הוקם צוות בדיקה של כשלי המערכת בעקבות "פרשת המסרונים"

צוות הבדיקה יבחן את הכשלים המערכתיים שאליהם התייחס נציב תלונות הציבור על שופטים בהחלטתו, ובראשו יעמוד שופט יוסף אלרון ■ הצוות התבקש להעביר את המלצותיו לנשיאה תוך 10 ימים

אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל
אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הודיעה אמש (א') לנשיאי בתי המשפט ברחבי הארץ על הקמת צוות בדיקה בכיר לבחינת ההיבטים המערכתיים של ממשק העבודה בין גורמי התביעה ובין שופטים הדנים בבקשות לפני הגשת כתב אישום. הצוות הוקם בעקבות ממצאי נציב תלונות הציבור על שופטים ב"פרשת המסרונים", אשר העלו כשלים בהליך מינוי שופטים לדיונים בתיקים ובקשר בין השופטים לגורמי התביעה.

צוות הבדיקה יבחן את הכשלים המערכתיים שאליהם התייחס נציב תלונות הציבור על שופטים בהחלטתו, ובראשו יעמוד שופט יוסף אלרון. חברי הצוות האחרים יהיו הנשיאה רויטל יפה-כ"ץ והנשיאה עינת רון. הצוות התבקש להעביר את המלצותיו לנשיאה עד 15 במארס (תוך 10 ימים מהיום).

בשבוע שעבר קבע נציב תלונות הציבור על השופטים, אליעזר ריבלין, כי תחילתה של "פרשת המסרונים" היה בהליך הבחירה הלקוי של רונית פוזננסקי-כץ לשופטת שתדון בהליכי המעצר בהסתעפות בתיק 4000.

מבדיקת נציב תלונות הציבור עולה כי פוזננסקי-כץ "נבחרה" על-ידי עו"ד ערן שחם-שביט, היועץ המשפטי של מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, לדון בדיוני המעצר והצווים בתיק בזק. שחם-שביט פנה אל פוזננסקי-כץ זמן קצר לאחר שיצאה לשבתון, הודיע לה כי יש הסתעפות חדשה בפרשת בזק, בה דנה חודשים ספורים קודם לכן, וביקש ממנה כי תדון גם בדיוני המעצר והצווים בהסתעפות זו. לדברי פוזננסקי-כץ, הפנייה אליה החמיאה לה, ולכן נענתה לה. לכן היא פנתה לסגן נשיא בית משפט השלום והודיעה לו על נכונותה לחזור משנת השבתון אליה יצאה כדי לדון בבקשות השונות שיוגשו בפרשה המתחדשת. סגן נשיא בית המשפט חשב שזה "רעיון טוב", ונענה לבקשה.

הנציב מתח ביקורת חריפה על התנהלות זו וציין כי מדובר במקור החטא שהוביל ל"פרשת המסרונים". עוד מתח הנציב ביקורת גם על העובדה כי הוחלפו מלכתחילה מספרי הטלפון הנייד בין השופטת לעו"ד שחם-שביט.

"נשיא בית משפט השלום בתל-אביב, השופט אביחי דורון, וסגן הנשיא השופט צחי עוזיאל, במענה לפנייתי אליהם, מסרו כי 'הקשר בין השופט לרשות החקירה מתבצע בתחילה באמצעות מזכירות בית המשפט, ולאחר מכן, וככל שהשופט נדרש לעדכונים בלשכתו טרם דיון בתיק, יתקיים תיאום לגבי מועד הגעת החוקרים ללשכתו'. אלא שבבית משפט השלום בתל אביב נאה דורשים ואין מקיימים", כתב הנציב בהחלטתו.

עוד מתח הנציב ביקורת על הנוהג לקיים דיונים מקדימים בלשכת השופטת לפני דיוני הארכות מעצר, וכינה נוהג זה כ"תקלה מערכתית".

בעקבות הביקורת הודיעה הנשיאה חיות ושרת המשפטים כי יבחנו את הנושא, וכעת הוקם כאמור צוות לבחינת הכשלים עליהם עמד הנציב. על רקע ההודעה על הקמת צוות הבדיקה אמרה הנשיאה חיות כי "האמור בהחלטת הנציב במישור המערכתי והנסיבות שהביאו לה מצריכים בחינה יסודית, מעמיקה ודחופה. עם כל הקושי שאנו חווים בימים אלה, ניתנה לנו כמערכת הזדמנות לתקן את הטעון תיקון וליתן מענה הולם בשקיפות ובמקצועיות לכל ליקוי מערכתי שיימצא. זאת, על-מנת לשמור על אמון הציבור בבתי המשפט ולחזקו".

אחד הדברים הראשונים שעל הצוות יהיה לבחון הוא האירוע שנחשף אתמול ב"גלובס", במסגרתו שוב התאפשר לגורמי התביעה בפרשת בזק "לבחור" את השופט שידון בתיק. ל"גלובס" נודע כי המשטרה פנתה אתמול למזכירות בית המשפט בבקשה להחליף שופט בדיון שנקבע להיום, באחת מהבקשות שהגישו סנגורים של חשודים בפרשת בזק.

מדובר בבקשה לשחרור כספים השייכים לחברות מקבוצת יורוקום (קבוצת חברות המצויות בהליך אישור הסדר חוב במסגרת חדלות פירעון), שנתפסו במהלך החיפושים בפרשה, אשר הדיון בה נקבע להיום בפני שופטת השלום בתל-אביב נועה תבור. ואולם, ל"גלובס" נודע כי חוקרי להב 433 פנו למזכירות בית המשפט וביקשו להעביר את התיק לשופט עלא מאסרווה, שדן במעצרים בתיק בימים האחרונים, לאחר שפרצה "פרשת המסרונים" של השופטת פוזננסקי-כץ.

הבוקר (ב') קיבלו הצדדים הודעה כי הדיון אכן הועבר לשופט מאסרווה.