כחלון: "עם ישראל ילך לליל הסדר עם תקציב - או בלי שר אוצר"

שר האוצר: "אין שום קשר בין התקציב לבין מתווה הגיוס, ולכן בכוונתי לפרוש אם התקציב לא יאושר במושב הנוכחי" ■ ח"כ משה גפני: "אז יהיה ליל סדר בלי שר אוצר"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר האוצר משה כחלון אמר הבוקר (ג'), במסיבת עיתונאים של מכון התקנים, כי "לא אוכל לתפקד ולהמשיך לכהן כשר האוצר אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב, כלומר עוד לפני ליל הסדר".

"חשוב להדגיש", הוסיף כחלון, "אין קשר בין נושא הגיוס, ואין היגיון לכרוך את הגיוס בתקציב המדינה. התקציב בא לתת מענה לאוכלוסיות שנזנחו שנים כמו נכים, קשישים סיעודיים ועוד הרבה אוכלוסיות. נאלצנו להקדים תקציבים מ-2019, היינו צריכים לשם כך לבנות את התקציב הזה, לרבות בנושא הצהרונים או מס הכנסה שלילי".

לדברי שר האוצר, "המשמעות של אי-העברת התקציב בסוף הכנס הזה היא שאנחנו עוצרים, וזה פוגע באוכלוסיות גדולות שלא מעניין אותן מתווה הגיוס. זה ויכוח פוליטי שלא מעניין אותן. אני קורא לחברי הכנסת: תתעשתו. אם עד לפני פסח התקציב לא עובר, אני וחבריי נקום ונצא מהממשלה".

כחלון הוסיף: "עם ישראל ילך לליל הסדר או עם תקציב - או בלי שר אוצר. יש אפשרות להרחיב את המושב בעוד יומיים-שלושה. אני חוזר ואומר - אין שום קשר בין התקציב לבין מתווה הגיוס, ועל כן בכוונתי לפרוש אם התקציב לא יאושר במושב הנוכחי". 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הגיב היום, בדיון הוועדה המשותפת לחוק צמצום המזומן, לדברי של כחלון ואמר: "אז יהיה ליל סדר בלי שר אוצר. אם תיקבע ישיבה ביום ראשון לאישור החוק, לא יהיה תקציב". 

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר: "לא אקח על עצמי אחריות להפיל את התקציב, אבל לא נעביר חוק לא ראוי שלא נמצה את הדיונים בו. עליך ועל מנכ"ל האוצר לשבת ולפתור את הדברים".

מלשכתו של ח"כ גפני נמסר: "הדברים שנאמרו בדיון בוועדה המשותפת לחוקה וכספים בנושא השימוש במזומן הוצאו מהקשרם. ח"כ גפני אמר בוועדה כי לא יוכל לקיים את הדיון הנוכחי במקביל לדיון התקציב, ועל כן יהיה חייב לבטלו".