דירוג עולמי קובע: חוק מילצ'ן גרם לישראל להפוך למקלט מס

דירוג חדש של מדינות שתורמות לסודיות פיננסית של בעלי הכנסות גבוהות ממקם את ישראל במקום ה-34, בעיקר בזכות אותו תיקון מ-2008 שפוטר עולים חדשים ותושבים חוזרים מלדווח על הכנסותיהם בחו"ל ולהגיש הצהרות הון ■ לדברי מחברי הדירוג, התיקון עודד בעלי הון להחביא נכסים בישראל

ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס
ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס

חוק מילצ'ן גרם לכך שישראל הפכה ל"מקלט מס מוגבל" - כך עולה מדירוג חדש של מדינות שתורמות לסודיות פיננסית של בעלי הכנסות גבוהות וממקם את ישראל במקום ה-34 מתוך 116 מדינות שנבדקו. הדירוג פורסם בראשית החודש ע"י הרשת לצדק במיסוי (Tax Justice Network), המאגדת עורכי דין, רואי חשבון ויועצי מס ממדינות שונות ופועלת מאז 2003 לקידום מיסוי צודק יותר ולהסרת ההגנה על התחמקות ממסים מצד בעלי הון.

בדברי ההסבר למיקום הלא מחמיא של ישראל, בשליש העליון של הסודיות הפיננסית, מציינים מחברי הדירוג את התיקון מ-2008 לפקודת מס הכנסה, שמעניק פטור מדיווח על הכנסות בחו"ל לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. הרשת מציינת כי ישראל עשתה צעדים חשובים מאז 2003 כדי לשפר את השקיפות של מערכת המס שלה, אך אותו תיקון מ-2008 היה נסיגה ברורה מהתוואי הקודם.

לדברי מחברי הדירוג, בעקבות התיקון ישראל הפכה להיות "מקלט מס מוגבל" עבור בעלי הון יהודים בעולם, שכן היא לא רק פוטרת מדיווח על הכנסות אלא גם מהגשת הצהרות הון. דברי ההסבר על ישראל גם מזכירים את העובדה שב-2009 אושר תיקון נוסף לפקודת מס הכנסה שהעניק למנהל רשות המסים סמכות להאריך את הפטור ל-20 שנה - תיקון שמוכר כיום בישראל כ"חוק מילצ'ן".

הדירוג עצמו מבוסס על 20 מדדים בשתי קטגוריות שונות. קטגוריה אחת מתבססת על מדדים של סודיות וחוסר שקיפות בדיווחים של פרטים בעלי הון, והשנייה על המשקל היחסי של המדינה בכלכלה הגלובלית והנזק שהיא יכולה לגרום למאמצים לבסס דיווח אמיתי על הון והכנסות. אם מתייחסים רק למרכיב הסודיות, ישראל נמצאת במקום גבוה מאוד מבין המדינות המתועשות עם ציון של 63. ציון זה מעמיד את ישראל במקום הרביעי מבין מדינות ה-OECD, כאשר רק שווייץ, הולנד וטורקיה הן בעלות שקיפות נמוכה יותר.

אנשי הרשת לצדק במיסוי מזכירים את הביקורת הרבה לצעדים שנקטה ישראל מאז 2008, אשר גרסה כי התיקונים שבוצעו עודדו אנשים עשירים בעלי הון רב להעביר נכסים כספיים ממקלטי מס שהיו תחת מתקפה לישראל, שנחשבת ל"מדינה מכובדת", והדבר תרם להחבאת נכסים אלה. ישראל אמנם הבטיחה מאז שנת 2013 שהפטור מדיווח על מקורות הכנסה בחו"ל יבוטל, אך עד היום הדבר לא בוצע.

כדוגמה לביקורת הרבה על ישראל, מזכירה הרשת את הדוחות של מחלקת המדינה של ארה"ב. באחד הדוחות הללו, שעוסק בהתמודדות עם סחר סמים בינלאומי, נאמר שאנשים מעולם הפשע מקבלים בקלות דרכון ישראלי, כך שרבים מהם החשודים בהלבנת הון נוהגים להחזיק שלושה דרכונים - אחד ממדינת האם שלהם, שני ממדינה אחרת שמשמש אותם בניהול עסקיהם, והשלישי דרכון ישראלי.