חלבו את הפרה: ההתעללות המתמשכת שעברה בזק מידי בעליה

לא מעט דוגמאות ממחישות כיצד יורוקום, החברה השולטת בבזק, ניצלה אותה במשך שנים, עשקה אותה ופגעה בה ■ בזק היא חברה נהדרת - שנוהלה ונותבה לדרכים אפלות ■ פרשנות

שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף

הנזק שספגה בזק כתוצאה מהתנהלות בעלי השליטה בחברה, הוא חסר תקדים. בסופו של יום כולם שוכחים שבזק היא יישות עצמאית שעברה התעללות מתמשכת על ידי בעליה. במשך שנים החברה השקיעה וטיפחה תדמית נקייה של חברה מקצועית שמשקיעה בתשתיות ובטכנולוגיות, ושהאינטרס של בעלי השליטה בא רק לאחר האינטרס שלה. מאז הופרטה בזק, ובמיוחד בתקופתו של אלוביץ, המשוואה התהפכה. יורוקום הפכה את בזק לתרנגולת שמטילה ביצי זהב בעבורה, ובכל פעם שהיה חשש שהתרנגולת הזאת מאוימת או נחלשת - מיד נמצאה הדרך כדי לייצב את מצבה.

היום אנחנו יודעים רשמית כיצד עבדה השיטה, אבל בשנים האחרונות איש לא תיאר או הבין את עומק הניצול. בסופו של יום בזק נפגעה קשה מאוד מהפרשה, ולא בצדק. היא עורבבה לתוך מציאות בלתי אפשרית של בעלי שליטה שניצלו והשחירו אותה, וכל יום שעובר ונודעים פרטים נוספים על מעורבות ראשי השלטון בפרשיות השונות, הלסת נשמטת. להלן מספר דוגמאות שממחישות כיצד נוצלה החברה.

1. עסקאות בעלי העניין: רבים סבורים שעסקאות בעלי העניין עם yes וחלל היו הביטוי המובהק לאופן שבו ניצלה יורוקום את בזק. זה נכון בגלל הרעש וההיקף סביב הפרשה, אבל באופן חלקי. יורוקום ניצלה את בזק גם בדברים שקשה אפילו לדמיין. כך למשל, כאשר אתר וואלה חגג אירועים כאלה ואחרים, חברת ההפקה שארגנה את האירוע הייתה אחת החברות הקשורות לבנו של שאול אלוביץ.

2. לאחרונה נמכרה חברת די אם הנדסה מקבוצת יורוקום לאפקון, לפי שווי של 54 מיליון שקל. היום אפשר לגלות שהחברה אמורה הייתה להימכר לבזק בינלאומי לפני כשנה וחצי-שנתיים, במחיר של למעלה מ-170 מיליון שקל. בסוף הבינו בבזק בינלאומי שהם לא באמת צריכים את די אם הנדסה ובטח שלא לשלם עליה סכום כה גבוה, והעסקה ירדה מהפרק, אף שהיא הייתה בשלב מתקדם מאוד.

3. יורוקום מכרה לבזק טלוויזיות. בכירים בחברה אמרו אז שמדובר בעסקאות קטנות לטובת מבצעים נקודתיים, אבל בסופו של דבר התברר שזו לא הייתה העסקה היחידה שבמסגרה יורוקום מכרה ציוד לבזק.

4. יורוקום מכרה מכסים לבזק. כן, את המכסים מברזל לבורות התקשורת של בזק, סיפקה יורוקום. מה ליורוקום ולמכסי ברזל לבורות תקשורת? עובדה.

5. יורוקום מכרה לבזק את הנתבים מתוצרת ויטק שאותם ייבאה. במשך שנים ארוכות היו לבזק מערכות יחסים עם חברות כמו די לינק ועם נטגיר, אך יורוקום הכניסה את ויטק ואילצה את בזק למכור את הנתבים מתוצרתה, והם הפכו לנתבים הנפוצים היום. גם בזק בינלאומי מוכרת נתבים של ויטק. נדמה שאין צורך להרחיב גם על עסקאות הממירים של yes לאורך השנים.

6. יורוקום אף הרחיקה לכת במכירות לבזק, ומכרה לא רק נתבים, אלא היא ניסתה למכור לה את ציוד התקשורת בליבת הרשת. בשנתיים האחרונות ניסתה יורוקום למכור לבזק מרכזיות שייבאה מטייוואן. ביורוקום ידעו שבזק עומדת לקראת שדרוג גדול ברשת, פרויקט שעומד לעלות לחברה מאות מיליוני שקלים ואשר כולל החלפה של מתגי התקשורת המותקנים בבניינים, ולא בחלו בניסיון לטמון את ידם בצלחת ולגייס חברה שיורוקום תייצג ושתמכור לבזק את המתגים. בסופו של דבר החברה הטייוואנית לא עמדה בדרישות הטכניות של בזק בבדיקות מעבדה, והנושא ירד מהפרק.

7. עמיקם שורר, שמשמש כיום רשמית כסמנכ"ל פיתוח עסקי, הוא הקונסיליירי של משפחת אלוביץ. על פניו, נראה שגם הוא לקח חלק בקומבינות.

בשלב מסוים, כשמצבה של יורוקום הלך והורע, החליטו להעביר אותו לעבוד בבזק ולכן המציאו לו תפקיד של סמנכ"ל הפיתוח העסקי של הקבוצה.

על פי מקורות בבזק, הוא מרוויח את אחת המשכורות הגבוהות מקרב הסמנכ"לים ויש שמעריכים שמדובר בשש ספרות. הכל על חשבון בזק. מאז שפרצו החקירות של הרשות לניירות ערך שורר לא בדיוק תורם לקבוצה - נאמר בלשון המעטה - אבל הוא עדיין יושב על הפיירול של בזק, והוא כנראה יישב עד שלא ייאמר לו אחרת.

בגלל שהוא כל כך עסוק, בינתיים הצמידו אליו את לינור יוכלמן, שהועברה מתפקידה כיועצת המשפטית של הקבוצה ומזכירת החברה שהיא חלק מהכוורת של אלוביץ. על יוכלמן נאמר כבר כמעט הכל בשל חלקה בפרשיות הנחקרות.

8. דמי ייעוץ. יורוקום גבתה דמי ייעוץ מבזק שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים לאורך השנים שהיא בעלת השליטה בבזק. ביורוקום נהגו להמעיט בערך התמורה שהם מקבלים. הם כנראה חשבו שערכם לא יסולא בפז. על מה בדיוק יורוקום קיבלה את הייעוץ? היום אנחנו יודעים עבור מה.

9. טלפונים שייבאה יורוקום נמכרו בפלאפון. היות שלא נמצאה אף חברה שהסכימה למכור טלפונים של חברות דוגמת ZTE, פלאפון אולצה למכור אותם. אמנם בקטנה ולא בצורה משמעותית, אך גם היא תרמה את חלקה למאמץ המלחמתי.

אלו רק מקבץ של דוגמאות שממחישות כיצד יורוקום נהגה במשך שנים לסחוט את בזק בכל דרך אפשרית.

לכן חובה וצריך להדגיש בכל הזדמנות: בזק היא לא אלוביץ. בזק היא חברה נהדרת שעושה עבודה מצוינת, אבל נוהלה ונותבה לדרכים אפלות. אחרי שראינו כיצד החברה הזו נעשקה על ידי בעלי השליטה שלה, שחילצו ממנה כל אגורה שחוקה שיכלו, ייתכן שזה הרגע לחשוב מחדש על כל הנושא של בעלי שליטה בחברות ציבוריות.

אולי זו ההזדמנות להבהיר לכל מי שרוכש את בזק, שמי שרוכש את החברה רוכש זכות לקבל דיבידנד. נקודה. דירקטוריון מקצועי שפועל אך ורק לטובת החברה ללא קשר לבעלי השליטה הוא פתרון שראוי לחשוב עליו.