ב-14 ביוני תישמע שריקת הפתיחה של משחקי המונדיאל הנערך אחת ל-4 שנים, והפעם ברוסיה. לנו, הישראלים, זה אומר חלון הזדמנויות קורץ.

נבחרת ישראל אמנם תצפה במשחקי המונדיאל מהיציע או בטלוויזיה, אבל מזה 8 שנים שהמונדיאל נערך ביעדים רחוקים, שמשמעם טיסות יקרות. המונדיאל הבא צפוי כנראה להתקיים בקטאר - יעד בעייתי עבורנו, וזה שאחריו ככל הנראה יתקיים בסין. במילים אחרות - מדובר בטורניר קרוב יחסית שיאפשר לישראלים לחוות את חגיגת הכדורגל הגדולה בעולם.

בשעה שבמונדיאל הקודם שנערך בברזיל ביקרו כ-2,000 ישראלים - הפעם, מעריך עדו ווג, סמנכ"ל איסתא ספורט, כי לפחות 10,000 ישראלים ייסעו למשחק אחד לפחות. אלפים מהם כבר שריינו כרטיסים, והם שילמו פחות מהמחיר שישלם מי שיזמין כעת והרבה פחות ממי שישתהה עוד.

32 נבחרות ישחקו ב-64 משחקים ב-12 אצטדיונים ב-11 ערים. שלושת היעדים שהישראלים שמים עליהם את הדגש הם מוסקבה, סנט פטרסבורג וסוצ'י - בשלושתן ייערכו משחקים. אל סוצ'י, שנכנסה לאחרונה למפת התיירות של הישראלים כעיירת נופש, יש טיסות ישירות של ישראייר ושל החברה הרוסית אורל, שלקראת המונדיאל אף הגדילה את תדירות טיסותיה ומסוף מארס תפעיל 4 טיסות שבועיות לסוצ'י.

כבר כעת מסומנים משחקים משלב הבתים כמבוקשים ביותר, ולמילה "מבוקשים" יש משמעות כספית - המחירים אליהם מאמירים כשההיצע קטן בהתאם. מה למשל? ב-16 ביוני יתמודדו ארגנטינה ואיסלנד במוסקבה - מה שמסתמן כמשחק מבוקש, לפחות בשלב זה, בעיקר לאור האצטדיון הקטן יחסית בו הוא יתקיים, המונה "רק" 45 אלף מקומות, והאיסלנדים, כך מסתבר, נוהרים בהמוניהם. המחירים מתחילים בכ-550 אירו לכרטיס בקטגוריה הנמוכה במגרש.

למחרת היום יתמודדו גרמניה ומקסיקו, משחק מעניין לא פחות. המחירים ההתחלתיים דומים, אם כי המשחק הזה ייערך באצטדיון לוז'ניקי המכיל 78 אלף מקומות. חבילה לשני המשחקים הללו מציעה למשל צבר ספורט ב-1,800 אירו ל-3 לילות.

חבילות הכוללות טיסות, מלונות, כרטיסים למשחק והעברות מציעות שורה של חברות: באיסתא ספורט מציעים חבילה למשחקי חצי הגמר ב-2,200 אירו, חבילה לשני משחקים בשלב שמינית הגמר שיתקיימו בחודש יולי תעלה 1,400 אירו. מונה טורס מציע חבילות מונדיאל בסוצ'י מ-1,700 דולר ועוד.

כשמדובר במוסקבה בעיקר, בחבילות המשולבות רכיב הטיסה מתגמד לעומת מחירי המלונות, שהולכים ומאמירים עקב מחסור בחדרים במוסקבה בעיקר. לדברי איל סגל מאתר השוואת המלונות הוטלס קומביינד, מחירי הלינה ברוסיה בזמן המונדיאל ממשיכים להפתיע, וסביר שיאמירו עד לשריקת סיום הטורניר.

לדבריו, "מלון Veliy Hotel Mokhovaya במוסקבה, המדורג ברמת אירוח של 3 כוכבים, מציע לילה זוגי ב-8,220 שקל בתקופת המונדיאל, בעוד שבימים רגילים מחירו 315 שקל ללילה. גם במלון היוקרה The Rooms הפערים עצומים: בתקופת המונדיאל חדר יעלה 5,200 שקל, ולאחר הטורניר המחיר צונח ל-423 שקל".

יתרה מכך, ספי דונר, מנכ"ל Sports Events 365 המשווקת כרטיסים לאירועי ספורט ברחבי העולם, אומר כי מוצר חדש שהחברה פיתחה, Forcast sport, אף יתריע בפני בתי המלון וחברות התעופה כי כדאי להן לייקר מחירים בהתאם ללו"ז אירועים מתוכנן בערים מסוימות. "מלונות מגלים לעתים באיחור שהם סולד אאוט כשיש משחק חשוב בליגת אלופות, ואחרי כן הם 'אוכלים את הלב' על כך שיכלו לגבות אפילו ב-50% יותר ללילה".

אז הצרכנים צריכים לדעת שאם הם יזמינו מוקדם הם יוכלו לחסוך 50% ממחיר החדר?

"ההמלצה היא שכשיש הגרלה למשחק בעיר מסוימת - ובעיקר אם מדובר בערים פחות גדולות כמו מנצ'סטר, ליברפול, סביליה או ולנסיה - להזמין מהר מלון וטיסה. 3 ימים אחרי ההגרלה המחירים כבר יתחילו לעלות ב-30% לפחות. וגם הטיסות: ראינו למשל מקרה שבו טיסה של ריאנאייר, שעלתה 60 יורו מלונדון למילאנו, זינקה תוך יום ל-180 אירו. אפילו במשחקי פיינל פור שמכבי משתתפת בהם - מי שהזדרז להזמין שילם חצי מחיר".

גבריאל מזרחי, מנכ"ל ובעלים של טיקטיק תיירות ספורט והופעות, מספק סיבה נוספת למחירי הלינה היקרים. לדבריו, "פיפ"א לקחה 80% ממלונות מוסקבה, והיא מוכרת חדרים בעצמה באתר שלה. מלון שקרוב למרכז עולה פי חמישה לפחות מהמחיר הרגיל. במונדיאל הזה הפערים מאוד חריגים. יכול להיות מצב שלקראת הטורניר פיפ"א תשחרר חדרים, אם יישארו כאלה שלא מכרה, והמחירים יירדו, אבל אי-אפשר לסמוך על זה".

עוד גורם שמשפיע על המחיר בכלל משחקי הכדורגל באירופה, מסביר דונר, הוא גודל האצטדיון שבו נערך המשחק: "כרטיס למשחק כדורגל בספרד יהיה יותר זול מאשר באנגליה, גם בגלל גודל האצטדיונים וגם משום שבאנגליה הרבה קבוצות הן סולד אאוט לכל העונה מראש. בהתמודדות בין קבוצה אנגלית לספרדית, תמיד בספרד נשלם עשרות אחוזים פחות. גם במשחקי ליגה, הליגה האנגלית יותר יקרה מהליגה הספרדית, והליגה האיטלקית זולה מספרד. פה משפיע המצב הכלכלי במדינה ותרבות הכדורגל.

"באנגליה ובגרמניה ממלאים את האצטדיונים יותר מאשר בספרד ובאיטליה. גם הקבוצות מתחכמות ומציעות היום יותר שטחי VIP במחירים יקרים - לרוב מדובר במושב מרופד ובתוכניה, ולא תמיד אפילו במזון ושתייה. זו עוד סיבה לכך שהמחירים של המשחקים נמצאים לאורך השנים במגמת עלייה".

זאת ועוד, בשל גודלה העצום של מוסקבה, כדאי לבדוק מהו המרחק למגרש ולהיערך לפקקים ביום המשחק בהתאם, אלה יכולים להגיע ל-5 ול-6 שעות נסיעה. דונר גם מציע לישון מחוץ לערים בהן נערכים משחקים, בעיקר כשמדובר בערים הקטנות. 

בנוסף, חשוב לזכור כי מי שמעדיף לרכוב כרטיסים למשחק באופן עצמאי, חייב לוודא כי הוא רוכש מגוף אמין. סיפורים על אוהדים שנותרים מחוץ לאצטדיון ובלי כספם צצים מדי טורניר, מסביר דונר.

עוד כדאי לדעת שבמונדיאל כל אוהד חייב גם להצטייד ב"פאן איי די" על בסיס מספר שמקבלים עם רכישת הכרטיסים. תעודת הזהות הזו מקנה נסיעות חינם בתחבורה ציבורית ובעיקר הכרחית כדי להיכנס למשחקים ולאזורי האוהדים.

ואם נבחרות המדינות פחות קורצות לכם, זמן קצר קודם לכן ייערך גמר ליגת האלופות בקייב. דונר מסביר כי המחירים למשחק השנה יחסית סבירים, כשכרטיס בלבד מתחיל במחיר של 1,300 אירו, וחבילה תעלה כ-2,800 אירו. זאת כאשר כרטיס למשחק הגמר של המונדיאל יעלה כמעט כפול. המחיר כעת עומד על כ-2,700 לכרטיס בלבד, וכרטיס לחצי הגמר מתחיל ב-970 אירו. המחירים יעלו עם האטרקטיביות של המשחק. כך שאם ארגנטינה וברזיל למשל ייפגשו בגמר, המחיר לכרטיס בלבד יגיע בקלות גם ל-10,000, מסביר מזרחי.

ויש גם גימיקים: חברת טיקטיק מציעה קייטנת מונדיאל לבני 11 עד 17. הקייטנה כוללת שני משחקי שמינית גמר ובילויים כמו קרקס ואטרקציות במוסקבה. המחיר ל-5 ימים עומד על 2,700 אירו. חבילה הכוללת את המשחקים בלבד תעלה כ-1,900 אירו.

וזה לא הכול: תוכלו לרכוש 3 דקות מפגש "אחד על אחד" עם אחד מכוכבי הכדורגל - לא מדובר במסי או ברונאלדו, אבל סרחיו אגוארו, פיליפה קוטיניו או דה בריינה הבלגי נמצאים בתפריט. מפגש כזה - שכולל סלפי כמובן, כי מי יאמין לכם אחרת - חולצה או נעליים חתומות; ופטפוט נימוסין קצר יעלה בין 1,100 אירו ועד 1,900 אירו.