורסמו בעבר, הוא תרם 46 מיליארד דולר בין השנים 2000-2017, וכבר הבטיח כי יתרום את רוב הונו למטרות פילנתרופיות.