גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני תחילת השת"פ: השף ירון שלו ואל-על נפרדים

10 חודשים אחרי ההכרזה על השף ירון שלו כמי שיוביל מהפכה בתחום האוכל שיוגש בטיסות אל-על, הגיע לקצו הקשר בין הצדדים שלו: "החלטנו להיפרד כידידים" ■ בענף לא מופתעים: "מי שמייצר את האוכל עבור אל-על הם עובדי מפעל. זה מפעל הזנה, לא מסעדת שף"

השף ירון שלו וחברת התעופה אל-על נפרדים רגע לפני התחלת שיתוף-הפעולה שעליו הכריזו הצדדים לפני כשנה. בחודש מאי 2017 יצאה אל-על בקול תרועה על מינוי שף חדש שיוביל את תחום הקולינריה בתפריטי החברה המוגשים במטוסים - החברה בחרה בשף ירון שלו ממסעדת "טוטו" בתל-אביב. עד אז מילא את תפקיד השף שגב משה, שנכנס לתפקיד בשנת 2010.

המטרה הייתה ששלו יגבש תפריטים חדשים לארוחות בכל טיסות אל-על, מתוך שאיפה לשפר את הפן הזה בחוויית הנוסע. בשעתו אף אמר סמנכ"ל שירות ולקוחות באל-על, אמיר רוגובסקי, כי שלו נבחר כ"חלק ממהלך אסטרטגי לשיפור השירות והמוצר במטוסים. ירון הוא אחד השפים המובילים בישראל, ואנו שמחים מאוד על הצטרפותו למערך השירות של אל-על. אנו בטוחים כי ניסיונו העשיר וכישרונו ישדרגו את החוויה הקולינרית המוגשת לנוסעים".

"הייתה שם תקווה גדולה. בראשית הדרך דיברו על מהפכה גדולה", אומר גורם בענף. "שגב משה היה שם תקופה ארוכה ופרש די מזמן. אל-על חיפשו מהלך מנצח וקיוו שזה יקרה דרך ירון שלו שידוע כשף תותח וגנרל במטבח שלו. שלו רגיל להאכיל את כל האלפיון, וליישם אפילו שמץ מזה במגבלות התקציב והביורוקרטיה של חברת המזון של אל-על היה אתגר לא פשוט. דווקא לקראת קו הסיום כנראה הובן שזה לא הולך".

ואכן, שלו ניסה לעמוד באתגר. הוא התחיל לגבש תפריטים ובדק את האוכל במטוסים של חברות תעופה זרות. יחד עם שלו, הקונדיטורית טולי יקותיאל הייתה אמורה לרקוח את מנות הקינוח לנוסעי אל-על - מהלך שלא ייצא כעת אל הפועל.

גורמים בענף לא נשמעו מופתעים לנוכח העובדה שהמהלך לא התאפשר בסופו של דבר. "באל-על חיפשו מישהו שיביא עמו משהו שונה, איזה טוויסט מעניין בניחוח יוקרתי, והם לקחו הימור שבסופו של דבר לא צלח", אומר גורם בענף. "אתה לא יכול לבחור בשף כמו שלו, עם כל הכישרון שלו, בלי לקחת בחשבון שיש פה סיכון", אומר גורם אחר.

"משוואה שקשה לנצח אותה"

ואכן, הבחירה בשלו טומנת בחובה אמירה, והיא רחוקה מלהיות סטנדרטית. שלו, שהחל את דרכו במטבח בגיל צעיר וסומן כהבטחה גדולה, הוא שף מוערך שגם מחזיק בתואר "ילד הפלא" של עולם הקולינריה (ויש שיטענו שדווקא התואר "הילד הרע" יהלום אותו יותר). לא מדובר בשף מיינסטרימי שחובק רשת ענפה של מסעדות, אלא בשף שמזוהה עם מנות דגל יוקרתיות ממסעדה תל-אביבית שאותה פוקדים כנראה לא מעט מנוסעיה העסקיים של אל-על.

גורם אחר מדגיש כי "לזכות שלו ייאמר שכשהוא לוקח על עצמו משימה, הוא עושה אותה עד הסוף - עוד לפני ההכרזה הרשמית בשנה שעברה שלו כבר התחיל לחקור את הנושא לעומק. אבל שלו הוא טיפוס שצריך את האנשים שלו סביבו. הם הולכים אחריו בצורה עיוורת, באש ובמים. וכאן הייתה הבעיה: מי שמייצר את האוכל עבור מטוסי אל-על הם עובדי מפעל, ובלי לזלזל, אלה לא אנשים שיודעים לעבוד בסרוויס במסעדה. זה מפעל הזנה ולא מסעדת שף. שלו הוא קונטרול פריק שלא יוכל לאפשר למנות שעליהן הוא חתום לצאת באופן שהוא לא מושלם. כאן הוא נלחם בטחנת רוח, אבל בלי כלים. הוא לא יכול להעיף עובד שלא מכין את המנה כמו שצריך. הוא לא בשליטה, ועבור כל שף זה אתגר - על אחת כמה וכמה כשמדובר בשף שידוע כבעל פתיל קצר".

שלו חשש מפגיעה במוניטין שלו בעקבות זאת?

"בוודאי. שלו בא ממסעדת גורמה, כשהוא מכין אוכל ארטיזנל שנעשה ביד ולא במפעל. שגב הוא מיתוג אחר - יש לו רשת גדולה של מסעדות, גם פאסט פוד וגם מזון קפוא בסופר. לשגב אנשים באים בשביל החוויה, ל'טוטו' באים בשביל האוכל ומוכנים לשלם על זה ברמה הגבוהה. להיות חתום על סרוויס במטוס זו חטוטרת עבור שף כזה, כי יש סיכון שלא תצא מזה טוב".

"הבעיה מתחיל ונגמרת בזה שאין לך שליטה על דרך ההכנה ועל האופן שהמנה מגיע לסועד - גם אם הוא במטוס", אומר שף מוכר בישראל. "לכל שף זו משוואה שקשה לנצח אותה. על זה תוסיפי שבסופו של דבר מדובר בארוחה שעולה לייצר 9-10 שקלים. גם אני לא הייתי מצליח לפצח נוסחה כזו. אוכל של מטוס לא דומה בכלום לפרקטיקה של אוכל בבית או במסעדה. הטעמים שלנו באוויר משתנים, התיבול צריך להיות מאוד עדין, אסור להשתמש בשום, למשל".

שיתופי-פעולה עם שפים קיימים לא מעט בתחום התעופה, תוך דגש על המחלקות הגבוהות בהן יש חשיבות למותג היין המוגש, הגבינות או השוקולד. בסוויס, למשל, מציעים תפריטים במהדורות מוגבלות של שפים מעוטרי מישלן (במשך רבעון). בטורקיש איירליינס יש גימיק של שף מעופף בכל טיסה. זאת ועוד, השפים מאיר אדוני, אביב משה ומיקי שמו חתומים מאז 2015 על מנות המוגשות במחלקת פולאריס (ביזנס-פירסט) של יונייטד איירליינס בקווים מישראל.

ירון שלו מסר ל"גלובס": "עבדנו במשך חודשים ארוכים לבחינת האפשרות לשיתוף-פעולה, בסופם הוחלט להיפרד כידידים. אני אמשיך לטוס במטוסי החברה, ונוסעי אל-על שירצו את האוכל שלי יוכלו להמשיך לאכול אותו במסעדת 'טוטו'. אני מודה להנהלת אל-על על האמון".

מאל-על נמסר: "החברה מאוד מעריכה ומוקירה את השף ירון שלו, שהוא אחד השפים המובילים במדינת ישראל. אך החברה החליטה יחד עם ירון להמשיך בדרכה בעולם הקולינרי".

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי