גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהעיתונות לייעוץ וחזרה: הדרך של ניר חפץ לחדר החקירות

חיבור למוקדי כוח בתחומי התקשורת השלטון וההון וזגזוג של שנים בין האינטרסים של משפחת נתניהו לאינטרסים עסקיים ■ ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו - מהיום בגדר חשוד בשוחד

ניר חפץ פרשת בזק / צילום:  שלומי יוסף
ניר חפץ פרשת בזק / צילום: שלומי יוסף

הלילה הותר לפרסם כי מאחורי הכותרת בדבר מעצרו של יועץ תקשורת הקרוב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת 4000 עומד לא אחר מאשר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו עד לאחרונה, ניר חפץ.

יש מי שיטען כי מסלול הקריירה של ניר חפץ - שכלל התקדמות מטאורית ויכולת מרשימה להתחבר אל מוקדי הכוח בתחומי התקשורת, השלטון וההון - לא יכול היה להסתיים אחרת. גם אם איש לא ניבא כי חפץ יסתבך בחשדות לפלילים דווקא סביב פרשה מן הסוג הזה, היעדים שסימן לעצמו ואופן ההתנהלות שלו היו גלויים לעיני כל כבר לפני כמעט שני עשורים.

"יותר מפעם אחת שמעו אותו אומר שהעבודה ב'ידיעות תקשורת' היא מבחינתו תחנה בדרך לקריירה פוליטית או עסקית, תחומים שמושכים אותו הרבה יותר", סיפרו לפני למעלה מ-16 שנה עובדים בידיעות תקשורת לעיתונאית שרה לייבוביץ'-דר בכתבה שפורסמה ב"הארץ"; וחפץ אכן הגשים בצורה מרשימה את יעדיו. הכתבה ההיא מ-2001 אמנם הוקדשה לחפץ כשנדמה היה שהוא עתיד להתמנות למנכ"ל רשות שידור, אך גם לאחר שמועמדותו נפסלה על-ידי ועדת רביבי בגלל קשרים פוליטיים, הקריירה של חפץ המשיכה לנסוק.

חפץ העפיל לתפקיד בכיר בעולם העיתונות כעורך "7 ימים", מוסף הדגל של "ידיעות אחרונות", משם עבר לעבוד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר מכן המשיך אל איש העסקים החזק במדינה באותם ימים, נוחי דנקנר. תחת דנקנר הוא השלים את הסיבוב וחזר אל עולם העיתונות כעורך הראשי של "מעריב". בהמשך הפך חפץ ליועץ תקשורת פרטי, שהנכס החשוב ביותר שלו הוא עובדת היותו יועצם של בני הזוג נתניהו וקרבתו אליהם - או אם תרצו קרבתו לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.

"ניר הצטיין באיתור מוקד כוח והיצמדות אליו כמו עלוקה. לשבחו ייאמר שהוא תמיד ידע לאתר את האדם שאליו הכי נכון להידבק, וגם ידע איך לעשות את זה", אמר היום ל"גלובס" עיתונאי לשעבר.

באמצע 2009 מונה חפץ לתפקיד ראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחל בקדנציה השנייה שלו רק זמן קצר קודם לכן. גם זאת הייתה עדות ליכולת של חפץ - מי שרק כמה שנים קודם לכן עוד נחשב למקורב לאריאל שרון, שבשנות חייו האחרונות היה ביריבות פוליטית עם נתניהו - להתאים את עצמו לנסיבות המשתנות להתחבר אל מוקדי הכוח הנוכחיים.

לא היה צריך להיות קונספירטור בתחום יחסי השלטון-עיתון כדי להבין שחפץ היה אמור להשיג לנתניהו לכל הפחות סביבה אוהדת יותר מכיוון אימפריית התקשורת ("ידיעות אחרונות" ו-ynet) של מוזס. שמו של חפץ עלה גם שנים מאוחר יותר בהקלטות נתניהו ומוזס, שנחשפו בחדשות 2, כשנתניהו הציע אותו כמתווך בין לשכתו לבין אנשי העיתון כחלק מאותו שינוי שיחול בעיתון על רקע ההסכמות שניסו לגבש השניים.

חפץ, כמו רוב מי שהגיעו ללשכתו של ראש הממשלה הנוכחי, לא האריך שם ימים. כבר בכתבה של תומר גנון שפורסמה במוסף "פירמה" של "גלובס" ב-2009, רק זמן קצר לאחר מינויו של חפץ לתפקיד, עלו טענות כי נתניהו מאוכזב מהרכש שהביא מ"ידיעות". "ביבי מאוד לא אהב את ניר ואמר עליו דברים מאוד קשים מאחורי הגב", טען היום בפני "גלובס" גורם שהכיר את מה שהתרחש בלשכה באותה תקופה.

בדצמבר 2010, פחות משנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד, עזב חפץ את לשכת נתניהו בדרכו ליעד הבא, אבל המילה האחרונה בקשר שלו עם בני הזוג נתניהו, ובעיקר עם הרעיה שרה, עדיין לא נאמרה.

ב-2011 החל חפץ לעבוד עם נוחי דנקנר - אז אחד מאנשי העסקים החזקים במדינה - ותוך זמן קצר הפך לאיש מפתח בעיתון אחר, "מעריב". דנקנר רכש את העיתון כדי להכות את "הארץ"-"דה מרקר" שלתפיסתו הכריז עליו מלחמה, ועל-פי פרסומים מאותה תקופה, חפץ הוא זה שניהל את המגעים עם עיתונאים בכירים ב"הארץ" שאותם ביקש דנקנר להעביר לשורותיו. לאחר זמן לא ארוך הוא עבר באופן רשמי לקדמת הבמה ומונה לעורך העיתון במקומו של אבי משולם.

הניסיון של דנקנר וחפץ להפוך את מעריב לכלי תקשורת מרכזי שיפעל בשורותיהם הסתיים תוך זמן לא ארוך בנפילה מהדהדת. דנקנר, שהאימפריה שלו כבר הייתה בשלבי התמוטטות, נאלץ למכור את העיתון תוך כשנה וחצי, לאחר שהחברה הציבורית שבשליטתו הזרימה אליו מאות מיליוני שקלים.

עם הנפילה החלו לצאת גם הסיפורים על המשטר שהנהיג חפץ בעיתון, שכלל לא רק את אותם יחסי אנוש בעייתיים ומוכרים אלא גם צנזורה בוטה ושיעבוד חסר בושה של העיתון לצרכיו של דנקנר. "'מעריב' קרס קריסה מוסרית... סדום נהפכה על חצי ממה שקרה בעיתון", אמר אז אחד מבכירי העיתונאים בו, קלמן ליבסקינד, בראיון לקרן נויבך, עם תום עידן חפץ ודנקנר.  

ב-2014 חזר חפץ אל בני משפחת נתניהו, הפעם תחת הכובע של יועץ התקשורת של המשפחה. "כשהוא הבין מי באמת מנהל את העניינים אצל ביבי, הוא עבר לשרה נתניהו", מסביר הגורם. "הוא הבין שהיא זאת שמתווה את הקו, ומהבחינה הזאת האיש באמת אמן".

קרבתו של חפץ לרעייתו של נתניהו היא, קרוב לוודאי, זו שקושרת אותו גם לפרשה הנוכחית שבמסגרתה, על-פי החשד, חלק גדול מהסיקור האוהד שסיפק האתר לבני הזוג בא לידי ביטוי בהבלטה כמעט גרוטסקית של פועלה של שרה.

במקביל, במהלך שעורר גם הוא ביקורת, המשיך חפץ לשמש, תחת חברה שפתח, "חפץ תקשורת בע"מ", כיועץ תקשורת של גורמים שבאופן טבעי הם גם בעלי אינטרסים במסדרונות השלטון. בכתבה ב"דה מרקר" מ-2015 צוין כי חפץ שימש יועץ של גופים בתחום הבריאות כמו בית החולים אסותא וחברת שראל (חפץ מסר אז בתגובה לעיתון: "אני מייעץ אך ורק בתחום התקשורת, ואיני עוסק בקשרי ממשל, כך שאין - ולא יכול להיות - ניגוד עניינים בשום תחום").

ניגודי העניינים לכאורה לא הסתכמו כאן ובאו לידי ביטוי גם בעובדה שחפץ הועסק בשכר על-ידי תנועת הליכוד, בזמן ששימש כיועץ התקשורת הפרטי של בני הזוג נתניהו. מבקר הפנים של המפלגה מתח ביקורת חריפה על ההסדר הזה, "מחשש שמדובר בעסקה פיקטיבית במפלגה כמקור תשלום לשירותים הפרטיים הניתנים לנתניהו", שלבסוף הופסק.

יש לציין כי חפץ גם ייעץ לאוליגרך דוד דוידוביץ' שהתמודד על רכישת "גלובס", שנרכש לבסוף על-ידי אלונה בר און וענת אגמון.

לאחרונה, באוקטובר 2017, הודיע חפץ כי הוא מסיים את תפקידו כיועצם של בני הזוג נתניהו, אך גם כאן יש מי שטוען כי הפסקת הקשר היא רק על פני השטח, כשבפועל חפץ מעולם לא התנתק מבני הזוג נתניהו. ויש גם מי שמעלה את הסברה שהורדת הפרופיל מלפני כ-4 חודשים קשורה ישירות לפרשה שנחשפה כעת, לאחר שחפץ, בעזרת חושיו החדים, זיהה את המערבולת שעומדת לשטוף אותו - ומיהר לנתק מגע או לפחות לצמצם אותו.

עורך דינו של חפץ, ירון קוסטליץ, מסר ל"גלובס" בתגובה לנושא ניגודי העניינים כי "כל הסדרי ניגודי העניינים של חפץ נבחנו ואושרו על-ידי הרשויות המוסמכות". לגבי כל שאר הפרטים המוזכרים בכתבה לא ניתן היה לקבל את תגובתו של חפץ, השוהה כעת כאמור במעצר.

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן