יו"ר ועדת הביקורת במכון התקנים יחתום על הסדר ניגוד עניינים

בעקבות חשיפת "גלובס": המידע על ההסדר החדש של אמיר שני, שחשף החזקות בשלוש חברות שעליהן לא דיווח גורם במכון, יועבר לבחינת הממונה על ההגבלים העסקיים

בעקבות חשיפת "גלובס" על כך שאמיר שני, המתפקד כיו"ר ועדת הביקורת של דירקטוריון מכון התקנים, יו"ר ועדת הכספים של המכון ונציג איגוד לשכות המסחר בדירקטוריון המכון, נמנע מלחתום על נוסח הסדר מניעת ניגוד עניינים שנדרש על ידי היועצים המשפטיים במשרדי המשפטים והכלכלה, אולץ בשבוע שעבר לחתום על נוסח הסדר שהכתיבו היועצים המשפטיים. בתחום עמילות המכס מבצע מכון התקנים בנמלים עשרות אלפי בדיקות בשנה המכניסות לו כ-200 מיליון שקל, כמחצית מתקציב המכון.

לידי "גלובס" הגיעו שני מסמכי הסדר ניגוד עניינים שעליהם חתום שני, וביניהם מתגלה הבדל משמעותי:

הסדר אחד מתאריך 23.10.17, שאותו ניסח שני עצמו ואותו ביקש לאשר, אבל נוסח ההסדר שהציע נפסל על ידי היועצים המשפטיים. בהסדר שאותו חיבר שני הוא דיווח על כך שהוא מנכ"ל שותף בחברת עמילות מכס מהגדולות בענף, עמית עמילות מכס ותחבורה, וכי האחזקה בחברה זו היא באמצעות חברה משפחתית ששמה שנבאר ובה שותפה גם אחותו של שני.

בהסדר זה הצהיר שני: "למעט החברות לעיל, אין לי או למי ממקורבי כל אחזקות כבעל עניין בתאגיד בחברות או גופים אחרים".

ההסדר השני הוא זה שהוכתב לשני ונחתם על ידו ב-15.2.18. גם בהסדר זה הצהיר שני על היותו מנכ"ל שותף בחברת העמילות עמית, ועל האחזקה המשפחתית בחברת שנבאר. אולם, בניגוד למה שהוצהר בהסדר הראשון שהציע שני, בהסדר עליו חתם בשבוע שעבר הוא גילה כי חברת שנבאר מחזיקה מניות בעוד שלוש חברות העוסקות בשילוח מטענים ומתן שירותים לעמילי מכס, שלדברי שני פעילותן איננה רלוונטית לפעילות מכון התקנים:

או. סי. איי מטענים - עוסקת בטיפול במטענים ימיים ואוויריים, ובה 13 בעלי מניות שרובם מתחום עמילות המכס; אייר קונסולידטורס ישראל - עוסקת בטיפול במטענים ימיים ואוויריים, ובה 9 בעלי מניות שרובם מתחום עמילות המכס (כולל אל על); עמיטל דאטה - נותנת שירותי מיחשוב לסוכני מכס ומשלחים בינלאומיים, ובה 15 בעלי מניות שרובם מתחום עמילות המכס.

בתשובה לשאלה מדוע שני לא גילה בהסדר שהוא הציע את אחזקותיו בשלוש החברות הנוספות, והאם אין בכך מתן תצהיר שאינו אמת, מסר פרקליטו של שני, עו"ד שמואל גרוסמן: "אמיר שני חתם על הסדר ניגוד עניינים לפני מספר חודשים. לאחרונה תוקנו כמה סעיפים בנוסח ההסדר. הסדר ניגוד העניינים משקף איזון בין הצורך להימנע מחשש סביר לניגוד עניינים לבין פעילותו של אמיר שני כנציג היבואנים במכון התקנים מטעם איגוד לשכות המסחר וכבעלים ומנכ"ל משותף של חברת עמית.

"חברת שנבאר היא חברת אחזקות המחזיקה מניות (בשיעור של כ-10%) בכמה חברות, שלחלוטין אין להן כל קשר לפעילות מכון התקנים. שתיים מהחברות עוסקות באיחוד מטענים אך ורק ביצוא ימי ואווירי, תחום פעילות שאין לו כל נגיעה לפעילות מכון התקנים. החברה השלישית, עמיטל דאטה, עוסקת במתן שירותי מיחשוב לסוכני מכס וגם לה אין כל קשר וכל זיקה לפעילות מכון התקנים. השירותים המקוונים של סוכני המכס למכון התקנים נעשים באמצעות מערכת 'מסלול', שהיא מערכת ממשלתית המשרתת את כל משרדי הממשלה, כולל מכון התקנים, ואין לה כל קשר לעמיטל".

מכון התקנים מסר בתגובה: "הסדר מניעת ניגוד העניינים נחתם עם מר שני בהתאם להנחיות של היועצים המשפטיים". גורם במכון התקנים הבקי בתהליכי מכס הודיע, כי לאור הרכב בעלי המניות בשלוש החברות האלה, שרובן ככולן קשורות לעמילות מכס, בכוונתו להעביר את המידע לבחינת הממונה על הגבלים עסקיים.

גזיר
 גזיר