ליצמן התרגל לסחוט ולאיים - נתניהו התרגל להתקפל ולהתגלגל

ראש הממשלה גידל וטיפח שר מפונק במרכזה של מפלגה מדושנת שבטוחה שמגיע לה, ואם לא - תשרוף את הבית ■ פרשנות

יעקב ליצמן  / צלם: תמר מצפי
יעקב ליצמן / צלם: תמר מצפי

1. נתניהו בישל - נתניהו אוכל. לפנק, לפנק, לפנק, להיכנע, להתכופף - זו סיסמת היחסים שלו עם יעקב ליצמן. כך גידל וטיפח ראש הממשלה בתוך ביתו שר מפונק ומפלגה מדושנת שבטוחה שמגיע לה, ואם לא - תשרוף את הבית. גם אם נתניהו ישוב וייכנע לליצמן והממשלה לא תיפול - הביזיון והפגיעה שחשים חברי הכנסת, אנשי הליכוד ובוחריו יישארו.

2. "בנימין נתניהו אכזר. הדבר היחיד שמנע מאיתנו להיות בממשלתך זו העובדה שיש לנו זקן ופאות", שפך ליצמן על רה"מ בפברואר 2014. אחרי חודש גירש נתניהו את לפיד מהממשלה והלך לבחירות. אחרי שמינה את ליצמן שוב לסגן שר הבריאות - סמכויות-על ואחריות-חסר, כשלשר עצמו - נתניהו - אין זכות להתקרב למשרדו. שנה וחצי אחרי, ביולי 2015, קבע הרכב מיוחד של בג"ץ שליצמן לא יכול להיות סגן שר. הוא התפטר בתירוץ של עבודות הרכבת בשבת, שלט על המשרד מרחוק ודרש מנתניהו להעביר שינוי חקיקה לטובתו. בינואר 2018, אישרה הכנסת את "חוק ליצמן" והוא חזר להיות סגן שר. בדיוק מה שרצה.

3. אחד המהלכים הגדולים של ממשלת נתניהו השלישית היה חוק השוויון בנטל. אחרי ועדה ועוד ועדה, דיונים והצבעות - עבר החוק. אבל אז הגיעה ממלכת נתניהו הרביעית וליצמן הפעיל שוב את כוחו. כך קרה שנתניהו הוביל ביטול חוק שהוא עצמו תמך בו והביא לחקיקתו. באוקטובר 2015 אישרה הכנסת תיקון לחוק השוויון בנטל וצעירים חרדים לא חוייבו עוד בגיוס. ליצמן עבר לסיבוב הבא.

4. רכבת ישראל נדרשה לתיקונים. כדי לא לנטרל את מקטע דימונה-ב"ש ולהציק לציבור, ולמרות שסוכם שיועסקו עובדים לא יהודים, ליצמן איים בהתפטרות. שוב. נתניהו התפתל, אבל באוקטובר 2017 ליצמן מימש את איומיו ואמר: "בעולם רכבות עובדות 24/7 ואף פעם לא צריך לשבש את התחבורה. רק כאן עושים את זה דווקא להכעיס".

נתניהו המבוהל הפעיל שוב את כוחו והעביר חקיקה שנתנה לשר הפנים, אריה דרעי את סמכות ההחלטה על עבודה דחופה בשבת. למה לדרעי? כי הליכוד לא רצה לחזק את הרושם שהוא שוב נכנע לחרדים האשכנזים, ודרעי, החרדי מש"ס, אותה תנועה של הרב עובדיה יוסף שקמה למען גאוות היהדות הסובלנית והחכמה של המזרח, הרי מזמן הפך לסרח עודף של ליצמן.

5. וכל הזמן הזה ליצמן פועל במרץ רב לטובתו של פרופ' זאב רוטשטיין, שהשתוקק להיות מנהל בי"ח הדסה בי-ם למרות שהיה אז בעיצומו של דין משמעתי בעייתי ביותר שנגע לרפואה פרטית בשעות העבודה ובתחומי בית החולים שיבא שניהל אז (הדין המשמעתי נסחב ונגרר עד שנגמר בזיכוי בטענה של אכיפה בררנית של התביעה).

ליצמן הפעיל את כוחו, בכל מקום שצריך - באוצר, במשרד המשפטים, אצל היועמ"ש ובעיקר על נתניהו - וסידר לרוטשטיין את התפקיד. בפברואר 2016 הוא נכנס להדסה, ותוך כמה חודשים הוכחה יכולת הניהול שלו: משבר חריף ביותר פרץ במחלקה ההמטואונקולוגית לילדים. עשרות רבות של ילדים חולי מחלות ממאירות נותרו בלא רופאיהם שנדחקו החוצה. רוטשטיין התעקש, וליצמן תמך בו בלי חשבון וסירב לאשר מחלקה מקבילה בשערי צדק. ונתניהו? הוא כתב פוסט בפייסבוק שרעייתו פנתה אליו וביקשה שיסייע לילדים החולים. אז הוא דיבר עם ליצמן, אבל לא העז להתערב גם לנוכח המראות הקשים של הילדים וההורים שהקימו בית חולים בגן סאקר בי-ם, עד שנפוצו לכל עבר.

6. אז הגיעה פרשת המרכולים. עוד הפגנת כוח בוטה של אחד מול החולשה המתמשכת של השני. בתחילת ינואר 2018 אושר בכנסת חוק המרכולים ברוב של 58 בעד ו-57 נגד. גם חברי כנסת של הליכוד אמרו, בעיקר לא בשמם, שהם מתביישים על שנאלצו/אולצו להצביע בעד הקריעה החרדית הזו של בד התחרה העדין שממנו בנויה החברה בישראל. החוק החדש קובע ששר הפנים, שוב אריה דרעי, יוכל לבטל חוקי עזר עירוניים עתידיים ולמנוע פתיחת מרכולים בשבת. שוב נשלח הצ'ופר למקבילו החרדי החלש והמבוהל של ליצמן.

7. ראש הממשלה נתניהו הפעיל את סמכותו בחוק, ביקש לעשות סוף-סוף סדר ב"שירות" הממשלתי המקרטע, ובחר בחשבת הכללית לשעבר באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, לתפקיד נציבת שירות המדינה. גוף חלש ומעוות שהגיע הזמן לעשות בו סדר חדש. זה היה במאי 2017. אז נתניהו רצה - אבל ליצמן לא רצה. הוא לא הסכים למינויה של אישה, חזקה, שהייתה היחידה שהעזה לעמוד מולו בעניין מינוי רוטשטיין להדסה. ליצמן הודיע שאם נתניהו ימנה אותה - הוא יתפטר. הסחיטה עבדה ונתניהו ביטל את המינוי. שנותר ריק עד היום.

8. סוף פברואר 2018. בית החולים הדסה, בניהול רוטשטיין, האיש של ליצמן כאמור, פינה 3 חדרים בבית החולים, העביר חולים לפרוזדור ומנע ממשפחות מקום שהות כדי לספק מקום עבור האדמו"ר מגור ובעיקר לפמלייתו. סגן שר הבריאות, ליצמן, חסיד גור, נכח במקום בעת פינוי החדרים. אומרים שאף בחר בעצמו את החדרים שפונו. רופאים בבית החולים הדסה, שממומן מתמיכות הממשלה ומכספי הציבור, אמרו שליצמן עושה בהדסה כבתוך שלו. אנשיו מתקשרים לרופאים בדרישה לטפל במקורביהם.

ומה עשה שר הבריאות, האחראי על המשרד ובית החולים, בנימין נתניהו? הוא לא העז להתערב.

9. עכשיו הם בעיצומו של סיבוב נוסף. למרות שתקציב 2019 הוא חברתי ונדיב ביותר לאנשיו, ולמרות מצבו הבעייתי של נתניהו - ליצמן התרגל לכפות, לסחוט, לאיים. זה מה שהוא עושה הכי טוב.

10. "אהבת ישראל פירושו - לאהוב יהודי בלי הבדל אם הוא למדן או יהודי פשוט, ואופן האהבה צריכה להיות בהתגלות האהבה ממש" (ר` ישראל הבעש"ט).