גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנט בראיון מיוחד - מגבה את נתניהו, אך פוזל לכיסא שלו

"בבחירה בין ממשלה בהובלת הליכוד לבין לפיד, אבחר בליכוד" ■ על הבחירות הבאות: "אני מאמין שאוכל להגיע לקידומת 2" ■ נפתלי בנט משיק את הקמפיין לראשות הממשלה בראיון בלעדי ל-G

נפטלי בנט / צילום: ענבל מרמרי
נפטלי בנט / צילום: ענבל מרמרי

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. אמרת לא פעם שתתמודד על ראשות הממשלה אחרי עידן נתניהו. לאור המלצות המשטרה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד, אפשר להניח שהעידן החדש ממש מעבר לפינה. אתה מתכוון לרוץ לראשות הממשלה בבחירות הקרובות?

"עוד מוקדם לומר שעידן נתניהו מעבר לפינה. נתניהו מגלה כוח עמידות ונחישות להילחם. היועץ המשפטי לממשלה הוא זה שיקבע לאן הדברים ילכו".

אתה סומך על אדם ששימש במשרת אמון כמזכיר הממשלה אצל נתניהו?

"אני מכיר את מנדלבליט היטב חמש שנים. הוא אדם ישר ואמיץ, ואני משוכנע שלא יהיה מושפע, לא מאלדד יניב ולא מהצד השני".

גם בשבוע שעבר בוועידת השלטון המקומי דיברת על חזקת החפות ועל המתנה להחלטת היועץ, אבל הזכרת גם את "הפן הערכי, לגביו יחליט הציבור ביום הבוחר". אני מניחה שתשתמש בשאלות המוסריות האלה בקמפיין שתנהל.

"אין פה שום פוליטיקה. זה נטו מה שאני מאמין".

בוודאי. השאלה אם תמליץ על נתניהו, החשוד בפלילים, לראשות הממשלה, או על יאיר לפיד, עד המפתח נגדו. כי בינתיים, מסתמן שאלו שתי המפלגות שיתמודדו ראש בראש על השלטון.

"אני אמליץ רק על מנהיג שהוא ימינה מהמרכז ועל מפלגה שהיא ימינה מהמרכז. או שימליצו עליי. עוד נראה כמה מנדטים אקבל. אני מאמין שאוכל להגיע לקידומת 2, כלומר 20 מנדטים, כך שאו שאנהיג ממשלה לאומית או שאהיה שותף לממשלה לאומית. לא אלך למפלגה שנוגדת את הערכים שלי ולוקחת את המדינה לכיוון הלא נכון. בבחירה בין ממשלה בהובלת הליכוד לבין ממשלה בהובלת לפיד, אבחר בליכוד".

בנימין נתניהו / גיל ג'יבלי

אתה אומר את זה עכשיו, כי הבייס שלך מצפה שתתמוך בליכוד, כדי שהקול שלו לא יתבזבז. אבל אם לפיד ירכיב ממשלה, אני מתקשה להאמין שתעדיף להישחק באופוזיציה.

"אני מאוד עקבי בעניין זה. מעולם לא המלצתי על מישהו שהוא לא נתניהו".

זה גם לא היה ריאלי בעבר.

"ביש עתיד יש אנשים מקסימים, אבל עם עמדות מאוד שונות משלנו. לפיד מצניע אותן, וזה תפקידו. הרבה עבודה מיתוגית נעשית כדי להסתיר אותן. אבל אנחנו מכירים את העמדות שבורחות להם מדי פעם. ואלה לא עמדות ימניות. אני מאוד מעריך את לפיד, באופן אישי, אנחנו חברים, הוא איש טוב. אבל כל העניין הזה של מפלגות מרכז, אני לא מבין אותו. יום אחד הן ימין, יום אחד הן שמאל. יום אחד הן נגד החרדים, יום אחד הן מתחפשות לחרדים. ויום אחד הן פתאום עושות התנתקות. מין קדימה כאלה. בעצם, זה הליכוד שעשה את ההתנתקות".

איתך זה לא היה קורה.

"די מובהק וניכר לכולם, שאנחנו קובעים במידה רבה את הקו המדיני של ממשלת ישראל. לא באתי לפוליטיקה כדי להעביר את הזמן. ואם מאשימים אותנו בזה שאנחנו משתמשים בפוליטיקה בצורה אפקטיבית, אז אני מודה באשמה. נדמה לי שקו פרשת המים זה בחירות 2013. עד אז הליכוד היה בשלטון, אבל לא משל באמת. ביבי עלה ב-2009, ועד 2013 הוא המשיך בקו שגם אולמרט יכל לעשות. הוא לא יישם שום דבר ממה שהוא מאמין. לא עשו כלום במערכת המשפטית, רק הלכו לשתי מדינות. ואז אנחנו הגענו, וכל המדיניות השתנתה. הפסקנו לגמרי העברות שטחים ושחרורי מחבלים, החזרנו לכלא, לראשונה בתולדות המדינה, מחבלים ששוחררו. מערכת המשפט עברה ממגמה אקטיביסטית למגמה שמרנית. איילת (שקד) עושה עבודה יוצאת מן הכלל".

אם אתה כבר מזכיר את איילת שקד, אתה לא חושש שהיא תאפיל עליך ואתה תהיה מספר 2 שלה? בראיון שח"כ משה גפני נתן לאחרונה לגלובס, הוא לא פסל את האפשרות שיתמוך בה לראשות הממשלה.

בנט משתהה שנייה. "אני שמח מאוד בשותפות עם איילת. ואני גם מאמין למה שהיא אומרת, שבנט יהיה ראש הממשלה הבא", הוא אומר ופורץ בצחוק.

ממש הבא?

הוא שוב צוחק. "אחרי נתניהו. אני בשלב הזה לא הולך להתחרות בנתניהו. אני מכיר אותו כבר 12 שנה. יש לו יתרונות, יש לו חסרונות. למיטב שיפוטי, הוא מנהל בצורה לא רעה את ענייני המדינה. יש לנו עדיין הרבה מחלוקות, אבל אני לא מבולבל, הוא ראש הממשלה ואני שר בממשלתו".

וכמו שהיה אפשר לראות השבוע, הליכוד בראשותו עדיין מוביל, וכנראה שיהיה קל יותר להתחרות במי שיבואו אחריו.

"הסקרים הראו שהציבור מרגיש טוב עם המדיניות של הממשלה הזו, שהמדינה הולכת לכיוון טוב. אני חושב שמדינת ישראל חסונה ולא תלויה בדמות אחת. מצד שני, אני בהחלט מגבה את נתניהו בכל מקום שאני יכול, וכמו שכבר ראית, על סמך המלצות משטרה אני לא מפיל ממשלה".

כי אתה גם יודע שמצביעי הימין לא יסלחו לך על הפלת הממשלה הכי לאומית שהייתה כאן.

"הם לא יסלחו לי? אני, נפתלי, לא אסלח לעצמי על הפלת ממשלה שאני מאמין בדרכה".

ייתכן שאתה גם לא רוצה בחירות בגלל מצבה הכלכלי של המפלגה? מבקר המדינה, בדוח שפרסם החודש, ביקר את התנהלותכם הכלכלית וציין כי הגירעון של הבית היהודי עלול לסכן את המשך קיומה של המפלגה.

"אני מאוד גאה בצורה שניהלנו את הדברים. ירשתי מפלגה עם 32 מיליון שקל חוב שהצטבר על פני שלושה עשורים. החזרנו חלק ואנחנו עומדים כיום על חוב של 24 מיליון שקל, ונמצאים בהסדרי פריסת חובות עם כולם. זה לא כיף, אבל זה חלק מהאחריות שלי. אני לא נרתע מלשים יד בבוץ ולנהל משא ומתן קשוח מול ספקים. אני מעריך שהממשלה הזו כמעט תשלים ימיה, אמרתי כמעט כי תמיד לקראת סוף הקדנציה, העסק מתחיל קצת להיחלש ולכן אני לא מתחייב לתאריך המקורי נובמבר 2019, ומאמין שהבחירות יהיו כמה חודשים קודם לכן, סביב מאי".

יאיר לפיד / איור: גיל ג'יבלי

גיבוי לנתניהו, בינתיים

זה הזמן לחזור אחורה ליום רביעי שעבר, ועידת השלטון המקומי, כשבנט מסר התייחסות ראשונה להמלצות המשטרה להעמיד לדין את נתניהו. בנט היה הרביעי בסדר הדוברים של אותו בוקר. את הכנס פתח ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ששימש כראש מטה הבחירות של נתניהו ב-2015. הוא כינה את נתניהו "אהוב שלנו" ואיחל לו עוד חמש שנים בקדנציה הבאה, לקול מחיאות הכפיים של הקהל. אחריו נשאו דברים - נתניהו עצמו בנאום הגנה נוסף, ושר הפנים אריה דרעי, שאיחל גם הוא לנתניהו להוביל אחרי הבחירות הבאות.

על רקע ההקדמות הללו, נשמעו דבריו של בנט לעומתיים אף יותר. הכותרות הבליטו כמובן את הביקורת הערכית-מוסרית לפיה "ראש ממשלה צריך להיות מישהו שאומרים עליו 'כך צריך לנהוג', כמו הפסוק שתלוי בקורס קצינים 'ממני תראו וכן תעשו'. ולצערי קבלת מתנות בהיקף כה רחב אינה עומדת בציפיות של אזרחי ישראל מראש ממשלתם".

אבל גם באמירות שבהן גיבה בנט את ראש הממשלה היו עקיצות מרומזות. החל מפתיחת הנאום כשאמר "אתמול בערב היה רגע לא נעים לכל אזרחי המדינה, ובוודאי לראש הממשלה, אחרי הכול, גם הוא בן אדם". וגם בהמשך כשאמר "כחבר קבינט, אין לי ספק שראש הממשלה לעולם לא יפגע בביטחון ישראל למען מטרה זרה, כפי שנרמז לאחרונה", ובכך חזר שוב, גם אם במרומז, על הטענה שנתניהו הסלים את חילופי האש האחרונים עם סוריה כדי להסית את הדיון מהמלצות המשטרה.

דברי הביקורת שהשמיע בנוגע לערכים ולמוסר לוו במחיאות כפיים בודדות, שבלטו על רקע האולם רב המשתתפים. נתניהו כבר לא נכח באולם, אבל נראה שאף ראש רשות מקומית לא מוכן בשלב הזה להסתבך עם מי שעדיין מנהל פה את העסק.

בנט, בנאומו, כמו גם בראיון, פוסח על שתי הסעיפים. הוא ישמח אם יצטייר כי יחסיו עם נתניהו השתפרו, אבל לא מתאפק מלעקוץ אותו שוב ושוב. כשאני שואלת אם יחסיו עם ראש הממשלה נמצאים בסוג של ירח דבש בהשוואה לעבר, והשיחה עוברת לנושא אחר, הוא מבקש שאשאל את השאלה שוב, כדי להתייחס אליה ולומר ש"לא הייתי אומר ירח דבש, אבל השנים בהחלט בנו יותר הערכה הדדית, בעיקר בתחומי הביטחון, ואני בהחלט מכבד אותו. וכשהוא פועל לפי מה שאני מאמין, אני מגבה אותו בכל כוחי, ולהיפך".

אתה חושש שבבחירות הבאות הוא שוב יתריע מפני הערבים שנוהרים לקלפיות, והמנדטים יזלגו ממך לליכוד, כמו שקרה ב-2015?

"יש תמימות בציבור, אבל אי אפשר לעבוד פעמיים על אנשים בדיוק באותה צורה. אני מתכוון לומר לציבור, אתם רוצים שאהיה שר ביטחון אצל נתניהו? תנו עשרים מנדטים ואז כשיהיו את כל הקיטורים על מצב הביטחון - אני כבר אדע לעשות את העבודה. ממה שבדקתי, זה קייס טוב, הציבור ילך על זה. אז נתניהו יעשה את הגוועלד עוד פעם. יצעק אנחנו מפסידים, הצילו-הצילו, אני חושב שהציבור כבר הבין שאנחנו המפלגה שמממשת בצורה הטובה ביותר את מה שהיא הבטיחה, וזה רק עם שמונה מנדטים. דמי בנפשך מה נעשה בקדנציה הבאה עם עשרים. אני בטוח שאנשים יתנו לנו כוח פוליטי, כי הם כבר הבינו שראש הממשלה הוא נתניהו, אבל עמוד השדרה זה אנחנו. בכל ההחלטות הגדולות מצוק איתן ועד הכול, רואים את טביעות אצבעותינו".

לו היית באופוזיציה, היית חוגג על דברי נתניהו מלפני עשור שאמר שלראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין מנדט מוסרי לקבל החלטות גורליות, כי הוא עלול להחליט בהתאם להישרדות הפוליטית ולא לפי האינטרס הציבורי.

שרה נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

"אני כל הזמן בוחן את המציאות, והמציאות היא שכרגע אני לא רואה איזושהי פגיעה בתפקודו של ראש הממשלה. אם אזהה פגיעה כזו, אעשה הערכה מחדש".

שרה נתניהו לא נחשבת כמי שפוגעת בתפקודו? מספיק לשמוע את הקלטת שבה היא צועקת על שעיה סגל המנוח, כדי לתהות איך הוא מקבל החלטות לצד רעיה שמתנהגת ככה.

"שוגים פה בצורה ששופטים את נתניהו ואת אשתו. מבחינתי, היא לא חלק מהמשוואה. בואו נשפוט את נתניהו לפי הפעולות והתוצאות וההתבטאויות שלו. מה זה משנה לנו מה קורה מאחורי הקלעים. את מרוצה מהתוצאות או לא? את מאמינה בהתבטאויות שלו או לא? אני לא מודד את אולמרט, ברק או את עצמי לפי החברים והמשפחה אלא לפי התפוקה והפעולות".

אתה דווקא מדבר בראיונות בהמון הערכה על התמיכה החשובה שנותנת לך גילת אשתך. אז איך פתאום בת הזוג הופכת ללא משמעותית?

"אם מרוצים מנתניהו - יופי, אם לא מרוצים, גם בסדר. לא צריך לחפור כל היום בעניין הזה. אני מכל מקום לא מתכוון לדבר על זה. היכרותי איתם הייתה כשהייתי בתפקיד אמון, ומה שקורה במשרת אמון צריך להישאר תחת משרת אמון. ככה אני מצפה מעובדיי. אני לא רוצה להגיע למצב שאני צריך לחשוב פעמיים מה להגיד בקרב הצוות שלי, מחשש שמישהו יקליט אותי. זה מזעזע".

עם הפנים למצביע החילוני

בנט אומנם טוען שאין קשר בין סביבת ההתייחסות שמקיפה את הפוליטיקאי לתפקודו של האיש, אבל לאורך הראיון הוא חוזר שוב ושוב לסביבת ההתייחסות שלו, אנשי ההייטק וסיירת מטכ"ל. זה משדר מצליחנות, כסף שלא צריך לקושש מטייקונים, כי כבר יש ממנו, ובעיקר תחושה של איש העולם הגדול, רחוק מאוד מעסקני המפד"ל של פעם.

כך, למשל, הוא הסביר את הימצאותו בפוליטיקה: "הפוליטיקה בשבילי היא אמצעי לקדם את הערכים שאני מאמין בהם, הרי היו לי חיים נהדרים בחוץ. גן עדן. עשיתי שני אקזיטים, נהייתי מיליונר.

"מדי פעם אני פוגש את שלושת החברים שלי מסאיוטה, שהשווי המצטבר של החברות שלהם זה 3-2.5 מיליארד דולר - ליאור גולן מטאבולה, מיכל צור שהקימה את קלטורה ובן אנוש שהיה איתי בצוות בסיירת מטכ"ל והקים את פליימדיה. רק אני, הכבשה השחורה, הלכתי לפוליטיקה, כי נשבעתי לעצמי אחרי שנשלחתי לפקד על כוח במלחמת לבנון השנייה, שאעשה הכול כדי שלא יהיה שוב ליקוי מאורות כמו זה שנחשפתי אליו".

המלחמה טלטלה אותך, אבל בינתיים המפלגה שלך לא תומכת בשום הסדר שלום. אפילו טראמפ בראיון ל"ישראל היום" הודה שישראל לא ממש מתאמצת שזה יקרה.

"הדיבורים על הסכם שלום הם משחק גדול בנדמה לי. אז אפשר לשחק בנדמה לי עוד שלושים שנה, או ללכת על תוכנית הריבונות שאני מציע כבר שנים, שהעיקרון שעומד בבסיסה זה 'מקסימום שטח - מינימום ערבים'. מהלך חד צדדי, שיספח את כל שטחי C, ויחיל את החוק הישראלי על שטח שיש בו חצי מיליון ישראלים וכמה רבבות פלסטינים, כשבשאר השטח תוקם אוטונומיה מחוזקת. אין אחד במזרח התיכון שחושב שאפשר להגיע להסכם בטווח הנראה לעין. ואם הפלסטינים באמת חושבים אחרת, אז כשיהיו מוכנים, שירימו לנו טלפון".

אם כבר הזכרת טלפון, כחבר קבינט אתה עונה לטלפונים בשבת?

"ברור שעונה. אני יכול לחשוב על שבע-שמונה פעמים מאז שאני שר, שהיו אירועים בשבת והתקשרו. בחטיפת הנערים, למשל, הם נחטפו בלילה שבין חמישי לשישי, ובשבת כבר התחלתי לקדם את מעצר משוחררי עסקת שליט. גם בצוק איתן, ובשבת לפני שבועיים כשהייתה המתיחות בסוריה התקשרו. כחייל וכמפקד פעלתי הרבה מאוד פעמים בשבת. זה מותר. אין בכלל דילמה".

לבנט חשובה הקריצה הזו לחילונים, שיבינו שהוא קרוב אליהם הרבה יותר משנדמה להם. על רקע הדברים שיאמר בהמשך, נראה כי לא במקרה בירך בנט בלבביות כזו את הסופר דויד גרוסמן שזכה השנה בפרס ישראל לספרות, ואינו נמנה בדיוק עם המחנה הפוליטי של בנט. האסטרטגיה שלו היא להתנחל בלבבות של כולם בדרך להיות ראש הממשלה של כולם.

איילת שקד / איור: גיל ג'יבלי

כבר בפתח הראיון הוא מציע לי, "בואי נתחיל ממשהו אישי שלא כולם יודעים עליי". קדימה, אני אומרת, תוהה לאן יוביל שועל ראיונות ותיק כמוהו. "עד שהגעתי לבית היהודי, לא הכרתי רב", הוא מצהיר, "לא פגשתי את רבני הציונות הדתית, לא הכרתי אותם אישית. נולדתי בעצם למשפחה חילונית שנכנסה לתהליך של התקרבות למסורת ולדת. אשתי גילת היא מבית חילוני והיום אנחנו מנהלים כמובן אורח חיים דתי, אבל הכניסה המשמעותית שלי לעולם הציונות הדתית הייתה רק עם כניסתי לפוליטיקה.

"בצבא הייתי שנתיים בלי כיפה. אני מניח שזה נבע מהרצון לראות עולם, מה שנקרא. ואחרי רצח רבין החזרתי את הכיפה לראש. הייתי כבר מפקד פלוגה והחיילים שלי, מושבניקים וקיבוצניקים - ברובם המוחלט חילונים - הופתעו מאוד. הם לא ידעו שאני מבית דתי. גם כשהקמתי את סאיוטה, שלושת חבריי, המייסדים, היו אנשי שמאל, זה לא הפריע לי ולא עניין אותי מה דעותיהם ואם יש או אין להם כיפה על הראש. ופתאום, פה בפוליטיקה אני צריך להיכנס לאיזו פינה או נישה? זה לא אני".

ואת כל זה אתה מזכיר עכשיו, כי הבנת שהכיפה מפריעה לך למצות את הפוטנציאל האלקטורלי של הבית היהודי?

"יכול להיות ראש ממשלה עם כיפה, ואני מתכוון להיות ראש הממשלה אחרי עידן נתניהו. זה נכון שיש סטיגמות בחברה הישראלית, זה טבעי ומובן. אבל כל מהותי היא תפיסה ממלכתית כוללת. אני לא קם בבוקר ומתנהג כמו שר החינוך של הדתיים. אני רוצה להיות שר החינוך של כולם. וזה בעצם היעד שסימנתי לעצמי - להפוך ממפלגה סקטוריאלית למפלגה כלל ישראלית. להביא את איילת שקד למפלגה היה מהלך נועז. אנשים אמרו לי 'השתגעת, אתה מביא גם אישה וגם חילונית', והיום כולם מבינים שזה היה מהלך מוצלח. בבחירות הקרובות אני רוצה לראות עוד 3-2 איילת שקדים חילונים ברשימה לכנסת".

בעשירייה הראשונה?

"כן, בנבחרת הפותחת לא נגיד עשירייה. הייתי רוצה לראות גם מסורתיים, אולי גם חרדי אחד. יש המון אנשים מצוינים עם כיפות ובלי כיפות. מבחינתי, גם אדם דרוזי שמקבל את התפיסות שלנו צריך להשתלב בפנים. יש לנו, נדמה לי, מאות, אולי אלפי מתפקדים דרוזים שמאמינים בדרך שלנו".

גם ערבים?

"כל בן אדם ציוני שמאמין בערכים שלנו מוזמן. בפריימריס הקודם רצה אישה ערביה שהילדים שלה משרתים בצה"ל. אנחנו פתוחים לכולם".

בבחירות הקודמות ניסית להביא את אלי אוחנה, ונכשלת. לא ישימו לך רגליים גם הפעם?

"הפעם אצליח. אני נחוש להשלים את המהלך הזה במטרה להיות ספקטרום הרבה יותר רחב, שיכיל מצביעים מיאיר לפיד וימינה ממנו, מהליכוד וגם מש"ס. זה בעצם האלקטורט שלי".

זה נכון שהצעת לעירית לינור להצטרף?

"אני כמובן לא אדבר על שמות ספציפיים. אני מדבר ופוגש מנעד רחב של אנשים, שכמובן יעשו את המהלך רק סמוך לבחירות כדי לא להישרף".

מה עם רוני אלשיך? אילנה דיין העלתה את האפשרות שאולי הוא אפילו יתמודד בעתיד על ראשות הבית היהודי?

"אני לא מכיר דיבור כזה. יש לי הערכה עצומה לרוני אלשיך. גם על תקופתו בשב"כ וגם על תקופתו כמפכ"ל. הוא עדיין מפכ"ל מכהן, ואני לא חושב שזה ראוי שאדבר עליו במונחים פוליטיים".

לפתוח את הבית

בנט מכוון גבוה ורחב, אל מצביעי הליכוד. "אני רוצה להביא את עם ישראל שבתפיסתו נמצא ימינה מהמרכז. שמחפש זהות יהודית וגאה בזה", הוא אומר, "אם נעבוד חכם, נוכל כמו מגנט למשוך קולות מכל מפלגות המחנה הלאומי".

עדיין לא הבנתי איך תצליח להגדיל את שמונת המנדטים שלך לעשרים.

"אחת, אני חורש את הארץ במפגשים ואירועים רבי משתתפים. שתיים, אנחנו בונים בשקט צבא של פעילים שביום הקובע ידעו לצאת ולפעול. ושלוש - בניית תשתיות אינטרנט שיופעלו ברגע האמת. אבל גולת הכותרת שלנו בבחירות הבאות תהיה - הבית נפתח, רק כך נגיע לעשרים מנדטים".

פתיחת הבית לחילונים לא תבריח את האלקטורט של הציונות הדתית? או שממילא אין להם לאן ללכת, והם יישארו איתך גם ככה?

"הציונות הדתית מבינה שהיא צריכה להיכנס לעולם ההנהגה. לפני שש שנים באתי, אדם אנונימי מבחינת הציונות הדתית. לא הייתי כמו יאיר לפיד בטלוויזיה. הייתי בהייטק, בסיירת מטכ"ל ובמועצת יש"ע, אבל לא הייתי מוכר. כבר אז הובלתי תפיסה שאומרת שצריך לעבור ממפלגה שיש בה רק דתיים למפלגה שיש בה את כל הגוונים. אם נמשיך להתנהל בממלכתיות, אני אמשיך לעשות בחינוך את המהפכות במתמטיקה ובאנגלית ואת צמצום הפערים. ואיילת תמשיך לחולל את המהפכה במערכת המשפט. אני מאמין שנצליח".

כדי להכניס חילונים לנבחרת הפותחת, צריך לשלוף ממנה כמה מהדתיים שנמצאים בה. האיחוד הלאומי-תקומה יישארו בבית היהודי?

"אני חושב שכן. יש מקום לכולם. הרעיון הוא לפתוח אוהל מאוד רחב ולהניף כמה דגלים. דגל ארץ-ישראל הוא דגל מאוד חשוב, אבל הוא לא תמצית הכול. יש עוד נושאים".

בצלאל סמוטריץ', על התבטאויותיו הבעייתיות, לא מכביד עליך? אולי אתה דווקא נהנה להיות במקום הליברלי, המתון והממלכתי שבו אתה מוצב בהשוואה אליו.

"יש לי הערכה לסמוטריץ'. מצד שני, אני חלוק על רבות מההתבטאויות שלו, ואני לא מהסס לומר את זה בצורה ברורה. דמייני לצד סמוטריץ' עוד 6-5 דמויות על ספקטרום מאוד רחב בחברה הישראלית - זה ישים את הדברים בקונטקסט. מה גם שאני לא מתרגש מזה, בכל מפלגה זה קיים".

ומה לגבי התפילה ההמונית להורדת הגשם שארגן אורי אריאל? כאיש הייטק, זו הדרך שבה שר החקלאות ב-2018 מתמודד עם הבצורת?

בנט צוחק. "קודם כול, זה די הצליח אני חושב, מאז יש פה כל הזמן גשם, לא? טוב, זה בהומור* בוודאי שאורי כשר החקלאות פעל בכל הצירים. לא צריך להטיף לנו. היהדות והקדמה לא סותרות זו את זו".

בקיצור, לא צפוי פילוג.

"לא רק שלא צפוי פילוג, אני צופה כמה איחודים מפתיעים ומעניינים".

יהיו יותר נשים?

"בוודאי. כל מהלך גדול שעשיתי בחיי היה עם שותפה. מיכל צור בהייטק, איילת שקד בפוליטיקה. אני מאוד מאמין בכוח הנשי. אני כמובן מכליל, אבל נשים עובדות בצורה טובה יותר בבניית קונצנזוס, ביחסים בין-אישיים. יש להן בדרך כלל נטייה לאגואים קטנים יותר. ובגלל זה הן לפעמים ממעטות בהערכה העצמית שלהן.

"כמנכ"ל, באו אליי הרבה יותר גברים לבקש העלאה מאשר נשים. לעידן הנוכחי שבו יש דגש על שיתופיות ופחות על אוטוריטטיביות, הן מתאימות במיוחד. החוכמה שלי כמנהיג זה ליטול מכל אדם את החוזקות והיכולות המיוחדות שלו. ואני מאוד שמח על מה שאיילת מביאה לשולחן. ביחד אנחנו כוח מאוד חזק ואפקטיבי בפוליטיקה הישראלית".

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?