גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדוחות השנתיים של בתי ההשקעות - ומה שבא אחריהם

לפני שנותנים לביצועים של מנהלי התיקים לקבל עבורנו את ההחלטות, כדאי לדעת על מה באמת צריך להסתכל כשבאים לבחון את התשואות שהתקבלו בדוחות השנתיים

דוחות שנתיים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות שנתיים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מתחילת השנה הנוכחית ועד לסוף חודש מארס התקבלו ויתקבלו במתכונותיהם השונות הדוחות השנתיים הנשלחים על-ידי בתי ההשקעות, ומסכמים שנת השקעות מוצלחת ב-2017. זו גם התקופה העמוסה ביותר של משווקי ההשקעות בחברות ניהול התיקים השונות, המבינים שהדוחות הללו מספקים יריית פתיחה להתחיל לשנע לקוחות ממנהל אחד למשנהו.

את הכתבה היום אשמח להקדיש לצד המקבל את הדוחות, אשר עליו מוטלת הסקת המסקנות מתוכם, שכן אם קיימים פערים בין הציפיות לתשואה - חייבים להבין כיצד לנתח את הסיבות אשר יצרו את הפערים הללו, בטרם נותנים לכל מיני טבלאות מכל מיני סוגים לקבל את ההחלטה בשבילנו.

נתחיל מהבסיס - הלוא הוא התשואה. אפילו הנתון הפשוט הזה יכול להוות סוג של תעלומה, וזאת מכיוון שישנם שני סוגי תשואה. הסוג הראשון הוא "התשואה האישית", הלוקחת את הרווחים שנצברו, בניכוי ההפקדות/משיכות, ביחס להון שהושקע. זו למעשה התשואה המשקפת טוב יותר את הרווח האישי ללקוח, אך חסרונה הוא, שהיא מושפעת מעיתוי ההפקדות או המשיכות בתיק.

כלומר, אם שיחק לכם קלף טוב, ומשכתם כסף מהתיק לפני תקופת ירידות - או לחלופין הפקדתם בדיוק לפני עליות - מזלכם הטוב השפיע גם הוא על תשואת התיק, ולא רק מנהל ההשקעות שלכם. מכאן, כאשר מנהלים מספר תיקי השקעה באותה מדיניות, לא נכון יהיה להשוות את התשואה האישית ביניהם.

התשואה שכן מנטרלת את השפעת עיתוי ההפקדות והמשיכות נקראת "התשואה להשוואה". בגדול, דרך חישוב זו מסכמת את תשואת התיק, ומתחילה לחשבה מחדש בכל פעם שהייתה הפקדה או משיכה, ומשכך היא משקפת פחות את התשואה האישית ויותר את תשואת הני"ע בתיק (עבודת מנהל התיק).

כאשר לא קיימות הפקדות/משיכות, שני החישובים זהים, ויש לשים לב שבדוחות הרבעוניים מצוינת התשואה האישית, ומנהל התיק בוחר לרוב להוסיף גם את התשואה להשוואה, בעוד שבדוחות החודשיים מדובר לרוב בתשואה להשוואה, אך זה תלוי כמובן בבקשת הלקוח.

נוסף על כך, תשואת התיק אמורה להימדד פחות (אם בכלל) מול תשואות תיקים אחרים, ויותר ביחס למדדי השוק המרכיבים את מדיניות ההשקעה, וכמובן גם לפי הפרופורציה של אותם מדדים בתיקים.

דרך טובה יותר לשיקוף השוק

הבנצ'מארק המקובל לבחינת ביצועי פלח המניות הוא מדד ת"א 125, ולבחינת ביצועי פלח האג"ח - מדד האג"ח הכללי. יחד עם זאת, המדדים האלה מספקים לא יותר מאשר תמונה כללית מאוד - ולא בהכרח משקפת - על השוק.

אם מדברים על מניות, לדוגמה, השנה נפגע המדד ממספר מניות מצומצם יחסית, אבל בעלות משקל גבוה במדד הראשי (13% בלבד מהחברות במדד סיימו בתשואה שלילית את 2017). כ-67% מהחברות במדד סגרו את השנה בלא פחות מתשואה דו-ספרתית מרשימה (10.83% עד 107.3%), ולמרות זאת, המדד הציג תשואה שנתית של 6.4% בלבד.

בהקשר הזה השיקה הבורסה את מדד סקטור-באלאנס, שידע לתת פתרון נכון יותר להשוואה. במדד החדש קיימות 100 מניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין המניות במדדי ת"א 125 ומניות היתר הגדולות, וכמו כן, מחזור המסחר היומי הממוצע במניות הללו גבוה מ-300 אלף שקל. מאחר שתקרת משקל מניה במדד תהיה 2% בלבד, ותקרת מספר המניות מסקטור מסוים תהיה 15 - מספק המדד דרך טובה יותר ומוטה פחות לשיקוף שוק המניות המקומי.

בנוגע לאפיק החוב - מדד האג"ח הכללי מייצר תמונה כללית מאוד על שוק האג"ח. ראשית, הקצאת איגרות החוב במדד בין ההצמדות השונות אינה רלוונטית להרבה מאוד תיקים. שנית, חלק נכבד מאותן אג"ח המגולמות במדד אינן רלוונטיות במסלולי התיקים המנוהלים - הן בשל סחירות נמוכה, עבור בדירוגי השקעה נמוכים וכלה במגבלות השקעה המוטלות על מנהל התיק.

הנכון הוא לבחון את מנהלי התיקים באפיק זה ביחס למדיניות שניתנה להם ובהתאם למח"מ הגלום בבסיסי ההצמדה ובסוגי המנפיקים השונים בפורטפוליו, כמו גם בהתאם לדירוגי ההשקעה בתיק, בסיסי ההצמדה וכו'.

נקודה נוספת שארצה לגעת בה מתקשרת להשוואות בין המכשירים השונים, ובין תיקי ההשקעות השונים. בנוגע להשוואה בין מכשירים - לחלק מאותם משווקי השקעות המוזכרים בתחילת הכתבה יש נטייה לא ברורה לייצר השוואה בין תיק מנוהל לבין תשואות של קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות נאמנות בניהול הבית שלהם. זו לא בדיוק "טעות", אבל היא משותפת גם ללקוחות התיקים המנוהלים - שנופלים באותו פח. מדובר במוצרים שונים שאינם בני-השוואה, וגם רשות ני"ע לא רואה בעין יפה את השוואת התשואות ביניהם.

ההבדלים בין המוצרים הללו יכולים לנבוע מגורמים רבים: ועדות השקעה שונות לניהול המכשירים בתוך בית אחד; העלויות הנלוות לניהול המכשיר (ברוקראז', לדוגמה, בדרך כלל יקר הרבה יותר בתיק מנוהל); ההשוואה בין תשואות נטו (תיקי השקעות, קרנות נאמנות) לברוטו (קופ"ג, השתלמות); מגרש משחקים רחב יותר בניהול השקעות מוסדי (יכולת להשתתף בהנפקות מוסדיות תוך רכישת ני"ע במחירים אטרקטיביים, השתתפות בהלוואות פרטיות, עסקאות נדל"ן ובכלל השקעות אלטרנטיביות ולא סחירות); והשפעות תשואה הנגרמות מזרימה מוגברת של יצירות/פדיונות בקרנות.

למה האחרונים תמיד בסוף?

בנוגע להשוואה בין תיקי השקעות שונים, חשוב לוודא שמדובר כאמור ב"תשואות להשוואה" ובמדיניות השקעות זהה שניתנה, וגם פה חשוב לזכור כלל בסיסי חשוב מאוד: כשעורכים השוואה בין מנהלי השקעות - מישהו צריך להיות אחרון. ככה זה. האם הוא בהכרח צריך להיות מגורש? ממש לא. לטעמי, הרעיון לפזר את ניהול ההשקעות בין מנהלים שונים לא נועד לדרבן את המנהלים, אלא לגוון את רעיונות ההשקעה ואת איכויותיה.

פער תשואות בין המקום הראשון למקום האחרון יכול להצביע אולי על כישלון ניהול בטווח קצר, וגם על גידור השקעות חיוני לטווח הארוך יותר. לעיתים קרובות, לקוחות נוטים לפספס את המנהלים שקראו היטב את המפה, אך הפוזיציה שלהם הבשילה באיחור של כמה חודשים.

זה עובד לשני הכיוונים: ישנם מנהלים, שאחרי פעולה טובה בתיק צריך לקשור להם את הידיים, כי אפילו הם מתחילים לחשוש שהם חכמים מדי. נוסף על כל אלה, כשמנהל השקעות מבין שתשואת ההשקעות שלו מסתכלת על המתחרים מלמטה, הוא עשוי להתנהל כמו רימון שהוסרה ממנו הנצרה, ורמת הסיכון בניהול התיק יכולה לגדול בחדות, בניסיון להציל את התיק המנוהל מהדחה. האם זו המטרה בדרבון המנהלים? אני מקווה שלרובכם התשובה היא לא.

לסיכום, קריאת הדוחות היא עדיין לא משימה מורכבת מדי. בחינת איכות ניהול ההשקעות צריכה להיות קודם כל ביחס למה שהשוק נתן לנו בתקופה הנמדדת (מדדי השוק), וביחס לארגז הכלים שבו צויד מנהל התיק (המדדים הקרובים ביותר המגדירים את מדיניות ההשקעה ואת אופי התיק).

התשואה הנמדדת צריכה להיות "התשואה להשוואה", ומעבר למדדי השוק ניתן לעשות בה שימוש גם ביחס לניהול השקעות זהה באותו מכשיר (תיק השקעות נוסף במדיניות זהה).

עוד יש לזכור, שבעולם שבו כל שטות הופכת לאקסיומה, ישנו ארסנל שלם של טעויות, וחשוב לנסות להבין האם הפערים נבעו מקבלת החלטות ניהול שגויות במשך תקופה ארוכה (שנתיים-שלוש), או לחלופין, מאירוע או שניים נקודתיים, אשר לא מעידים בהכרח על חוסר אחריות.

■ הכותב הוא מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ, מלווה ועדות השקעה/כספים ודירקטוריונים בניהול ההשקעות הפיננסיות והריאליות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק. 

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה