ונצואלה השיקה מטבע דיגיטלי - עם גיוס של 735 מיליון דולר

המכירה המוקדמת של "פטרו", המטבע המוצפן של ונצואלה, גרפה 735 מיליון דולר, לדברי נשיא המדינה ניקולס מאדורו

ניקולאס מאדורו / צילום: רויטרס
ניקולאס מאדורו / צילום: רויטרס

נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו אמר אתמול שארצו גייסה 735 מיליון דולר ביום הראשון של המכירה המוקדמת של "פטרו", המטבע המוצפן שלה, שאמור לחלץ את המדינה מקריסתה הכלכלית.

מאדורו מקווה שהפטרו יאפשר לוונצואלה לעקוף את העיצומים האמריקאיים כאשר המטבע הרשמי של המדינה, בוליבאר, צנח לשיאי שפל, והמשק שרוי בהיפר-אינפלציה כאשר הכלכלה הסוציאליסטית קרסה למעשה.

מומחי בלוקצ'יין מזהירים שהפטרו לא צפוי למשוך השקעה משמעותית. מנהיגי אופוזיציה במדינה טוענים שהנפקת המטבע החדש מהווה הנפקת חוב לא חוקית שעוקפת את אישור בית המחוקקים, שנוטרל למעשה על ידי המשטר. משרד האוצר האמריקאי טוען שקניית הפטרו מהוה הפרה של העיצומים שהוטלו על ונצואלה בשנה שעברה.

מאדורו לא מסר פרטים על המשקיעים הראשונים בפטרו, ולא הציג הוכחות לנתונים שהוא פרסם. הוא הוסיף כי התיירות, מכירות בנזין וכמה עסקאות נפט יוכלו להיעשות בפטרו.

"היום נולד מטבע מוצפן שיכול להתמודד עם סופרמן", הכריז הנשיא, כשהוא מתייחס למעשה לארה"ב. הוא צולם על רקע אסדות קידוח וכרייה בשידור טלוויזיה לאומה.

אתר האינטרנט הרשמי של פטרו פרסם אתמול (ג') מדריך ליצירת ארנק וירטואלי שמחזיק את הכסף החדש. רשמית, המטבע יושק לציבור בחודש הבא.

המפקח על המטבע החדש, קרלוס ורגאס, אמר בשבוע שעבר שהמשל מצפה למשוך השקעות ממדינות כמו טורקיה, קטאר, ארה"ב ואירופה.

שווי כל הנפקת הפטרו, שתהיה בהיקף 100 מיליון מטבעות, יהיה קצת מעל 6 מיליארד דולר, לפי הפרטים שמאדורו מסר בחודשים האחרונים. אתמול לא פורסם מידע חדש על מחיר המטבע. כל מטבע יהיה בגיבוי חבית נפט ונצואלי.

יועצים שעובדים עם הממשלה המליצו בעבר ש-38.4% מהמטבעות החדשים יימכרו במכרז פרטי בהנחה של 60%.

מאדורו טוען שממשלתו היא קורבן של מלחמה כלכלית שמובילים פוליטיקאים מהאופוזיציה בעזרת ממשל הנשיא דונלד טראמפ. העיצומים שהטילה בשנה שעברה וושינגטון אוסרים על בנקים ועל משקיעים אמריקאיים לקנות אג"ח ונצואליות שהונפקו לאחרונה, ובכך הם מונעים למעשה מהמדינה הזו לגייס הון בחו"ל כדי לקבל מט"ח חדש או לגלגל חובות קיימים.

פטרו לא יהיה כלול במערכת אתריום, המטבע הדיגיטלי הפופולרי, כפי שטענה ממשלת מאדורו בעבר.