גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשהשימוש ב-MeToo חסר אחריות, שוביניסטים משתמשים בו"

לענבר דנון יש חשבון פתוח עם עולם העסקים מאז מות אביה, לשעבר בכיר ברשות ניירות ערך ■ אבל עד שהיא תהיה עורכת דין, היא מככבת על הבמה ■ ראיון

ענבר דגון / צילום: כפיר זיו
ענבר דגון / צילום: כפיר זיו

אישי: 30 (בשבוע הבא), רווקה, מתגוררת בתל אביב

אקטואלי: משחקת בתפקיד הראשי בהצגה "פרפרים הם חופשיים" שתעלה בחודש הבא בתיאטרון באר שבע. כמו כן משחקת בהצגה "דונה פלור נשואה לשניים"

איפשהו באמצע השיחה ענבר דנון עצרה לפתע, הביטה בי בעיניים ירוקות עמוקות והשתהתה לרגע. "את בטח תחשבי שזה משונה ולא מתאים", אמרה בדמעות כבושות. "את לא מבינה איך התרגשתי להתראיין לעיתון שלכם. אני גדלתי על גלובס, זה היה העיתון שאבא שלי הכי אהב. גדלתי בסביבה עסקית, היו לו חברים אנשי עסקים, זה רגע מאוד סנטימנטלי בשבילי".

אביה של דנון, אבי (אביעזר) דנון ז"ל, נפטר לפני שבע שנים לאחר שחלה בסרטן. הוא היה ממייסדי מחלקת המודיעין והחקירות של רשות ניירות ערך, ובתפקידו האחרון כיהן כמזכ"ל הרשות. הוא היה דומיננטי מאוד בחייה, ולכן זיכרון העיתון הוורוד שהייתה מכניסה לו בערב הביתה, כשהייתה חוזרת מהלימודים, מעורר בה זיכרונות מתוקים-כואבים. "הוא היה הבן אדם הכי בריא, בשיא העשייה שלו, בן 52 סך הכול. הייתי בשנה א' בסטודיו של יורם לוינשטיין, אמרו שהוא צריך לעבור ניתוח ערמונית קטן, משהו שמחלימים ממנו בקלות ואז גילו שזה התפשט ותוך 11 חודשים הוא קמל מול עינינו".

התכוננת לפרידה ממנו?

"מה פתאום. הייתה לי תחושה שהוא מתגבר, בהליכות שהייתי עושה עם אמא הייתי אומרת שהנה, עוד מעט הוא יוצא מזה. מוות היה משהו שקורה אצל אחרים. הרבה לפני המחלה ותוך כדי, שאלתי אותו אם הוא פוחד למות, והוא אמר לי שזו לא הבעיה שלו, אלא של מי שנשאר, וזה כל-כך נכון. כשהתחילו לדבר על הוספיס, משהו התחיל לחלחל. הייתה לו מסיבת סיום מטורפת עם החברים על סטרואידים, מנות דם ומשככי כאבים".

המוות שלו שינה אותך.

"הייתי הילדה הכי עטופה והכי תל אביבית וכשנכנסתי לסטודיו, חשבתי, אני באה מבית טוב, ילדות יציבה, עם איזה חומרים יש לי בכלל לעבוד? עם כמה שהוא היה איש עסקים ומקצוע, אדם טכנולוגי, מדויק, הוא תמך בי ובמשחק, ועד היום האחרון בבית החולים הוא היה מראה לחברים שהיו באים לבקר קטעים שלי מ'החברים של נאור' בריפיט. היה כל-כך גאה בי".

ועולם העסקים? לא חשבת עליו בפן המקצועי?

"עשיתי חמש יחידות מתמטיקה בבגרות ועדיין יש לי חלום להיות עורכת דין. המשחק היה שם. הייתי במגמת תיאטרון בתיכון עירוני א' ואיכשהו התקבלתי לתיאטרון צה"ל ואהבתי את הבמה".

גם בית המשפט הוא סוג של במה.

"נכון, וזה עוד יקרה. יש משהו שמדבר אליי בעסקים. אהבתי מאוד לשמוע את אבא מדבר על זה".

היית באמצע הלימודים כשהוא נפטר.

"ולהיות באבל בלימודי משחק זה הכי גרוע והכי טוב שיכול להיות. החיים מכריחים אותך להמשיך קדימה ואת חייבת להיות טובה, כי אחרת יעיפו אותך. בשיעורים של רפי ניב (כיום מנהלה האמנותי בתיאטרון באר שבע) היינו חושפים את הכול. הגעתי לסטודיו בהחלטה אסטרטגית שאני לא חושפת כלום, לא משנה מה יקרה, ופתאום אפשרתי לעצמי להוציא דברים החוצה, אבל עד היום אני מפחדת לבכות על אבא".

למה? זה משחרר.

"אני פוחדת שלא אוכל לעמוד בו, כי זה לא בכי שבא אחרי שלא מקבלים תפקיד או נפרדים מבן זוג. זה בכי שפורץ מבפנים, מטלטל וסוחף, והוא עלול להציף ולהטביע אותי. זה יושב שם. אני כמו ג'יל, הדמות שלי ב'פרפרים הם חופשיים', שמנסה לשמור על מעטפת קלילה, כאילו שום דבר לא נוגע בה".

ובהצגה, המעטפת הקלילה הזו של ג'יל נקרעת.

"המחזה עוסק בסוף שנות ה-60' תחילת ה-70', סיום עידן ההיפים, ומספר על רומן שמתפתח בין בחור עיוור שעובר לניו יורק לבין ג'יל, פרפרית חופשייה, בלי מחויבות לשום דבר. אחת שעוברת בין דירות, בחורים, עבודות, הכול כדי לא להרגיש ולא להתקשר לכלום. נוצרת ביניהם כימיה יוצאת דופן ודווקא העיוור רואה אותה כמו שהיא. נכות שמוסיפה רובד עמוק לטקסט. תום אבני שמשחק איתי בפעם השלישית וגם תרגם את המחזה, אמר לי שהוא כתב את הטקסט לפה שלי וליכולות שלי. מביים אותו אלדר גרויסמן, במאי נפלא, כוריאוגרף במקור. הכרנו לפני עשר שנים בסדרה 'התיכון שלנו'".

מי שאמור היה לביים את המחזה הוא השחקן והבמאי מולי שולמן, שהוחלף לאחר שדנון התלוננה נגדו בפני הנהלת התיאטרון לפני כשלושה חודשים על התבטאות פוגענית שלו כלפיה, במסגרת עבודתם המשותפת בהצגה אחרת שהוא ביים והיא שיחקה בה, "בוא תכיר את אבא". השניים זומנו לבירור משמעתי בנפרד ולאחריו ההנהלה הוציאה הודעה שלפיה התיאטרון שם לסכסוך סוף לשביעות רצון הצדדים, והבהיר כי מעולם לא הוגשה תלונה, אלא רק בקשה ל"עזרה ביישוב ההדורים".

בתעשייה קטנטנה כמו זו הישראלית, המהלך של דנון רחוק מלהיות טריוויאלי. עצם העובדה ששחקנית צעירה כמוה אזרה אומץ לצאת מול שחקן ובמאי מוערך אינה דבר של מה בכך. כשאני מבקשת ממנה לספר מה היה שם, היא מתכווצת, והופכת לקונית: "זה היה סכסוך ביני לבין קולגה בתיאטרון, שהגיע להנהלה וכולנו התקדמנו הלאה".

אני מבינה שקשה לך לדבר על זה.

"זה בגלל שהתקדמנו הלאה. הכול חזר לקדמותו עד כמה שניתן".

אז בואי נדבר בכלליות על קמפיין MeToo ועל הצבת גבולות כשחקנית.

"ברור לי היום שכשחקנית צעירה אני לומדת את הגבולות שאני מציבה לעצמי ולאחרים, בעיקר כשאני מקבלת תפקידים של נשים נחשקות. אין ספק ש-MeToo מעודד את היכולת לפנות לממונים ולקבל מהם טיפול נאות. הקמפיין הזה מעצים נשים ואני יכולה לתת סטירה למי ששורק לי ברחוב. המקרה שלי לא היה הטרדה מינית אלא סכסוך".

יש בלבול.

"כי צריך לבדוק עד כמה זו הטרדה מינית. הוא נגע בך? העיר הערה סקסיסטית? הטריד נפשית? יש ניואנסים של פוגענות. זה יכול להיות אונס, אבל גם הטרדה נפשית היא בעיה ואני יודעת שאקבל גיבוי, אין פריבילגיות לפגוע ויהיה עונש בהתאם. מצד שני, כשיש שימוש חסר אחריות ב-MeToo, שוביניסטים משתמשים בו נגד נשים. אני אאמין לכל מי שתתלונן, כי 90% מהמאבק הזה הוא שנאמין אחת לשנייה".

חשבת לעזוב את התיאטרון אחרי התקרית?

"לא. אני מקבלת תפקידים מדהימים בבאר שבע ועוברת מתפקיד לתפקיד, אז למה לעזוב? רפי ניב חטף אותי בסוף שנה ג' והתיאטרון טיפל בי בצורה מופתית. כל עוד אני מקבלת הזדמנות להתפתח ולעבוד עם הצוות הנפלא הזה, אשאר".

ובינתיים, את מופיעה גם בהצגות ילדים ובקמפיינים.

"אי אפשר לעשות רק תיאטרון. קמפיינים זאת פרנסה מעולה ולא אגיד לא לקמפיין, כי צריך להתפרנס. והצגות ילדים זאת אהבה גדולה. אני מופיעה ב'אמיל והבלשים' (במדיטק) ושיחקתי ב'מושלמת' (גם כן במדיטק) שעוסקת באנורקסיה ולא קיבלה מספיק פוקוס לדעתי".

זכית בפרס השחקנית המבטיחה על התפקיד ב"הרולד ומוד" לפני כמה שנים ורק עכשיו קיבלת תפקיד ראשי ב"פרפרים הם חופשיים". לקח זמן.

"ואני מאוד מתרגשת, לא ישנה בלילות. ההצגה עולה ב-3 במארס, ואני חוגגת יום הולדת 30 בדיוק בשבוע הטכני של החזרות לפני. לא נכנסתי ישר לתפקיד ראשי, וטוב שכך. עברתי תהליך שגרם לי להבשיל בדיוק לרגע הזה. המטרה שלי אחרי 'פרפרים' זה לחזור ללמוד לנגן על פסנתר - גם בהצגה אני מנגנת - ולקחת קורסים באוניברסיטה".

מה עם לימודי משפטים? תעצרי את הקריירה?

"אין לי נכונות לעצור את הכול. אני עדיין שחקנית צעירה ואנסה לגרות את עצמי, כי מעניינים אותי עוד הרבה דברים".

ומה עם זוגיות?

"נפרדתי בדיוק מבן זוג ואני לא לחוצה כרגע לבנות בית, אלא עסוקה בקריירה. נחכה שנתיים כדי להתחיל להילחץ".

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

משפחות החיילים החטופים: "לבקשת המדינה וגורמי הביטחון שתקנו, הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"