גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אומת האוטו-טק נוהגת בפרייבט: כלי רכב אוטונומיים בישראל?

בעוד העולם ממשיך להתקדם בנחישות לעבר החזון של תחבורה חכמה, נקייה ואוטונומית - דווקא בישראל, שנחשבת לערש הטכנולוגיה של האוטו-טק, העניינים זזים בעצלתיים

רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס
רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס

בתחילת החודש ערכה קבוצת בלומברג ועידת רכב בינלאומית בפאלו אלטו שבעמק הסיליקון תחת הכותרת "העתיד של הניידות". לוועידה הגיעה נבחרת רשימה של מעצבי מדיניות מתעשיית הרכב החכם והאוטונומי -החל מנציגים של יצרניות רכב גדולות, עבור בחברות סטארט-אפ "חמות" - יצרניות צעירות ואופנתיות של רכב חשמלי, וכלה בנציגים בכירים מתחום הרגולציה בעולם. רשימת המרצים כללה אפילו שתי נציגות מישראל, ד"ר ענת בונשטיין, ראשת מינהלת תחליפי הדלקים והתחבורה במשרד ראש הממשלה, וקרן פנאן, מנהלת הפיתוח העסקי הגלובלי ב-GETT.

במהלך הכנס התבקשו כ-300 מנהלים ובכירים להשתתף במשאל אנונימי שבו נשאלו על הערכתם האישית לגבי עתיד הרכב האוטונומי. התוצאות היו די מפתיעות; כ-75% מהנשאלים העריכו כי רכב אוטונומי מלא (דרגה 5) לא יהיה זמין לרכישה בצורה נרחבת בארצות הברית עד 2030. וכ-40% העריכו, כי זה יתרחש רק אחרי 2030.

מרוץ נגד הציפיות

"מבחן המציאות" הנ"ל המחיש היטב את הבעיה המרכזית, שבפניה ניצב כיום ענף האוטו-טק העולמי על שלוחותיו השונות. הטכנולוגיות המרשימות וההכרזות של יצרני הרכב ויזמי תחבורה שיתופית על הזמינות המתקרבת של מוצרים ושירותים אוטונומיים יצרו גל ציפיות אדיר בקרב המדיה והמשקיעים, וכיום הגל הזה מתחיל להתקרב לשובר גלים מאסיבי.

הטכנולוגיה אמנם מתקדמת במהירות, אבל הסביבה החיצונית, ובעיקר הרגולציה ולקוחות ה-Mass Market, ממשיכים להתקדם בקצב שלהם, שהוא איטי ומסורבל הרבה יותר, במיוחד בישראל. מצד אחד, ענף האוטו-טק הישראלי נמצא בחזית הטכנולוגית העולמית וממשיך למקד התעניינות מצד קברניטי התעשייה. מצד שני, אם במקומות רבים בעולם אפשר להבחין כיום בנוכחות של רכב ניסוי חשמליים ואוטונומיים ושירותי ניידות מתקדמים, כהכנה להטמעה נרחבת, על כבישי ישראל עדיין קשה מאוד לראות אינדיקציה לכך והפעילות בשטח מתנהלת בעצלתיים

בטרם יאשימו אותנו בפסימיות נוסיף, כי נראה שלפחות מאחורי הקלעים הדברים בישראל מתחילים לנוע כיום בקצב מהיר יותר מבעבר. לא מעט בזכות "אפקט מובילאיי", שבין שלל השפעותיו גם מילא את קופת המדינה - וזה מסוג הדברים שתמיד נותנים מוטיבציה לרגולטור. לפיכך יצאנו לבדוק מה קורה בפועל בתחום הזה בישראל ומה יקרה במהלך החודשים הקרובים.

לקראת הקמת שטחי ניסוי

במקומות רבים עולם נערכים כיום ניסויים ברכב אוטונומי במסגרת מתחמי ניסוי גדולים ומשוכללים, שנבנו בהשקעות ממשלתיות, או על כבישים ציבוריים תחת מטרייה הדוקה של רגולציה וביטוח, שמאפשרת לערוך ניסויים כאלה כחוק. לעומת זאת בישראל קיימות הרבה מאוד טכנולוגיות מקומיות מתקדמות לרכב חכם, שצריכות ומחכות לניסויי שטח מקומיים בכלי רכב, אבל רוב הניסויים נערכים בפועל בשיטה הישראלית הידועה של "יהיה בסדר". כלומר מתקינים את טכנולוגיות הניסוי על כלי רכב סדרתיים ויוצאים לשוטט בכבישי ישראל.

אמנם, סגירת הקטע בכביש 531 לטובת ניסויים ברכב חכם בשנה יצרה "זירת ניסוי" מסוימת ומוגבלת, שמנוצלת היטב, אבל זה לא ממש תחליף לשטח ניסויים אמיתי. הבשורה כרגע היא, שחברת נתיבי איילון פועלת להנגיש שטחי ניסוי נוספים ברחבי הארץ ובישיבת ועדת ההיגוי האחרונה הוחלט לקדם בשיתוף עם משרד הביטחון "קול קורא" לפיתוח שדה ניסויים אמיתי. במקביל הוחלט להנגיש לחברות אזרחיות תשתיות ניסוי שקיימות בבסיסי צה"ל. זאת לצד הקמת מרכז לניסויי רכב בבאר שבע, בדגש על תחום הסייבר לרכב.

אם התוכניות האלה יתממשו, לא מן הנמנע שעוד השנה נתחיל לראות כאן שלוחות של פרויקטים של רכב אוטונומי מבית שחקנים גדולים וידועים מאוד בעולם, שיש להם עניין רב לבצע ניסויים בישראל כדי להיות "קרוב לטכנולוגיה". אז האם נראה בקרוב את רכבי Waymo האוטונומיים מבית גוגל נעים על כבישי הארץ? לא היינו פוסלים זאת על הסף.

עד שהרגולציה תוסדר רשמית, כבר יובאו בשנה החולפת לישראל כמה רכבי מבחן ייעודיים, לצורך ניסוי ובחינה של טכנולוגיות אוטונומיות "כחול לבן". בינתיים ידוע לנו על רכבי כביש-שטח ופאר של קאדילק, לצד שברולט "וולט" חשמלית, שנמצאים בשירות מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל; ורכבי ב.מ.וו מסדרה 7, עם מערכות לנהיגה אוטונומית בדרגה 4/5 , שבהם עושה כיום מובילאיי ניסויי כביש לצד, מכוניות אאודי אוטונומיות מוקדמות ששירתו אותה בעבר כפלטפורמות פיתוח.

ואם כבר הזכרנו את מוביליאיי ורכבי ניסוי, אי אפשר להימנע מלהוסיף סימן שאלה גדול. בקיץ האחרון הודיעו אינטל ומובילאיי על הקמת צי של כ-100 כלי רכב אוטונומיים, שיעברו ניסויים בארצות הברית ובישראל. אבל בינתיים אין לכך שום סימן בשטח ובחברה מסרבים להגיד אפילו אילו כלי רכב ישמשו כפלטפורמה לניסוי. כזכור לקוראינו הנאמנים, לפני מספר חודשים הערכנו במדור הזה שאלה עשויים להיות רכבי "איוניק" חשמליים של יונדאי, וזאת חלק מהכרזה גלובלית צפויה על הצטרפות יונדאי לברית האסטרטגית של אינטל, ב.מ.וו ומובילאיי. ההכרזה עוד לא התקיימה מה שעשוי להעיד, שהרכבת העסקית של אינטל נתקלת בקשיים על המסילה. בישראל כבר נעות שתי מכוניות איוניק חשמליות שהגיעו לצורך ניסוי של היבואן, אבל ככל הידוע לנו אין להן שום קשר לאוטונומיה או למובילאיי.

מיפוי ברזולוציה גבוהה

עוד תנאי בסיס לניסויי רכב אוטונומי על כבישים ציבוריים בישראל הוא הזמינות של מיפוי כבישים ורחובות ברזולוציה גבוהה מאד, עד לרמת הסנטימטרים, שחיוני לצורך תנועה עצמאית של רכב חכם ומקושר. בהעדר בסיס נתונים גיאוגרפי כזה, שזמין ופתוח לציבור, חלק מחברות האוטו-טק הישראליות יוצרות כיום לעצמן בסיס נתונים עצמאי, או כזה שמבוסס על המיפוי של צד שלישי.

מובילאיי, למשל, צפויה להתחיל השנה בישראל ניסויי שטח די נרחבים במערכת המיפוי החדשה שלה, שמצלמת את השטח ברזולוציה גבוהה באמצעות חיישן התרעה של מובילאיי שמותקן ברכב. מדובר בדור השמיני של החיישן שמצויד במודם ומסוגל לשדר את הנתונים לענן לצורך ניתוח ויצירת בסיס נתונים גיאוגרפי מדויק ומתעדכן תדיר. הניסוי ייערך בישראל, ככל הנראה בציי רכב גדולים, במקביל לעולם.

גם כאן יש בשורה מחזית הרגולציה. המרכז למיפוי ישראל ומינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה צפויים לפרסם בשבועות הקרובים מכרז למיפוי ברזולוציה גבוהה, שיקיף כמה עשרות קילומטרים של קטעי כביש עירוניים ובין עירוניים. המיפוי יהיה פתוח לשימוש הציבור ונועד לתמוך במחקר ופיתוח בתחום התחבורה החכמה והרכב האוטנומי.

הפקק של משרד התחבורה

בינתיים, צוואר הבקבוק של הרגולציה המקומית בתחום הרכב החכם נמצא במידה רבה במשרד התחבורה. נכון להיום עדיין אין רגולציית רישוי ותקינה, שמאפשרת לאזרחים בישראל לרכוש ו/או לנהוג במכוניות עם מערכות אוטונומיות שמאפשרות נהיגה למרחקים ללא התערבות נהג, אפילו בתנאים מוגבלים.

יבואנית אאודי, למשל, החלה לשווק בשבוע שעבר בישראל את ה-A8 החדשה, אבל בהיעדר תקינה "אוטונומית" היא מגיעה ללא הפיצ'ר המפורסם ביותר שלה, שהוא אפשרות לנהיגה ללא נהג על כבישים פתוחים. זאת, למרות שהיכולת הזו מבוססת על טכנולוגיה ישראלית.

משרד התחבורה גם ממשיך לחסום הכנסתם של שירותי שיתוף רכב מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, שבעולם מהווים בסיס להטמעה של כלי רכב אוטונומיים בתחבורה הציבורית. בהמבורג, לונדון, פאריס ואפילו בדובאי מתנהלים כיום ניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית ושירותי השיתוף המתקדמים כבר הופכים לנורמה, אבל בישראל אובר לא מצליחה לצלוח את המשוכה של משרד התחבורה ולהחדיר שירותי תחבורה שיתופיים.

גם Gett, חביבת נהגי המוניות, נזהרת מאוד שלא להרגיז את משרד התחבורה ומתמקדת כרגע בשירותי שיתוף רכב במודל B2B, כלומר שאטלים עבור גופים מסחריים ועסקיים בסביבה של מרכזי תעסוקה, גופי ממשלה ועוד. לאחרונה הרחיבה החברה את שירות "Gett Together" עם קו חדש מתחנת רכבת ההגנה בתל אביב למתחם רוטשילד. למרות זאת הם מקפידים לכנות את השירות בשם "שירות משלים לתחבורה ציבורית והנגשת התחבורה הציבורית הקיימת", שלא מהווה חס וחלילה תחרות ישירה לנהגי המוניות, בבת העין של משרד התחבורה. ומתי נראה כאן שירותי תחבורה שיתופיים מלאים? "אנחנו משחקים לפי הכללים של כל מדינה וכל עיר בה אנחנו פועלים", עונים בחברה בדיפלומטיות.

בהיעדר רגולציית רכב חכם ברמה הלאומית, עובר כיום הכדור לעיריות השונות, שמפעילות בתחומן ניסויי רכב ושירותי תחבורה מתקדמים כיוזמה מקומית, לרוב ללא מימון ממשלתי. חיפה מפעילה זה זמן שירות שיתוף רכב חשמליים, שמנוהל על ידי קאר2גו על בסיס רכבי רנו זואי. תל אביב מרחיבה בהתמדה את שירותי התחבורה השיתופיים שלה ואשדוד מנהלת כיום ניסוי נרחב, שמטרתו להפוך את העיר לשדה ניסויים אורבני לרכב חכם, כולל מיפוי כבישים, נהיגה ברכב אוטונומי בכבישים ציבוריים, הקמת בסיס טכנולוגי ועוד. מנגד, כל עוד אין הסדרה ורגולציה ברמה הארצית, מעמדם של הניסויים הללו לא לגמרי ברור.

בשורה התחתונה, נראה שיש כיום בישראל תקציבים, רצון טוב וגם הצהרות של הרגולטור על שיתוף פעולה. אבל הקונפליקט בין הטכנולוגיה והיזמים לבין הקשיחות התפיסתית של הלקוחות והרגולציה הוא עדיין משוכה קשה מאד למעבר. תשאלו את בטר פלייס.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה