עלינו רמה

הסיאוב במשק הישראלי: שחיתות בסדר גודל שעוד לא ראינו

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן
שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

אתם מתלוננים על כך שאנחנו נשרכים מאחור בציוני התלמידים במתימטיקה ובמלחמה בעוני? אולי תוכלו להתנחם בדרך המרשימה שעברה השחיתות הישראלית. עד לא מזמן התעסקנו עם גנבים קטנים, קבוצת פוליטיקאים בכירים ומושחתים שעברו עבירות פליליות, גניבה מקופה ציבורית, שוחד, עבירות בנייה, הכול בשביל בצע-כסף ושררה בסכומים נמוכים יחסית.

והרשימה מגוונת: בשנות ה-70 לקח אשר ידלין שוחד צנוע, אברהם הירשזון שהורשע בגניבה של 4 מיליון שקל מקופת עמותת ניל"י והסתדרות העובדים הלאומית; לוקחי שוחד כמו אריה דרעי, 150,000 דולר, השר שלמה בניזרי שלקח כמה מיליונים לעצמו, ואהוד אולמרט, כמובן שקיבל שוחד בסך 60 אלף שקל.

על פניו נראה כי תיק 4000 הוא עליית מדרגה, לא רק בגלל שאת העבירות עבר, לכאורה, ראש ממשלה מכהן, אלא כי הפעם מדובר בסכומים שלא ידענו כמותם.

מהמידע שידוע לנו עד כה, תיק 4000 הוא לא פחות ממהלך אסטרטגי כולל שנעשה נגד האינטרס הציבורי על-ידי המשרד שמופקד עליו ובגובה של מיליארדי שקלים, שחלקם הועברו וחלקם עתידים היו לעבור, לידי אדם אחד, המחזיק במונופול דורסני. פעילות הנוגדת כל היגיון ומוסר בסיסיים. אף אחד לא ניסה להסתיר, לטשטש, לעבוד בתחכום, הכול נעשה ישר מהמקפצה. עד המדינה ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, מבסס בעדותו את חשדות רשות ניירות ערך והמשטרה, שמשרד התקשורת עבד בשביל שאול אלוביץ', במקום בשביל האזרחים.

אז הנה הכסף: חתימת הבזק על ההפרדה המבנית העניקה לאלוביץ' את האפשרות להזדכות על הפסדי העבר של yes בגובה שהגיע למעל מיליארד שקלים. ייתכן כי ההפרדה המבנית של בזק הייתה מחויבת המציאות, אבל הדרך שבה ניתנה - במהירות, ללא התניה ובלי שימוע - הופכת אותה למתנה של מיליארד שקל על חשבוננו.

עסקת בעלי העניין השערורייתית של מכירת מניות yes של יורוקום לבזק, העברה מכיס לכיס של טייקון התקשורת, תומחרה במעל למיליארד שקלים, כשהערכת השווי שערכה מריל לינץ' ל-yes עמדה על 200-300 מיליון שקל בלבד. המשמעות הכלכלית: עוד כמה מאות מיליונים לאלוביץ'. שלא לדבר על העיכוב ברפורמת הפס הרחב, שהייתה אמורה להיות תנאי לביטול ההפרדה המבנית בבזק ויועדה להוזיל לציבור את שירותי הטלפוניה, האינטרנט הטלוויזיה. הרפורמה החשובה הזאת, שלא קרתה עד היום בגלל שמשרד התקשורת דאג לאלוביץ', עולה לכל אחד ואחת מאיתנו מאות מיליונים נוספים בשנה.

אבל אם חשבתם שפה תפסיקו לשלם על השחיתות העצומה והמתגלגלת הזאת - טעיתם. הפרשה המסועפת הזו, שפיסותיה הרקובות נגלות לעינינו בכל יום, תגבה מאיתנו עוד כמה עשרות מיליונים בשנים הקרובות, בדמות פיצוי שתיתן המדינה בהקלות כאלה ואחרות למתחרות של בזק, שהפסידו שנתיים של תחרות בגלל המדיניות העקומה של המדינה, כי הפיצוי מגיע להן בדין. לכן, לדיל המסריח של בזק עם משרד התקשורת צריך לקרוא תיק הארבעה מיליארד ולא תיק 4000.