נתניהו במינכן: לא מוכן להשיב בנוגע לחקירות, מתרכז באיראן

ראש הממשלה נאם במינכן על ההתגרות האיראנית והזכיר את התקרית הדיפלומטית עם פולין ■ החדשות על המעצרים הבוקר הפתיעו את עובדי לשכת ראש הממשלה

נתניהו במינכן / צילום: לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו במינכן / צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

עובדי לשכת ראש הממשלה המלווים את בנימין נתניהו בנסיעתו במינכן היו מופתעים מאוד לשמוע הבוקר על שמות חלק מהעצורים הנמצאים עדיין תחת צו איסור פרסום. לחלקם היכרות קרובה מאוד וממושכת עם אחד העצורים אשר ליווה את משפחת נתניהו באופן צמוד בשנים האחרונות. חלק מעובדי לשכת ראש הממשלה אף הובאו על ידי אותו אדם לעבוד בצמוד לנתניהו, ושררו ביניהם יחסים חבריים.

פניתי ללפחות ארבעה אנשי צוות בכירים ביותר, אשר לדבריהם שמעו ממני בפעם הראשונה על המעצר. לדבריהם, הם לא היו מודעים למתחולל בישראל, למעצר המוקדם ולהארכת המעצר.

גם נתניהו אשר בפגישתו היום (א') עם עיתונאים ישראל בסיום נאומו במינכן, לא היה מוכן להתייחס בשום פנים ואופן לחקירות. קבוצת העיתונאים המדיניים, כולל "גלובס", שאלו את נתניהו האם הוא מסר הנחיות, באמצעות יועציו הפוליטיים אשר חלקם נמצאים במעצר היום, לאתר האינטרנט וואלה כדי לשנות אייטמים מסוימים ולהיטיב את הסיקור שלו. בנוסף שאלנו את ראש הממשלה האם הוא מודע למעצר יועצו הבכיר לשעבר, מתי שמע על כך ועל הארכת המעצר, והאם הוא מוטרד מתוכן הדברים שעשוי היועץ למסור בעת המעצר. עוד נשאל נתניהו בנוגע לאמירותיו על עבודת המשטרה בתיקים 1000, ו-2000 היחס שלו להמלצות הפליליות שפורסמו לפני מספר ימים. על כל השאלות הללו השיב ראש הממשלה נתניהו כי הוא עוסק במינכן רק בנושאים מדיניים וכי יתכן שבהמשך היום, כאשר יהיה על הטיסה חזרה לישראל (בשעות הלילה) ישוחח עם העיתונאים הנמצאים על המטוס.

בסביבת ראש הממשלה מודעים בימים האחרונים לשימוש הנרחב שנעשה בציטוט הבא: "ראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הערכות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי". למרות שלא הסכימו לענות לשאלות בנושא הזה, נראה שמעתה והלאה יטען נתניהו שהסיבה שאמר אז את הדברים הללו על ראש הממשלה לשעבר אולמרט היתה בגלל התוכניות המדיניות שהיו אז לאולמרט (תכנית ההתכנסות).

במהלך התדרוך לעיתונאים אמר נתניהו כי יש בידי ישראל הוכחות חד משמעיות שהמל"ט שחדר לשטח ישראל היה איראני, לדבריו ישראל מחזיקה בראיות חד משמעיות כולל צילומים מן הזירה. הרעיון להביא לוועידה חלק מן ההגה של כנף המל"ט, אותה הניף נתניהו בפני באי הכינוס, הייתה של יועצו לתקשורת זרה דיוויד קית' והמזכיר הצבאי אליעזר טולדנו. את נתניהו ליוו במינכן גם סגן ראש המל״ל איתן בן דוד. היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת לא הגיע לנסיעה הזו.

החזרת השגרירה הפולנית איננו על הפרק

עוד בתדרוך סיפר נתניהו לעיתונאים שביציאתו מן הנאום שוחח עם ראש הממשלה הפולני מתיאוש מורייבצקי. נתניהו שוחח עמו בצורך בפתיחת דיאלוג בין המדינות, בראשות מנכ"ל משרד החוץ. יצוין שמהלכים דיפלומטיים נוקבים יותר, כמו החזרת השגרירה הישראלית מפולין לישראל - אינם על הפרק בשלב הזה. שאלנו את נתניהו לפשר היחס המתון שזוכה לו ראש הממשלה הפולני, כאשר נתניהו עצמו, בכל הנוגע לנושאים של הכחשת שואה ומאבק באנטישמיות חדשה, נוהג לומר דברים נוקבים ביותר ונתניהו השיב שהסביר לראש הממשלה הפולני על ההיסטוריה של היהודים בפולין, כולל סיפר לו את הסיפור האישי של משפחת סבתה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, אשר השכנים הפולנים שלה הלשינו על זהותם היהודית והביאו לרציחתם.

נתניהו אמר שבמהלך השיחה עם ראש הממשלה הפולני הוא חזר על דברים שאמר, שהוא אינו מכחיש שואה, שהוא מנסה לתקן את העוול שנגרם לדעתו לפולנים, בכך שהאשימו אותם במחנות השמדה על אדמת פולין. נתניהו אמר לנו "אתה לא יכול לעשות השוואה בין מה שעברו היהודים בפולין, לאחרים, כי עליהם היה גזר דין מוות. את העם הפולני לא רצו להכחיד. אינך יכול לתקן עיוות אחד באמצעות עיוות אחרת".

בנאום בכנס התייחס לכך נתניהו באמירה מתונה: ״שישה מיליון יהודים נרצחו בשואה על ידי הנאצים ועוזריהם. לעולם לא נשכח ולעולם לא נאפשר את שכתוב האמת ההיסטורית. לא נשכח. לא נסלח. תמיד נילחם על האמת. זוהי צוואת הנספים״, תוך שהוא בוחר שלא להזכיר את תפקידם של הפולנים. בשיחה עם כתבים אחרי הנאום, שאלנו את נתניהו האם הוא כמי שמרבה לדבר על ההיסטוריה ויש לו הבנה עמוקה בנושא, במיוחד בכל מה שקשור למלחמת העולם השנייה, אינו מאפשר לפולנים לצעוד במדרון חלקלק. נתניהו השיב שטענת הבסיס של הפולנים, שלא הם הקימו את מחנות ההשמדה, ניתן להבין אותה, אך שהם הלכו רחוק עם העיוות ההיסטורי וכי את זה יש לתקן בדיאלוג בין המדינות.

עוד בתדרוך לעיתונות התייחס נתניהו לפגישתו עם יו״ר BMW הרולד קרוגר וההצעה להפוך אחת מערי ישראל לעיר שיערכו בה ניסויים לרכבים אוטונומיים. נתניהו סיפר לנו שהציע לו נתניה או את באר שבע והדגיש בפניו שעם הניסויים עצמם והשילוב של תוכנות סייבר הישראליות, שווה לחברה לשקול להקים מרכז ניסוי ולאחריו מרכז פיתוח בישראל.

השקר האיראני

נתניהו נשא היום נאום בטחוני בפני באי כנס הביטחון במינכן והקדיש את רוב דבריו לסוגיה האיראנית. נתניהו הפתיע את הקהל, בו ישבו גם מזכיר המדינה לשעבר ג׳ון קרי ומזכיר ההגנה לשעבר ויליאם כהן, כאשר שלף מאחורי הדוכן חלק של המל"ט שחדר לישראל מכיוון סוריה בשבת לפני שבוע. הוא החזיק את חלק המתכת גבוה בידו ואמר לקהל, "אתם עומדים להקשיב לנאום שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בעוד כשעה. אני יודע שהוא הפנים היפות והמנומסות של המשטר", אמר נתניהו.

"עזות המצח הגיעה לגבהים חדשים, פשוטו כמשמעו. איראן שיגרה מל"ט לתוך שטח ישראל, תוך שהיא מפירה את ריבונותה של ישראל ומאיימת על ביטחונה. אנחנו השמדנו את המל"ט ואת מרכז הבקרה שהפעיל אותו מסוריה. וכאשר נורתה אש על המטוסים שלנו, ישראל השמידה סוללות נ"מ סוריות. ישראל לא תאפשר למשטר האיראני להניח טבעת חנק של טרור סביב צווארנו. אנו נפעל ללא היסוס כדי להגן על עצמנו ונפעל, אם יהיה צורך, לא רק נגד בנות חסותה של איראן שתוקפות אותנו, אלא נגד איראן עצמה".

נתניהו הוסיף: "מאוחר יותר היום תשמעו את דבריו של מר זריף, השופר חלק הלשון של המשטר האיראני. אני נותן קרדיט למר זריף. הוא משקר ברהיטות. זריף אומר שזו טעות לקרוא להם 'רדיקלים', אבל איך אפשר לקרוא למשטרה שתולה הומואים בכיכרות? הוא אומר 'אין פתרונות צבאיים'. אם זה נכון,למה איראן שולחת לוחמים ונשק לעורר אלימות?"