גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אומת האוטו-טק נוהגת בפרייבט: כלי רכב אוטונומיים בישראל?

בעוד העולם ממשיך להתקדם בנחישות לעבר החזון של תחבורה חכמה, נקייה ואוטונומית - דווקא בישראל, שנחשבת לערש הטכנולוגיה של האוטו-טק, העניינים זזים בעצלתיים

רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס
רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס

בתחילת החודש ערכה קבוצת בלומברג ועידת רכב בינלאומית בפאלו אלטו שבעמק הסיליקון תחת הכותרת "העתיד של הניידות". לוועידה הגיעה נבחרת רשימה של מעצבי מדיניות מתעשיית הרכב החכם והאוטונומי -החל מנציגים של יצרניות רכב גדולות, עבור בחברות סטארט-אפ "חמות" - יצרניות צעירות ואופנתיות של רכב חשמלי, וכלה בנציגים בכירים מתחום הרגולציה בעולם. רשימת המרצים כללה אפילו שתי נציגות מישראל, ד"ר ענת בונשטיין, ראשת מינהלת תחליפי הדלקים והתחבורה במשרד ראש הממשלה, וקרן פנאן, מנהלת הפיתוח העסקי הגלובלי ב-GETT.

במהלך הכנס התבקשו כ-300 מנהלים ובכירים להשתתף במשאל אנונימי שבו נשאלו על הערכתם האישית לגבי עתיד הרכב האוטונומי. התוצאות היו די מפתיעות; כ-75% מהנשאלים העריכו כי רכב אוטונומי מלא (דרגה 5) לא יהיה זמין לרכישה בצורה נרחבת בארצות הברית עד 2030. וכ-40% העריכו, כי זה יתרחש רק אחרי 2030.

מרוץ נגד הציפיות

"מבחן המציאות" הנ"ל המחיש היטב את הבעיה המרכזית, שבפניה ניצב כיום ענף האוטו-טק העולמי על שלוחותיו השונות. הטכנולוגיות המרשימות וההכרזות של יצרני הרכב ויזמי תחבורה שיתופית על הזמינות המתקרבת של מוצרים ושירותים אוטונומיים יצרו גל ציפיות אדיר בקרב המדיה והמשקיעים, וכיום הגל הזה מתחיל להתקרב לשובר גלים מאסיבי.

הטכנולוגיה אמנם מתקדמת במהירות, אבל הסביבה החיצונית, ובעיקר הרגולציה ולקוחות ה-Mass Market, ממשיכים להתקדם בקצב שלהם, שהוא איטי ומסורבל הרבה יותר, במיוחד בישראל. מצד אחד, ענף האוטו-טק הישראלי נמצא בחזית הטכנולוגית העולמית וממשיך למקד התעניינות מצד קברניטי התעשייה. מצד שני, אם במקומות רבים בעולם אפשר להבחין כיום בנוכחות של רכב ניסוי חשמליים ואוטונומיים ושירותי ניידות מתקדמים, כהכנה להטמעה נרחבת, על כבישי ישראל עדיין קשה מאוד לראות אינדיקציה לכך והפעילות בשטח מתנהלת בעצלתיים

בטרם יאשימו אותנו בפסימיות נוסיף, כי נראה שלפחות מאחורי הקלעים הדברים בישראל מתחילים לנוע כיום בקצב מהיר יותר מבעבר. לא מעט בזכות "אפקט מובילאיי", שבין שלל השפעותיו גם מילא את קופת המדינה - וזה מסוג הדברים שתמיד נותנים מוטיבציה לרגולטור. לפיכך יצאנו לבדוק מה קורה בפועל בתחום הזה בישראל ומה יקרה במהלך החודשים הקרובים.

לקראת הקמת שטחי ניסוי

במקומות רבים עולם נערכים כיום ניסויים ברכב אוטונומי במסגרת מתחמי ניסוי גדולים ומשוכללים, שנבנו בהשקעות ממשלתיות, או על כבישים ציבוריים תחת מטרייה הדוקה של רגולציה וביטוח, שמאפשרת לערוך ניסויים כאלה כחוק. לעומת זאת בישראל קיימות הרבה מאוד טכנולוגיות מקומיות מתקדמות לרכב חכם, שצריכות ומחכות לניסויי שטח מקומיים בכלי רכב, אבל רוב הניסויים נערכים בפועל בשיטה הישראלית הידועה של "יהיה בסדר". כלומר מתקינים את טכנולוגיות הניסוי על כלי רכב סדרתיים ויוצאים לשוטט בכבישי ישראל.

אמנם, סגירת הקטע בכביש 531 לטובת ניסויים ברכב חכם בשנה יצרה "זירת ניסוי" מסוימת ומוגבלת, שמנוצלת היטב, אבל זה לא ממש תחליף לשטח ניסויים אמיתי. הבשורה כרגע היא, שחברת נתיבי איילון פועלת להנגיש שטחי ניסוי נוספים ברחבי הארץ ובישיבת ועדת ההיגוי האחרונה הוחלט לקדם בשיתוף עם משרד הביטחון "קול קורא" לפיתוח שדה ניסויים אמיתי. במקביל הוחלט להנגיש לחברות אזרחיות תשתיות ניסוי שקיימות בבסיסי צה"ל. זאת לצד הקמת מרכז לניסויי רכב בבאר שבע, בדגש על תחום הסייבר לרכב.

אם התוכניות האלה יתממשו, לא מן הנמנע שעוד השנה נתחיל לראות כאן שלוחות של פרויקטים של רכב אוטונומי מבית שחקנים גדולים וידועים מאוד בעולם, שיש להם עניין רב לבצע ניסויים בישראל כדי להיות "קרוב לטכנולוגיה". אז האם נראה בקרוב את רכבי Waymo האוטונומיים מבית גוגל נעים על כבישי הארץ? לא היינו פוסלים זאת על הסף.

עד שהרגולציה תוסדר רשמית, כבר יובאו בשנה החולפת לישראל כמה רכבי מבחן ייעודיים, לצורך ניסוי ובחינה של טכנולוגיות אוטונומיות "כחול לבן". בינתיים ידוע לנו על רכבי כביש-שטח ופאר של קאדילק, לצד שברולט "וולט" חשמלית, שנמצאים בשירות מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בישראל; ורכבי ב.מ.וו מסדרה 7, עם מערכות לנהיגה אוטונומית בדרגה 4/5 , שבהם עושה כיום מובילאיי ניסויי כביש לצד, מכוניות אאודי אוטונומיות מוקדמות ששירתו אותה בעבר כפלטפורמות פיתוח.

ואם כבר הזכרנו את מוביליאיי ורכבי ניסוי, אי אפשר להימנע מלהוסיף סימן שאלה גדול. בקיץ האחרון הודיעו אינטל ומובילאיי על הקמת צי של כ-100 כלי רכב אוטונומיים, שיעברו ניסויים בארצות הברית ובישראל. אבל בינתיים אין לכך שום סימן בשטח ובחברה מסרבים להגיד אפילו אילו כלי רכב ישמשו כפלטפורמה לניסוי. כזכור לקוראינו הנאמנים, לפני מספר חודשים הערכנו במדור הזה שאלה עשויים להיות רכבי "איוניק" חשמליים של יונדאי, וזאת חלק מהכרזה גלובלית צפויה על הצטרפות יונדאי לברית האסטרטגית של אינטל, ב.מ.וו ומובילאיי. ההכרזה עוד לא התקיימה מה שעשוי להעיד, שהרכבת העסקית של אינטל נתקלת בקשיים על המסילה. בישראל כבר נעות שתי מכוניות איוניק חשמליות שהגיעו לצורך ניסוי של היבואן, אבל ככל הידוע לנו אין להן שום קשר לאוטונומיה או למובילאיי.

מיפוי ברזולוציה גבוהה

עוד תנאי בסיס לניסויי רכב אוטונומי על כבישים ציבוריים בישראל הוא הזמינות של מיפוי כבישים ורחובות ברזולוציה גבוהה מאד, עד לרמת הסנטימטרים, שחיוני לצורך תנועה עצמאית של רכב חכם ומקושר. בהעדר בסיס נתונים גיאוגרפי כזה, שזמין ופתוח לציבור, חלק מחברות האוטו-טק הישראליות יוצרות כיום לעצמן בסיס נתונים עצמאי, או כזה שמבוסס על המיפוי של צד שלישי.

מובילאיי, למשל, צפויה להתחיל השנה בישראל ניסויי שטח די נרחבים במערכת המיפוי החדשה שלה, שמצלמת את השטח ברזולוציה גבוהה באמצעות חיישן התרעה של מובילאיי שמותקן ברכב. מדובר בדור השמיני של החיישן שמצויד במודם ומסוגל לשדר את הנתונים לענן לצורך ניתוח ויצירת בסיס נתונים גיאוגרפי מדויק ומתעדכן תדיר. הניסוי ייערך בישראל, ככל הנראה בציי רכב גדולים, במקביל לעולם.

גם כאן יש בשורה מחזית הרגולציה. המרכז למיפוי ישראל ומינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה צפויים לפרסם בשבועות הקרובים מכרז למיפוי ברזולוציה גבוהה, שיקיף כמה עשרות קילומטרים של קטעי כביש עירוניים ובין עירוניים. המיפוי יהיה פתוח לשימוש הציבור ונועד לתמוך במחקר ופיתוח בתחום התחבורה החכמה והרכב האוטנומי.

הפקק של משרד התחבורה

בינתיים, צוואר הבקבוק של הרגולציה המקומית בתחום הרכב החכם נמצא במידה רבה במשרד התחבורה. נכון להיום עדיין אין רגולציית רישוי ותקינה, שמאפשרת לאזרחים בישראל לרכוש ו/או לנהוג במכוניות עם מערכות אוטונומיות שמאפשרות נהיגה למרחקים ללא התערבות נהג, אפילו בתנאים מוגבלים.

יבואנית אאודי, למשל, החלה לשווק בשבוע שעבר בישראל את ה-A8 החדשה, אבל בהיעדר תקינה "אוטונומית" היא מגיעה ללא הפיצ'ר המפורסם ביותר שלה, שהוא אפשרות לנהיגה ללא נהג על כבישים פתוחים. זאת, למרות שהיכולת הזו מבוססת על טכנולוגיה ישראלית.

משרד התחבורה גם ממשיך לחסום הכנסתם של שירותי שיתוף רכב מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, שבעולם מהווים בסיס להטמעה של כלי רכב אוטונומיים בתחבורה הציבורית. בהמבורג, לונדון, פאריס ואפילו בדובאי מתנהלים כיום ניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית ושירותי השיתוף המתקדמים כבר הופכים לנורמה, אבל בישראל אובר לא מצליחה לצלוח את המשוכה של משרד התחבורה ולהחדיר שירותי תחבורה שיתופיים.

גם Gett, חביבת נהגי המוניות, נזהרת מאוד שלא להרגיז את משרד התחבורה ומתמקדת כרגע בשירותי שיתוף רכב במודל B2B, כלומר שאטלים עבור גופים מסחריים ועסקיים בסביבה של מרכזי תעסוקה, גופי ממשלה ועוד. לאחרונה הרחיבה החברה את שירות "Gett Together" עם קו חדש מתחנת רכבת ההגנה בתל אביב למתחם רוטשילד. למרות זאת הם מקפידים לכנות את השירות בשם "שירות משלים לתחבורה ציבורית והנגשת התחבורה הציבורית הקיימת", שלא מהווה חס וחלילה תחרות ישירה לנהגי המוניות, בבת העין של משרד התחבורה. ומתי נראה כאן שירותי תחבורה שיתופיים מלאים? "אנחנו משחקים לפי הכללים של כל מדינה וכל עיר בה אנחנו פועלים", עונים בחברה בדיפלומטיות.

בהיעדר רגולציית רכב חכם ברמה הלאומית, עובר כיום הכדור לעיריות השונות, שמפעילות בתחומן ניסויי רכב ושירותי תחבורה מתקדמים כיוזמה מקומית, לרוב ללא מימון ממשלתי. חיפה מפעילה זה זמן שירות שיתוף רכב חשמליים, שמנוהל על ידי קאר2גו על בסיס רכבי רנו זואי. תל אביב מרחיבה בהתמדה את שירותי התחבורה השיתופיים שלה ואשדוד מנהלת כיום ניסוי נרחב, שמטרתו להפוך את העיר לשדה ניסויים אורבני לרכב חכם, כולל מיפוי כבישים, נהיגה ברכב אוטונומי בכבישים ציבוריים, הקמת בסיס טכנולוגי ועוד. מנגד, כל עוד אין הסדרה ורגולציה ברמה הארצית, מעמדם של הניסויים הללו לא לגמרי ברור.

בשורה התחתונה, נראה שיש כיום בישראל תקציבים, רצון טוב וגם הצהרות של הרגולטור על שיתוף פעולה. אבל הקונפליקט בין הטכנולוגיה והיזמים לבין הקשיחות התפיסתית של הלקוחות והרגולציה הוא עדיין משוכה קשה מאד למעבר. תשאלו את בטר פלייס.

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"