גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"ל שבחר להיות פוליטיקאי: כך סייע שלמה פילבר לבזק

מההקלות בטלפוניה ועד העלמת העין מחובות בזק - מה הרוויח מונופול התקשורת ממינוי פילבר?

שלמה פילבר  / צילום: שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

1. הטלפוניה של בזק והרפורמה שטורפדה

באחת השיחות הראשונות שלי עם שלמה פילבר, כאשר נכנס לתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, היה ניכר שהוא הכין שיעורי בית. בזמן שחיכה לכניסת המינוי לתוקף, הוא ישב וקרא. ובכן, איש אינו מסוגל להיכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ולהבין את הסוגיות שניצבות בפניו בתוך שבועות. מה גם שפילבר נכנס לתפקיד באמצע הרפורמה בשוק הסיטונאי, שעוררה הרבה אמוציות בין בזק למתחרות ומשרד התקשורת.

אבל פילבר היה בטוח בעצמו, אפילו בטוח מדי. תפוח האדמה הלוהט שהונח לפתחו מיד עם היכנסו לתפקיד היה שוק הטלפוניה - הקצאת תשתיות הטלפוניה של בזק למתחרותיה. החברה הגישה בג"ץ כדי לחסום זאת וטענותיה נדחו, ופילבר רק היה צריך להורות לה ליישם את הוראות המשרד, כפי שעשה קודמו, אבי ברגר.

בזק, לאחר הרחקתו של ברגר, הייתה באופוריה. היא לא הסכימה עם מדיניות המשרד ולא שיתפה פעולה. פילבר, במקום "לעשות שריר", ויתר. היום אנחנו אולי יודעים מדוע. הטלפוניה של בזק מניבה לה 1.5 מיליארד שקל בשנה, כמעט ללא עלויות. זהו בור שומן שבזק לא מוכנה לוותר עליו. היא הסכימה להקצות למתחרות את קווי האינטרנט שלה, ובכך זה נגמר.

2. המוקשים של פילבר במשרד

שלב נוסף ברפורמה הייתה פתיחת תעלות התקשורת של בזק לטובת המתחרות כדי שיוכלו לפרוס סיבים אופטיים. בזק לא אפשרה זאת. היא טענה שהם רוצים להניח סיבים לאתרים סלולריים ולא לשם כך נועדה הרפורמה. פילבר ביקש חוות-דעת מהמשנה שלו שמילה מימון, כדי שיגיד מה לעשות. מימון היה מספיק ישר וכתב חוות-דעת עצמאית, כלומר הפוכה מזו שפילבר ציפה לה. אבל גם העובדה שהדרג המקצועי במשרד אמר שבזק לא יכולה להתנות את פתיחת התעלות בשימושים של המתחרות לא עזרה. פילבר עשה דבר חמור - הוא ביקש מבזק נימוקים וטיעונים כדי שיוכל לטעון נגד הדרג המקצועי אצלו במשרד. למעשה הוא נעזר בבזק כדי לקבור רפורמה שבזק אמורה הייתה ליישם. האירוע הזה ואחרים מראים עד כמה פילבר אינו בוחל בשום דרך ושיטה כדי לסייע לבזק.

הטענות של פרטנר וסלקום לאורך הדרך על התעמרות בזק בהן זכו לכתף קרה. עם זאת, פילבר הבין שעליו לפרק כמה מוקשים, לדוגמה הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה במשרד שהפריע לו. פילבר ניסה להחליש אותו בכל הזדמנות והיחסים ביניהם הידרדרו. בשלב מסוים פילבר הרחיק את הרן והחל לעבוד עם העוזרת הבכירה שלו, עדי קהאן-גונן, שגם נחקרה בפרשה.

צריך להבין גם את הפוזיציה של פילבר. כמנכ"ל המשרד הוא לא יכול היה לקדם מדיניות בגלל שהדרג המקצועי לא הלך איתו.

מוקש נוסף שעמד לפתחו של פילבר היה הכנסתה של הוט לרפורמת השוק הסיטונאי. הוט הערימה קשיים וסירבה גם היא להקצות תשתיות. לזכות פילבר נאמר שהוא פעל ככל יכולתו להכניס את הוט לרפורמה, אבל זה היה מאוחר מדי וחלש מדי. בסופו של דבר הוא נהג בה בכפפות של משי ועד היום הוט לא הקצתה את התשתיות שלה. האשמה כנראה רובצת על המשרד כולו, לא רק על פילבר.

3. פועל בניגוד לעמדתו

אחת הסוגיות המעניינות בתפקוד של פילבר נגעו לשוק הסלולרי. פילבר סבר שהמחירים בשוק הזה נמוכים מדי, והוא הותקף על האמירה הזאת. גם אם זו הייתה עמדתו המקצועית זה לא תפקידו להשמיע עמדה כזו. אדרבה, אתה חושב שיש כשל שוק שאינו מאפשר לחברות להרוויח? אפשר לפעול כדי להקל עליהן ולאשר מיזוגים. במקום זאת, ראינו גם כאן את פילבר הפוליטיקאי במלוא הדרו. הוא תמך במיזוגים בשוק הסלולר וחשב שיש יותר מדי שחקנים בשוק, אבל כשזה הגיע למיזוג של גולן טלקום וסלקום, הוא בסופו של דבר הוציא תחת ידיו מסמך שמסביר בדיוק ההיפך - מדוע אסור לאשר את המיזוג.

ספק אם זו הייתה החלטה מקצועית נטו. מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים, רק נכנסה לתפקידה ולא היה ספק שלא תאשר מיזוג ראשון דווקא בשוק הסלולר הידוע לשמצה. יש הערכות רבות שהמיזוג נדחה בגלל דיל בין נתניהו לשר האוצר משה כחלון, אבל בשורה התחתונה פילבר פעל בניגוד לאמונתו ודעתו המקצועית.

4. פעילות נמרצת לביטול ההפרדה המבנית

הביטוי המלא להעדפותיו את בזק היה בטיפול בהפרדה המבנית. בזק, כידוע, לחצה בכל הכוח ופילבר פעל גם הוא מצדו במלוא הכוח כדי לבטל את ההפרדה המבנית. הוא כינס ועדות מקצועיות בשיתוף עם בזק, התעמת עם משרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה כדי שיאפשרו לו לבטלה, אך בסוף לא הצליח לספק את הסחורה. רק כאשר הבין שבמלחמות הוא לא ישיג דבר, הוא הסכים להקים צוות משותף עם משרד האוצר כדי לפעול יחד לביטול ההפרדה.

המכתב המפורסם שהוציא בדצמבר 2016 הראה עד לאן מוכן פילבר ללכת כדי לעזור לבזק.

בזק טוענת שלא היא קיבלה את ההקלות אלא בעלי השליטה שפעלו והשתמשו בה כדי שהם יוכלו לגרוף כספים נוספים מעסקאות בעלי עניין, אם פילבר היה מאשר את ביטול ההפרדה המבנית. בזק גם טוענת שהיא בעצם לא קיבלה מפילבר דבר.

ובכן, בזק אכן לא קיבלה את ההפרדה שרצתה, אך היא גם נהנתה מכך שהמשרד לא פעל לאכוף עליה את מה שהתחייבה לו. זו הקלה מאד משמעותית.

פילבר בוויתור שלו בנושא הטלפוניה העניק לבזק מאות מיליוני שקלים - מתנה שיכולה הייתה להגיע לציבור אם היה מאפשר את התחרות בשוק הזה. גם הקדמת השימוש בתעלות התקשורת של בזק לטובת המתחרים הייתה חוסכת להם הרבה מאוד כסף. אם נכניס למשוואה את העיכובים שהחלישו את חברות הסלולר, אפשר לסכם ולומר שבזק (ובעיקר בעלי המניות שלה) קיבלו מפילבר הרבה מאוד.

5. כוכב משנה בפרשת ערוץ 10

מאז התפוצצה "פרשת בזק" ניהל פילבר מאבק עיקש על חפותו ועל החזרתו לתפקיד, תחילה בבית המשפט ובהמשך מול נציבות שירות המדינה. ואולם, ככל שפרשת בזק הסתעפה, נראה היה כי קו ההגנה שלו מתחיל לקרוס. עם זאת, לא רק חקירת בזק מרחפת מעל ראשו של פילבר. כפי שנחשף בשבוע שעבר, שמו של פילבר נקשר גם לחקירות הפליליות האופפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במסגרת סיום חקירת פרשת 1000 חשפה המשטרה פרטים על הקשר המשולש בינו לבין נתניהו ואיש העסקים ארנון מילצ'ן. על פי החשד, אי אז במהלך שנת 2015 התקיימה פגישה לילית בין נתניהו למילצ'ן בביתו של מילצ'ן בתל-אביב. באמצע הפגישה הוזעק פילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת תחת שר התקשורת נתניהו, והתבקש לתת ייעוץ ומידע הקשור לפיצול ערוץ 2. המטרה, כפי שעולה מהמלצות המשטרה, הייתה שילובו של מילצ'ן, אז בעל מניות בערוץ 10, בגוף מאוחד שיורכב מקשת ומרשת. גוף כזה היה צפוי להניב רווח כלכלי משמעותי - וגם השפעה פוטנציאלית על דעת הקהל ועל מפת התקשורת בישראל.

אבל בעוד נתניהו הוא זה שעומד במוקד בתיק 1000, ופילבר משמש כוכב משנה - ב"פרשת בזק" פילבר מככב כאחד החשודים הראשיים. שם כבר המליצה רשות ניירות ערך על העמדתו לדין. בפרשת בזק חשוד פילבר בקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת סביב עסקאות בזק-yes ואחרות וכן בהיותו חלק ממערכת היחסים השוחדית שבמסגרתה הוסכם על סיקור אוהד לשרה נתניהו באתר וואלה, ואולי אף למשפחת נתניהו - שוב בתמורה לכאורה לקידום אינטרסים של בזק.

שלמה פילבר

גיל: 54

מצב משפחתי: נשוי בשנית

מגורים: פתח-תקווה

השכלה: תואר ראשון במשפטים, תואר שני במינהל עסקים

תפקידים: בשנתיים האחרונות כיהן כמנכ"ל משרד התקשורת. בעבר כיהן כמנכ"ל מועצת יש"ע. בשנים האחרונות שימש מזכיר דירקטוריון רכבת ישראל, דירקטור בתעשייה הצבאית ועסק בתחום ההשקעות הפרטיות. בבחירות האחרונות היה יו"ר מטה הבחירות של הליכוד

תיקים בחקירה: קידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת וקידום האינטרסים של ארנון מילצ'ן במיזוג ערוץ 10 עם קשת ורשת

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים