בין 2000 ל-4000

פרשת בזק מסבכת את נתניהו ומסתמנת כתיק החמור ביותר נגדו 

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, הארץ
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, הארץ

תיק 4000 כתמונת ראי של תיק 2000

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להיחקר בקרוב באזהרה במשטרה גם בפרשת בזק (תיק 4000). לפי ההערכות, של גורמים במערכת אכיפת החוק עמם שוחח "גלובס" היום (ב'), נתניהו ייחקר בחשד לקבלת שוחד מבכירי בזק. החשדות נגד ראש הממשלה ומקורביו בתיק 4000 הם כה חמורים, שכבר בשלב התחלתי הנוכחי של החקירה החדשה בפרשת בזק, אפשר לומר שמדובר בתיק המשמעותי ביותר שנחקר כיום בעניינו של נתניהו. לפי ההערכות של גורמים במערכת אכיפת החוק עמם שוחח "גלובס" היום, נתניהו ייחקר בחשד לקבלת שוחד מבכירי בזק. גם שרה נתניהו צפויה למסור עדות בפרשה הזאת.

בשל צו איסור הפרסום המוטל על תיק 4000 לא ניתן לפרט מהם החשדות ומי הם החשודים המרכזיים. אולם מה שאפשר לומר בשלב זה בוודאות הוא שתיק 4000 "תמונת מראה" חמורה יותר של תיק 2000 - פרשת נתניהו-מוזס.

בתיק 2000 נחקר החשד כי נתניהו ניסה להגיע לעסקה מושחתת עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שבמסגרתו יקבל נתניהו סיקור אוהד ומוטה ב"ידיעות אחרונות", ובתמורה יפעל לקידום חוק לצמצום השפעתו של העיתון "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות". אולם, ה"דיל" המושחת בין נתניהו למוזס לא יצא לפועל.

כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, בתוך הפרקליטות יש מחלוקת סביב המשמעות הפלילית של תיק 2000. בעוד הפרקליטה המלווה המובילה של החקירה, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, סבורה כי "הדיל" המושחת לכאורה שאליו חתרו נתניהו ומוזס, כעולה מהראיות, מגיע לכדי עבירת שוחד מצד נתניהו - היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סבור אחרת.

כל פרשות בזק
 כל פרשות בזק

היועמ"ש סבור, לפחות בשלב זה, כי ההתנהגות של נתניהו ומוזס אינה ראויה, אך היא לא מגיעה לכדי שוחד אלא לכל היותר לכדי הפרת אמונים. מבחינתה של בן-ארי תיק 2000 הוא תיק של "הכול או לא כלום". בן-ארי סבורה כי אם יוחלט שלא להעמיד לדין את נתניהו בתיק 2000 בגין שוחד, עדיף לסגור אותו ולא להעמיד את נתניהו לדין בגין הפרת אמונים. זאת, משיקולים של מדיניות שיפוטית.

חזרה לתיק 4000, "תיק המראה" של תיק 2000, שגם בו משחקת עו"ד בן-ארי תפקיד מכריע כמי שמלווה את החקירה. בתיק 4000, ומבלי להיכנס לפרטים, "חשד העל" שנחקר הוא כי נתניהו הגיעה לעסקה מושחתת עם בכירי בזק ואתר וואלה מקבוצת בזק שלהבדיל ממוזס היו מקורבים אליו מזה כבר הימים. לפי החשד, במסגרת העסקה קיבל נתניהו סיקור מוטה לטובתו ולטובת רעייתו בוואלה ובתמורה פעל לקידום האינטרסים הכלכליים של בזק בעת ששימש כשר התקשורת.

ראיות חזקות: מיילים ושיחות

אחת הסיבות לחומרה הרבה של תיק 4000 היא שבניגוד לתיק 2000 שבו לא יצא 'הדיל' בין נתניהו למוזס לפועל, בתיק 4000 הובילו בפועל נתניהו ואנשיו לכאורה שורה של הטבות שנאמדו במאות מיליוני שקלים שניתנו לבזק. התנהלות זו נחשפה בחלקה הגדול ב"גלובס".

יתר על כן, תיק 4000 נראה כבר היום כתיק עם ראיות חזקות ומשמעותיות שכוללות עשרות, אם לא מאות, תכתובות מייל ושיחות מפלילות שנעשו לכאורה בין החשודים לבין עצמם. בנוסף, יש בתיק 4000 הרבה יותר מעורבים ומעשים אסורים לכאורה מאשר בתיק 2000. לפי מידע שבידי "גלובס", חלק מהמעורבים כבר מוכנים למסור גרסאות שיסבכו את נתניהו, וזאת כדי למלט את עצמם מאימת הדין. גורם המקורב לחקירה אמר ל"גלובס" כי "'המון ג'יפה' הנוגעת להתנהלות נתניהו ומקורביו עומדת להתגלות ולצאת לפומבי בימים ובשבועות הקרובים".

הסכנה לנתניהו: עדי התביעה

אחד מאנשי המפתח בפרשה שעדותו עלולה לסבך את ראש הממשלה הוא איש התקשורת הבכיר המקורב לנתניהו שנמצא במעצר. לפי החשד, אותו אדם פעל כ"מעאכר" שתיווך בין כל המעורבים והחשודים.

גם בצמרת אתר וואלה בעבר ובהווה יש אנשים שמוכנים למסור עדות שעלולה לסבך את נתניהו. ואם בכך לא די מבחינתו של ראש הממשלה, הרי שהמשטרה ורשות ניירות ערך מנסות גם לגייס עדים מקרב בכירי בזק העצורים.

תגובת נתניהו: מצא ההבדלים

נתניהו עצמו ממשיך לנסות להמעיט מחשיבות החקירות נגדו. אתמול (א') ניסה ראש הממשלה להקדים תרופה למכה, ועוד טרם שהוא הוכרז רשמית כחשוד בפרשת בזק, הוא הוציא לתקשורת הודעה שבה מסר כי "מדובר בעוד חקירת סרק בלחץ התקשורת. מסע הצייד התקשורתי נמשך במלא עוזו. אחרי שיצא האוויר מ1000 ו 2000 ואחרי שמתברר שאין בכלל אוויר ב3000, התקשורת יצרה לחץ כביר לייצר בלון חדש - 4000. גם ממנו יצא כל האוויר".

נתניהו הוסיף ומסר כי "כל ההחלטות שנתקבלו בעניין בזק היו בהתאם להמלצות של ועדות מקצועיות ושל גורמים מקצועיים. המשפט האחרון לא הופיע בתגובתו הראשונית לתקשורת של ראש הממשלה נתניהו.

זאת הסיבה שמשרד המשפטים הבהיר בדוח מבקר המדינה ביחס לבזק, כי 'ראש הממשלה לא קיבל החלטות שנויות במחלוקת. לא היה החלטה שהיטיבה עם בזק באופן ספציפי שניתן היה להצביע עליה כהחלטה שעשויה להיות שנויה במחלוקת, וכזו שעשויה להיות נעוצה בפגם של ניגוד עניינים'".

החקירה בהפתעה שסוכלה

אחרי הארכות המעצר שבוצעו אתמול של מקורבי נתניהו, ולאור המידע שהתגלה למשטרה ולרשות ניירות ערך בשבועות האחרונים אודות יחסי ה"קח ותן" לכאורה בין נתניהו לבין האנשים ששולטים בבזק ובאתר 'וואלה' נתניהו, יצטרך לספק תשובות לשורה ארוכה של שאלות קשות שתציג בפניו המשטרה.

לפי מידע שהגיע היום לידי "גלובס", הרצון המקורי של המשטרה, רשות ניירות ערך והפרקליטות, היה לחקור את ראש הממשלה במקביל, או אפילו קודם למעצרים ולחקירות של מקורביו שבוצעו אתמול.

זאת, בניסיון להפתיע את נתניהו ולמנוע ממנו את האפשרות להיערך לחקירה בתיק ולהתכונן אליה. אולם, הפרסומים בתקשורת אודות ההתפתחויות בחקירת תיק 4000 אילצו את הרשויות לעבור לשלב הגלוי של החקירה ולבצע את המעצרים בזמן שנתניהו שהה במינכן. ניסיון העבר מלמד שכעת ייקח זמן לתאם מועד לחקירתו של נתניהו.

הארכות מעצר לבכירי בזק

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בתל-אביב האריך אתמול את מעצרם של העצורים הבכירים בקבוצת בזק ושל מקורבי נתניהו. אחד ממקורבי ראש הממשלה העצורים חשוד בקבלת שוחד ושיבוש הליכי משפט.

על החקירה ועל שמות החשודים מוטל צו איסור פרסום, אך עורך דינו של מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שלמה פילבר - שכבר נעצר ונחקר בפרשת בזק ואף הושעה מתפקידו בעקבות החקירה - אישר אתמול בשיחה עם גלי צה"ל כי הוא בין העצורים. עו"ד דרור ארד-איילון אמר עוד אתמול כי "לפילבר אין מה לתרום לחקירה".

עצור נוסף שנחשב חשוד מרכזי, הוא כאמור איש תקשורת בכיר לשעבר שנחשב מקורב מאוד לנתניהו.

כפי שפורסם, חשודים נוספים שחלקם עצורים הם בכירים בבזק ובאתר וואלה.