נתניהו ימריא הערב לוושינגטון; צפוי להיפגש עם טראמפ השבוע

ביום שני יתנו טראמפ ונתניהו הצהרות למצלמות בבית הלבן ■ הנושאים אשר על הפרק במפגש בין האישים הם תיקון או ביטול (fix or nix) של ההסכם בין המעצמות לבין איראן

טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס
טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הערב (שבת) לשבוע עבודה בוושינגטון וניו-יורק. יממה אחרי החקירה השמינית, והפעם בתיק בזק (4000) וכשהוא ורעייתו שרה הוזהרו כחשודים על ידי המשטרה, יגיע נתניהו לשניים מן המקומות בהם הוא מתקבל באהבה בלתי מסויגת.

ביום שני לקראת השעה 19:00 (שעון ישראל) יתנו טראמפ ונתניהו הצהרות למצלמות בבית הלבן. הנושאים אשר על הפרק במפגש בין האישים הם תיקון או ביטול (fix or nix) של ההסכם בין המעצמות לבין איראן. נתניהו שוחח על כך עם טראמפ רק לאחרונה בדאבוס, אולם אירוע תקיפת המל"ט באמצע חודש פברואר שינה את התמונה והמחיש באופן פומבי את הטענות של נתניהו בנוגע להתבססות איראן בתוך סוריה.

יצוין שבתקיפת התגובה הישראלית באותה שבת בבוקר, הופצץ גם מחנה שיגור הקרון של המל"ט, בו שהו באותה העת 6 חיילים של משמרות המהפכה האיראניים. בחודשים האחרונים מזהיר ראש הממשלה מפני התבססות 80 אלף חיילים איראניים בתוך שטח סוריה.

עוד על הפרק בין ישראל לארה"ב נמצא גם הליך העברת השגרירות מתל-אביב לירושלים. טקס גזירת סרט נקבע ל14 במאי ובירושלים היו רוצים להזמין את הנשיא להשתתף באירוע. יתכן שביום ב' בשעת ההצהרות יאשר הנשיא טראמפ לנתניהו את השתתפותו.

הנושא השלישי החשוב אשר על הפרק הוא ההצעה המדינית לפתרון בין ישראל לפלסטינים אשר עליה עובדים בבית הלבן מזה חודשים ארוכים. "מחזיק תיק" תהליך השלום הוא לכאורה חתנו של הנשיא ג'ארד קושנר, אך לפני מספר ימים הודיע ראש הסגל ג'ון קלי שמקושנר נשלל האישור לגישה לחומרים סודיים, דבר שמשמעותו פגיעה קשה במעמדו של קושנר כיועץ מיוחד לנשיא.

קלי מנסה לעשות סדר בסביבת היועצים של הנשיא, לאחר שאחד מאנשי הצוות הבכירים רוב פורטר התגלה כמי שנהג לתקוף את בנות זוגו לשעבר. רשימת היועצים הבכירים שלא השלימו הסדרי ניגוד עניינים וחשפו את מכלול האינטרסים העסקיים שלהם, כללה גם את קושנר. הוושינגטון פוסט פרסם לפני כמה ימים שקושנר, המערב עסקים פרטיים עם נסיעות בשליחות הבית הלבן, נתון להשפעה וללחצים של נציגי מדינות זרות, ישראל ביניהן. הפרסום התבסס על שיחות מוכמנות שיורטו על ידי שירותי הביטחון האמריקאיים.

בכירים נוספים בצוות של הנשיא המטפלים בנושא יחסי ישראל והרשות הפלסטינית הם ג'ייסון גרינבלט השליח המיוחד, ושגריר ארהב בישראל דיוויד פרידמן.

ביום שלישי צפוי נתניהו לנאום בפני ועידת איפאק השנתית, אירוע אליו מגיעים מדי שנה כ-15 אלף חברים בכירים בקהיליה היהודית מכל רחבי ארה"ב.

ביום רביעי יקיים נתניהו פגישות נוספות בוושינגטון וביום חמישי הוא צפוי לטוס לניו-יורק, שם הוא מתכנן בין השאר לתדרך מנהלים בכירים בכלי התקשורת האמריקאיים.