ירידה של 0.5% במדד ינואר; מחירי הדירות ירדו ב-0.7%

מדבר בירידה חזקה יותר מכפי שצפו האנליסטים - התחזיות בקרב החזאים היו לירידה של 0.4% ■ מדד מחירי הדירות רשם בחודשים נובמבר ודצמבר 2017 ירידת מחירים של 0.7% ובכך הוריד את קצב עליית מחירי הדירות השנתי ל-2% בלבד ■ לפי מדד מחירי הדירות המפוצל למחוזות, שפורסם היום לראשונה, ב-5 מתוך 6 המחוזות נרשמו ירידות מחירים

משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ
משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ

מדד המחירים לצרכן רשם בחודש ינואר ירידה של 0.5% - כך מפרסמת הערב (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדד מחירי הדירות החדשות רשם ירידה של 1.2% .מדובר בירידה חזקה יותר מכפי שצפו האנליסטים התחזיות בקרב החזאים היו לירידה של 0.4%.

קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומד כעת על עשירית האחוז בלבד. ירידות בולטות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה (8.8%) והירקות הטריים (2.8%). במחירי הפירות הטריים נרשמה עלייה של 3.3%. 

מדד מחירי הדירות המפוצל למחוזות

במסגרת פרסום מדד המחירים, ובצמוד למדד מחירי הדירות הארצי של הלמ"ס, הכולל גם מדד נפרד למחירי דירות חדשות, פורסם היום לראשונה גם מדד מחירי הדירות המפוצל למחוזות השונים. על פי הנתונים, המתייחסים לנובמבר-דצמבר 2017, בחמישה מתוך ששת המחוזות נרשמו ירידות מחירים. נציין כי מדובר במחירי דירות חדשות כמו גם דירות יד שנייה.

הירידה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז ירושלים, שם מעיד המדד על ירידה משמעותית בשיעור 4.2%, זאת לאחר ירידה גם בחודש הקודם בשיעור 1.1%. במחוז הצפון נרשמה ירידה בשיעור של 2%, לאחר ירידה קודמת בשיעור 1.2%. במחוז חיפה נרשמה ירידה בשיעור 0.3% לאחר עלייה בשיעור 0.5% בחודש הקודם. במחוזות תל-אביב והדרום נרשמה הירידה הקלה ביותר בשיעור 0.2%, זאת לאחר שבחודש הקודם נרשמו ירידות גבוהות יותר - 0.6% במחוז תל-אביב ו-1.3% במחוז הדרום.

המחוז היחידי שלא רשם ירידה המחיר הממוצע הוא מחוז מרכז בו מעיד המדד על עליה בשיעור 0.5%, זאת לאחר עלייה שנרשמה גם בחודש הקודם בשיעור 0.7%.

נזכיר כי בדומה למדד המחירים הארצי, גם נתוני המדד המחוזי הם נתונים ארעיים שימשיכו ויתעדכנו בהמשך, זאת על סמך עסקאות נוספות שידווחו ויעובדו במדד על ידי הלמ"ס.

עוד נזכיר כי מדד מחירי הדירות הארצי העיד על ירידה בשיעור 0.7% בעוד מדד מחירי הדירות החדשות העיד על ירידה של 1.4%, זאת לאחר ירידה בשיעור 0.5% בחודש שעבר. במסגרת מדד מחירי הדירות החדשות, הכולל, כמו המדדים הנוספים, גם את הדירות המוזלות במסגרת התוכנית הממשלתית מחיר למשתכן, מציינים בלמ"ס את שיעור הדירות המוזלות שנכלל בנתונים. כך, בנתוני מדד הדירות החדשות הנוכחי, שיעור העסקאות של הדירות המוזלות עמד על כרבע מכלל הדירות (25.7%). נתון זה מעיד על ההשפעה הגדולה של המחירים המוזלים על המדד עצמו, ועל כך שהירידה בשיעור 1.4% שנרשמה במדד זה אינה משקפת ירידה במחירי הדירות במחירי שוק בלבד אלא מושפעת באופן ניכר ממחירי הדירות המוזלות.