תיק 4000: מעצר חפץ, שאול, איריס ואור אלוביץ' הוארך עד יום ב'

(עדכון) - מעצרו של ניר חפץ הוארך עד יום ראשון בתיק 1270 על החשדות בגין ניסיון לשוחד של השופטת גרסטל; ועד יום שני בתיק 4000 ■ מעצרו של שלמה פילבר, שחתם שלשום על הסכם עד מדינה, הוארך ב-15 ימים נוספים

שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף

במסגרת הפעולות המתבצעות במסגרת תיק 4000 ובמסגרת תיק 1270, התקיים היום (ה') דיון בבית משפט השלום בתל-אביב בבקשה להאריך את מעצרם של ניר חפץ, שאול אלוביץ', אשתו איריס ובנם אור. מעצרו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, שחתם שלשום בלילה על הסכם עד מדינה, הוארך אתמול (ד') למשך 15 ימים נוספים. 

בפתח הדיון בעניין בקשת הארכת המעצר של שאול אלוביץ' על-ידי המשטרה, תיאר בא-כוחו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, כיצד טרם הדיון בעניינו של אלוביץ', בעת שנכח באולם בית המשפט, התפרץ הפעיל החברתי ברק כהן, מייסד יוזמת "באים לבנקאים", לאולם והטיח שאלות באלוביץ', שבחר שלא לענות. כהן הוצא החוצה על-ידי המאבטחים.

"זו אחריות מערכת המשפט לוודא שדברים כאלה לא יקרו", טען עו"ד חן. "דקות ארוכות הוא עמד פה וצרח. הנהלת בתי המשפט צריכה לתת דעתה, ואני מבקש שהדבר יירשם בפרוטוקול".

עו"ד חן שאל את השופטת רונית פוזננסקי-כץ מדוע הם מאפשרים נוהל בו העצור ממתין באולם דקות ארוכות לפני כניסת השופטת. בתגובה ענתה השופטת: "מה לעשות? חופש הציבור והתקשורת".

בעת שלשופטת הוגשו דוחות סודיים, המשיך עו"ד חן ואמר כי "מר אלוביץ' מצוי 5 ימים במעצר וממשיך לכפור בכל החשדות נגדו. גרסתו המפורטת, תמלילי ההקלטות וההקלטה עצמה לא הוגשו בפני בית המשפט, ומה שהשופטת ראתה זה רק תמצית שכתבה המשטרה. אנו ערים להארכת המעצר של עמיקם שורר וסטלה הנדלר ב-5 ימים. בנוסף, אלוביץ' מבקש להקל על אשתו ובנו העצורים. מהטעם הזה הוא יסכים ליישור קו עם החלטת בית המשפט ביחס למעורבים האחרים ויסכים להארכת מעצר של 5 ימים, על אף שכופר בקיומה של הארכת המעצר".

בתגובה ענתה השופטת פוזננסקי-כץ כי "הראיות נוגעות באופן כלשהו לכולם, וביחס לאלוביץ' החשד מתחזק".

עו"ד חן ענה לשופטת כי "לא כתוב בשום מקום שאם המשטרה מבקשת, היא מקבלת. זה שיש עד מדינה - וזה בטח בדוח הסודי שניצב מול גבירתי - זה לא אומר שייגרע משהו אם יהיו יותר מ-10 ימי מעצר. האיזון הנכון הוא לראות כיצד ניתן לקצר הסבל. הצעתי להפחית המבוקש ל-5 ימים על-מנת לאפשר למשטרה לבצע את החיפוש אחר האמת. לקוחותינו כמו ברווזים במטווח, ומספרים להם שחייהם נגמרו, ופתאום כשהארגזים יבואו, יראו שהראיות לא מחזיקות, ושההר מוליד עכבר". "או שכן או שלא", ענתה על כך השופטת פוזננסקי-כץ.

"בשים לב לכך שמדובר באדם בן 70, צריך לשים לב שלא חייבים את מספר הקסם 8. אפשר גם 5 ימים, ולכך הסכמתי", אמר בא-כוחו של אלוביץ'. עוד טען עו"ד חן כי החשש לשיבוש הליכי משפט שנוגע לאשתו ולבנו של אלוביץ' מופחת כאשר הם במעצר.

עו"ד ערן שחם-שביט, נציג רשות ניירות ערך, גרס כי אלוביץ' נחקר ארוכות דווקא כדי לחסוך בימי מעצר. "חברי הזכיר ארגזים בעוד שנה וחצי - לוחות הזמנים בתיק הזה ובתיק הקודם הם אחרים. זה לא ייקח שנה וחצי".

השופטת שלחה את הצדדים להתייעצות ולהגיע להסכמה על ההצעה האמורה - הארכת המעצר עד ליום שני, אולם הצדדים שבו כלאחר שבאו אחרי שלא הגיעו להסכמות.

לאחר שהצדדים חזרו ללא הסכמה, אמרה השופטת: "מדובר בפרשה סבוכה המקימה חשד סביר ומבוסס לעבירות שחיתות חמורה. במעגל הביצוע חברו מעורבים רבים, כל אחד על-פי חלקו. יחד הם ביצעו עבירות, כך על-פי החשד, שעניינן מתן שוחד, מרמה ועבירות נוספות. כפי שציינתי בהחלטותיי מאתמול, העבירות כאן נעשו על-ידי נושאי תפקידים בכירים במערכות השלטון ובקבוצת בזק.

"רשות ניירות ערך והמשטרה מבקשות היום כי מעצר החשוד יוארך ב-8 ימים לצורך ביצוע 35 פעולות חקירה, והחשד הסביר מתחזק והולך. נציגי המשטרה לא נתנו הסכמתם להארכה מצומצמת, אך מצאתי לנכון להאריך מעצרו עד ליום 26.2 בשעה 16:00.

"יובהר כי אין בהחלטתי זו לקבל הבקשה להארכת מעצר באופן חלקי, כדי לומר דבר וחצי דבר באשר לחשד הסביר המתחזק. ובאשר לעילות המעצר - בוודאי שאין בכך כדי לומר שהיה ותוגש בקשה במועד הנדחה, לא אשקול אותה".

בנוגע למעצרה של איריס אלוביץ', אמרו עורכי דינה: "בחמש לפנות בוקר במעצרה העירו את מרשתי, והיא נחקרה כל היום, רק בשלוש בבוקר הביאו אותה לנווה תרצה. העירו אותה שוב בחמש בשביל שתיחקר רק בצהריים, ואני רואה שיש פה התשה פיזית - זה לא קשור בעבודתם של החוקרים: מציירים לה את העתיד, והוא שחור ואפילו לא אפור. אומרים לה דברים איומים מה יקרה לבעלה ולילדיה, וזה בפירוש הפעלת לחץ". 

השופטת שללה את הטענה כי מעצרה של איריס אלוביץ' הוא לצורך הפעלת לחץ. "פעולות החקירה הן פועל יוצא של פעילותה המאומצת של המשטרה. מדובר בחקירה מורכבת וכזו שאורכת זמן", אמרה. היא קבעה את הארכת המעצר של איריס אלוביץ' עד יום שני, 26.2.

אור אלוביץ' הובא גם הוא לאולם. בא-כוחו, עו"ד דרור מתתיהו, הזכיר כי הוא לא שומר על זכות השתיקה אלא מוסר גרסה.

עו"ד מתתיהו פונה לשופטת ואמר: "החומר שבפנייך בטח מראה שמרשי הוא בחלק הצפון-מערבי של התמונה. אם חלה התפתחות דרמטית ראייתית שמלמדת על כך ששני אנשים החליטו 'להתפשט' ולומר כל מה שיודעים (הכוונה לפילבר ולמנכ"ל וואלה אילן ישועה), ואחרי זה לא רואים שם את מרשי - זה מחזק את הדברים שנאמרו, ובית המשפט צריך להגיע למסקנה, כי אם בהתחלה היה מקום לנקוט אחידות, הרי שלא עוד", והוסיף: "החשדות לא הגיוניים. איך יכול להיות שהוא רוצה למכור את וואלה - אותו כלי שבאמצעותו הוא רוצה לכאורה לתת שוחד?". 

"לא ברור האם האב אכל בוס,ר אבל ברור ששיני הבן קהו. אם שם משפחתו היה שונה, ברור שמלכתחילה הוא לא היה נעצר בתיק, אבל שמו אפילו לא מופיע בהקלטות שנחשפו", ניסה עו"ד מתתיהו לשכנע את השופטת טרם ההחלטה.

מנגד, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של אור אלוביץ' ב-8 ימים. "החומרים שהוצגו בפניי מראים כי אין מדובר בחשד משולל ביסוס", ציינה השופטת וקיבלה חלקית את בקשת המשטרה, כך שגם מעצרו של אור אלוביץ' הוארך עד יום שני, 26.2.

אלוביץ בדיון הארכת המעצר / צילום: מלכה רדוזקוביץ
 אלוביץ בדיון הארכת המעצר / צילום: מלכה רדוזקוביץ

תיק 1270: מעצרו של חפץ הוארך עד ליום ראשון 

בדיון שהתקיים בפני השופט עלאא מסארווה, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של ניר חפץ, יועץ התקשורת של הזוג נתניהו, ב-6 ימים.

עו"ד ירון קוסטליץ, בא-כוחו של חפץ, הביע הסכמה שלצורכי החקירה יוארך מעצרו של מרשו עד יום ראשון בשעה 14:00. לטענת המשטרה, חפץ לא משתף פעולה עם החוקרים ושומר על זכות השתיקה, ולטענת נציגת המשטרה, הוא עומד בבסיס העבירה.

בא-כוחו של חפץ, עו"ד קוסטליץ, אמר לבית המשפט בדיון בתיק 1270: "חברתי ביושרתה אמרה עכשיו לבית המשפט כי במסגרת החקירה היא חפצה לעיין בחומרים שנתפסו על-ידי רשות ניירות ערך בחקירה השנייה", וציין כי המשטרה לא מתואמת עם רשות ניירות ערך, שהסכימה כי חפץ הסכים מיד שיבצעו חיפוש בטלפון שלו ובמחשבו, וכי החיפוש לא יהווה עילה להארכת מעצר.

עו"ד קוסטליץ הדגיש כי חפץ ענה על כל השאלות בעדות הפתוחה, ולכן, לדעתו, "לא שמר על זכות השתיקה" לפי ההלכה הפסוקה - בניגוד לטענת המשטרה.

בתגובה לטענות, ענה השופט כי בדיון הקודם הוארך מעצרו של החשוד עד ליום זה, והיום התבקש להארכת המעצר עוד בטרם הדיון בחשדות בתיק האחר. "לאחר שעיינתי בחומרים, דעתי היא שוודאי שקיים חשד סביר. מבלי להיכנס לפרטים לנוכח טיבו של ההליך הנוכחי, אומר כי קיימת ציפייה מהארכת מעצר אחת לשנייה שהחשד יתעבה ויתחזק, ולכל הפחות יש להראות שהחשד הסביר עדיין קיים".

לדברי השופט, "מדובר באירוע נקודתי מלפני למעלה משנתיים, והחקירה שלו איננה מורכבת (האירוע של גרסטל - מ.ר). עיינתי בפעולות החקירה הנדרשות וראיתי כי שלוש מתוכן חשופות לשיבוש. אכן מדובר על עבירות שמצביעות על אירוע חמור במיוחד, אך בחינת בית המשפט היא קונקרטית ומתייחסת לצורכי חקירה ולהצדקת המעצר בצל פעולות החקירה. מצאתי לנכון להאריך את מעצר החשוד לפרק הזמן המינימלי הנדרש לאותן 3 פעולות".

לבסוף, מעצרו של חפץ הוארך עד יום ראשון בתיק 1270 על החשדות בגין ניסיון לשוחד של השופטת גרסטל; ועד יום שני בתיק 4000. 

ניר חפץ בדיון הארכת המעצר / אבשלום ששוני
 ניר חפץ בדיון הארכת המעצר / אבשלום ששוני

בתגובה לקביעת השופט, נעמד חפץ ואמר כי"מפקד היאל"כ, אלי אסייג, נתן הוראה לצוות שחוקר אותי שיקחו התיק עם הציוד האישי שלי מעורך דיני ויעשו כל שלאל ידם להעבירו לשב"ס", וביקש להורות על השבת תיקו האישי על-מנת שיוכל להחליף בגדיו ולקבל את תרופותיו. השופט נעתר, על-מנת להביע התחשבות בזכויותיו הבסיסיות של החשוד.

דב גילהר העיד היום ברשות לניירות ערך

בתוך כך, פעולות החקירה בתיק 4000 עדיין נמשכות, והיום המשיכו להגיע עדים נוספים לחקירה ברשות ניירות ערך, כאשר בין העדים הופיע גם העיתונאי ומגיש הטלוויזיה, דב גילהר, שעבד בעבר באתר וואלה.

דב גילהר ברשות לניירות ערך / צילום: אבשלום שושני
 דב גילהר ברשות לניירות ערך / צילום: אבשלום שושני

רוני אלשייך / איור: גיל ג'יבלי
 רוני אלשייך / איור: גיל ג'יבלי